O305 -"Dziadek"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Mercedes i Setra...
ppln

Post autor: ppln »

20 lat temu chyba nie było budowy modułowej (czyli nie można sobie było przesunąć okienka, a co jeszcze nowe drzwi dodać) i producenci nie dostosowywali się tak do przewoźników (po co robić nową konstrukcję i inny szkielet skoro i tak nas kupią). Jedynym tak dostosowanym pojazdem był chyba Ikarus (bo ile jest rozmaitych podtypów? Jak ktoś chciał 2-drzwiowego Ikara to mógł kupić 260.43, a jak chciał Ikara turystycznego na bazie 260-tki to mógł kupić 256 :) )

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Należy jeszcze pamiętać, że te pojazd - MB O305 - były produkowane pod kątem potrzeb przewoźników. A przecież na zachodzie do autobusu wchodziło się (i nadal wchodzi) pierwszymi drzwiami. Stąd takie pojazdy, o takim układzie drzwi :)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Wśród Ikarusów turystycznych to można było nabyć m.in.wersje 211,250,255,256,czy też EAG-i,więc nie tylko 256.A co do Mercedesów to czy dorobienie trzeciej pary drzwi wiązała by się z przesunięciem silnika? czy silnik pozostałby tak,jak jest?

Robson

Post autor: Robson »

Tzn. było tak. Niemieckie przedsiębiorstwa zrzeszyły się w jedną taką kompanię którą celem było kupno busów. Było to tak zwane VÖV oni narzucali że wóz ma mieć taką długość taką szerokość takie wnętrze itd. Zlecali to na przykład MANowi czy Mercedesowi i jak by coś nie pasowało to by stracili duży przetarg na busy. VÖV isniało bodajże jeszcze do lat 90. przez co np. MANy NL202 są bardzo podobne do Merców O405N czy jak im tam. Jakby związkek transportowy by chciał jakąś deskorolkę to MAN czy Merc <b>napewno</b> by wyprodukował. To tak swoimi słowami opisałem ale to było coś na ten wzór.

Kozik

Post autor: Kozik »

To coś takiego jak dzisiejszy standard deski rozdzielczej VDO. I tak dla wielkich producentów jak Man czy Solaris to kula u nogi, bo nie moga się popisać własną modernistyczną stylistyką, a dla Jelcza zbawienie bo nie musi projektować własnej deski tylko ma gotowy projekt VDO ;)
Osobiście bardzo podoba mi się taka unifikacja jak w niemieckich autobusach i tramwajach. Dla laika autobusy były identyczne, ale my przeciez nie pomylimy MB O-305 od Mana SL200 ;) Ale oczywiście to tylko ciekawostka bo na współczenym rynku po prostu nie ma miejsca na takie praktyki. Takie podejście jest już historią jak historią jest unifikacja polskiej komunikacji do standardu Jelcz PR110/M11 hehe.

ppln

Post autor: ppln »

Kula u nogi dla Solarisa i MANa to nie jest bo mają własne projekty pulpitów (Solarisowska deska, jest w Solarkach od początku, MAN ma własną deskę w modelach z serii LC). A Jelcz niestety montuje w autobusach swoje autorskie deski, a VDO tylko w Vectach i gniotach/4 (jako opcja)
Ostatnio zmieniony 2006-04-13, 19:52 przez ppln, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Skoro Jelcz stosuje własne deski rozdzielcze i VDO tylko w Vectach to skąd biorą pomysły na deski do Supero itd.?

ppln

Post autor: ppln »

Sorry, drobny błąd (literka i przecinek), ale spokojnie się można było tego domyślić - tylko gniot/4 ma VDO, a reszta ma jaką? Autorską Jelcza (która ostatnio się poprawiła i doszedł postojowy :) )

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:20 lat temu chyba nie było budowy modułowej (czyli nie można sobie było przesunąć okienka, a co jeszcze nowe drzwi dodać)
No, nie wiem — „budowa modułowa” to raczej chwyt reklamowy, ówczesne autobusy były skonstruowane podobnie jak dzisiejsze. Poza tym dlaczego Ikarus mógłby a Mercedes nie?
Co do trzydrzwiowych — gdzieś na pewno były, w końcu czterodrzwiowy (aczkolwiek 4 drzwi są wąskie) O305G jeździ w Gdańsku.
Co do desek — każdy może wybrać sobie, czy jego Solaris, Jelcz czy MAN ma mieć deskę producenta, czy VDO. A deski Jelczy to wg mnie relikt PRL-u.

