[Kraków] Przetargi
[Kraków] Przetargi
Tak więc po raz pierwszy w historii komunikacji miejskiej w Krakowie Zarząd Transportu Publicznego, czyli organizator transportu w Krakowie rozpisał przetarg na świadczenie usług transportowych.ZTP Kraków pisze:Zamówienie publiczne na: "Świadczenie autobusowych usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Krakowie w okresie od 1 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2012 r. w ilości 1 400 000 wozokilometrów rocznie"
W dniu 2 sierpnia bla bla bla...
Nie oficjalnie wiadomo, że ZTP wymaga:
- tabor nie starszy niż 3 letni w trakcie rozpoczęcia świadczenia świadczeń
- klimatyzacja w pojazdach,
- 100% niskiej podłogi
- silnik EURO III lub CNG
- napęd gazowy będzie atutem.
Informacja na stronie ZTP
Komunikacja miejska będzie miała konkurencję ("GW")
Będzie klimatyzacja w miejskich autobusach ("GW")
Teoretycznie w przetargu chodziło o to by zrobić konkurencje dla MPK. Czyli zastosować zmniejszenie stawki WKM, a że 5,5 zł to cena uśredniona na wszystkie wozy, więc obniżenie jej to nie kłopot... Chodziło też o klimatyzację, którą mają tylko Scanie Castrosua... Ale zaraz jak podał kolega Matt ogłoszono że będzie klima. Więc nie będzie rywala, bo MPK i tak wygra. Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje... A MPK takie zaplecze ma.
@ppln
Przewoźnik daje rezerwy tyko na linie, które sam obsługuje. MPK ma i trawmaje i autobusy, to może wysyłać zatramwaje
Jak już napisałem na SB: Według "Gazety Krakowskiej" do przetargu mają stanąć Francuzi z RATP (największego paryskiego przewoźnika), również Brytyjczycy (Arriva) byli zainteresowani Krakowem. Więc jeśli Arriva kupi kilka produktów autobusopodobnych* to mieli by szanse.
* tureckie Citara/Mazy/inne niesklasyfikowane
Przewoźnik daje rezerwy tyko na linie, które sam obsługuje. MPK ma i trawmaje i autobusy, to może wysyłać zatramwaje
Jak już napisałem na SB: Według "Gazety Krakowskiej" do przetargu mają stanąć Francuzi z RATP (największego paryskiego przewoźnika), również Brytyjczycy (Arriva) byli zainteresowani Krakowem. Więc jeśli Arriva kupi kilka produktów autobusopodobnych* to mieli by szanse.
* tureckie Citara/Mazy/inne niesklasyfikowane
Skompletowanie zaplecza to w tej chwili nie jest aż tak duży koszt. Przypomnę, że takie formy jak Mobilis czy ITS w 2003r. tworzyły zaplecze na 50 autobusów od podstaw począwszy od zakupu samej bazy aż po kompletne wyposażenie, zatrudnienie i przeszkolenie całej obsługi.PE 099 pisze:Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje...
Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Póty co mamy w Krakowie "zwykłą" stację CNG dla wszystkich pojazdów. Więc co to za problem pojechać na Balicką i zatankować kilka autobusów (przetarg obejmuje ok. 4% wszystkich wozokilometrów wyjeżdżanych w Krakowie)TLG pisze:Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Ale przecież został ogłoszony przetarg na budowę stacji w Bieńczycach...Matt pisze:Póty co mamy w Krakowie "zwykłą" stację CNG dla wszystkich pojazdów. Więc co to za problem pojechać na Balicką i zatankować kilka autobusów (przetarg obejmuje ok. 4% wszystkich wozokilometrów wyjeżdżanych w Krakowie)TLG pisze:Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Pytanie, czy PKS ma 100%LF autobusy, które sa nowe NIEplocmaster pisze:PKS teżPE 099 pisze:Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje... A MPK takie zaplecze ma.
plocmaster Tylko czy im się opłaca gdy za WKM przez 5 lat najwyżej 4,99 zł
TLG Wozi się po wsiach CB, ale oni mają stare, sprowadzane Scanie 112CLB, 113CLB Więc nie ma szans. Na PKS też bym nie liczył, więc może jakaś Arriva, która w W-Wie zaproponowała za WKM 8,40 (czy jakoś tak) więc też nie ma co liczyć. Etc.
Generalnie trzeba poczekać na SIWZ, by coś było wiadomo więcej... Ale MPK jak kupi te 25 klimatyzowanych wozów, to powinno wygrać i nadal będzie monopol MPK...
TLG Wozi się po wsiach CB, ale oni mają stare, sprowadzane Scanie 112CLB, 113CLB Więc nie ma szans. Na PKS też bym nie liczył, więc może jakaś Arriva, która w W-Wie zaproponowała za WKM 8,40 (czy jakoś tak) więc też nie ma co liczyć. Etc.
Generalnie trzeba poczekać na SIWZ, by coś było wiadomo więcej... Ale MPK jak kupi te 25 klimatyzowanych wozów, to powinno wygrać i nadal będzie monopol MPK...
Tak, opłaca. W Warszawie bodajże jeżdżą za mniej.PE 099 pisze:Tylko czy im się opłaca gdy za WKM przez 5 lat najwyżej 4,99 zł
Jak to nie ma? Doświadczenie jest, baza jest, zaplecze jest…PE 099 pisze:Więc nie ma szans.
Eeech, musisz się jeszcze wiele nauczyć w tej kwestii…PE 099 pisze:Ale MPK jak kupi te 25 klimatyzowanych wozów, to powinno wygrać i nadal będzie monopol MPK...
