Bombardier Flexity Classic (NGT6/8)

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach produkowanych za granicą...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Maciszyn pisze:do obsługi trasy na Ruczaj mają się pojawić nowe, 5 członowe składy Bombardiera
Bardzo interesujące (zwłaszcza, że jeszcze nawet nie pojawiła się żadna specyfikacja). Rozwiń myśl.

Maciszyn

Post autor: Maciszyn »

No bo jak można zaobserwować obecne składy są za małe, poza tym jak pewnie wiecie na lini 34, w porannym szczycie zastępują je składy 3x105Na...(a przynajmniej tak głosił niedawny komunikat MPK, po licznych skargach mieszkańców na tłok panujący w tych wozach w czasie porannego szczytu)
I to samo tyczy się linii do Nowej Huty: 1, 4, 14, 22 albo z Bieżanowa: 13 ten tramwaj (Bombi) jest po prostu za mały na te linie, chyba, że mocno zwiększono by częstotliwość kursów, ale nie ma na tyle maszyn...
Poza tym prosty rachunek: jedna 105tka bierze na pokład ok. 120 os. (+ - 3 os.), więc skład 3x105 Na jest w stanie zabrać maksymalnie ponad 360 osób, a Bombi? Wg. danych fabryki: 178 os. ale w praktyce zawsze mniej, bo ludzie nigdy się nie dopychają do końca choćby w środkowym członie i w strefach wysokiej podłogi (szczególnie w I członie), więc pojemność efektywna to ok. 168 os. może nieco mniej... Dlatego już tutaj widać jak na dłoni, że nawet skład 2x105Na ma większą pojemność.....
A żeby było ciekawiej, to Bombardiery obsługują silnie obciążone linie z Kurdwanowa (6,24, 34) i Borku Fałęckiego (8) i pojedyncze wozy z Bieżanowa (3).
Trasa na Ruczaj ma obsługiwać, oprócz Kampusu UJ, także bardzo dynamicznie rozwijające się osiedle Krakowa, no i b. pojemne składy są tam po prostu niezbędne.... a nawet jeśli okaże się, że potoki pasażerskie są mniejsze, to tym bardziej nie będzie nic straconego, bo większy tabor prawdopodobnie zostanie przesunięty na trasę KST....
Skąd o tym wiem? Od samych pracowników Stacji Obsługi Podgórze, kto jak kto ale myślę, że oni są najlepiej poinformowani w tej kwestii bo na co dzień pracują przy tych tramwajach (Bombardiery).

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Co do pracowników zajezdni jako źródła informacji zwykle podchodzę z dystansem. Od takich pracowników aż po kierowników słyszałem już takie bajki, jakich nie powstydziłby się Andersen i bracia Grimm. Wolę się opierać na mniej lub bardziej oficjalnych informacjach z samej góry. Myślałem, że rzeczywiście znasz jakieś konkrety dotyczące zamiarów inwestycyjnych MPK w tym temacie.

Maciszyn

Post autor: Maciszyn »

Niestety, do takich oficjalnych jeszcze nie dotarłem, ale jak pewnie wiesz, już ta obecna dostawa, to miały być wozy 5 członowe, tylko później niestety zrewidowano te plany....
Poza tym, trasa na ruczaj ma powstać do 2011 roku, więc myślę, że już niedługo powinniśmy wiedzieć coś więcej, być może nawet pod koniec przyszłego roku (lub troszkę wcześniej) może zostać ogłoszony przetarg na nowe wozy.

