Tramwaj PLUS - ogólne informacje
Tramwaj PLUS - ogólne informacje
¬ródło: Gazeta Wyborcza Wrocławhttp://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,87947,4970571.html pisze:Po szynach pomkną szybsze tramwaje
Patryk W. Młynek
Rozpoczyna się rewolucja na wrocławskich ulicach. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na pierwszy odcinek nowej linii tramwajowej, która ma kursować jak metro
http://bi.gazeta.pl/im/8/4970/m4970738.jpg
Tak po przebudowie ma wyglądać ulica Bardzka we Wrocławiu. Wizualizacja: Grzegorz Kilian i BIPROGEO PROJEKT
Urzędnicy planują dwie trasy. Jedna prowadzić będzie z Gaju do Maślic, obok których powstanie stadion na Euro 2012. Druga połączy Leśnicę z Sępolnem. - Na razie jednak skupimy się na rozładowaniu korków na południu miasta - mówi Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia.
Program Tramwaj Plus rozpocznie się więc od modernizacji ul. Bardzkiej i Świeradowskiej. Bardzka, na odcinku od Armii Krajowej do torów kolejowych, zostanie znacznie poszerzona. Tramwaj będzie miał wydzielone torowisko, którym dojedziemy do Świeradowskiej. W planach są również nowe chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie.
Nie będzie za to pętli. Tramwaje Plus mają jeździć jak metro - w obu kierunkach. Wszystkie będą miały drzwi po obu stronach.
Od Bardzkiej linia tramwajowa zostanie poprowadzona Hubską do Dworca Głównego. Tam - pomiędzy dworcem PKS a PKP - powstanie węzeł przesiadkowy. Ten fragment ulicy zostanie więc zamknięty dla samochodów.
- Przewidujemy tam perony dla tramwajów, autobusów, a także wygodne przejścia dla pieszych - zapowiada Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego w urzędzie miejskim. Szczegóły będą znane, gdy powstanie koncepcja modernizacji Dworca Głównego.
Z dworca nowa linia pobiegnie przez Legnicką, Pilczycką na Kozanów a stamtąd na Maślice. - W okolicach ulicy Drzymały koło nowego stadionu na Euro 2012 planujemy podobny węzeł przesiadkowy jak na dworcu. Będzie on jeszcze połączony wygodnymi przejściami z przystankiem kolejowym - zapowiada Zbigniew Komar.
Tramwaje Plus mają jeździć szybciej niż dotychczasowe, nawet na starych torowiskach. Będzie to możliwe dzięki modernizacji torów oraz zmianom w organizacji ruchu na wrocławskich ulicach.
Tramwaje mają mieć pierwszeństwo na wszystkich skrzyżowaniach, a przystanki nie będą ulokowane przed, ale za skrzyżowaniami. To, jak przekonują specjaliści, zwiększy ich szybkość. - Obecnie motorniczy musi czekać na przystanku, a potem jeszcze na światłach. Chcemy tak usprawnić sterowanie ruchem, aby dać absolutny priorytet tramwajom. Potem, już za skrzyżowaniem i po zabraniu pasażerów, motorniczy mógłby ruszyć do przodu od razu, nie czekając na nikogo - mówi Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego. - Zaoszczędzimy w ten sposób cenne sekundy.
Szybsze będą również nowe tramwaje - mają rozwijać prędkość około 80-90 km na godzinę. Miasto chce kupić 28 pojazdów. Na ulice powinny wyjechać jesienią 2009 roku, kilka miesięcy po zakończeniu prac na Świeradowskiej. Wszystkie trasy i drogi Projektu Tramwaj Plus mają być gotowe w 2011 roku.
Na cały program, wraz z zakupem taboru, potrzebne są ogromne pieniądze - 800 mln zł. - Będziemy się jednak ubiegać o dofinansowanie z różnych programów UE - mówi Paweł Rychel, prezes spółki Wrocławskie Inwestycje, która rozpisała przetarg. Same prace na Bardzkiej i Świeradowskiej mają kosztować około 100 mln. Dokładną kwotę poznamy, gdy zostanie wybrany wykonawca. Być może już w kwietniu.
Ostatnio zmieniony 2010-02-22, 14:47 przez Przemek, łącznie zmieniany 4 razy.
