Praca motorniczego

Dyskusje na temat pracy kierowców i motorniczych (przepisy, zatrudnienie itp.)
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4082
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Praca motorniczego

Post autor: Przemek » 2017-11-06, 01:26

Żeby nie było, że Lubel vel Piotr marudzi, bo "ciągle tylko linki wklejam", to specjalnie dla niego zamieszczam artykuł w "pociahanej wersji". Pełny wpis w linku poniżej.

Praca motorniczego tramwaju we Wrocławiu.
Praca ta podobnie jak praca kierowcy autobusu, to bardzo dużo wyrzeczeń – niedziela, święta, Sylwester, pobudka o godzinie 2-3 rano. Tak wygląda praca motorniczego tramwaju we Wrocławiu. Początek pracy motorniczego zaczyna się na zajezdni tramwajowej.

Przeważnie grafik wygląda tak, że motorniczy dostaje kilka dni pierwszej zmiany, kilka dni drugiej zmiany i tak na przemian.

Zmiany wg grafiku są różne, czas pracy motorniczego może wynosić zarówno 6, 7 godzin, jak i nawet ok. 10. Najdłuższych zmian nie ma się za często. Każda służba jest nazywana po numerze linii i nr brygady, np. 10-01, 33-11. Bardzo często na jednej brygadzie jeździ się na więcej niż na jednej linii. Wykonuje się np. dwa pełne kursy na jednej linii, po czym na drugiej pętli następuje zmiana nr linii (przebieranka) na inną.

Motorniczy przychodzi do pracy wg ustalonego wcześniej grafiku, stawia się na dyspozytorni. Przed rozpoczęciem pracy przeprowadza się rutynową kontrolę trzeźwości. Po jej zdaniu, motorniczy pobiera stosowne dokumenty, m.in. kartę drogową. Motorniczy udaje się do konkretnego tramwaju, który został mu tego dnia przydzielony. Wsiada do tramwaju i musi wykonać tzw. obsługę codzienną pojazdu.

(...)

Po jej wykonaniu motorniczy może wyjechać na trasę. Na wszystkich liniach tramwajowych wyjazdy z zajezdni do pętli odbywają się z zatrzymywaniem się na przystankach po trasie.

(...)

Zbliża się koniec zmiany, na przystanku czeka już kolega motorniczy-zmiennik. Podczas zmiany trzeba przekazać zmiennikowi, czy nie ma zmian na trasie, czy wszystko w tramwaju działa prawidłowo, a także czy znajdują się jakieś rzeczy znalezione, które wieczorem mają trafić na dyspozytornię, itp. Wylogowujemy się ze sterownika i motorniczy przejmuje zmianę.

A jak to wygląda na drugiej zmianie? Kurs zjazdowy – podobnie jak wyjazdowy, w MPK Wrocław odbywany jest wraz z pasażerami aż do ostatniego przystanku przed zajezdnią.

Podczas zjazdu na ostatnim przystanku przed zajezdnią koniecznie trzeba przejść przez tramwaj i sprawdzić, czy wszyscy wysiedli, aby nie wwieźć nikogo do zajezdni. Po wjeździe na kanał trzeba koniecznie zgłosić brygadziście ewentualne usterki, aby ten wiedział, czy wagon wymaga naprawy przed kolejnym wyjazdem. Jeśli naprawa wymaga dostępu do podwozia – trzeba go postawić na kanał na hali.
Pełny artykuł: http://transportnews.eu/publicystyka/ar ... oMuhc.link

A jak wygląda to w waszych miastach?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28817
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Praca motorniczego

Post autor: J-31 » 2017-11-06, 12:33

W Warszawie będzie podobnie. Natomiast jeśli chodzi o zjazdy do zajezdni, to przejście przez wagon czyni już - o ile się nie mylę - pracownik ochrony zajezdni ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Re: Praca motorniczego

Post autor: 204wras » 2017-12-28, 22:24

Nie, we Wrocławiu ochrona wkracza do akcji jak jakiś pasażer odmawia wysiadki na ostatnim przystanku przed zajezdnią. Wtedy podjeżdża się pod bramę i ochrona próbuje wyprosić delikwenta.

alpino575
Posty: 64
Rejestracja: 2015-07-07, 09:43

Re: Praca motorniczego

Post autor: alpino575 » 2018-01-05, 01:55

Ja mam pytanie dotyczące wieku rozpoczęcia kursu, jak to jest? Słyszałem dwie wersje, że można od 20 roku życia i że można od 21 roku życia. Która z nich jest prawidłowa? A może to w każdym mieście inaczej? ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1458
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Praca motorniczego

Post autor: Auper » 2018-01-05, 10:37

W tramwajach śląskich jest to 21 lat

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Re: Praca motorniczego

Post autor: 204wras » 2018-01-16, 21:04

Szkolenie można zacząć 3 miesiące przed skończeniem 21 lat.

ODPOWIEDZ