Jednak co moim zdaniem jest najgorsze, to te Bombardiery (przynajmniej I i II dostawa) nie mają na dzień dzisiejszy możliwości jazdy ukrotnionej... sprzęgi są, ale nie ma wyprowadzonego sterowania na drugi wagon... :nuts:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Maciszyn pisze:jak pewnie wiesz, już ta obecna dostawa, to miały być wozy 5 członowe, tylko później niestety zrewidowano te plany....
Ja słyszałem o NGTd8. ¯adnego takiego pięczioczłona nie widziałem nawet w żadnych ofertach. No chyba, że chodzi o Outlooka - Cityrunnera...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Przyznam się szczerze, że widząc pociągi tramwajowe złożone z E1+C1 na 1-ce, czy 22 - w Krakowie - to nic innego mi do głowy nie przychodzi jak potrzeba kupna bardziej NGTd8 niż Outlooka - o których wspomniał TLG. ;)

Po prostu te wagony, z racji długości chyba najlepiej by pasowały w Krakowie na najbardziej obciążone linie.

A po za tym plotka głosi, że MPK będzie musiało rozłączyć E1 i C1, co oznacza tłok w tramwajach (na najbardziej obciążonych liniach), a zatem NGT8 może być ratunkiem - tylko czy MPK rzeczywiście to kupi ? :]

szubak

Post autor: szubak »

Maciszyn pisze:Niestety, do takich oficjalnych jeszcze nie dotarłem, ale jak pewnie wiesz, już ta obecna dostawa, to miały być wozy 5 członowe, tylko później niestety zrewidowano te plany....
Mialy byc 3 czlonowe, z dluzszym srodkowym czlonem.... I takie maja byc kupione przy budowie trasy na Ruczaj, no chyba ze znowu koszty okaza sie za wysokie....

[ Dodano: 19 Lis 2008 17:45 ]
Maciszyn pisze:No bo jak można zaobserwować obecne składy są za małe, poza tym jak pewnie wiecie na lini 34, w porannym szczycie zastępują je składy 3x105Na...(a przynajmniej tak głosił niedawny komunikat MPK, po licznych skargach mieszkańców na tłok panujący w tych wozach w czasie porannego szczytu)
1/ nie MPK tylko ZIKIT, 2/ wyjezdzaja cale dwa uffa, ktore po wykonaniu kursow w porannym szczycie zjezdzaja do zajezdni. W zamian na '34' zaczyna jezdzic to co robilo kursy na '29'.

Maciszyn pisze:Poza tym prosty rachunek: jedna 105tka bierze na pokład ok. 120 os. (+ - 3 os.), więc skład 3x105 Na jest w stanie zabrać maksymalnie ponad 360 osób, a Bombi? Wg. danych fabryki: 178 os. ale w praktyce zawsze mniej, bo ludzie nigdy się nie dopychają do końca choćby w środkowym członie i w strefach wysokiej podłogi (szczególnie w I członie), więc pojemność efektywna to ok. 168 os. może nieco mniej... Dlatego już tutaj widać jak na dłoni, że nawet skład 2x105Na ma większą pojemność.....
Bzdury te wyliczenia.... Kazdy wagon podajesz wedlug innej normy os/m2... A do 105Na w krakowskim wydaniu fizycznie nie wejdzie wiecej niz 100os...
Maciszyn pisze: A żeby było ciekawiej, to Bombardiery obsługują silnie obciążone linie z Kurdwanowa (6,24, 34) i Borku Fałęckiego (8) i pojedyncze wozy z Bieżanowa (3).
Trasa na Ruczaj ma obsługiwać, oprócz Kampusu UJ, także bardzo dynamicznie rozwijające się osiedle Krakowa, no i b. pojemne składy są tam po prostu niezbędne.... a nawet jeśli okaże się, że potoki pasażerskie są mniejsze, to tym bardziej nie będzie nic straconego, bo większy tabor prawdopodobnie zostanie przesunięty na trasę KST....
Na KST to raczej wiekszy tabor nie bedzie potrzebny...
Maciszyn pisze:Skąd o tym wiem? Od samych pracowników Stacji Obsługi Podgórze, kto jak kto ale myślę, że oni są najlepiej poinformowani w tej kwestii bo na co dzień pracują przy tych tramwajach (Bombardiery).
Sa poinformowani na zasadzie "a bo tamten mowil, ze ten temu mowil, ze podobno tamten mowil ze: ncabfiac"...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Bombardier NGT8, mój trzeci ważny cel krakowskiej, wczorajszej wizyty :mruga:

