Szynobusy na Dolnym Śląsku

Wieści z dolnośląskich szlaków kolejowych
Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2009-04-23, 12:11

14 kwietnia Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie środków zapisanych w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na transport szynowy.

Zakłada ona realizację 3 zadań inwestycyjnych:
- zakup 6 nowoczesnych autobusów szynowych do obsługi linii Wrocław - Trzebnica, Wrocław - Świdnica, Jelenia Góra - Zgorzelec
- zakup 5 składów elektrycznych przeznaczonych dla linii o dużych potokach podróżnych: Wrocław - Legnica, Wrocław - ¯migród i Wrocław - Oleśnica
- zakup 6-8 używanych szynobusów do obsługi linii kolejowych pozbawionych trakcji elektrycznej na terenie województwa.
Planowane jest także uruchomienie przewozów z Wrocławia w kierunku Wołowa, Jelcza-Laskowic, Oławy, Strzelina, Wałbrzycha, Dzierżoniowa.

Całkowita wartość tych projektów to niemal 146 mln złotych. Dzięki tym decyzjom Zarządu Województwa w roku 2011 po dolnośląskich torach będzie kursowało 21 nowych pojazdów szynowych.

Jednocześnie trwają prace nad rewitalizacją linii przejmowanych przez samorząd województwa.

Wszystkie te działania zmierzają do uruchomienia systemu wrocławskiej kolei aglomeracyjnej. W piątek 10 kwietnia marszałek Marek Łapiński zaapelował do samorządowców o aktywne działania na rzecz integracji i koordynacji poszczególnych środków transportu publicznego, przedstawił koncepcję współpracy między samorządami. Marszałek widzi potrzebę powołania związku komunikacyjnego w aglomeracji, który będzie zarządzać siecią transportową. Dla realizacji tego celu współpraca wszystkich samorządów jest nieodzowna.

Przewozy w ramach wrocławskiej kolei aglomeracyjnej będą realizowane przez Koleje Dolnośląskie S.A. (spółkę stanowiącą własność Samorządu Województwa Dolnośląskiego) oraz PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., w której Województwo Dolnośląskie posiada 7% udziałów.
¬ródło: UMWD.
Oprócz tego 1 Kwietnia Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wyłonił w drodze przetargu firmę która ma przywrócić do życia 2 dolnośląskie szynobusy SA109, Wartość zamówienia to ponad 1,1 mln zł, termin realizacji 5 miesięcy, i 12 m-c gwarancji.

No to KD zaczyna coraz bardziej się rozwijać, ciekawe czy na trasie Wałbrzych - Wrocław będą realizowali już istniejące połączenia czy powstaną jakieś nowe.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Nowy tabor kolejowy

Post autor: irisbus » 2009-05-13, 08:22

Koleje Dolnośląskie pisze:Szanowni Podróżni,
Zarząd Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. informuje, iż w najbliższym czasie tabor szynowy Spółki wzbogaci się o dwa zmodernizowane wagony osobowe typu 102 A.
Więcej: http://www.kolejedolnoslaskie.eu/090512-2.php
Foty: http://www.kolejedolnoslaskie.eu/simple ... nie_taboru
Przyznam że te ryflaki prezentują się bardzo dobrze, bynajmniej nie stoją i nie gniją na jakiejś bocznicy, a na pewno przydadzą się (np. jako doczepne do szynobusów - posiadają elektrycznie otwierane drzwi i webasto).

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2009-05-13, 12:14

Kolory wnętrza tragiczne, stanowczo za bardzo jaskrawe, jak w jakiejś zabawce. Ale dobrze, że te niemłode wagony dostały drugie życie :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-05-13, 14:32

PAFAWAG pisze:Kolory wnętrza tragiczne, stanowczo za bardzo jaskrawe, jak w jakiejś zabawce.
A tam, narzekasz. Wygląda to właśnie dlatego dosyć nowatorsko. Szkoda tylko, że na siedzeniach znalazł się skaj, a nie nowocześniejsze tkaniny.

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-05-13, 19:21

Czy ja wiem? Skaj w kiblach jest wygodniejszy od siedzeń ze SPOT-ów, zwłaszcza jak nie jest wyjechany ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-05-14, 09:31

KKS pisze:Skaj w kiblach jest wygodniejszy
Ale przykleja się do du.py :D

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-05-14, 18:33

Jak jest wyjechany to tak, "świeży" się nie przykleja :P

PX48-28

Szynobusy na Dolnym Śląsku

Post autor: PX48-28 » 2010-01-24, 22:46

A oto film z kabiny tego sznobusu. Moja produkcja filmowa.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Szynobusy na Dolnym Śląsku

Post autor: irisbus » 2010-06-22, 22:19

Będzie dziewięć nowych szynobusów dla Dolnego Śląska

Sześć jednoczłonowych i trzy dwuczłonowe autobusy szynowe wyprodukują Zakłady
Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wartość kontraktu to 46,7 mln
zł. Pierwsze szynobusy zostaną dostarczone już w październiku tego roku.
W przetargu na dziewięć nowych autobusów szynowych oprócz ZNTK „Mińsk
Mazowiecki” wystartowały także firmy PESA Bydgoszcz i NEWAG. Postępowanie było
podzielone na dwa zadania:

1. Zakup sześciu autobusów szynowych, w tym trzech jednoczłonowych (60
miejsc siedzących) i trzech dwuczłonowych (120 miejsc siedzących);
2. Zakup trzech jednoczłonowych autobusów szynowych (60 miejsc siedzących).

