280 godzin szkoleń przyszłych kierowców autobusów

Dyskusje na temat pracy kierowców i motorniczych (przepisy, zatrudnienie itp.)
Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Prawo jazdy na autobus nie wystarczy kierowcy

Post autor: Skoda 16T »

Gazeta Wyborcza Chorzów pisze:Odkąd zmieniły się przepisy wymagane szkolenie dla kierowcy autobusu kosztuje aż 9 tys. zł. - Mam prawo jazdy kat. D, a nie mogę pracować - żali się Jerzy Piotrowski

Mimo że Jerzy Piotrowski ma prawo jazdy kat. D, nie może na razie pracować jako kierowca MZK. - Nie stać mnie na drogie szkolenie, a bez niego nie mogę jeździć - mówi
Jerzy Piotrowski od marca jest bezrobotny. Zielonogórski urząd pracy dofinansował mu kurs na prawo jazdy kat. D. Latem dogadał się z MZK, że jeżeli zdobędzie uprawnienia, zakład go zatrudni. Pan Jerzy w połowie sierpnia rozpoczął kurs w PZM. - Poszło sprawnie, bo zawodowym kierowcą jestem już 30 lat - opowiada. Mimo że zdał, potrzebuje dodatkowego szkolenia. Tyle że we wrześniu zmieniły się przepisy i od tej pory kurs pozwalający na przewóz osób nie trwa już pięć dni, ale aż 280 godzin. Kurs składa się z 260 godzin teorii i 20 praktyki. Cztery godziny jazdy odbywają się w warunkach specjalnych. Zamiast 600 zł trzeba więc teraz zapłacić 9 tys. zł. - Nie stać mnie na tak drogie szkolenie, dlatego teraz nie mogę zacząć pracować - żali się Piotrowski.

Łącznie z kosztem kursu na prawo jazdy, aby zostać kierowcą autobusu, należy liczyć się z wydatkiem ok. 12 tys. zł. Problem też w tym, że w Lubuskiem nie ma dziś żadnego obiektu, na którym szkolenie można przeprowadzić. Taki obiekt powinien mieć powierzchnię kilkudziesięciu hektarów. Muszą się na nim znaleźć co najmniej 800-metrowy tor jazdy, płyta poślizgowa i pierścień poślizgowy. To kosztowna inwestycja. Drogie jest również opłacenie sztabu specjalistów, którzy przeprowadzą szkolenie teoretyczne.

Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze tłumaczy, że ma związane ręce. - W podobnej do opisanej sytuacji są jeszcze trzy inne osoby. Panowie mogą się zwrócić o dofinansowanie do szkolenia, ale nie będziemy w stanie w całości go sfinansować - tłumaczy Ewa Plekaniec z PUP.

Także Powiatowy Urząd Pracy w Gorzowie ma podobny problem. - Nie wiemy, co robić. Na szkolenia możemy przeznaczyć maksymalnie 200 proc. średniego wynagrodzenia, a to nie pokryje w całości kosztów kursu - mówi Dorota Pawłowska z PUP w Gorzowie.

Jerzy Piotrowski szuka kogoś, do kogo można się odwołać. - Pan dyrektor WORD powiedział, że jedyna osoba, do której mogę się zwrócić, to minister infrastruktury - twierdzi.

Dlaczego? - Szkolenie jesteśmy w stanie zrobić właściwie od zaraz, ale problemem jest zgromadzenie odpowiedniej liczby chętnych. Niewiele osób jest w stanie wyłożyć takie pieniądze - wyjaśnia Ireneusz Plechan, dyrektor zielonogórskiego WORD. Gdyby udało się zebrać 20-osobową grupę, koszty wynajęcia odpowiedniego obiektu byłyby dużo niższe. Obiekty szkoleniowe znajdują się m.in. w Gostyniu i w Bednarach w Wielkopolsce. - Staramy się o teren pod budowę obiektu na terenie naszego województwa. Mamy już odpowiednią kadrę szkoleniową i jeżeli wszystko pójdzie sprawnie, wiosną będziemy przeprowadzać u siebie także szkolenia praktyczne - dodaje Lech Szczygielski, zastępca dyrektora WORD.

