N221/3H

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Neoplan...
Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

N221/3H

Post autor: Shadow238 »

Taki o to śmieszny i dziwaczny jak dla mnie, bo przegubowy :!: turystyk jest eksplatowany w PPKS Słupsk. Osobiście ja nim nie jechałem, ale z zewnątrz autobus przedstawia się bardzo fajnie i sprawia wrażenie kolosa ;) A poza tym nigdy nie widziałem jakieś autobusu turystycznego, który jest przegubowy. Rocznik 1991 r.

Czy tylko Neoplan stworzył takie cudo, czy inni producenci też ?

Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć i zarazem przybliżyć mi coś na temat tego wozidła ? :)

PS. Był bym wdzięczny za dane techniczne pojazdu.

:strzałka: Zdjęcie

Nie wrzucamy zdjęć cudzego autorstwa jako załącznik - tylko link. Poprawione. u2w
Ostatnio zmieniony 2007-01-05, 11:52 przez Shadow238, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

MKM Shadow pisze:Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć i zarazem przybliżyć mi coś na temat tego wozidła ?
Autobus ten wykorzystywany jest liniowo jedynie w wakacje. Wtedy to obsługuje zazwyczaj tzw. "niebieską linię", która kursuje na trasie Słupsk-Ustka. Autobus ten przybył do PKS-u Słupsk w 2005r. Wcześniej użytkował go inny przewoźnik :). Autobus ten ma 18m długości. Posiada automatyczną skrzynię biegów oraz retarder. Ma 78 miejsc :). Jego wysokośc to 3,31m, zaś szerokość wynosi 2,5m :). Posiada silnik diesla o mocy ok. 300KM.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

MKM Shadow pisze:Czy tylko Neoplan stworzył takie cudo, czy inni producenci też ?
Wiele PKSów używało i używa nadal przegubowych autobusow marki Zemun IK160P ;P

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Piotrek_2274 pisze:Wiele PKSów używało i używa nadal przegubowych autobusow marki Zemun IK160P ;P
Akurat Zemuna to znam :P Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?

[ Dodano: 2007-01-05, 19:01 ]
Adrian_ pisze:Wcześniej użytkował go inny przewoźnik :) . Autobus ten ma 18m długości. Posiada automatyczną skrzynię biegów oraz retarder. Ma 78 miejsc :) .
A jaki inny przewoźnik, wiesz może ? ;)

Jaka skrzynia ZFa czy może Voith ?

Aż 18m, to dużo. Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?

78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ? :)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Coś podobnego produkuje obecnie także Setra :) Model SG321UL (nad U jest "umlaut")

Jest to autobus do tras lokalnych czyli dla PKSów :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

MKM Shadow pisze:Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?
Jeszcze Ikarus 280 :D

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

MKM Shadow pisze:78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ?
78 to ilość miejsc ogółem
MKM Shadow pisze: Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?
Nie. Najprawdopodobniej tylna oś nie jest skrętna (jesli się mylę to mnie poprawcie)
MKM Shadow pisze:Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?
Jeśli chodzi o przegubowe piętrusy to jeszcze MAN, albo Neoplan tworzył tego typu autobusy.

mil

Post autor: mil »

Pierwsza moja reakcja na ten Autobus to : O Matko!!!.
MKM Shadow pisze:Aż 18m, to dużo. Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?
Tyle ile normalny przegubowy autobus. A czy takie mają skrętną tylną oś?
MKM Shadow pisze:78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ? :)
A widziałeś kiedyś podobnego turystyka z miejscami stojącymi? Tam chyba raczej się tylko siedzi :D

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

mil pisze:Tyle ile normalny przegubowy autobus. A czy takie mają skrętną tylną oś?
Zależy jakiego producenta, bo np. Solarisa w modelu U18 oś tylna jest nieskrętna.
A Ikarus nie miał 18 m tylko zazwyczaj 16m, a w nim tylna oś jest skrętna :)
mil pisze:A widziałeś kiedyś podobnego turystyka z miejscami stojącymi? Tam chyba raczej się tylko siedzi :D
Hm.... nie wiem czy takim modelem mógłby być DAB Leyland, w którym, prócz miejsc siedzących jest rzeźnia i miejsca dla osób stojących.

PS. W turystyku na upartego można stać, jak to się praktykuję zazwyczaj na linii "810" za czasów kiedy tam jeździły Autosany H9-21 :biggrin:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MKM Shadow pisze:Zależy jakiego producenta, bo np. Solarisa w modelu U18 oś tylna jest nieskrętna.
A Ikarus nie miał 18 m tylko zazwyczaj 16m, a w nim tylna oś jest skrętna :)
Panowie litości. To nie zależy od producenta, tylko od konstrukcji pojazdu, zastosowanego napędu i zamówienia. A także od rodzaju pojazdu pod kątem napędu. :mruga:

Wiecie doskonale, że mówiąc o autobusach przegubowych, dzielimy je na "pchacze" i "ciągniki". Wspomniany przez Ciebie SU 18 jest pchaczem, tylna oś jest nieskrętna, ponieważ jest napędowa. Dodatkowo nie może być ona skrętna ponieważ ogumienie jest tam podwójne. Jest to związane z obciążeniami jaki na sobie ta oś dźwiga - przypomnę - jest tam silnik i cały układ napędowy. A to waży.