Jak zwykle we Wrocławiu, ogromne plany ale tylko trochę nierealne szczególnie dlatego że budowlańcy są w Irlandii, no chyba że im zbrzydnie i wrócą kłaść tory na Maślice i Kozanów linia i może będzie ale jak tsk wygląda sytuacja z budowlanką to chyba będzie jednotor z mijankami obsługiwany resztą 111N z GOP'u
A co ma to wspólnego z samym ogłoszeniem przetargu?204wras pisze:Jak zwykle we Wrocławiu, ogromne plany ale tylko trochę nierealne szczególnie dlatego że budowlańcy są w Irlandii,
Chłopie! Czytaj dokładnie a nie wymyślaj. MPK Wrocław do obsługi linii na Gaj kupi nowe tramwaje a nie używane.204wras pisze:będzie jednotor z mijankami obsługiwany resztą 111N z GOP'u
Hoho jestem pod wrażeniem
Projekt i zamysł wydaje się być naprawdę ciekawy. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko trzymać kciuki za szybką realizację tego projektu. Robi naprawdę wrażenie
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz - czy tramwaje z tej linii będą wjeżdżać na torowiska istniejącej sieci (tak jak tramwaje z poznańskiej PST-ki, które wjeżdżają "do miasta") ?
I jak to się ma do prędkości rozkładowej tych tramwajów ?
Projekt i zamysł wydaje się być naprawdę ciekawy. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko trzymać kciuki za szybką realizację tego projektu. Robi naprawdę wrażenie
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz - czy tramwaje z tej linii będą wjeżdżać na torowiska istniejącej sieci (tak jak tramwaje z poznańskiej PST-ki, które wjeżdżają "do miasta") ?
I jak to się ma do prędkości rozkładowej tych tramwajów ?
Rety... to muszę szybko iść na miasto z aparatem zanim mi je rozwalą...
Ale swoją drogą to tramwaj na Maślice i Kozanów to bardzo ciekawy pomysł...
Ale swoją drogą to tramwaj na Maślice i Kozanów to bardzo ciekawy pomysł...
Nie wiem jak z prędkością rozkładową... ale dziwi mnie to że niby te tramwaje będą mogły jeździć 80-90km/h i to w środku miasta???J-31 pisze:I jak to się ma do prędkości rozkładowej tych tramwajów ?
http://www.gazetawroclawska.pl/stronagl ... html[quote]Wrocław: Tramwaj Plus nie pojedzie do Leśnicy ani na Sępolno
Miasto niespodziewanie skróciło trasę nowego tramwaju, budowanego na Euro 2012
Wbrew zapowiedziom przy ul. Suchej, między dworcami autobusowym i kolejowym, nie powstanie na razie wielki przystanek nowego, szybkiego Tramwaju Plus (miał być gotowy na Euro). Taką decyzję niespodziewanie podjęli miejscy urzędnicy. Postanowili skrócić też jedną z dwóch linii tramwaju: zamiast z Sępolna do Leśnicy, będzie on kursował tylko między pętlą przy Stadionie Olimpijskim a Pilczycami.
- Dzięki temu, na tej trasie wagony będą jeździły co 6 minut, a nie co 12, jak wychodziło wcześniej - tłumaczy Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta Wrocławia do spraw transportu szynowego.
W magistracie tłumaczą, że odcinek od Pilczyc do Leśnicy jest długi, a w sąsiedztwie trasy nie mieszka aż tyle osób, żeby puszczać tam Tramwaj Plus. Zdaniem urzędników, lepiej skrócić trasę, żeby zyskać więcej połączeń.
Komar zaznacza przy tym, że zarówno do Leśnicy, jak i na Sępolno pasażerowie bez kłopotów dojadą innymi tramwajami: tymi, które na tych trasach jeżdżą teraz. Będą musieli się jednak przesiąść. *
Szybki tramwaj nie przejedzie również przez ul. Suchą, która miała zostać przebudowana i zamknięta dla samochodów. Urzędnicy chcieli tam wybudować węzeł przesiadkowy, podobny do tego, jaki jest na rondzie Reagana. Jednak idea Tramwaju Plus przegrała w tym wypadku z samochodami.