Kozik

Post autor: Kozik »

ppln pisze:Kula u nogi dla Solarisa i MANa to nie jest bo mają własne projekty pulpitów (Solarisowska deska, jest w Solarkach od początku, MAN ma własną deskę w modelach z serii LC)
Tak, ale dla nich to tylko opcja, której zbytnio nie potrzebują bo sami potrafią znacznie ładniejszy i bardziej funkcjonalny pulpit zaprojektować. Wydaje mi się, że Jelczowi jest na rękę takie udogodnienie..

Robson

Post autor: Robson »

Do Vecto żadna inna deska nie pasuje. Jak Jelczowska deska autorska jest funkcjonalna to czemu nie montować do autobusów.

ppln

Post autor: ppln »

Może i funkcjonalna, ale niwygodna bo jak inaczej tłumaczyć pojawienie się w 3-miesięcznym autobusie bocznych przycisków do drzwi (CG i zamykanie/otwieranie wszystkich jako przyciski ikarusowe). To nie jest łamanie gwarancji?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zmierzając w niedzielę na DTP czekałem na przystanku autobusowym na jednej z głównych arterii Warszawy i sfociłem MB O305G. Jechał on w kierunku Pragi (ta trasa prowadzi na Most Śiekierkowski i dalej na wschód). Tak więc, albo jechał gdzieś daleko, albo "MINI-Bus" w Karczewie znów kupił przegubowca. Autobus był na niemieckich numerach rejestracyjnych:
Obrazek Obrazek

kombino

Post autor: kombino »

U nas dziadki tak jak Ikarusy znikną do końca 2006 roku,ale to nie nasz :devil:

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

kombino pisze:U nas dziadki tak jak Ikarusy znikną do końca 2006 roku,ale to nie nasz
zależy, w jakim przedsiębiorstw. Pewnie GRYF-owski 7378 będzie jeszcze przez pewien czas goscił w komunikacji miejskiej.
J-31 pisze:Tak więc, albo jechał gdzieś daleko, albo "MINI-Bus" w Karczewie znów kupił przegubowca. Autobus był na niemieckich numerach rejestracyjnych
To pewnie był najnowszy nabytek w/w Mini-Busa, bo kto inny kupuje taki przechodzony złom z zagranicy? :roll:.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:To pewnie był najnowszy nabytek w/w Mini-Busa, bo kto inny kupuje taki przechodzony złom z zagranicy?
To są tylko moje gdybania. Może jechał gdzieś dalej - na wschód. A jeśli rzeczywiście "Mini-Bus" go kupił, to... już niedługo się o tym dowiemy ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:Tak więc, albo jechał gdzieś daleko, albo "MINI-Bus" w Karczewie znów kupił przegubowca.
Minibus kupiłby raczej O405G.
Przecież na jednym z tych zdjęć widać tabliczkę z cyfrą 7 — jechał gdzieś krajową 7-ką, a wy od razu Minibus :mruga:

rupak9
Posty: 1082
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 »

Adrian_ pisze:U nas dziadki tak jak Ikarusy znikną do końca 2006 roku,ale to nie nasz

zależy, w jakim przedsiębiorstw. Pewnie GRYF-owski 7378 będzie jeszcze przez pewien czas goscił w komunikacji miejskiej.

Ja uważam, że 7378 powinien zostać, bo to jest historia, tak samo jak Saurer.
A Ikarusy ma już tylko PKM. No i miały zniknąć do końca zeszłego roku ;).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Minibus kupiłby raczej O405G
\
Nie koniecznie. Owszem to prawda, ale "Mini-Bus" kupuje również wszystko co tanie :mruga:

Nie mniej jednak Możesz mieć słuszność ;)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Gdyby jednak okaząło się, iż nie jest to autobus dla Minibusa to i tak na 100% został zakupiony przez jakiegoś z prywaciarzy, gdyż polskie przedsiębiorstwa km nie sprowadzają już tych autobusów "w sile wieku" (chyba, żeby jakiś biedny mały przewoźnik na Mazowszu był w szale desperacji) ;).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mercedes/Setra”