Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Torowiska, pętle i przystanki, buspasy, Park & Ride
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Post autor: J-31 »

Wrocławski Gaj
A propo Tramwaju Plus. Postanowiłem jeszcze zajrzeć do trzeciego miejsa, gdzie w przyszłości będą docierać tramwaje. Na ul. Świeradowską już nie dotarłem - był taki upał, że po prostu mi się nie chciało, ale dotarłem autobusem do skrzyżowania ul. Bardzkiej i al. Armii Krajowej.

I na Bardzkiej jak widać pozostawiono sporo miejsca pod kątem przyszłej linii tramwajowej. Zdjęcie przedstawia kierunek na Gaj.

:strzałka: http://img31.imageshack.us/img31/1850/gaj1.jpg

Jak widać, dalej prowadzone są jakieś prace ziemne. ;)

I obróćmy się o 180 stopni.

:strzałka: http://img132.imageshack.us/img132/4669/gaj2.jpg

Tu już są tramwaje - tędy jadą tramwaje do pętli Tarnogaj. A zatem linia na Gaj była by odgałęzieniem (raczej przedłużeniem) już istniejącej linii.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Post autor: J-31 »

Jak pamiętam wizualizację wrocławskiego Tramwaju+, to trochę mi się śmiać chce. To miał być super szybki tramwaj mknący z ogromną prędkością... a jest tak jak napisał 9507 powyżej - światła wszędzie (sygnalizacja świetlna) i wrocławski były już "tramwaj+", bo obecnie są to zwykłe linie tramwajowe - wcale nie jest taki szybki... nawet na nowych odcinkach. No, ale z drugiej strony też nie jest tak do końca źle, bo czasy przejazdów na krótszych odcinka jest całkiem niezły ;)

Swoją drogą śmiać mi się trochę chce też z innego powodu. Moderus Beta - pisaliśmy o nim niedawno w innym temacie na forum - krytykowany przez wrocławskich miejskich aktywistów, firma "Modertrans" straszy ich sądem... a sąsiedzi zza miedzi, czyli z Górnego Śląska jakoś za bardzo nie narzekają na te wagony. Przynajmniej nie słyszałem większych słów krytyki. I tam Modertrans nikogo nie straszy sądem :)

Trochę po podróżowałem po Wrocławiu i pomimo zakupów poczynionych - i tak bardzo reklamowanych przez MPK na ekranach - jakoś odnoszę wrażenie, że czas we Wrocławiu się zatrzymał. Nadal bardzo dużo jest wagonów z rodziny Konstali 105Na. Jednakże wcale nie narzekałem na widok klasycznych "akwariów", wręcz przeciwnie zrobiły na mnie fajne wrażenie.

Jest trochę zmian - to oczywiście elektroniczne tablice na przystankach, ale to co mnie miło zaskoczyło to biletomaty w każdym wagonie. Nawet w drugim wagonie w składach 105Na.

MPK zainstalowało - i to jest wielki pozytyw - tylko jeden typ biletomatów, można w nich płacić jedyną kartą (to niestety nie jest takie pozytywne, bo nie każdy posługuje się kartą, ale ... cóż tak była decyzja MPK, w końcu mamy XXI wiek :) )

W tych najstarszych wagonach zdecydowano się wymontować jeden fotel, aby wstawić w jego miejsce biletomat
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Znalazłem też i takie rozwiązanie
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Skoda 19T... zanim zajrzałem do tego wagonu to trochę krytykowałem warszawskie dwukierunkowe Pesy 128N "Jazz-Duo", za brak miejsc do siedzenia. Przyznam szczerze, że jak zobaczyłem środkowy człon wrocławskiej Skody 19T, to ... bardzo polubiłem nasze Jazzy-Duo. Może dlatego, że środkowy człon jest moim ulubionym miejscem w tym typie wagonów ;)