Chryste Panie, teraz aby się przejechać prawdziwym tramwajem, to trzeba do Krakowa jechać :P

Tramwaj, cud, miód i orzeszki... no, a tak na serio. Mam wrażenie, że wagon ma ciut za twarde zawieszenie. Szczególnie się to odczuwa na starych i zniszczonych torowiskach w Śródmieściu Krakowa. Dalej jest już lepiej.

Wnętrze wagonu
To co od razu wzbudza zainteresowanie to oświetlenie wewnętrzne wagonu. Nie wiem czemu, ale producent z jakiegoś powodu zrezygnował ze świetlówek, na rzecz żarówek halogenowych ;)

Efekt jest taki, że póki tramwaj jest nowym to w środku jest jasno jak w dzień... póki jest nowy, pytanie co będzie po kilku latach eksploatacji. Czy te żarówki przeżyją ;)

Nie mniej jednak oświetlenie jest ciepłe, przyjemne i bardzo pozytywnie wpływa na ocenę wagonu ;)

Sami zresztą Zobaczcie ;)
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/255/ngt82.jpg/

Rozplanownie wnętrza
... zrobiło na mnie miłe wrażenie. Jak na krakowskie warunki powinno być OK.

- pierwszy człon :strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26953

- drugi człon :strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26944

- trzeci człon :strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26943

Dla porównania w częstochowskiej PESIE Twist jest nieco więcej miejsca dla stojących, są wyraźne "rzeźnie" - no, ale tak sobie zamówili przewoźnicy ;)

I jeszcze tylny zwis wagonu, spodobało mi się wykorzystanie tego miejsca
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/40/ngt83.jpg/

Fotele
Są różno kolorowe i stosunkowo twarde, ale w miarę wygodne, a przynajmniej wygodne na krótką podróż ;)

Nie rozumiem tylko czemu producent w porozumieniu z MPK zastosował odmienną kolorystykę obić foteli (tego nie spotkamy w żadnym innym krakowskim tramwaju, ani autobusie) ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/201/ngt84.jpg/

Z tego zauważyłem szare obicia już zaczynają się lekko brudzić

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/607/ngt81.jpg/

Informacja pasażerska, kasowniki i biletomaty
Na każdy jeden człon przypada wiszący LCD, na którym wyświetla się reklama, a na pasku w górnej części ekranu: nazwy przystanków, numer linii i kierunek - zamiennie

Boczne tablice - w przeciwieństwie do Protrama 405N-Kr i najnowszych Solarisów Urbino - nie są dwu stronne. Zainstalowano osobne tablice do wyświetlania kierunku linii na zewnątrz

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26945

A osobne, boczne ekrany z informacją pasażerską - zainstalowano na przeciwko drzwi.

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/32/krksip1.jpg/

Nie wiem czemu, ale jeśli Pamiętacie mój opis Protrama 405N-Kr, to tam na ekranie pojawiają się trzy elementy... w Bombardierach tylko dwa: najbliższe przystanki oraz jakaś godzina, bo nie data. Może to się zmieni ;)

We wszystkich fabrycznie nowych pojazdach, MPK instaluje, takie kasowniki

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/59 ... ownik.jpg/

Są one dotykowe, wystarczy nacisnąć to zielone kółko w górnej części ekranu, by dowiedzieć się jakie będą kolejne przystanki ;)

A to biletomat, również nowego typu
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/26/ngt85.jpg/

Te urządzenia również spotkamy wyłącznie w fabrycznie nowych pojazdach. Protram 405N-Kr również je posiada ;)

Biletomaty stoją w dwóch miejscach w NGT8 - w pierwszym i ostatnim członie ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/687/ngt88.jpg/

Ostatnie drzwi charakteryzują się niewielkim stopniem
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/17/ngt810.jpg/

Postaram się jak najszybciej zmontować film z przejazdu NGT8, materiałów sporo udało mi się nagrać.

