Protram 205WrAs

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

Nie znalazłem lepszego tematu, więc ciekawsze fragmenty wklejam tutaj:
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 68939.news

Z wizytą w Protramie

Łukasz Faluta, Gabriela Błażek, 21.11.2007

204 czy 205?

Firma Protram słynie z budowy tramwajów 204WrAs. Rocznie halę fabryki opuszcza 30-40 wagonów (ogólnie), z czego większość to modernizacje przypominające wyglądem tramwaje 204WrAs. Spółka odchodzi jednak od w pełni wysokopodłogowych konstrukcji, skupiając się na produkcji wagonów 205WrAs z 22% udziałem niskiej podłogi. Dwa tramwaje tego typu jeżdżą już po torach Wrocławia, kolejne dwa są w fazie produkcji. MPK chwali sobie te tramwaje.

- Przede wszystkim są mniej awaryjne niż czeskie ©kody, które są w pełni niskopodłogowe - tłumaczą pracownicy Protramu.

Wagony 205WrAs są trójczłonowe, będą wypierały najstarsze wozy typu 102Na, których obecnie w ruchu liniowym jest około 20 sztuk. Obecnie trwają prace projektowe nad udoskonaleniem konstrukcji 205WrAs. Głównym celem jest zwiększenie udziału niskiej podłogi do 50%, choć jak wynika z badań, 22% niskiej podłogi już jest wystarczająca, gdyż rzadko zdarza się, aby jednym tramwajem podróżowały dwie matki z wózkami i osoby niepełnosprawne jednocześnie. Mimo to projektanci dążą do zwiększenia ilości niskiej podłogi. Jednym z pomysłów jest dodanie jeszcze jednego członu. Zapytaliśmy, dlaczego tramwaj nie może być w pełni niskopodłogowy.

- Problem jest z umocowaniem silników przy tak niskiej konstrukcji. Wózki są dosyć duże, jednak rozważany jest pomysł zamontowania napędu pod siedzeniami, aby niska podłoga mogła znaleźć się między nimi w przejściu i na całej długości tramwaju. To jeden z wielu pomysłów rozwiązania tego problemu. - dowiedzieliśmy się od mechaników.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

bystrzak2000 pisze:Wagony 205WrAs są trójczłonowe, będą wypierały najstarsze wozy typu 102Na, których obecnie w ruchu liniowym jest około 20 sztuk.
A, więc zmienili się zabójcy stodwójek - ©koda przekazała zlecenie WrAsowi :diabeł:
bystrzak2000 pisze:Spółka odchodzi jednak od w pełni wysokopodłogowych konstrukcji, skupiając się na produkcji wagonów 205WrAs z 22% udziałem niskiej podłogi.
A to ciekawe, bo Protram modernizuje przecież wrocławskie stopiątki, no i teraz wykonuje ileśtam doczep 105N2k/2000 dla Szczecina, które niskopodłogowe także nie są - 205WrAsy są dopiero w ilości sztuk 2, no i jeszcze te 2 w produkcji.

bystrzak2000 pisze:Problem jest z umocowaniem silników przy tak niskiej konstrukcji.
Można by to rozwiązać też tak jak np. w Poznańskich Combino ;)
A jeśli silniki znalazłyby się pod siedzeniam, to ze skrętnością wózka byłoby chyba nie najlepiej - wózki musiałyby być stałe :]

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

PAFAWAG pisze:no i jeszcze te 2 w produkcji.
4 (słownie: cztery) ;)
PAFAWAG pisze:Można by to rozwiązać też tak jak np. w Poznańskich Combino ;)
A jeśli silniki znalazłyby się pod siedzeniam, to ze skrętnością wózka byłoby chyba nie najlepiej - wózki musiałyby być stałe :]
A czy Combino ma wózki od stopiątki? W Protramie w końcu się skapnęli, że fullniskacza na wózkach od 105N się nie zrobi ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Może niech zrobią tramwaj konstrukcyjnie podobny do 116Na itp..

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

ep40 pisze:Może niech zrobią tramwaj konstrukcyjnie podobny do 116Na itp..
Ale do tego jest potrzebny wózek toczny, a Protram dysponuje tylko wózkami od 105. Z tych wózków można maksymalnie wyciągnąć coś na kształt Skody 05T, która ma ok. 50% niskiej podłogi. Wtedy w członach 1,3 i 5 wkładami wózki, a człony 2 i 4 sobie wiszą. Myślę, że coś takiego Protram byłby w stanie zrobić. Pożyjemy, zobaczymy.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

bystrzak2000 pisze:Ale do tego jest potrzebny wózek toczny, a Protram dysponuje tylko wózkami od 105.
Wtedy środkowy człon musiałby być wysoki (i tak daje to ogółem więcej niskiej podłogi niż w 205WrAs).

