Gazeta Wyborcza pisze:http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,4649389.html
Wrocław kupuje nowiutkie mercedesy
Magda Nogaj
2007-11-07, ostatnia aktualizacja 2007-11-06 20:19
Od przyszłego roku każdy wrocławianin będzie mógł jeździć mercedesem. MPK rozstrzygnęło przetarg na dostawę 100 nowych niskopodłogowych autobusów
Pierwsze 34 mają wyjechać na ulice Wrocławia już w kwietniu. Kolejna partia przyjedzie z Niemiec we wrześniu. Dostarczy je firma EvoBus z Warszawy.
58 autobusów jest krótkich, 42 - przegubowe. W pierwszych jest 30 miejsc siedzących, w drugich - 41. Wybrany przez MPK model Citaro jeździ już m.in. w Łodzi, Bydgoszczy i Częstochowie.
- To autobus z najwyższej półki. Świetnie się sprzedaje na całym świecie - zachwala Laszlo Rakasz, dyrektor ds. sprzedaży EvoBus. - Pasażerowie będą mieli dużą wygodę. Podłoga przy wejściach jest zaledwie 34 cm nad jezdnią. W środku jest duża platforma dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Autobus zużywa mało paliwa.
Niestety, MPK wybrało wersję bez klimatyzacji. Rakasz zapewnia jednak, że citaro ma skuteczną wentylację: - Mam więc nadzieję, że pasażerowie nie będą narzekać.
Wrocławskie MPK uznało, że oferta EvoBus jest najkorzystniejsza z trzech zgłoszonych. Jednak wynik przetargu nie jest jeszcze prawomocny. Do końca tygodnia firmy Man i Volvo mogą składać protesty.
- W przypadku każdego zamówienia powyżej 10 mln zł postępowanie musi skontrolować także Urząd Zamówień Publicznych - mówi Iwona Czarnacka, rzeczniczka MPK. - Dlatego najwcześniej 20 listopada, jeśli wszystko będzie w porządku, będziemy mogli podpisać umowę z dostawcą.
Volvo już raz oprotestowało ten przetarg. Urząd Zamówień Publicznych uznał zastrzeżenia za zasadne i komisja musiała jeszcze raz oceniać oferty. Z tego powodu autobusy nie przyjadą do Wrocławia w tym roku, jak pierwotnie zakładano.
Za drugim razem Volvo również przegrało, bo oferta EvoBus była tańsza o około 3 mln zł. Warszawska firma zaproponowała, że dostarczy mercedesy za ponad 120 mln zł. W razie awarii będą naprawiane we Wrocławiu. W mieście są dwa autoryzowane punkty serwisowe Mercedesa przystosowane do obsługi autobusów.
Rakasz: - Już jakieś dwa lata temu startowaliśmy w przetargu ogłoszonym przez MPK we Wrocławiu na dostawę około 20 autobusów. Wtedy przegraliśmy z Volvo, ale tym razem bardzo zależało nam na wygranej, bo chodzi aż o 100 autobusów.
Wrocławskie MPK od 2001 roku wymienia tabor na nowy. Za dwa lata żaden autobus miejski nie powinien mieć więcej niż 10 lat.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Wrocław