Na razie jednak z ok. 30 osób, które uzyskały prawo jazdy kat. D po 10 września, w niezbędnym szkoleniu chcą uczestniczyć zaledwie cztery. - Wyjściem z sytuacji byłyby pieniądze unijnego programu Kapitał Ludzki. To na pewno w dużej mierze odciążyłoby kierowców. Najlepszą receptą na kłopotliwe przepisy byłaby jednak decyzja Ministerstwa Infrastruktury o zmniejszeniu liczy godzin z 280 na 140 - uważa dyrektor WORD.

Jak dowiedzieliśmy się w ministerstwie, jest szansa, że w przyszłym roku przepisy się zmienią. - Przygotowany przez nas projekt ustawy przewiduje możliwość uzyskiwania przez kierowców wykonujących przewozy drogowe kwalifikacji wstępnej, przyspieszonej w wymiarze 140 godzin - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Jeżeli projekt przejdzie, szkolenie mogłoby kosztować o połowę mniej. - Zanim jednak przepisy się zmienią, pozostaje czekać albo dogadać się z pracodawcą, żeby sam udzielił mi kredytu i związał umową na kilka lat. Innego wyjścia nie widzę - mówi z rezygnacją Piotrowski.
¬ródło:
http://miasta.gazeta.pl/gorzow/1,36844, ... rowcy.html

"Łącznie z kosztem kursu na prawo jazdy, aby zostać kierowcą autobusu, należy liczyć się z wydatkiem ok. 12 tys. zł"

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

To jest chore, krótko mówiąc. A nie da się tego kursu gdzieś za granicą zrobić?

Dziwny

Post autor: Dziwny »

Jeszcze nie tak dawno była wersja, że 280 godzin obowiązuje najmłodszych (od 21 lat) a ci, którzy mają już 24 lata łapią się na skrócone 140 godzinne szkolenie. A z tego artykułu wynika, że niczego takiego nie ma. Strasznie zagmatwane :roll:

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Dziwny pisze:Strasznie zagmatwane
Jeszcze we wrześniu to nic nie było wiadomo. Ludzie prześcigali się w coraz to nowszych bzdurnych pomysłach.
Dziwny pisze:że 280 godzin obowiązuje najmłodszych (od 21 lat)
Teraz prawko na autobus czyli na kat. D możesz zacząć robić od 21 lat :confused: . Więc to prawo miałoby się nijak.
Skoda 16T pisze:Jak dowiedzieliśmy się w ministerstwie, jest szansa, że w przyszłym roku przepisy się zmienią. - Przygotowany przez nas projekt ustawy przewiduje możliwość uzyskiwania przez kierowców wykonujących przewozy drogowe kwalifikacji wstępnej, przyspieszonej w wymiarze 140 godzin
140 godzin to i tak dużo.
Skoda 16T pisze:Dlaczego? - Szkolenie jesteśmy w stanie zrobić właściwie od zaraz, ale problemem jest zgromadzenie odpowiedniej liczby chętnych. Niewiele osób jest w stanie wyłożyć takie pieniądze - wyjaśnia Ireneusz Plechan, dyrektor zielonogórskiego WORD.
Ciekawe co ich tak dziwi. Jak sobie wymyślą głupsze rzeczy to takie będą rezultaty. Kosztuje mniej robi więcej osób i tak ogólnie wychodzi na jedno niż zrobiłoby kilka za te kwoty o których jest mowa.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Niech przywrócą to co było, a nie kombinują, bo to wszystko w niczym nie pomoże, a może poważnie zaszkodzić. Mam tylko nadzieję, że da się te papierki zrobić za granicą za normalne pieniądze

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Mam tylko nadzieję, że da się te papierki zrobić za granicą za normalne pieniądze
Nawet jeśli się dałoby się zrobić te papierki za granicą. To który kierowca - np. KM Płock Sp. z o.o - będzie jechał gdzieś np. do Niemiec - po to by potem wozić ludzi Jelczem PR110 po Płocku ? :roll:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:To który kierowca - np. KM Płock Sp. z o.o - będzie jechał gdzieś np. do Niemiec - po to by potem wozić ludzi Jelczem PR110 po Płocku ?
Masz lepszy pomysł? Sam bym tak zrobił. Poza tym przewoźnicy powinni to organizować