- Wciąż nie wiemy, co powstanie pomiędzy Dworcem Głównym a ulicą Suchą. Niewykluczone, że galeria handlowa, a to oznacza, że musi być zapewniony do nich dojazd - tłumaczy Komar. Tak więc Tramwaj Plus, zamiast przez Suchą, pojedzie Glinianą i Borowską. A węzeł przystankowy powstanie u zbiegu ul. Borowskiej, Swobodnej i Suchej. Komar dodaje, że Sucha zostanie zamknięta dopiero po Euro 2012.
Przemysław Filar, szef Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, jest zaniepokojony zmianami. - Nie wygląda to na przemyślaną strategię, tylko na cięcie kosztów, żeby zaoszczędzić - uważa. Zgodnie z planem powstanie druga linia Tramwaju Plus: z Gaju na Maślice.[/quote]
* - tak, kwa, jeszcze rozpi.eprzcie linię 10 bo wam mało. Szmotyla noga, czy naprawdę boicie się powiedzieć, że nie chce się wam remontować odcinka z Pilczyc do Leśnicy?
Miasto niespodziewanie skróciło trasę nowego tramwaju, budowanego na Euro 2012
Wbrew zapowiedziom przy ul. Suchej, między dworcami autobusowym i kolejowym, nie powstanie na razie wielki przystanek nowego, szybkiego Tramwaju Plus (miał być gotowy na Euro). Taką decyzję niespodziewanie podjęli miejscy urzędnicy. Postanowili skrócić też jedną z dwóch linii tramwaju: zamiast z Sępolna do Leśnicy, będzie on kursował tylko między pętlą przy Stadionie Olimpijskim a Pilczycami.
- Dzięki temu, na tej trasie wagony będą jeździły co 6 minut, a nie co 12, jak wychodziło wcześniej - tłumaczy Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta Wrocławia do spraw transportu szynowego.
W magistracie tłumaczą, że odcinek od Pilczyc do Leśnicy jest długi, a w sąsiedztwie trasy nie mieszka aż tyle osób, żeby puszczać tam Tramwaj Plus. Zdaniem urzędników, lepiej skrócić trasę, żeby zyskać więcej połączeń.
Komar zaznacza przy tym, że zarówno do Leśnicy, jak i na Sępolno pasażerowie bez kłopotów dojadą innymi tramwajami: tymi, które na tych trasach jeżdżą teraz. Będą musieli się jednak przesiąść. *
Szybki tramwaj nie przejedzie również przez ul. Suchą, która miała zostać przebudowana i zamknięta dla samochodów. Urzędnicy chcieli tam wybudować węzeł przesiadkowy, podobny do tego, jaki jest na rondzie Reagana. Jednak idea Tramwaju Plus przegrała w tym wypadku z samochodami.
- Wciąż nie wiemy, co powstanie pomiędzy Dworcem Głównym a ulicą Suchą. Niewykluczone, że galeria handlowa, a to oznacza, że musi być zapewniony do nich dojazd - tłumaczy Komar. Tak więc Tramwaj Plus, zamiast przez Suchą, pojedzie Glinianą i Borowską. A węzeł przystankowy powstanie u zbiegu ul. Borowskiej, Swobodnej i Suchej. Komar dodaje, że Sucha zostanie zamknięta dopiero po Euro 2012.
Przemysław Filar, szef Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, jest zaniepokojony zmianami. - Nie wygląda to na przemyślaną strategię, tylko na cięcie kosztów, żeby zaoszczędzić - uważa. Zgodnie z planem powstanie druga linia Tramwaju Plus: z Gaju na Maślice.[/quote]
* - tak, kwa, jeszcze rozpi.eprzcie linię 10 bo wam mało. Szmotyla noga, czy naprawdę boicie się powiedzieć, że nie chce się wam remontować odcinka z Pilczyc do Leśnicy?