Pierwsze zadanie jest dofinansowane ze środków europejskich w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego, drugie jest finansowane z budżetu
województwa. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszych ofert była cena – w
przypadku obu zadań ZNTK „Mińsk Mazowiecki” były najtańsze.

Za dostarczenie pierwszych sześciu autobusów ZNTK „Mińsk Mazowiecki”
zaoferowały cenę 33 452 400 zł, za kolejne trzy szynobusy – 13 249 200 zł.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową pierwsze trzy autobusy szynowe mają być
zgłoszone do odbioru najpóźniej we wrześniu 2010 r. Cały kontrakt musi zostać
zrealizowany do końca listopada 2011 r.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest obecnie właścicielem 12 autobusów
szynowych. Dzięki nim pasażerowie na regionalnych liniach mogą podróżować w
komfortowych warunkach. Zakup nowego taboru pozwoli na podniesienie standardu
obsługi dolnośląskich połączeń kolejowych.
¬ródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego


Jak mniemam ZNTK zaoferowało m.in. pojazd o roboczej nazwie "Mińsk"
Obrazek
SZT typu Mińsk. Fot. ZNTK MM, Pesa
żródło: Infobus


O samym pojeździe możemy poczytać tu: http://inforail.pl/text.php?id=28736

EDIT:
Wybór projektu indywidualnego „Zakup pięciu nowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych na potrzeby realizacji przez Spółkę Koleje Dolnośląskie S.A. zadań przewozowych dla potrzeb komunikacji podmiejskiej”

Zarząd Województwa uchwałą z dnia 17 czerwca 2010 r. wybrał do dofinansowania projekt indywidualny z Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych. W ramach Działania 3.3 „Transport miejski i podmiejski” wybrano projekt Kolei Dolnośląskich S.A. pt.: „Zakup pięciu nowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych na potrzeby realizacji przez Spółkę Koleje Dolnośląskie S.A. zadań przewozowych dla potrzeb komunikacji podmiejskiej”. Wartość dofinansowania wynosi 70.715.880,60 złotych.
http://dolnyslask.pl/default.aspx?docId ... emplId=311

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2010-06-22, 22:26

Tą wizualizację raczej można odłożyć do szuflady ;) Oto link do zdjęcia SA134 dla woj. lubelskiego, również produkowanego przez ZNTK Mińsk Maz. (wspólnie z Pesą) :
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=1713

Dzulikiewicz

Post autor: Dzulikiewicz » 2010-06-22, 22:32

shakkie pisze:Tą wizualizację raczej można odłożyć do szuflady ;) Oto link do zdjęcia SA134 dla woj. lubelskiego, również produkowanego przez ZNTK Mińsk Maz. (wspólnie z Pesą) :
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=1713
W Mińsku to chyba tego "swojego" pojazdu nawet nie widzieli.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2010-11-12, 17:42

Dziś nastąpiło oficjalne przekazanie do ruchu i prezentacja nowych SZT dla Kolei Dolnośląskich, pojazdy dostarczyły ZNTK "Mińsk Mazowiecki".

A tymczasem Koleje Dolnośląskie rozpisały przetarg na zakup 5 nowych EZT:
http://www.rynek-kolejowy.pl/19660/Kole ... ezetow.htm

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29193
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-11-13, 12:37

irisbus pisze:Dziś nastąpiło oficjalne przekazanie do ruchu i prezentacja nowych SZT dla Kolei Dolnośląskich, pojazdy dostarczyły ZNTK "Mińsk Mazowiecki".
Masz może jakieś zdjęcia tych szynobusów ? ;)

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2010-11-13, 13:10

Tak, już są zdjęcia:
Obrazek Obrazek Obrazek

Ogólnie rzecz biorąc uproszczona i uboższa wersja SZT Pesy, na pierwszy rzut oka nawet się wiele od "bogatszej" poprzedniczki nie różni, po dokładnym przyjrzeniu się widać jej kanciastość no i wnętrze jakby uboższe. Kolegów, którzy tym jechali na jeździ inauguracyjnej prosiłbym o relację, jak to się w czasie jazdy zachowuje, czy są różnice między Mińskami a Pesami jeśli chodzi o jazde?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29193
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-11-13, 13:17

Dzięki za fotki Irisbus :)

