[Warszawa]Tramwajem na Wilanów
[Warszawa]Tramwajem na Wilanów
W temacie o odbudowie trolejbusów na warszawskim Trakcie Królewskim wspomniano w Off-Topie o planowanej budowie linii tramwajowej na Wilanów - jest już studium wykonalności, całość będzie finansowana z funduszy z Unii Europejskiej. W związku z wielkim zainteresowaniem (nie tylko moim, także moich kolegów ) co do budowy tej linii, zwłaszcza terminów rozpoczęcia budowy i oddania całości do eksploatacji, wysuwam zapytanie: czy ktoś może udzielić więcej informacji na jej temat
Co prawda nie mam konkretnych wiadomości na ten temat, ale coś mi się wydaje, że choć jest już studium wykonalności, to jednak nie prędko zobaczymy tramwaj w Wilanowie.
Po prostu obecnie są inne potrzeby... tzn. Euro 2012. TW zamierzają w najbliższych latach zmodernizować torowiska wokół Stadionu X-lecia (Stadionu Narodowego) by móc obsłużyć zwiększone potoki pasażerskie.
Tak jak w przypadku alei Jerozolimskich, TW chcą wyremontować konkretne odcinki a jednocześnie zamówić nowy tabor (niskopodłogowy). I to wszystko miałoby być współfinansowane ze środków UE.
Słuchając ostatniego wywiadu z prezesem Karosem w TVP3, wywnioskowałem, że TW jakoś tak nie są za bardzo zainteresowane linią do Wilanowa. Pytano go o nowe linie. I Pan prezes o Wilanowie totalnie nic nie wspomniał
Powstaje coraz więcej kontrowersji. Pierwotne plany zakładały, że ten tramwaj (wagony wyłącznie dwukierunkowe) miałyby kursować m.in. ulicami:
- al. Sobieskiego i ul. Belwederską - na Sobieskiego jest duży szeroki pas. Natomiast Belwederska, mimo, że jest dwupasmowa, jest jednak ciasna - za ciasna. Nie ma miejsca na tramwaj. No chyba, że będzie on kursował po jezdni.
- ul. Goworka - tam również jest za ciasno. Nie ma miejsca na tramwaj, no chyba, że zajmie się po jednym pasie jezdni. Obszar jest ciasno zabudowany
- Rakowiecką (torowisko w jezdni) - ta lokalna ulica, jeszcze jest przejezdna, ale jak długo ?
- oraz tunelem pod Dw. Zachodnim.... miał być tam tunel dla tramwajów. Jednakże puszczono tam pas jezdni + wyjazd z tunelu z alei Jerozolimskich. Na tramwaj nie ma już miejsca.
Z drugiej jednak strony Wilanów coraz bardziej się rozbudowuje. Logiczne jest, że tramwaj w końcu kiedyś musi tam dojechać. Bo inaczej Wilanów zostanie sparaliżowany jednym wielkim korkiem
Po prostu obecnie są inne potrzeby... tzn. Euro 2012. TW zamierzają w najbliższych latach zmodernizować torowiska wokół Stadionu X-lecia (Stadionu Narodowego) by móc obsłużyć zwiększone potoki pasażerskie.
Tak jak w przypadku alei Jerozolimskich, TW chcą wyremontować konkretne odcinki a jednocześnie zamówić nowy tabor (niskopodłogowy). I to wszystko miałoby być współfinansowane ze środków UE.
Słuchając ostatniego wywiadu z prezesem Karosem w TVP3, wywnioskowałem, że TW jakoś tak nie są za bardzo zainteresowane linią do Wilanowa. Pytano go o nowe linie. I Pan prezes o Wilanowie totalnie nic nie wspomniał
Powstaje coraz więcej kontrowersji. Pierwotne plany zakładały, że ten tramwaj (wagony wyłącznie dwukierunkowe) miałyby kursować m.in. ulicami:
- al. Sobieskiego i ul. Belwederską - na Sobieskiego jest duży szeroki pas. Natomiast Belwederska, mimo, że jest dwupasmowa, jest jednak ciasna - za ciasna. Nie ma miejsca na tramwaj. No chyba, że będzie on kursował po jezdni.
- ul. Goworka - tam również jest za ciasno. Nie ma miejsca na tramwaj, no chyba, że zajmie się po jednym pasie jezdni. Obszar jest ciasno zabudowany
- Rakowiecką (torowisko w jezdni) - ta lokalna ulica, jeszcze jest przejezdna, ale jak długo ?
- oraz tunelem pod Dw. Zachodnim.... miał być tam tunel dla tramwajów. Jednakże puszczono tam pas jezdni + wyjazd z tunelu z alei Jerozolimskich. Na tramwaj nie ma już miejsca.
Z drugiej jednak strony Wilanów coraz bardziej się rozbudowuje. Logiczne jest, że tramwaj w końcu kiedyś musi tam dojechać. Bo inaczej Wilanów zostanie sparaliżowany jednym wielkim korkiem
Tzn. o ile sama budowa to jest sprawa prosta. Mając już studium wykonalności, potrzebne by były pewnie pozwolenia, a także projekt inwestycji. Potem przetarg na budowę oraz przetarg na kupno nowego taboru.Lopez pisze:Jestem przede wszystkim ciekaw jak Warszawa poradziłaby sobie z budową zupełnie nowego torowiska i jak rozwiązano by pewne kwestie techniczno-organizacyjne. Ale widać przyjdzie nam jeszcze poczekać...