Reasumując. NGT8, to generalnie przyjemne wagony. Kolorystyka wnętrza jest mniej więcej stonowana, ale tak naprawdę jest to kwestia gustów, jak Pamiętacie kolegom z Krakowa nie specjalnie przypadła do gustu. Ja nie miałem takich negatywnych wrażeń ;)

Szkoda, że zewnętrznie MPK nie chciało ich jakoś pomalować w obowiązujące barwy... tylko no właśnie które, bo już ich jest trochę :]

========== Edyta... rozbiera się w filmie, Musisz to koniecznie zobaczyć !===========

Obiecałem film i oto Bombardier NGT8. Miłego oglądania ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=EMouwOg8 ... e=youtu.be

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

J-31 pisze:... zrobiło na mnie miłe wrażenie. Jak na krakowskie warunki powinno być OK
Jak na Krakowskie warunki, to jest lekko zrąbane... Głównie przez za małą rzeźnię i pojedyncze fotele pośrodku.
J-31 pisze:Nie rozumiem tylko czemu producent w porozumieniu z MPK zastosował odmienną kolorystykę obić foteli
Tego nawet w MPK nie rozumieją... Po prostu te wagony z założenia miały być inne. Szkoda, bo wzór tapicerki a'la karton pomalowany kredką woskową, wygląda fatalnie.
J-31 pisze:Szkoda, że zewnętrznie MPK nie chciało ich jakoś pomalować w obowiązujące barwy... tylko no właśnie które, bo już ich jest trochę
Oj tam, oj tam. 19 rożnych schematów malowania, to nie tak dużo. :P Ogólnie wagony miały być w takim schemacie, jak wozy #2001-2026, ale jak zwykle MPK musiało zrobić po swojemu.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Przednie drzwi w NGT8 nie są do użytku przez pasażerów?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

O ile najnowsze Bombardiery są dłuższe od swoich poprzedników?

I jeszcze pytanie, ile sztuk ich przyszło i czy wszystkie zadebiutowały

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ep40 pisze:Przednie drzwi w NGT8 nie są do użytku przez pasażerów?
Nie. To jest wejście dla motorniczego. Może on również przejść do przedziału pasażerskiego przez wewnętrzne drzwi ;)
OPi pisze:O ile najnowsze Bombardiery są dłuższe od swoich poprzedników?
Ponieważ koledzy z Krakowa nie napisali, to ja pomogę NGT6 - ma 26 metrów długości, natomiast NGT8 - 32,8 metrów długości. ;)
OPi pisze:I jeszcze pytanie, ile sztuk ich przyszło i czy wszystkie zadebiutowały
Wg TWB aktualnie 8 szt i faktycznie tyle powinno być na mieście. Aczkolwiek ja natknąłem się wyłącznie na wagony #2051, #2052 i #2053 ;)

ppln

Post autor: ppln »

J-31 pisze: Nie. To jest wejście dla motorniczego. Może on również przejść do przedziału pasażerskiego przez wewnętrzne drzwi
A one czasami nie mogą działać i tak i tak, tzn. być albo dla motorniczego albo dla wszystkich? W sumie podobny układ jest w Pesach

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

Nie, one działaja na takiej zasadzie jak pierwsze drzwi w Konstalu - Alstomie NGd99.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

Ppln ma racje, jest opcja aby pierwsze były dla pasażera, lecz nie jest to wykorzystywane.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

J-31 pisze:Wg TWB aktualnie 8 szt i faktycznie tyle powinno być na mieście
Na mieście jest siedem NGT8. Ósmy i dziewiąty wóz stoją już poskładane, czekają na jazdy próbne.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji zagranicznej”