Jak pamiętam wizualizację wrocławskiego Tramwaju+, to trochę mi się śmiać chce. To miał być super szybki tramwaj mknący z ogromną prędkością... a jest tak jak napisał 9507 powyżej - światła wszędzie (sygnalizacja świetlna) i wrocławski były już "tramwaj+", bo obecnie są to zwykłe linie tramwajowe - wcale nie jest taki szybki... nawet na nowych odcinkach. No, ale z drugiej strony też nie jest tak do końca źle, bo czasy przejazdów na krótszych odcinka jest całkiem niezły
Swoją drogą śmiać mi się trochę chce też z innego powodu. Moderus Beta - pisaliśmy o nim niedawno w innym temacie na forum - krytykowany przez wrocławskich miejskich aktywistów, firma "Modertrans" straszy ich sądem... a sąsiedzi zza miedzi, czyli z Górnego Śląska jakoś za bardzo nie narzekają na te wagony. Przynajmniej nie słyszałem większych słów krytyki. I tam Modertrans nikogo nie straszy sądem
Trochę po podróżowałem po Wrocławiu i pomimo zakupów poczynionych - i tak bardzo reklamowanych przez MPK na ekranach - jakoś odnoszę wrażenie, że czas we Wrocławiu się zatrzymał. Nadal bardzo dużo jest wagonów z rodziny Konstali 105Na. Jednakże wcale nie narzekałem na widok klasycznych "akwariów", wręcz przeciwnie zrobiły na mnie fajne wrażenie.
Jest trochę zmian - to oczywiście elektroniczne tablice na przystankach, ale to co mnie miło zaskoczyło to biletomaty w każdym wagonie. Nawet w drugim wagonie w składach 105Na.
MPK zainstalowało - i to jest wielki pozytyw - tylko jeden typ biletomatów, można w nich płacić jedyną kartą (to niestety nie jest takie pozytywne, bo nie każdy posługuje się kartą, ale ... cóż tak była decyzja MPK, w końcu mamy XXI wiek
)
W tych najstarszych wagonach zdecydowano się wymontować jeden fotel, aby wstawić w jego miejsce biletomat
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
Znalazłem też i takie rozwiązanie
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
Skoda 19T... zanim zajrzałem do tego wagonu to trochę krytykowałem warszawskie dwukierunkowe Pesy 128N "Jazz-Duo", za brak miejsc do siedzenia. Przyznam szczerze, że jak zobaczyłem środkowy człon wrocławskiej Skody 19T, to ... bardzo polubiłem nasze Jazzy-Duo. Może dlatego, że środkowy człon jest moim ulubionym miejscem w tym typie wagonów
Nie wiem, czemu czeski producent zdecydował się na takie skrzynie...
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
... to rozwiązanie ani nie jest ładne ani praktyczne
Może to jednak wynikać z płaskiej konstrukcji wagonu, a więc przede wszystkim z konieczności zabudowy zawieszenia środkowego członu. W przeciwieństwie do Jazz-ów Duo, środkowy człon i dojścia do niego są proste. Pesa zrobiła to nieco inaczej. Nieznacznie podwyższyła podłogę w członach z wózkami przez co udało się wygospodarować miejsce na fotele, a jednocześnie producent uniknął stopni... tutaj mamy prostą podłogę, ale człon I i V mają już podwyższenie i jest dosyć wysoki stopień
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
Fajnym rozwiązaniem jest ustawienie foteli w członach wiszących - a więc II i IV. Z tymże jest ciasno, ale jadąc tymi wagonami nie zauważyłem aby stwarzało to jakieś problemy
Zastanawia mnie czy MPK dobrze wyliczyło liczbę wagonów dwukierunkowych, one dosyć fajnie obsługują linie 31, 32 i 33... ale zastanawia mnie co zrobi MPK w czasie remontów, gdy okaże się, że trzeba by wykorzystać jakieś dwukierunkowce do obsługi linii tymczasowych.
Pytanie do kolegów z Wrocławia, czy MPK w ogóle tworzy takie "zastępcze" linie tramwajowe na czas remontów ? Pamiętam, że wiele lat temu MPK tworzyło takie linie "wahadłowe" chociażby z Konstali 102Na
Teraz kilka słówek na temat infrastruktury - interesowała mnie ta najnowsza czyli na Kozanowie i na GAJ-u. Obie nowe linie są ciekawe i obie się różnią techniką wykonania
Linia na Kozanów jest głównie trawiasta - i słusznie jest nieco cichsza...
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
... w obrębie przystanków - kostka betonowa
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Natomiast na GAJ-u torowisko zbliżone jest do tradycyjnego - nie ma trawy jest podsypka
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
To co charakteryzuje nowe torowiska to nowe meble miejskie. A chociażby pojawiły się takie duże tablice nazwą przystanku
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Zupełnie inne wiaty
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Tablice elektroniczne są w tym samym stylu co reszta mebli
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Generalnie zielony - fajny kolor, chociaż nie wiem czy nie za jasny, trudno to będzie utrzymać w czystości, niektóre są już pomazane
Tak po za tym nowe linie zrobiły na mnie pozytywne wrażenie, mam nadzieję, że Wrocław będzie jednak dalej inwestował w infrastrukturę tramwajową. I w nowe tramwaje też, bo jednak przydałyby się