Protram 205WrAs
Nie znalazłem lepszego tematu, więc ciekawsze fragmenty wklejam tutaj:
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 68939.news
Z wizytą w Protramie
Łukasz Faluta, Gabriela Błażek, 21.11.2007
204 czy 205?
Firma Protram słynie z budowy tramwajów 204WrAs. Rocznie halę fabryki opuszcza 30-40 wagonów (ogólnie), z czego większość to modernizacje przypominające wyglądem tramwaje 204WrAs. Spółka odchodzi jednak od w pełni wysokopodłogowych konstrukcji, skupiając się na produkcji wagonów 205WrAs z 22% udziałem niskiej podłogi. Dwa tramwaje tego typu jeżdżą już po torach Wrocławia, kolejne dwa są w fazie produkcji. MPK chwali sobie te tramwaje.
- Przede wszystkim są mniej awaryjne niż czeskie ©kody, które są w pełni niskopodłogowe - tłumaczą pracownicy Protramu.
Wagony 205WrAs są trójczłonowe, będą wypierały najstarsze wozy typu 102Na, których obecnie w ruchu liniowym jest około 20 sztuk. Obecnie trwają prace projektowe nad udoskonaleniem konstrukcji 205WrAs. Głównym celem jest zwiększenie udziału niskiej podłogi do 50%, choć jak wynika z badań, 22% niskiej podłogi już jest wystarczająca, gdyż rzadko zdarza się, aby jednym tramwajem podróżowały dwie matki z wózkami i osoby niepełnosprawne jednocześnie. Mimo to projektanci dążą do zwiększenia ilości niskiej podłogi. Jednym z pomysłów jest dodanie jeszcze jednego członu. Zapytaliśmy, dlaczego tramwaj nie może być w pełni niskopodłogowy.
- Problem jest z umocowaniem silników przy tak niskiej konstrukcji. Wózki są dosyć duże, jednak rozważany jest pomysł zamontowania napędu pod siedzeniami, aby niska podłoga mogła znaleźć się między nimi w przejściu i na całej długości tramwaju. To jeden z wielu pomysłów rozwiązania tego problemu. - dowiedzieliśmy się od mechaników.
A, więc zmienili się zabójcy stodwójek - ©koda przekazała zlecenie WrAsowibystrzak2000 pisze:Wagony 205WrAs są trójczłonowe, będą wypierały najstarsze wozy typu 102Na, których obecnie w ruchu liniowym jest około 20 sztuk.
A to ciekawe, bo Protram modernizuje przecież wrocławskie stopiątki, no i teraz wykonuje ileśtam doczep 105N2k/2000 dla Szczecina, które niskopodłogowe także nie są - 205WrAsy są dopiero w ilości sztuk 2, no i jeszcze te 2 w produkcji.bystrzak2000 pisze:Spółka odchodzi jednak od w pełni wysokopodłogowych konstrukcji, skupiając się na produkcji wagonów 205WrAs z 22% udziałem niskiej podłogi.
Można by to rozwiązać też tak jak np. w Poznańskich Combinobystrzak2000 pisze:Problem jest z umocowaniem silników przy tak niskiej konstrukcji.
A jeśli silniki znalazłyby się pod siedzeniam, to ze skrętnością wózka byłoby chyba nie najlepiej - wózki musiałyby być stałe
4 (słownie: cztery)PAFAWAG pisze:no i jeszcze te 2 w produkcji.
A czy Combino ma wózki od stopiątki? W Protramie w końcu się skapnęli, że fullniskacza na wózkach od 105N się nie zrobiPAFAWAG pisze:Można by to rozwiązać też tak jak np. w Poznańskich Combino
A jeśli silniki znalazłyby się pod siedzeniam, to ze skrętnością wózka byłoby chyba nie najlepiej - wózki musiałyby być stałe
Ale do tego jest potrzebny wózek toczny, a Protram dysponuje tylko wózkami od 105. Z tych wózków można maksymalnie wyciągnąć coś na kształt Skody 05T, która ma ok. 50% niskiej podłogi. Wtedy w członach 1,3 i 5 wkładami wózki, a człony 2 i 4 sobie wiszą. Myślę, że coś takiego Protram byłby w stanie zrobić. Pożyjemy, zobaczymy.ep40 pisze:Może niech zrobią tramwaj konstrukcyjnie podobny do 116Na itp..
Masz rację. Jednak w tym artykule mówili coś o dodawaniu dodatkowego członu, więc może coś innego planują, ale nie potrafię sobie wyobrazić, jak miałby wyglądać czteroczłonowiec w wykonaniu Protramuep40 pisze:Wtedy środkowy człon musiałby być wysoki (i tak daje to ogółem więcej niskiej podłogi niż w 205WrAs).
Otóż po mojej wycieczce na Protram mam dla Was, Drodzy Userzy niespodziankę, ale o tym w 2-giej części postu.
#2707:
A teraz o w/w niespodziance. Otóż w tej hali:
Skrywana jest jedna z największych tajemnic Protramu. Mianowicie 1-szy człon tramwaju 206WrAs. Dowiedziałem się o tym, kiedy pracownik otworzył na chwilę drzwi. Owa część jest póki co w 100% biała, bez osprzętu itp.
#2707:
A teraz o w/w niespodziance. Otóż w tej hali:
Skrywana jest jedna z największych tajemnic Protramu. Mianowicie 1-szy człon tramwaju 206WrAs. Dowiedziałem się o tym, kiedy pracownik otworzył na chwilę drzwi. Owa część jest póki co w 100% biała, bez osprzętu itp.
Ostatnio zmieniony 2008-11-28, 21:31 przez Skoda 16T, łącznie zmieniany 1 raz.
Mnie tylko zastanawia jedno: 205WrAS powstał dopiero po podpisaniu kontraktu na zakup z MPK. Czyżby tym razem PROTRAM miał popełnić błąd, który już popełnił FPS? Mocno w to wątpię, zwłaszcza, że PROTRAM jest duuużo lepiej dostosowany do mechanizmów wolnorynkowych niż zaatęchły od atmosfery minionego reżimu FPS. No chyba, że PROTRAM otrzymał tym razem od MPK "chiche przyzwolenie" - "wyprodukujcie, a potem się zastanowimy", co - biorąc pod uwagę silny związek obu firm - jest bardzo prawdopodobne. Cóż, pozostaje mi zaczekać z odpowiedzi na moje wątpliwosci.
Jeśli Protram produkuje, to znaczy, że MPK pewnie kupi jeden na próbę. W tym roku Protram rozpoczął produkcję 205WrAs zanim MPK ogłosiło przetarg. Być może Protram boi się opóźnień w procesie produkcyjnym i już teraz wziął się do roboty, a w swoim czasie będzie stosowny przetarg na dostawę tramwaju trójczłonowego z 4 wózkami i niską podłogą stanowiącą 70 powierzchni tramwaju, o który będą mogli się ubiegać producenci, którzy w ostatnich 3 latach wyprodukowali co najmniej 6 tramwajów z co najmniej 20-procentowym udziałem niskiej podłogi
Nie jestem taki pewien, bowiem w jakiejś gazecie było napisane że mają to być pięcioczłonowe tramwaje. A szkoda po ten PROTRAM prezentuje się (na razie w prospektach) dobrze, a jakość wykonania sądząc po szczecińskich doczepach do 105N2k będzie dobra.9507 pisze:Myslę, że z tym modelem do Szczecina mogliby się na dobre dostać