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Dlaczego akurat do Niemiec :?: Na wschodzie pewnie by wyszło taniej ;) .
plocmaster pisze:Poza tym przewoźnicy powinni to organizować
Co przewoźnicy mają im jeszcze płacić :?:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ŁK-MZK pisze:Dlaczego akurat do Niemiec Na wschodzie pewnie by wyszło taniej .
Mogłyby być jakieś problemy z honorowaniem i w ogóle. No i są jeszcze Czechy, Słowacja i Litwa
ŁK-MZK pisze:Co przewoźnicy mają im jeszcze płacić
Przecież wiadomo, jak jest z opłacaniem kursów kat. D

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Z tego co słyszałem da się na Litwie i jest taki kurs honorowany w Polsce (nie wiem czy z innych krajów też).

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

plocmaster pisze:Przecież wiadomo, jak jest z opłacaniem kursów kat. D
No tak płacili jak kosztowało 500zł. Nie wiem co będzie z tym, doszkalające płaci zakład z tego co mi wiadomo, ale czy będą chcieli płacić za zrobienie nowego całego kursu :?:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ŁK-MZK pisze:Nie wiem co będzie z tym, doszkalające płaci zakład z tego co mi wiadomo, ale czy będą chcieli płacić za zrobienie nowego całego kursu
No właśnie, więc trzeba będzie sobie jakoś poradzić

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Co ciekawe odkopie trochę ten temat.
Teraz Urzędy Pracy sponsorują tego typu inicjatywy. Tylko, że teraz w Przemyślu było 8 miejsc, które finansowane było, a chętnych jest jak wiadomo dość dużo.
Ma ktoś wiedze, gdzie te szkolenia można przejść, tzn w jakich miastach :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zdaje się, że ITS A Michalczewski Oddział Warszawa prowadził szkolenia i to niezależnie od tego czy chcesz się u nich zatrudnić. A przynajmniej reklamował się jakiś czas temu. Nie wiem jak jest teraz. ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Nadal prowadzi te szkolenia - w centrum W-wy widziany był dzisiaj MB O405N jako eLka ITS Michalczewskiego (przyszły kierowca prowadził go trochę nieporadnie, no ale niech się uczy ;) ).

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

PAFAWAG pisze:Nadal prowadzi te szkolenia - w centrum W-wy widziany był dzisiaj MB O405N jako eLka ITS Michalczewskiego
Ale oni mają porobione specjalne place w tym zakresie itd :?:

W sumie od czasu do czasu widzę u siebie w mieście, że ktoś robi prawo jazdy kat.D, ale ciekaw jestem co dalej.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

ŁK-MZK pisze:Ale oni mają porobione specjalne place w tym zakresie itd
Tego już nie wiem... Może na WAWKOM-ie coś będzie wiadomo

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ŁK-MZK pisze:Ale oni mają porobione specjalne place w tym zakresie itd :?:
ITS Michalczewski ? Raczej nie mają własnego placu. Jeśli już, to mogą korzystać z usług innych firm specjalizujących się w szkoleniach kierowców. Natomiast ich "nauki jazdy" po prostu krążą po mieście z kursantami. ;)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

No właśnie. Do tej pory takie kursy można było zrobić w WORD-ach. Teraz po wprowadzeniu tego jakieś firmy miały wziąść się za budowanie specjalnych placów do tego. Miałem wiedzę, że istniały jakieś 2 ośrodki w Polsce (bodajże okolice Opola i gdzieś jeszcze).

[ Dodano: 2010-03-16, 15:48 ]
Według najnowszego raportu NIK – bez pełnych kwalifikacji uprawniających do wykonywania zawodu jeździ w Polsce prawie jedna dziesiąta kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych.
I tak wyglądają właśnie szkolenia.
Więcej: http://infobus.pl/text.php?id=31435

ODPOWIEDZ

Wróć do „Rynek pracy”