Nie wiem, czemu czeski producent zdecydował się na takie skrzynie...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
... to rozwiązanie ani nie jest ładne ani praktyczne ;)

Może to jednak wynikać z płaskiej konstrukcji wagonu, a więc przede wszystkim z konieczności zabudowy zawieszenia środkowego członu. W przeciwieństwie do Jazz-ów Duo, środkowy człon i dojścia do niego są proste. Pesa zrobiła to nieco inaczej. Nieznacznie podwyższyła podłogę w członach z wózkami przez co udało się wygospodarować miejsce na fotele, a jednocześnie producent uniknął stopni... tutaj mamy prostą podłogę, ale człon I i V mają już podwyższenie i jest dosyć wysoki stopień
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Fajnym rozwiązaniem jest ustawienie foteli w członach wiszących - a więc II i IV. Z tymże jest ciasno, ale jadąc tymi wagonami nie zauważyłem aby stwarzało to jakieś problemy ;)

Zastanawia mnie czy MPK dobrze wyliczyło liczbę wagonów dwukierunkowych, one dosyć fajnie obsługują linie 31, 32 i 33... ale zastanawia mnie co zrobi MPK w czasie remontów, gdy okaże się, że trzeba by wykorzystać jakieś dwukierunkowce do obsługi linii tymczasowych.

Pytanie do kolegów z Wrocławia, czy MPK w ogóle tworzy takie "zastępcze" linie tramwajowe na czas remontów ? Pamiętam, że wiele lat temu MPK tworzyło takie linie "wahadłowe" chociażby z Konstali 102Na ;)

Teraz kilka słówek na temat infrastruktury - interesowała mnie ta najnowsza czyli na Kozanowie i na GAJ-u. Obie nowe linie są ciekawe i obie się różnią techniką wykonania

Linia na Kozanów jest głównie trawiasta - i słusznie jest nieco cichsza...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

... w obrębie przystanków - kostka betonowa
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Natomiast na GAJ-u torowisko zbliżone jest do tradycyjnego - nie ma trawy jest podsypka
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

To co charakteryzuje nowe torowiska to nowe meble miejskie. A chociażby pojawiły się takie duże tablice nazwą przystanku
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Zupełnie inne wiaty
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Tablice elektroniczne są w tym samym stylu co reszta mebli ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Generalnie zielony - fajny kolor, chociaż nie wiem czy nie za jasny, trudno to będzie utrzymać w czystości, niektóre są już pomazane ;)

Tak po za tym nowe linie zrobiły na mnie pozytywne wrażenie, mam nadzieję, że Wrocław będzie jednak dalej inwestował w infrastrukturę tramwajową. I w nowe tramwaje też, bo jednak przydałyby się ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek »

Ta "skrzynia" to miejsce do przewozu rowerów.
Co do wykorzystania dwukierunkowców - ostatnio jak przebudowywano Dyrekcyjną i zamknięto skrzyżowanie z Borowską, zrobiono tymczasową przelotkę i przy byłym starym dworcu PKS linie 31 i 32 zmieniały tam kierunek jazdy.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

Post autor: 9507 »

Utrzymanie czystości - typowo wrocławskie - łatwiej wymienić, niż czyścić ;)

Przy okazji zdjęcia linii z Gaju - fajna ekierka tam się zrobiła.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

A mnie trochę zastanawia czemu MPK zdecydowało się na typowe torowisko - bez trawy - na Gaju. Przecież to jest kolejna wrocławska "sypialnia", a takie torowisko jest stosunkowo głośne. Na pewno głośniejsze niż trawiaste ;)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

Post autor: 9507 »

Nie MPK - miasto. Miasto tak zrobiło i już ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Post autor: Przemek »

https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,pr ... 42717.html
Gmina Wrocław ogłosiła przetarg na projekt trasy tramwajowej na Jagodno, osiedle w południowej części miasta.

