Mercedes Citaro
Hmm. To skromnie. Tylko 5 sztuk. W Wolicy stoi ich cała masa. Czyżby brakowało kierowców ?Skoda 16T pisze:<b>pozatym</b> melduję przyjazd na zaj. VII kolejnych 5-ciu Mercedesów Citaro:
- 2 solówki,
- 3 przeguby.
Dziś w nocy kolejna dostawa
Nie wiem co jest gorsze, czy to, że te półki są, czy to, że będą one demontowane - po zdemontowaniu będzie tylko miejsce dla wandali - okazja do lepszego pomazania tej ścianySkoda 16T pisze:Po rozmowie z kierowcą z VII dowiedziałem się, że MPK będzie usuwało te "hamaki".
A jak ich nie zdemontują to wandale będą mieli co demontować - tyle, że po swojemu. A tak to w autobusie się zrobią jakieś dodatkowe miejsca stojące.J-31 pisze: Nie wiem co jest gorsze, czy to, że te półki są, czy to, że będą one demontowane - po zdemontowaniu będzie tylko miejsce dla wandali - okazja do lepszego pomazania tej ściany
Od przodu znajdziesz tu: http://www.km.wroclaw.pl/viewtopic.php?p=40689#40689J-31 pisze:Potrzebuję - zdjęcia ze wszystkich czterech stron stron.
Specjalnie dla kol. J-31:J-31 pisze:a mam taką prośbę do kolegów z Wrocławia - proszę o fotki Waszych Citaro z naklejonymi numerami taborowymi. Potrzebuję - zdjęcia ze wszystkich czterech stron stron. Jedno już mam (zdjęcie, którego link podał Skoda 16T)
Jak na razie:
- solo, numery: #7301-#7310
- przeguby, numery: #8300-#8310
PozdrawiamGazeta Wyborcza pisze:Merdecesy wrocławskiego MPK to autobusy, w których nie warto zadzierać z kierowcą - zbyt wiele od niego zależy. Ma pod kontrolą obraz z kilku kamer, steruje otwieraniem okna dachowego i włącza lub nie ogromny wentylator
33 mercedesy citaro od kilku dni czekają na wyjazd w zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. W pierwszej transzy przyjechało do Wrocławia 12 autobusów przegubowych i 21 krótkich. Na ulice wyjadą 1 września.
Będą kursowały na trasach obsługiwanych przez zajezdnię na Grabiszyńskiej, niewykluczone, że spotkamy je także na liniach nocnych. - Natomiast na pewno będą kursowały na lotnisko - obiecuje rzeczniczka MPK Iwona Czarnacka. Przegubowe mercedesy mają z tyłu dużą półkę na bagaż. Dlatego jadąc z plecakiem lub sporą walizą, nie będziemy przeszkadzać współpasażerom.
Choć siedzenia są tapicerowane, to ich podparcia wydały się nam zbyt twarde. Ale za to producent zapewnia, że są wandaloodporne.
Citaro jest wyposażony w komputer, który monitoruje pracę silnika i w razie awarii informuje o tym kierowcę. Komputer liczy też np. skasowane bilety.
W autobusach zainstalowano System Informacji Pasażerskiej. Na dużym ciekłokrystalicznym ekranie z przodu widać nazwy przystanków, które pozostały do końca, a najbliższy przystanek jest zaznaczony na czerwono. Gdy autobus minie przystanek, jego nazwa znika z tablicy i widzimy tylko te przed nami.
Na każdym przystanku z zewnętrznego głośnika będzie słychać donośny głos informujący o linii autobusowej, obecnym przystanku i kierunku jazdy (np. autobus linii 145, przystanek dworzec, kierunek Sępolno).
Cały autobus jest monitorowany, i to bez ma martwego pola. Obraz ze wszystkich kamer jednocześnie lub z jednej w powiększeniu wyświetla się na monitorze obok kierowcy i jest nagrywany na dysku. Autobus ma także kamery z przodu i z tyłu. - To świetne rozwiązanie, bo zdarza się że auta osobowe zajeżdżają nam drogę. W razie kolizji wszystko się nagra i nikt nie powie, że to nie jego wina - cieszy się Bogusław Cyjak, kierowca MPK.
Niestety w mercedesie klimatyzacja jest tylko w kabinie kierowcy. Pasażerom pozostają malutkie, uchylane lufciki. Sami nie otworzą nawet okien dachowych. Te sterowane są elektronicznie wyłącznie przez kierowcę.
Laszlo Rakasz, dyrektor ds. strategii w Evobusie, dilerze Mercedesa, zapewnia jednak: - Nasze autobusy mają bardzo wydajną wentylację. Cyrkulację usprawnia wentylator z tyłu pojazdu, przez który przechodzi nawet 1,5 tys. m szesc. powietrza na godzinę.
O włączeniu wentylatora decyduje kierowca. Witold Turzański, prezes zarządu MPK, niewyklucza, że jeśli lata we Wrocławiu będą coraz gorętsze, to w autobusach pojawi się pełna klimatyzacja. Konstrukcyjnie nie ma przeszkód.