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

ep40 pisze:Wtedy środkowy człon musiałby być wysoki (i tak daje to ogółem więcej niskiej podłogi niż w 205WrAs).
Masz rację. Jednak w tym artykule mówili coś o dodawaniu dodatkowego członu, więc może coś innego planują, ale nie potrafię sobie wyobrazić, jak miałby wyglądać czteroczłonowiec w wykonaniu Protramu ;)

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »


PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Na szczęście póki co nie wyparły wszystkich stodwójek (przynajmniej na 4 można jeszcze uświadczyć raz na jakiś czas 102Na) ;)

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Otóż po mojej wycieczce na Protram mam dla Was, Drodzy Userzy niespodziankę, ale o tym w 2-giej części postu.
:strzałka: #2707:
Obrazek

:strzałka: A teraz o w/w niespodziance. Otóż w tej hali:
Obrazek
Skrywana jest jedna z największych tajemnic Protramu. Mianowicie 1-szy człon tramwaju 206WrAs. Dowiedziałem się o tym, kiedy pracownik otworzył na chwilę drzwi. Owa część jest póki co w 100% biała, bez osprzętu itp.
Ostatnio zmieniony 2008-11-28, 21:31 przez Skoda 16T, łącznie zmieniany 1 raz.

Lopez

Post autor: Lopez »

Skoda 16T pisze:1=szy człon tramwaju 206WrAs.
Skoro na fotkę jak rozumiem nie mamy co liczyć. W takim razie powiedz nam proszę, czy ten 1. człon wygląda tak jak na wizualizacjach EC Engeenering i Protramu? Kiedy jest szansa na prezentację?

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

A w ogóle jesteś pewien, że to 206WrAs, a nie kolejny 205? ;)

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Lopez pisze:Skoro na fotkę jak rozumiem nie mamy co liczy
Wyglądało to mniejwięcej tak:
Obrazek

To nie mógł być 205 ani 204 ...

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

No dobra, czekamy na relacje kolejnych szpiegów ;)

Kamil

Post autor: Kamil »

Może zaniedługo coś w mediach na ten temat się ukaże...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Mnie tylko zastanawia jedno: 205WrAS powstał dopiero po podpisaniu kontraktu na zakup z MPK. Czyżby tym razem PROTRAM miał popełnić błąd, który już popełnił FPS? Mocno w to wątpię, zwłaszcza, że PROTRAM jest duuużo lepiej dostosowany do mechanizmów wolnorynkowych niż zaatęchły od atmosfery minionego reżimu FPS. No chyba, że PROTRAM otrzymał tym razem od MPK "chiche przyzwolenie" - "wyprodukujcie, a potem się zastanowimy", co - biorąc pod uwagę silny związek obu firm - jest bardzo prawdopodobne. Cóż, pozostaje mi zaczekać z odpowiedzi na moje wątpliwosci.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

Jeśli Protram produkuje, to znaczy, że MPK pewnie kupi jeden na próbę. W tym roku Protram rozpoczął produkcję 205WrAs zanim MPK ogłosiło przetarg. Być może Protram boi się opóźnień w procesie produkcyjnym i już teraz wziął się do roboty, a w swoim czasie będzie stosowny przetarg na dostawę tramwaju trójczłonowego z 4 wózkami i niską podłogą stanowiącą 70 powierzchni tramwaju, o który będą mogli się ubiegać producenci, którzy w ostatnich 3 latach wyprodukowali co najmniej 6 tramwajów z co najmniej 20-procentowym udziałem niskiej podłogi ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

Myślę, że MPK bankowo kupi ten egzemplarz. Zastanawiam się jednak, czy Protram nie zmierza przypadkiem w kierunku "nie tylko Wrocław". Egzemplarz demonstracyjny nowego tramwaju byłby w tym celu niezbędny, a przetargów tramwajowych trochę nam się tu i ówdzie szykuje.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Myslę, że z tym modelem do Szczecina mogliby się na dobre dostać ;)

imarcin

Post autor: imarcin »

9507 pisze:Myslę, że z tym modelem do Szczecina mogliby się na dobre dostać ;)
Nie jestem taki pewien, bowiem w jakiejś gazecie było napisane że mają to być pięcioczłonowe tramwaje. A szkoda po ten PROTRAM prezentuje się (na razie w prospektach) dobrze, a jakość wykonania sądząc po szczecińskich doczepach do 105N2k będzie dobra.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tramwaje”