Linke-Hofmann Maximum

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Linke-Hofmann Maximum

Post autor: Przemek » 2015-06-06, 20:12

Nie było nic o tym mało nam znanym tramwaju, a dość szeroko rozpowszechnionym na terenach dawnego zaboru niemieckiego.
Obrazek
fot. profil Maximum #325 na facebooku

Jeden taki egzemplarz właśnie przechodzi kompleksową odbudowę w RMT Protram przy współpracy ze stolarzami, rzemieślnikami, wszak to odbudowa, jeśli by nie powiedzieć, budowa tramwaju od nowa, bo wszystkie najdrobniejsze detale trzeba stworzyć od podstaw. Tu polecam relację na oficjalnym profilu: https://www.facebook.com/maximum325?fref=photo

Odbudowa wagonu Maximum jest częścią projektu "Zabezpieczenie kolekcji zabytkowych tramwajów na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej przez przeniesienie ich do budynku zajezdni. Remont wagonu Maximum z 1901 r;1834 głosów; Wartość: 500 tys. zł" złożonego przez Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2013.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: TLG » 2015-06-07, 09:52

Piękna robota. Szkoda, że żaden z Linke-Hoffmanów Maximum, które Wrocław podarował Warszawie w latach 40 nie przetrwał.

9507
Posty: 2885
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: 9507 » 2015-06-09, 10:53

Mało brakowało, a i ten by zgnił do końca. Gdyby nie budżet obywatelski nie byłoby o czym gadać.

mireczkuss

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: mireczkuss » 2015-06-22, 15:09

fajna sprawa, wygląda super już nawet w takim stanie

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje zabytkowe

Post autor: Przemek » 2018-08-03, 17:17

http://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=68
Remont tramwaju Maximum
6 lipca 2018

Ogłoszono wyniki konkursu na kontynuację remontu tramwaju Maximum z 1901 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego spełnił wszystkie wymogi formalne i merytoryczne i został wybrany do realizacji tego zadania publicznego. Jego celem jest kontynuacja odbudowy i kontynuacja procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania unikalnego wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Wartość pojazdu wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W całej Europie Środkowo-Wschodniej jest to niemal na pewno jedyny egzemplarz. Zadanie będzie więc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielką całkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie podwozia składającego się z dwóch skrętnych wózków jezdnych typu Maximum-Minimum wraz z połączeniem ich z nadwoziem. O ile uda się pozyskać kompatybilne silniki trakcyjne, zostaną one zamontowane na wózkach wraz z przekładniami oraz osiami z zestawami kołowymi. Przywrócony zostanie także układ hamulców mechanicznych - ręcznych (poza hamowaniem silnikami w wagonie tym zastosowano bowiem również hamulce ręczne). Do realizacji prac przy podwoziu przydatna będzie zachowana oryginalna i przygotowana przez członków Klubu dokumentacja techniczna. Podczas restauracji planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej prezentacji wagonu, mającej na celu pokazanie przebiegu prac wspieranych przez Gminę Wrocław. Prezentacja odbędzie się 8 września 2018 r. na terenie dawnej zajezdni tramwajowej "Popowice" przy ul. Legnickiej 65 i będzie połączona z większą imprezą plenerową poświęconą dziedzictwu środków transportu (Dzień Otwarty Zajezdni Popowice).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29169
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje zabytkowe

Post autor: J-31 » 2018-08-04, 16:02

Fana wiadomość, ale mam cichą nadzieję, że nikt w nim nie powiesi ekranu SiMS :cool:

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje zabytkowe

Post autor: Przemek » 2018-08-04, 19:01

Po pierwsze - odróżniajmy KSTM - czyli instytucję z prawdziwego zdarzenia, zajmującą się zachowaniem zabytków komunikacji miejskiej; a MPK, które ma w nosie zachowanie zabytków komunikacyjnych.