Jak podaje portal transport-publiczny.pl, torowisko ma przebiegać wzdłuż ulic Bardzkiej i Buforowej, na odcinku od ul. Świeradowskiej do pętli przy ul. Kajdasza. Jego długość wyniesie ok. 2,6 km. Według założeń, trasa tramwajowa na Jagodno ma powstać do końca 2022 roku.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Post autor: Przemek »

http://infotram.pl/5-ofert-w-przetargu- ... 08226.html
Pięć firm chcę zaprojektować trasę tramwajową na Jagodno wraz z uzyskaniem wszelkich pozwoleń. Oferty wahają się od ponad 800 tysięcy złotych do 2,5 miliona złotych. Najniższą złożyła firma Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS Projekt, kolejne Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, WYG International z Warszawy, Multiconsult oraz konsorcjum firm: TPF Sp. z o.o. oraz TPF Getinsa Euroestudios. O wyborze zadecydują cena (60%), doświadczenie projektantów specjalności torowej (20%), w branży sieci trakcyjnych (10%) oraz w branży zabezpieczenie i sterowanie ruchem kolejowym (10%).
Na stworzenie projektu i dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Post autor: Przemek »

I nagły zwrot akcji.
https://www.wroclaw.pl/opinia-pkp-nie-w ... na-jagodno
PKP PLK wydało opinię w sprawie skrzyżowania planowanej trasy tramwajowej na Jagodno z linią kolejową nr 285 przecinającą ulicę Buforową. Mimo, że kolejarze zgłaszają zastrzeżenia do tych planów, urzędnicy miejscy uspokajają, że nie ma to wpływu na proces projektowania trasy tramwajowej. Na pismo odpowiedział prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk zapewniając, że miasto jest gotowe rozmawiać nad wspólnym rozwiązaniem technicznym w tym miejscu.

Wrocławskie Inwestycje pod koniec 2018 roku wybrały firmę, która w tej chwili pracuje nad projektem trasy tramwajowej na Jagodno od ul. Świeradowskiej do pętli przy ul. Kajdasza. – Prace idą zgodnie z planem – mówi Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.

Trasa na jednym z fragmentów ul. Buforowej krzyżuje się z linią kolejową 285, która właśnie jest remontowana, a za około 2 lata powinny na nią wrócić pociągi. Rozwiązanie jakie dla tego skrzyżowania zaproponowało miasto Wrocław, negatywnie zaopiniowało PKP PLK. Zarządca kolejowy nie chce się zgodzić, by planowana linii tramwajowa na Jagodno przecinała się z linią kolejową na jednym poziomie. Sugeruje budowę tunelu lub wiaduktu.

Miejscy urzędnicy zapewniają, że ta opinia nie wpłynie na toczące się prace projektowe. Miasto jest gotowe na rozmowy z PKP i wypracowanie wspólnego rozwiązania. Na pismo od prezesa PKP PLK odpisał również prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zapraszając do rozmów oraz rozwiewając szereg wątpliwości.

– Podzielam pogląd, że rozwiązanie zagadnienia byłoby dużo łatwiejsze, gdyby administracja rządowa - stosowne ministerstwa oraz UTK - uregulowała zasady i wymagana techniczne dla takich sytuacji na styku infrastruktury kolejowej i miejskiej. Niestety, regulacji takich nie ma, a jedyne stanowisko jakim dysponujemy to opinia Ministerstwa Infrastruktury z września 2018, iż wbudowanie torowiska w istniejące skrzyżowanie kolejowo-drogowo nie zmienia jego charakteru i jest to nadal przejazd kolejowo-drogowy. Problem powinien więc być rozwiązany siłami zarządców dróg kolejowych i drogowych. Wrocław deklaruje tym samym współpracę w wypracowaniu takiego rozwiązania, które kolejno da się zaaplikować do rozwiązań ogólnopolskich lub przełożyć na stosowne przepisy prawa – czytamy w piśmie prezydenta miasta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Infrastruktura”