Konstal 13N

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

102Na mają tę samą przekładnie to 13N

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:102Na mają tę samą przekładnie to 13N
To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Cicho porusza się 803N. Mam nawet wrażenie, że gdyby 803N otrzymał przetwornicę statyczną poruszałby się niewiele głośniej niż wagony GT6. 102N czy Na wyją nieznacznie ciszej, ale jednak wyją, do tego dochodzi szum wydawany przez wózek toczny.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pamiętacie te kwadratowe reflektory, które Tramwaje Warszawskie obecnie montuje w remontowanych wagonach typu 105Na ?

:strzałka: galeria/details.php?image_id=15243

Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy. :retard:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy.
Nic nowego. Jeżdżą tak już dawna. Powoli zaczynają przypominać belgijski pierwowzór. Chociaż moim zdaniem jak już się robi zmiany to powinny otrzymywać dwa reflektory.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

ep40 pisze:
TLG pisze:102Na mają tę samą przekładnie to 13N
To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Kędzior pisze:
ep40 pisze: To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.
13N mają te same przekładnie co 102N i 102Na, tak więc na 100% wyją przy rozruchu i hamowaniu. No chyba, że będzie to 13N (lub 102Na - dwie takie były w GOP'ie) z wózkami od 105Na...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Coffee pisze:No chyba, że będzie to 13N (lub 102Na - dwie takie były w GOP'ie) z wózkami od 105Na...
W latach 80 prowadzono próby z takimi wózkami w 13N, ale źle się sprawowały.

mkm101

Post autor: mkm101 »

Pod koniec września 1959r., czyli 50 lat temu do Warszawy dotarł prototypowy wagon 13N. Potem przybyło jeszcze 839 dalszych wagonów tego typu, dzięki czemu na dlugo wrosły w warszawski krajobraz. Co ciekawe 50-latek nadal jeździ liniowo (choć już z numerem 753").

Trochę więcej - http://tramwar.republika.pl/tw13n.html oraz http://tramwar.republika.pl/tw13modyf.html

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alojz »


XboXC

Post autor: XboXC »

13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie. Jedyną różnicą jest sama rama wózka.
13N tak jak 102Na, 102Nd i 102N jest na 1435mm
803N, 802N, 102NaW to odpowiedniki 1000mm wagonów 102N/Na/Nd
15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.

Różnica w hałasie tych przekładni jest prawdopodobnie spowodowana ich zużyciem. Wiadomo, że w warszawie jezdzi sie w systemie "dwójkowym". 0 jest albo 1, wiec przekładnie są dość mocno eksploatowane.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

XboXC pisze:15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami
Nie wiem, czy zupełnie inny układ rozruchowy to jest taki szczegół.

XboXC

Post autor: XboXC »

No slyszalem ze rozni sie nastawnikiem - 15N ma rozruch bezposredni jak w Nce, ale w temacie jest mowa o wyciu czyli przekładniach, a to było w nim takie same.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

XboXC pisze:No slyszalem ze rozni sie nastawnikiem - 15N ma rozruch bezposredni jak w Nce
Dokładnie tak, posiadał nastawnik T401 umieszczony centralnie w pulpicie, uruchamiany kierownicą od Stara.
XboXC pisze:mowa o wyciu czyli przekładniach, a to było w nim takie same.
Tego nie wiemy, poza paroma zdjęciami nie znam żadnego nagrania z tym wagonem.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

XboXC pisze:13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie.
W GOP swego czasu eksploatowano także 13NS+13NSD #123+124 do tego cztery sztuki stycznikowych 13N i jedną sztukę 14N.
XboXC pisze:15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.
Różnił się głównie konstrukcją przegubu, 15N nie miał "kapliczki" jak 102jka tylko opończę wykonaną z brezentu.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

ZTM w Warszawie zapowiedział, że w sylwestra po 53 latach eksploatacji, po raz ostatni liniowo na trasy wyjadą wagony 13N. Oficjalne pożegnanie 5 stycznia.
Aktualnie wciąż jeździ jeszcze siedem składów parówek z zajezdni ¯oliborz. Wszystkie, wraz z jednym odstawionym składem na terenie zajezdni Mokotów, będzie można ujrzeć po raz ostatni w ruchu liniowym w sylwestra. Tramwaje Warszawskie wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego organizują w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia specjalną linię okolicznościową „13N” łączącą pętle Piaski i Metro Wilanowska przez Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego, al. Niepodległości, Nowowiejską i Puławską. Linia ta, obsługiwana w całości przez parówki, będzie funkcjonować od godz. 19:00 do godz. 3:00 z częstotliwością co 15 minut. Trasa będzie służyć też osobom bawiącym się na miejskim sylwestrze, który odbywa się na pl. Konstytucji. W tramwajach obowiązywać będzie normalna taryfa ZTM.
Wysłużone tramwaje 13N są zastępowane od 2,5 roku przez Swingi 120Na, wyprodukowane przez Pesę. Jednak z uwagi na swoją długą karierę na warszawskich torach, wielu mieszkańców ma duży sentyment do tych starych tramwajów. Oficjalne pożegnanie zaplanowano 5 stycznia 2013 r. – Tramwaje te kursowały po stolicy przez ponad pół wieku dlatego zasługują na specjalne pożegnanie. O szczegółach uroczystości poinformujemy Państwa po Nowym Roku – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
A tak BTW czy to prawda, że jedną z tych czternastu jeszcze jeżdżących parówek jest najstarsza, która zapoczątkowała eksploatację tych wagonów w stolicy?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Sorry, nie podam Ci numeru taborowego, ale faktycznie jest jeden skład, który jest najstarszy ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A jak z pojazdami muzealnymi? Rozumiem, że ten wóz jest kandydatem nr 1? :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To już pytanie do TLG. Bo muzealne wagony już są - stoją na "¯oliborzu". Natomiast jak będzie z tym najstarszym wagonem - tego nie wiem :]

Wojciech
Posty: 92
Rejestracja: 2009-02-23, 22:22
Lokalizacja: Jedna z wielu nad Wisłą

Post autor: Wojciech »

A "¯aba" się zalicza do tych siedmiu składów, czy już się jej pozbyli?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”