Torowisko na ul. Kościuszki

Torowiska, pętle i przystanki, buspasy, Park & Ride
9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Torowisko na ul. Kościuszki

Post autor: 9507 » 2014-02-20, 12:31

https://www.youtube.com/watch?v=8VSDg1k8CI4

Warto zobaczyć - objazd spowodowany wypadkiem na ulicy Traugutta, normalnie torowisko jest nieużywane, a tor w przeciwnym kierunku jest podobno częściowo zalany asfaltem...

Tigin

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: Tigin » 2014-02-20, 12:48

Niezłe fajerwerki
Jako że laik ze mnie w technice tramwajowej, czym te fajerwerki są spowodowane?

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: 9507 » 2014-02-21, 12:16

Piach w rowkach nieużywanych od dawna szyn.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4172
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: Przemek » 2014-02-22, 00:38

Ktoś na fejsbuku opisał dokładniej tę sytuację:
Analizując popularny na wrocławskich portalach informacyjnych filmik z przejazdu ulicą Kościuszki należy wyprostować troszkę naszym Czytelnikom kilka faktów i wyjaśnić najprościej dlaczego tak się stało.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... VSDg1k8CI4

Na filmie prezentowany jest przejazd tramwaju linii 3 w kierunku do Pilczyc (wóz najprawdopodobniej 2313). Podczas przejazdu tramwaju widzimy wydobywające się w znacznej ilości iskry w miejscu styku kół z powierzchnią szyny. Dlaczego? Dlatego, że:

1. Torowisko jest używane bardzo rzadko - raz na miesiąc to przesada - droga po której porusza się tramwaj jest obciążona ruchem ulicznym a nawierzchnia (zapewne jeszcze przedwojenna) jest wykonana ze ściśle przylegających do siebie granitowych bloków. Tym sposobem piach nanoszony przez samochody, nie ma szans wniknąć w "fugi" kostki granitowej, może jedynie spłynąć z deszczem w studzienki kanalizacyjne lub... w rowki szyn tramwajowych. Oczywiście w torowiskach nowych można zauważyć specjalne dziurki w rowku szyny i kratki ściekowe, gdzie płynąca woda z piaskiem ulicy ma swoje ujście i rowek jest drożny. Niestety torowisko w ciągu ul. Kościuszki ma już swoje lata (zachowana jest na nim skrajnia przedwojenna) więc nie ma mowy o czystych i drożnych rowkach. W tym wypadku rowki po prostu były bardzo mocno zapiaszczone, wręcz zasypane piaskiem.

2. Tramwaj nie ma płaskich kół, najprościej rzecz biorąc przekrój koła tramwajowego na pół (jakbyśmy dzielili np. tort urodzinowy) wygląda mniej więcej tak:

_|‾‾‾‾‾^‾‾‾‾‾|_

Gdzie symbol ^ oznacza miejsce osi tramwajowego koła. Obrzeże tramwajowe ma większy promień niż promień płaszczyzny koła - dzięki temu tramwaj się nie wykoleja. Rowki szyn pełnią taką samą rolę jak obrzeże - zmniejszają ryzyko wykolejenia, oraz w wypadku torowisk zabudowanych zalania materiałem jezdni.

3. Iskrzenie to sprawa bardziej dla elektryków niż nas szarych motorniczych. W przybliżeniu - jednym biegunem prądu zasilającego tramwaj jest sieć trakcyjna (drut biegnący ponad pojazdem) a drugim biegunem jest szyna. Jak wiadomo (a właściwie jest to tylko domysł) prąd płynie z bieguna dodatniego do ujemnego. Napięcie trakcyjne z podstacji płynie do odbiornika (tramwaju) siecią trakcyjną a wraca poprzez szyny tramwajowe znów do podstacji trakcyjnej. Piasek w tym wypadku robi pewne zamieszanie w tym skomplikowanym procesie powodując przepięcia (podobnie jak iskrzy wkładka pantografu podczas kontaktu z oszronioną siecią trakcyjną).

Podsumowując, mamy bateryjkę (biegun dodatni to sieć, ujemny to szyna) i żaróweczkę (tramwaj). Wszystko działa póki się nie skończy zmagazynowana energia, lub młodszy brat nie poleje wszystkiego wodą, albo nie wsadzi do piasku, bo wtedy cała nasza instalacja nie będzie działać.

Na koniec krótka fraszka z tym związana:

Zima położyła szron na trakcyjny drut
Deszcz zmienił go w szynowy brud
My wciąż chcemy jeździć niebieskimi tramwajami,
Choćby po Kościuszki z prędkościowymi ograniczeniami!

;)
źródło: https://www.facebook.com/permalink.php? ... ream_ref=1

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: 204wras » 2014-03-03, 16:49

Jaja na Kościuszki to będą jak tam objazdem trafi brygada 3-04, która od dzisiaj jest obsługiwana Szkodą.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4172
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: Przemek » 2014-03-03, 18:31

Już nie pojadą tamtą ulicą, dzięki temu, że lokalne media prasowe zrobiły z tego aferę.

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu

Post autor: 204wras » 2014-03-03, 18:40

Niedawno stanowisko było takie, że nie można jeździć, chyba, że z asystą NR.
Przy czym nie widziałem ani razu NR przy takiej akcji.

ODPOWIEDZ