Przeczytałem specyfikację przetargu i rzeczywiście wygląda na ustawiony po części pod MPK, co sugeruje zwłaszcza wymienienie w specyfikacji napędu CNG (nowy przwoźnik musiałby zorganizować sobie stację do tankowania, MPK już taką ma). Pavlack na Trambusie obliczył, że do wykonania przetargu będzie trzeba dysponować 15-toma wozami (50-60% wielkopojemnościowe - co daje 8-9 wozów) - nie jest to dużo i zarówno Arriva jak i Veolia nie powinny mieć problemu ze zorganizowaniem taboru - ponadto Arriva zaproponowała ostatnio konkurencyjną cenę przewozów na kolei, czemu więc nie miałaby tak postąpić i w tym wypadku? Trzeba też dodać, że mniejsi przewoźnicy (PKS, CB) nie powinni mieć problemu z uzyskaniem kredytu na zakup odpowiednich wozów w przypadku wygrania przetargu, a przecież mieliby mniejsze problemy z organizacją logistyczną przewozów. Mam nadzieję, ze przetarg wygra nowy przewoźnik, a władze miasta wymienią z czasem ludzi w ZTP na bardziej kompetentnych - bowiem tylko taki system pozwoli wypierać z rynku przewozów busy i rozwijać stopniowo transport oparty na zasadach przetargu na cały powiat lub nawet województwo (zlecającym mogły by być odpowiednie organy w Urzędzie Marszałkowskim) - ponadto mam nadzieję, że w przypadku kolei Kraków pójdzie także po rozum do głowy i zacznie organizować przetargi na przewozy szynobusowe - czas skończyć z monopolem PKP.
Ale ponoć macie ogólnodostępną i drugą taką w budowie, to można sobie poradzić. Zresztą możnaby pokombinować z częścią taboru na CNG.filimer pisze:wygląda na ustawiony po części pod MPK, co sugeruje zwłaszcza wymienienie w specyfikacji napędu CNG (nowy przwoźnik musiałby zorganizować sobie stację do tankowania, MPK już taką ma)
No, tyle względnie nowych używek to możnaby załatwić.filimer pisze:avlack na Trambusie obliczył, że do wykonania przetargu będzie trzeba dysponować 15-toma wozami (50-60% wielkopojemnościowe - co daje 8-9 wozów) - nie jest to dużo
Jak ktokolwiek wygra, to nie będzie miał.filimer pisze:Trzeba też dodać, że mniejsi przewoźnicy (PKS, CB) nie powinni mieć problemu z uzyskaniem kredytu na zakup odpowiednich wozów w przypadku wygrania przetargu
Hmmm. Przeczytałem Wasze powyższe posty z uwagą i na początku aż podskoczyłem z radości.
... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce wprowadzić konkurencję dla MPK...
Jednakże zagłębiając się dalej w temacie, nos mi zwiądł totalnie.
... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce by wygrało MPK, a przynajmniej tak wynika z warunków...
Po za tym - nie życzę źle mieszkańcom Krakowa - ale nie piałbym z zachwytu, ze paryski RATP, lub inna brytyjska Arriva wjedzie tryiumfalnie do Krakowa na jakimś nowym Lionsie lub innej Scanii. Ani okres umowy nie jest dla nich ciekawy ani ilość autobusów nie jest zachęcająca
A zatem ten przetarg wygra firma, która już jest w Krakowie, ma już zaplecze i jest gotowa do współpracy....
Pozostaje jeszcze pytanie - to po jakiego smoka wawelskiego ten przetarg ? Odpowiedź jest prosta. Aby obniżyć koszty za wkm
... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce wprowadzić konkurencję dla MPK...
Jednakże zagłębiając się dalej w temacie, nos mi zwiądł totalnie.
... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce by wygrało MPK, a przynajmniej tak wynika z warunków...
Po za tym - nie życzę źle mieszkańcom Krakowa - ale nie piałbym z zachwytu, ze paryski RATP, lub inna brytyjska Arriva wjedzie tryiumfalnie do Krakowa na jakimś nowym Lionsie lub innej Scanii. Ani okres umowy nie jest dla nich ciekawy ani ilość autobusów nie jest zachęcająca
A zatem ten przetarg wygra firma, która już jest w Krakowie, ma już zaplecze i jest gotowa do współpracy....
Pozostaje jeszcze pytanie - to po jakiego smoka wawelskiego ten przetarg ? Odpowiedź jest prosta. Aby obniżyć koszty za wkm
Owszem, ale Kraków jest już marką rozpoznawalną w świecie zarówno turystycznym jak i biznesowym - zapewne niejeden z przedstawicieli wymienianych firm bawił się w Krakowie i dobrze go wspomina - sama wygrana przetargu to tylko wejście na Małopolski rynek przewozowy - a ile tu perspektyw? Wystarczy na kilka tras o dużym natężeniu ruchu turystycznego lub miejscowego puścić dobre wozy z klimatyzacją, a już busy i PKS leżą - np. taka trasa do Oświęciamia, na której jeżdżą często miejskie autobusy puszczane tam przez PKS lub mało wygodne busy. Dobry marketing, lepsza jakość świadczonych usług i taka Arriva czy RATP może ugryźć nawet 20% lokalnego rynku przewozów - do tego w przyszłości w przypadku dopuszczenia wolnej konkurencji na kolei może skutecznie wkroczyć na rynek przewozów pasażerskich i towarowych wybijając skutecznie pozbawione wyobraźni PKP.J-31 pisze:
Po za tym - nie życzę źle mieszkańcom Krakowa - ale nie piałbym z zachwytu, ze paryski RATP, lub inna brytyjska Arriva wjedzie tryiumfalnie do Krakowa na jakimś nowym Lionsie lub innej Scanii. Ani okres umowy nie jest dla nich ciekawy ani ilość autobusów nie jest zachęcająca