Po drugie - Maximum jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków, więc takie działania nie wchodzą w rachubę.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: Przemek » 2018-09-09, 01:45

Obrazek
Obecny stan Maximuma. W zasadzie całe nadwozie jest już odnowione. Teraz trwa restaurowanie podwozia - prace przeprowadza firma Polmat, mająca siedzibę właśnie na zajezdni Popowice. Remont całego wagonu podzielony jest na kilka etapów - nadwozie, następnie podwozie, oraz montaż okablowania.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: Przemek » 2018-12-19, 03:59

https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=66
Gmina Wrocław ogłosiła konkurs na nazwę zabytkowego tramwaju, który obecnie jest remontowany pod kierunkiem naszego stowarzyszenia. Zapraszamy do oddania swojego głosu: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/maximum ... -glosujemy

Jeszcze w tym roku zakończą się prace przy podwoziu wagonu - zostaną otworzone oba skrętne wózki typu Maximum-Minimum wraz z silnikami, przekładniami i układem hamowania. W kolejnych etapach trzeba będzie jeszcze odtworzyć instalację elektryczną łącznie z nastawnikami jazdy oraz wnętrze, a także polakierować poszycie.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4604
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Linke-Hofmann Maximum

Post autor: Przemek » 2019-01-13, 20:06

Coś na temat wagonu LH Maximum.
https://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=80
Układ podwozia tramwaju typu Maximum w zasadniczy sposób różni się od stosowanego w dawnych i dzisiejszych wagonach tramwajowych z wózkami skrętnymi. Oś napędowa (zewnętrzna, w każdym wózku bliższa czołu pojazdu) wyposażona jest w koła o większej średnicy (w wozie wrocławskim – 810 mm), natomiast oś toczna (wewnętrzna, bliższa środkowi pojazdu) służy tylko do prowadzenia wózka na zakrętach i posiada koła o średnicy wynoszącej 620 mm. O wyjątkowości rozwiązania stanowi brak typowego czopa skrętu. Teoretyczny punkt obrotu wózka względem pudła pojazdu nie znajduje się na środku wózka, lecz przy osi napędowej, która to głównie przenosi ciężar wagonu. Oś toczna jest obciążona jedynie w stopniu pozwalającym zachować jej pewne prowadzenie w torze. Taka konstrukcja charakterystyczna była właśnie dla wózków skrętnych typu Maximum. Celem przesunięcia środka ciężkości jest możliwie znaczne zwiększenie obciążenia osi napędnych dla poprawy charakterystyki trakcyjnej tramwaju, w proporcji około 2/3 do 1/3. Rozwiązanie to stanowiło znaczny postęp w stosunku do wcześniejszych konstrukcji wagonów na wózkach skrętnych, gdzie z powodu dużych rozmiarów silników napędzana mogła być tylko jedna oś w każdym wózku, więc ciężar adhezyjny wagonu nie przekraczał 50% całkowitej masy pojazdu. Wózki typu Maximum umożliwiły wprowadzenie wagonów niskopodłogowych typu Hedley-Doyle już w 1912 r. Układ przekazywania sił między nadwoziem a podwoziem wagonu jest skomplikowany konstrukcyjnie i podzielony na trzy zasadnicze komponenty:
  1. Nadwozie spoczywa na wózkach za pomocą mosiężnych ślizgów, współpracujących z płytami ślizgowymi umieszczonymi pod podłużnicami ramy. Elementy te odpowiadają za przenoszenie sił pionowych.
  2. Zamocowany sztywno pod podwoziem wagonu w jego osi podłużnej pionowy czop współpracuje z jarzmem umieszczonym w wózku, pozwalającym na swobodny przesuw podczas pokonywania łuków toru. Ten układ odpowiada za przenoszenie sił podłużnych, od przyspieszania i hamowania,
  3. Zawieszony sprężyście na wózku pionowy czop współpracuje z łukowato wygiętą ku górze płozą pod podwoziem wagonu. Układ ten odpowiada za przenoszenie sił poprzecznych oraz stabilizuje wózek w położeniu środkowym podczas jazdy na wprost (niem. Seitendrückverteiler).

ODPOWIEDZ