Ikarus 280 jest ciągnikiem. Silnik umieszczony w pierwszym członie napędza środkową oś pojazdu (tylną oś pierwszego członu). A ostatnia oś pojazdu jest skrętna po to by ułatwić manewrowanie pojazdem na ciasnych ulicach. Dodatkowo, przyczepa w Ikarusie 280 jest "pusta" - nie ma tam żadnych dodatkowych urządzeń obciążających przyczepę.

We wspomnianym Neoplanie N221/3H sytuacja jest o tyle skomplikowana, że jest to pojazd turystyczny, wysokopodłogowy. Inne są obciążenia. A zatem istnieje uzasadniona potrzeba zastosowania nie skrętnej osi. Jest tam dodatkowo podwójne ogumienie (cztery opony) ;)
Ostatnio zmieniony 2007-01-09, 18:50 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

J-31 dzięki za objaśnienie tego ;)
J-31 pisze:We wspomnianym Neoplanie N221/3H sytuacja jest o tyle skomplikowana, że jest to pojazd turystyczny, wysokopodłogowy. Inne są obciążenia. A zatem istnieje uzasadniona potrzeba zastosowania nie skrętnej osi. Jest tam dodatkowo podwójne ogumienie (cztery opony) ;)
Ciekawe jeszcze jakie tam inne rozwiązania zastosowane :chytry: :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MKM Shadow pisze:Ciekawe jeszcze jakie tam inne rozwiązania zastosowane :chytry: :?:
Ja co prawda nie znam dokładnie tego pojazdu, zatem nie wiem jakie on ma wyposażenie.

Tak więc mogę się mylić ale zakładam, że jeżeli to jest autobus turystyczny (a jest), dodatkowo wysokopokładowy, to może mieć dodatkowe urządzenia. Np. zamaskowany agregat klimatyzacji, czy też jakieś urządzenia ogrzewcze. Obszerny bagażnik - itp. Może mieć równie dobrze toaletę. A ta wymaga wielu pomocniczych urządzeń - wspomagających pracę WC. ;)

Reasumując jeżeli producent zdecydował się na budowę tak potężnego, przegubowego autobusu wysokopokładowego, to zazwyczaj robi po to by znaleźć w jego wnętrzu duuużo miejsca na dodatkowe urządzenia, które mają zapewnić odpowiedni komfort podróży na dalekie odległości. No i najważniejsze - autobus posiada naprawdę spory bagażnik (również w przyczepie). Po jego zapełnieniu masa pojazdu się zwiększa. No i w sumie to mogą być te "inne rozwiązania" :)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

J-31 pisze:Może mieć równie dobrze toaletę.
Owszem może mieć, ale wiesz jak to zwykle wygląda sprawa "kibli" w turystyku :)
Kierowca woli się zatrzymać na stacji niż czyścić potem zbiornik :)
J-31 pisze:No i najważniejsze - autobus posiada naprawdę spory bagażnik (również w przyczepie). Po jego zapełnieniu masa pojazdu się zwiększa.
No zapewne spory, bo przy 75 pasażerach to trochę bagażu jest :D
Naturalnie masa się zwiększa :strzałka: autobus jedzie wolniej :]
J-31 pisze:No i w sumie to mogą być te "inne rozwiązania" :)
No jeszcze pewnie do tych "innych rozwiązań" zalicza się lodówka, która zapewne pojazd posiada, barek i Video na owe czasy z TV na pokładzie ;)

Filip

Post autor: Filip »

Adrian_ pisze:Jeśli chodzi o przegubowe piętrusy to jeszcze MAN, albo Neoplan tworzył tego typu autobusy.
Neoplan.A dokładniej to moden n138

[ Dodano: 2007-08-24, 13:28 ]
MKM Shadow pisze:Piotrek_2274 napisał:
Wiele PKSów używało i używa nadal przegubowych autobusow marki Zemun IK160P ;P


Akurat Zemuna to znam Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?
Wiem że jeszcze VanHoll robił przegubowego turystyka model TG 821S Aligator i jeszcze setra ale to było chyba w latach 80 lub wcześniej

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Będąc w Ustce na wakacjach zrobiłem mu parę zdjęć ;)

Z zewnątrz:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wnętrze:
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam :)

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Szkoda że nie zrobiłeś przybliżenia na przegub w środku.

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Filip7370 pisze:Szkoda że nie zrobiłeś przybliżenia na przegub w środku.
Obrazek

Jak to mówią, skleroza nie boli :retard:

Obrazek

A tu widok na te fajne siedzienia :mruga:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Beznadzieja - mogli wstawić pojedyncze przodem do kierunku jazdy.

Kamil

Post autor: Kamil »

Skoda 16T pisze:A tu widok na te fajne siedzenia
Co w nich takiego fajnego?

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Kamil pisze:Co w nich takiego fajnego?
Nie wiem, <b>poprostu</b> lubię siedzenia znajdujące się na przegubie, skierowane bokiem do kierunku jazdy :mruga:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Neoplan”