: 2012-04-25, 16:10
Właścicielem jednego takiego wodorowca był swego czasu Gryf, obecnie najprawdopodobniej jest on trolejbusem o numerze 3054 (jeszcze nie kursuje liniowo, ale jest już całkowicie zmontowany)
Wrocławskie forum o komunikacji miejskiej.
https://forum.transportnews.eu/
klik22 maja br. niemiecka firma ESWE Wiesbaden odebrała pierwszy autobus Mercedes-Benz Citaro G spełniający przyszły standard emisji spalin Euro 6. Kolejne dwa pojazdy zostaną dostarczane przewoźnikowi w ciągu najbliższych kilku dni. To pierwsze na świcie seryjnie produkowane autobusy miejskie z nową normą. Przypomnijmy, że pierwszym w ogóle autobusem, w którym zastosowano silnik Euro VI był Mercedes-Benz Travego Edition 1. Natomiast teraz przys\zedł czas na miejski segment. Aby spełnić nowy ekologiczny standard Mercedes musiał połączyć technologię SCR AdBlue z recyrkulacją spalin i zamkniętym filtrem cząstek stałych. Dzięki temu nowe Citaro z Euro 6 jest aktualnie najczystszym autobusem z silnikiem Diesla obsługującym regularne połączenia. Zoptymalizowane procesy spalania i złożony system kontroli obniżyły emisję cząstek sadzy do zaledwie 3 procent, a poziom tlenków azotu ograniczono o kolejne 5 procent. Co ważne - dzięki kompleksowym działaniom projektowym nowy autobus nie waży więcej niż jego odpowiednik z jednostką Euro V –i to mimo dodatkowego wyposażenia w zakresie układu napędowego. Producent zastosował tutaj szereg środków obniżających masę własną pojazdu –od tworzywa sztucznego w poszyciu zewnętrznym po tylną oś o zoptymalizowanej wadze. W efekcie Citaro cały czas waży mniej więcej tyle samo co do tej pory i zużywania mniej paliwa! Wydaje się to nieprawdopodobne, gdyż do tej pory konstruktorzy zapowiadali większą konsumpcję oleju napędowego w jednostkach Euro VI. A tutaj proszę –niespodzianka! Po przeprowadzeniu testów eksploatacyjnych Daimler Buses oficjalnie podaje, że oszczędności wynoszą ok. 1 000 litrów oleju napędowego rocznie. Jak to to możliwe?
Najważniejsze znacznie dla zmniejszenia zużycia paliwa w Citaro Euro VI miały dwa elementy:
- podczas hamowania lub długiej jazdy w dół następuje proces rekuperacji energii, która jest następnie składowana na super-kondensatorach. One z kolei zasilają elektryczne urządzenia pokładowe;
- wysokość tylnych drzwi względem powierzchni ulicy została obniżona i teraz użycie systemu obniżania poziomu podłogi podczas postoju autobusu na przystanku (kneeling) wymaga mniej energii.
Zdaniem przedstawicieli Mercedesa Citaro z Euro VI oszczędza około trzy do pięciu procent paliwa. To naprawdę sporo. Przypomnijmy, że stosowanie Euro 6 stanie obowiązkowe od początku 2014 roku. W tej sytuacji zakup super-ekologicznych Citaro przez Wiesbaden pełni rolę przede wszystkim testu nowych technologii w normalnych warunkach użytkowych. Jednak według Uwe Cramera, prezesa zarządu ESWE: -„Zakup Citaro z silnikami Euro 6 traktujemy jako część naszej odpowiedzialności wobec mieszkańców i środowiska autobusy spełniające najwyższe możliwe normy emisji odgrywają tutaj znaczącą rolę.' Można i tak do tego podchodzić. Aczkolwiek nowe autobusy są droższe od tych z jednostkami Euro 5.