Przed chwilą oglądałem materiał z dolnośląskich "Faktów" i trzeba przyznać, że całkiem fajny jest ten szynobus. Myślę, że nie będzie jakoś dużo gorszy od PESY ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2010-11-13, 14:50

irisbus pisze:Kolegów, którzy tym jechali na jeździ inauguracyjnej prosiłbym o relację, jak to się w czasie jazdy zachowuje, czy są różnice między Mińskami a Pesami jeśli chodzi o jazde?
Wydaje mi się, że jednostki 214Mb z ZNTK są cichsze nieco od odpowiedników z PESY. Podczas jazdy jednak już zaczynały się pojawiać charakterystyczne wierzganie wózków rodem z EN57, jednak trwało to tylko chwilę. Także hamulce (ale w drodze powrotnej) już zaczynały charakterystycznie dla tej serii piszczeć.

Ogólnie są niedoróbki, wszechobecne oszczędności widać nawet na fotelach (skaj na oparciu głowy i podłokietniki z rury o grubości kciuka), z samymi drzwiami do ki... toalety musiały się siłować 2 osoby. Już pomijam fakt naklejenia "jedynek" na burtę gdzie znajduje się kabina maszynisty ;)
Tak czy owak źle nie jest, duży plus za pełną klimatyzację wnętrza, ciekaw jestem czy nie będzie problemów jak w naszych Citarach, gdzie woda kapała na fotele z instalacji i czy będą ją odpowiednio konserwować.

Wczorajszy przejazd był w gruncie rzeczy prowadzony po odcinku gdzie tory są dosyć równe, pojeżdżą na Trzebnicy trochę to zobaczymy, co się w nich "nowego" ujawni ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: [Dolny Śląsk] - tabor kolejowy

Post autor: Przemek » 2014-12-22, 01:16

http://www.kolejedolnoslaskie.4bip.pl/i ... id=97&x=96
KD ogłosiły przetarg na wykonanie naprawy na poziomie PU3-2 jednostki SA134-006 oraz naprawy na poziomie PU-4 jednostki SA132-002.

Główne zmiany będą dotyczyć tego drugiego: otrzyma on nowe siedzenia, malowanie wg wzoru SA134, nową klimatyzację, ładowarki USB pod fotelami, dodatkowe boczne wyświetlacze (kwadratowe 4 wierszowe).
Sterownik wyświetlaczy powinien być programowany za pomocą karty SD lub przez gniazdo USB - a więc najprawdopodobniej będzie to Pixel ASTERIX, jak w wielu dolnośląskich SA134.

Maksymalny czas naprawy SA132-002 to 45 dni roboczych a SA134-006 to 35 dni od dnia wysłania pojazdu do przeglądu.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Szynobusy na Dolnym Śląsku

Post autor: Przemek » 2017-12-31, 14:03

Koleje Dolnośląskie wymienią się taborem z Kolejami Śląskimi.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 84969.html
Przewoźnicy w ramach Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych wspierają się wzajemnie taborem. Najpierw Koleje Wielkopolskie wypożyczyły Kolejom Dolnośląskim swoje spalinowe Linki, teraz ten drugi przewoźnik wymieni się pociągami z Kolejami Śląskimi.

– Zapytaliśmy Koleje Śląskie o możliwość wypożyczenia nam trójczłonowego pociągu SA138. W zamian zaproponowaliśmy Kolejom Śląskim zmodernizowany elektryczny pociąg EN57, który obecnie, wobec zakupów nowych Impulsów, stanowi u nas rezerwę. Koledzy ze Śląska przystali na taką propozycję. Skorzystają na tym dwie strony – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.
SA138 mają być wykorzystane, m.in. w szczytowych kursach Trzebnica-Wrocław, czy piątkowych Wrocław-Żary, w których zawsze jeździ dużo ludzi a składy to często SA134+SA135.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29193
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Szynobusy na Dolnym Śląsku

Post autor: J-31 » 2017-12-31, 15:34

Pomysł jest dobry. Koleje Śląskie już posiadają SKM-owskie 2 ezty Newag 14WE - jeszcze w barwach SKM Warszawa. Prócz tego i tak wynajmują EN57 w barwach PR, a teraz dojdzie "kibel" wypożyczony z KD... misz-masz na całego, ale w sumie to i tak nie ma dla ludzi większego znaczenia - najważniejsze, że pociąg przyjechał :-P

Natomiast może KD zastanowią się na przyszłość i skoro mają taki popyt, to po prostu kupią od któregoś z polskich producentów taki szynobus, zbliżony pojemnościowo do SA138 :)

Najważniejsze, w tym wszystkim, że pomiędzy KD i KŚ jest współpraca i obaj przewoźnicy starają się wzajemnie wspierać. To jest super idea i tak trzymać :)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Szynobusy na Dolnym Śląsku

Post autor: Przemek » 2018-01-30, 03:13

W dalszym ciągu KD pożyczają SA134 od Arrivy.

ODPOWIEDZ