O tyle pojawia się jednak pewne pytanie, gdzie miałby stacjonować tabor. Czy w nowej zajezdni, czy też w którejś z już istniejących zajezdni - ale znów której. Wszystkie po za może "¯oliborzem" są zamknięte zabudową bądź infrastrukturą miejską. Miejsc na rozbudowę brak.
Do Wilanowa miały by dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe, a zatem nie ma potrzeby budowy "pętli". Wystarczą perony. Tramwaj, podobnie jak pociąg po prostu zmieniałby tylko "czoło"PAFAWAG pisze:Przy budowie osiedla Wilanów-One zostawili niezły kawałek niezabudowany - myślałem, że to pod pętlę tramwajową. Ale chyba nie...
Jeśli chodzi o Wilanów, to w sumie wielkiej szkody - na razie - jeszcze nie ma. Wg. mnie o wiele pilniejszym pomysłem i projektem jest tramwaj na Tarchomin (patrząc z perspektywy Wilanowa, to jest po drugiej stronie Warszawy).Lopez pisze:Szkoda że ta inwestycja jest w tym momencie odkładana.
Do Wilanowa, jeszcze da się dojechać, bez większych problemów kilkoma niezależnymi arteriami (Powsińska, Sobieskiego, Puławska-Wilanowska, al Niepodległości-Wilanowska, etc. ). Oczywiście z roku na rok będzie pewnie gorzej, szczególnie, gdy miasteczko w Wilanowie zostanie zasiedlone
To jednak o wiele bardziej skomplikowany dojazd mają mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów. Do centrum można dojechać tylko przez ciasną ulicę Modlińską oraz m.in. wiecznie zapchany Most Grota-Roweckiego.
To co dzieje się zarówno na Modlińskiej oraz na Moście Grota woła o pomstę do nieba. Pozostaje mi tylko współczuć mieszkańcom Tarchomina i całego tego regionu
... no, ale to już nie na temat.
Jedno jest pewne. Temat tramwaju do Wilanowa ucichł w mediach. Co ciekawe, mamy okres obietnic wyborczych. Różnych obietnic - najczęściej nawet tych nie realizowanych. A tymczasem o tramwaju do Wilanowa nawet teraz się nie mówi ...
Niedawno odbyło się zebranie Rady Osiedla i przedstawicieli Platformy Obywatelskiej. Ciekaw jestem, czy coś wspomnieli o tramwaju, bo o miasteczku Wilanów zapewne było głośno...J-31 pisze:A tymczasem o tramwaju do Wilanowa nawet teraz się nie mówi ...
Czyli cosik jak końcówka Kozanów we Wrocławiu. NieźleJ-31 pisze:Do Wilanowa miały by dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe, a zatem nie ma potrzeby budowy "pętli". Wystarczą perony. Tramwaj, podobnie jak pociąg po prostu zmieniałby tylko "czoło"
Mogliby ustawić te perony w miejscu przystanku autobusowego przy dworcu Wilanów Wąsk. - obecnie poczta. Ładnie by to wyglądało (reprezentacyjnie dla Wilanowa ), no i byłby jakiś sentymentalny powrót do przeszłości...
Jest zasiedlane już terazJ-31 pisze:Oczywiście z roku na rok będzie pewnie gorzej, szczególnie, gdy miasteczko w Wilanowie zostanie zasiedlone
Poza tym chciałbym czymś szybkim, ekologicznym i fajnym dojeżdżać do liceum, nie tylko Solarisami i Ikarusami, Jelczami..., tylko np. PES¡
Przypomnieliby sobie o tym tramwaju!
Nie ze środków unijnych tylko z kredytów.J-31 pisze:Tak jak w przypadku alei Jerozolimskich, TW chcą wyremontować konkretne odcinki a jednocześnie zamówić nowy tabor (niskopodłogowy). I to wszystko miałoby być współfinansowane ze środków UE.
Termin realizacji tej inwestycji i innych, zawartych w planach TW zależy od podpisania umowy wieloletniej z miastem.
Tego nikt nie powiedział.Lopez pisze:Szkoda że ta inwestycja jest w tym momencie odkładana.
J-31 pisze:Do Wilanowa miały by dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe, a zatem nie ma potrzeby budowy "pętli". Wystarczą perony. Tramwaj, podobnie jak pociąg po prostu zmieniałby tylko "czoło"
W Wilanowie będzie zwykła pętla na wysokości ul. Pałacowej.PAFAWAG pisze:Czyli cosik jak końcówka Kozanów we Wrocławiu
Trzeba poczekać na przebudowę wiaduktu nad Kanałkiem ¯erańskim.J-31 pisze:Wg. mnie o wiele pilniejszym pomysłem i projektem jest tramwaj na Tarchomin
Będzie zajęty lewy pas w każdym kierunku i przeznaczony pod tram - buspas.J-31 pisze:- al. Sobieskiego i ul. Belwederską - na Sobieskiego jest duży szeroki pas. Natomiast Belwederska, mimo, że jest dwupasmowa, jest jednak ciasna - za ciasna. Nie ma miejsca na tramwaj. No chyba, że będzie on kursował po jezdni.
W niedługim czasie napiszę coś więcej na temat tej planowanej inwestycji