Przegubowe autobusy Citaro II Euro VI dla Wiesbaden zostały wyposażone w mocne i ekonomiczne jednostki OM 470 należące do najnowszej generacji silników Mercedes-Benz o pojemności 10,5-litra i mocy 265 kW (360 KM). Współpracują one ze skrzyniami firmy Voith z serii DIWA.6, specjalnie dostosowanymi pod jednostki Euro VI. Natomiast w wersjach 12-metrowych Citaro Mercedes stosuje silniki OM 936 o pojemności 7,7-litra i mocy 220 kW (299 KM). W testowanym w ruchu ulicznym w Wiesbaden autobusie został ona zabudowany pionowo w konstrukcji wieży. Warto tutaj dodać, że oba silniki charakteryzują się szeregiem nowinek technicznych. Np. OM 936 jest pierwszym silnikiem wysokoprężnym na świecie, który posiadają regulowany wałek rozrządu wydechu. Posiada on też w unikalny system wtryskowy X-Pulse z wzmacniaczem ciśnienia. Tutaj paliwo jest wstrzykiwane pod ciśnieniem do 2 400 bar –to około tysiąc razy więcej niż ciśnienie w oponie samochodu osobowego.
Nowe Citaro Euro 6 jest produkowane w fabryce w Mannheim –równolegle z pojazdami I generacji i II generacji z silnikami Euro V. Zanim jednak najnowsze pojazdy trafiły do seryjnej produkcji przeszły szereg testów eksploatacyjnych i to właśnie w Wiesbaden. Tamtejsza firma przewozowa ESWE współpracuje z Mercedes-Benz od wielu lat. Pierwsze autobusy Daimlera pojawiły się w Wiesbaden już w 1922 roku, a dziś marka Mercedes-Benz dominuje we flocie przewoźnika. Stolica Hesji stanowi naprawdę duże wyzwanie dla eksploatowanych tutaj autobusów i ich kierowców. Cześć Wiesbaden znajduje się na terenie nizinnym, jednak są tutaj dwie linie 4 i 14, które pokonują znaczne wysokości obsługując centrum miasta z gęsto zamieszkałymi dzielnicami Wiesbaden-Biebrich przy Renie. I właśnie tutaj przez kilka miesięcy sprawdzano wyniki eksploatacyjne nowych autobusów. Nowe Citaro II z Euro 6 przeszły je pomyśle i trafiły –jako pierwsze na świecie autobusy miejskie spełniające nową normą spalin –do produkcji seryjnej.
Tak. Brązowy metalik. Trudno mi jednak odpowiedzieć na Twoje drugie pytanie. Ja ten autobus widziałem w przelocie jadąc w zeszłą sobotę autobusem linii 703. Postaram się tam zajrzeć z cyfrówką w jakimś dogodnym momencie. Może jeszcze tam stoiAmalio pisze:Brązowy metalik Czyżby zatem byłby to pierwszy egzemplarz przegubowego C2
Dzięki za link, mam dla Ciebie ciekawsze informacje. Razem z tym przegubowcem, którego sfocono na Modlińskiej - są 4 Citaro G (C2) w Polsce.Jeżeli widziałeś brązowe Citaro, to wychodzi na to, że w Polsce są już co najmniej trzy przegubowe C2:
Ja myślę, że ani jedno ani drugie. Obstawiam, że wykorzystają je w tym samym charakterze co "naszego" srebrnego.J-31 pisze:
Teraz pytanie - czy to na Euro 2012 (Contibusy), czy Evobus planuje jaką wystawę ? Amalio - co o tym Myślisz ?
Za kilka dni zajrzę do "wiadomego miejsca" i przekonamy się czy faktycznie był tylko przejazdem, czy może jednak stoi sobie pod płotem i czekaAmalio pisze:Biały był u nas jedynie przejazdem. Wylądował na wystawie w Tallinie:
Jak nie - jak tak. Przecież sfociłem go dwa tygodnie temu. I pisałem o nimSkoda 16T pisze:@J-31, nic nie wspominałeś o solowym C2.
Nie. Te dwa Citaro K - są starszej generacji. One się tylko różnią ilością drzwi, natomiast ten biały jest 12-metrowym C2ep40 pisze:Przeglądając phototrans wychodzi na to, że są dwa K, jeden stary, drugi już drugiej generacji.
..., że stoi w Wolicy. Natomiast nic nie wspomniałeś, że kursuje po mieście.J-31 pisze:Jak nie - jak tak. Przecież sfociłem go dwa tygodnie temu. I pisałem o nimSkoda 16T pisze:@J-31, nic nie wspominałeś o solowym C2.
J-31 pisze:Nie. Te dwa Citaro K - są starszej generacji. One się tylko różnią ilością drzwi, natomiast ten biały jest 12-metrowym C2ep40 pisze:Przeglądając phototrans wychodzi na to, że są dwa K, jeden stary, drugi już drugiej generacji.