Na razie mercedesy są w barwach wrocławskiego MPK. Jednak tak bardzo spodobały się reklamodawcom, że 3/4 z nich jest już zarezerwowanych i wkrótce będzie oklejonych reklamami.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751 ... szans.html
Co prawda podobne już było, ale to w przeciwieństwie do wyżej wymienionego, ostatniego zdjęcia, zrobione było w lepszym momencie:
http://www.km.wroclaw.pl/album_page.php?pic_id=2749
http://www.km.wroclaw.pl/album_page.php?pic_id=2749
A toż ci nowość z tym szyberdachem. Wszystkie nasze ex-niemieckie O405GN (rocznik 1996) to mają.Skoda 16T pisze:zbyt wiele od niego zależy. Ma pod kontrolą obraz z kilku kamer, steruje otwieraniem okna dachowego
Jeden?! Niemożliwe. Na pewno komputer pokładowy nie steruje kasownikami, co najwyżej sterownik jest podłączony pod szynę CANbus, ale wtedy i tak o awarii informuje komputer pokładowy. Nic nowego.Skoda 16T pisze:Citaro jest wyposażony w komputer, który monitoruje pracę silnika i w razie awarii informuje o tym kierowcę. Komputer liczy też np. skasowane bilety.
?! Standard od lat (no, niekoniecznie te ekrany)Skoda 16T pisze:Gdy autobus minie przystanek, jego nazwa znika z tablicy i widzimy tylko te przed nami.
Mogę już odliczać dni do momentu kiedy to zostanie wyłączone? Z tym przystankiem to bezsens, przecież wiadomo na jakim się stoi przystanku (bo na tabliczce jest odpowiedni napis, ewentualnie na rozkładzie)Skoda 16T pisze:Na każdym przystanku z zewnętrznego głośnika będzie słychać donośny głos informujący o linii autobusowej, obecnym przystanku i kierunku jazdy (np. autobus linii 145, przystanek dworzec, kierunek Sępolno).
Współczuję z całego serca. A przecież da się zamówić ogromne (~2/3 szyby) otwierane oknaSkoda 16T pisze:Pasażerom pozostają malutkie, uchylane lufciki
Ogromne dzięki Skoda za zdjęcia. Jeszcze tylko mam pytanie - a gdzie umieszczono numer taborowy + logo na solowych Citaro. Chodzi mi o pozycję na prawym boku pojazdu (czyli na ścianie po stronie drzwi)Skoda 16T pisze:Specjalnie dla kol. J-31:
Oj chyba nie Musisz odliczać. To jest standard, który powoli pojawia się w corazi większej ilości miast. Warszawa też idzie już w tym kierunku i od niedawna każdy nowo zakupiony autobus (na razie ajenci, ale pewnie również i MZA) również musi posiadać głosowe zapowiadanie przystanków.ppln pisze:Mogę już odliczać dni do momentu kiedy to zostanie wyłączone?
Przykładowo w Jelczach Libero zapowiadanie przystanków jest podwójne: tzn. usłyszysz jaki jest następny przystanek oraz za chwilę powtórzenie - tym razem jako "przystanek xxx".
I jakoś nasi kierowcy tego nie wyłączają.
Zatem sądzę, że kierowcy MPK Wrocław również nie wyłączą głosowego zapowiadania przystanków. To jest przecież informacja dla pasażera a nie kierowcy
J-31 pisze:a gdzie umieszczono numer taborowy + logo na solowych Citaro. Chodzi mi o pozycję na prawym boku pojazdu (czyli na ścianie po stronie drzwi)
Natomiast, jeśli chodzi o umieszczenie numeru taborowego po lewej stronie ( czyli na ścianie bez drzwi ), to jest on umieszczony jak na #8600 i #8601:
Gdzieś słyszałem/czytałem, że w naszych Mercedesach miały być odsuwane okna. Niestety okien zabrakło i prezes Mercedesa zaproponował okna tańsze okna uchylne ...ppln pisze:Współczuję z całego serca. A przecież da się zamówić ogromne (~2/3 szyby) otwierane okna
W Łodzi przystosowanie ma każdy autobus już od ponad 10 lat, ale w połowie jest to wyłączone (wyciszone przez kierowców). Oczywiście wewnątrz, na zewnątrz tylko na żądanie niewidomego z pilotem.J-31 pisze:Oj chyba nie Musisz odliczać. To jest standard, który powoli pojawia się w corazi większej ilości miast. Warszawa też idzie już w tym kierunku i od niedawna każdy nowo zakupiony autobus (na razie ajenci, ale pewnie również i MZA) również musi posiadać głosowe zapowiadanie przystanków.
W MPK zapowiadanie przystanków jest już od 7 lat. Jest z tym różnie, bo w większości przypadków gadaczki są pościszane tak, że nic nie słychać. Jednak zapowiedź na zewnątrz autobusu to we Wrocławiu nowość. Jednak podejrzewam, że ściszenie gadaczki wewnątrz, spowoduje ściszenie zapowiedzi na zewnątrz, więc zapewne i to za długo nie będzie służyć pasażerom...J-31 pisze:Zatem sądzę, że kierowcy MPK Wrocław również nie wyłączą głosowego zapowiadania przystanków. To jest przecież informacja dla pasażera a nie kierowcy
Parę "dziennikarskich" zdjęć wrocławskich Citaro:
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/51,3575 ... 9.html?i=0
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/51,3575 ... 9.html?i=0
Nie mają. Natomiast rzeźnia w przednim członie jest bardzo duża, o wiele większa niż w Volvo 7700A.J-31 pisze:Dobra, to może wróćmy jeszcze na chwilę do wrocławskich Citaro - czy przegubowce mają rzeźnię w drugim członie ?
A co do komunikatów głosowych i wyświetlaczy LCD, to za przeproszeniem jesteście śmieszni Najlepiej cały autobus zawalmy dyktami i będzie dobrze...