Decyzja faktycznie co najmniej kuriozalna, ja bym "przecierpiał" ten dwukrotnie dłuższy czas oczekiwania na tramwaj, któy przecież nie jest zły (5 kursów w ciągu godziny raczej nie jest złym wynikiem), za to wolał jechać bez przesiadki do końca linii... No ale najwyraźniej urzędnicy wiedzą lepiej niż pasażerowie. Poza tym te wymówki są grubymi nićmi szyte przy stanie obecnym stanie torów na Leśnicę, o czym już wspomniał Kędzior. Jednym słowem: wielka szkoda
Nie chcę nikogo tutaj bronić ano oskarżać, ale warunek był prosty: będzie remont torów na Leśnicę, to pojedzie tam T+. Nie ma remontów, to T+ tam nie pojedzie. To samo z pętlą Sępolno, która musi być przebudowana, by Skody mogły tam jeździć. A na to nie ma ani pieniędzy, ani czasu. Lepszy taki ogryzek, niż by Skody miały stać w zajezdni i czekać na torowiska (tak jak to było z 16T). A to, że urzędnicy mówią, że coś tam analizowali, to zwyczajne mydlenie oczu.
http://www.gazetawroclawska.pl/fakty24/ ... [b]Wrocław: Tramwaj Plus coraz bliżej[/b]
Bartłomiej Knapik
2010-02-22 06:00:41, aktualizacja: 2010-02-22 10:12:04
Sprawdziliśmy, jak postępują prace z projektem T Plus. Wozy szybkich linii wyjadą na ulice w przyszłym roku
Na nieco ponad dwa lata przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej przyglądamy się temu, jak dziś wygląda projekt Tramwaju Plus.
Gdy po raz pierwszy usłyszeliśmy o tym projekcie, władze miasta przekonywały, że to recepta na korki. Dziś wiadomo już, że pierwotnego terminu, czyli zakończenia prac pod koniec 2011 roku, nie da się utrzymać. Ale na Euro zdążymy.
Na początek Tramwaj Plus będzie miał dwie linie. Pierwsza połączy Gaj z Kozanowem i stadionem na Maślicach.
Torowisko i krańcówka na ul. Świeradowskiej mają być gotowe w sierpniu. Podobnie jak stacja przekaźnikowa, która będzie dostarczać prąd tramwajom.
Przetarg na projekt remontu torowiska przy ul. Hubskiej zostanie rozpisany do końca marca. Remont skończy się w 2011 roku.
Na ulicy Piłsudskiego, między Stawową a Świdnicką, remont skończy się do wakacji 2010 r.
Na tej samej ulicy, między Świdnicką a pl. Legionów, prace będą trwały w przyszłym roku.
Torowisko między pl. Legionów a pl. Orląt Lwowskich będzie wyremontowane do końca 2010 roku.
Torowisko na Podwalu, między pl. Orląt Lwowskich a pl. Jana Pawła II, czeka remont w roku 2011.
Także w 2011 roku rozpocznie się naprawa torów na ul. Legnickiej: między pl. Strzegomskim a ul. Zachodnią.
Ostatni odcinek tej trasy jest projektowany. To torowisko na ul. Milenijnej, Popowickiej i Pilczyckiej, wiodące na Kozanów i stadion. Odcinek ma być gotowy w marcu 2012 roku.
Druga linia Tramwaju Plus, która początkowo miała łączyć Leśnicę z Sępolnem, została już skrócona. W myśl nowych planów, połączy stadion na Maślicach ze Stadionem Olimpijskim. Remontu wymagają tylko dwa odcinki torowisk.
Na pl. Społecznym tory będą naprawiane w wakacje 2010 r.
Między mostem Szczytnickim a Stadionem Olimpijskim torowisko będzie naprawiane w roku 2011.
Kontrakt na tramwaje przewiduje, że pojawią się one we Wrocławiu w 2011 roku: pierwsza z 31 nowych skód trafi do nas pod koniec stycznia.
¯eby Tramwaj Plus jechał szybciej, ważne jest także podłączenie skrzyżowań do komputerów, które zapewnią mu zawsze zielone światło. System ma działać przed czerwcem 2012 roku.
Po co ten skrót
dr Bogusław Molecki z Politechniki Wrocławskiej
Największym i, prawdę mówiąc, jedynym plusem tego projektu od początku była tylko budowa nowych linii na Kozanów i Gaj. Reszta to mniej lub bardziej umiejętne przykrywanie tego, że oszczędzamy na komunikacji zbiorowej. Pozytywem zmian jest rezygnacja z węzła na Suchej, a w jego miejsce budowa takowego na Borowskiej. Ale już skrócenie linii to błąd. Co to za linia: na Stadion Olimpijski? Ona prowadzi donikąd. A przecież Leśnica jest osiedlem, na którym mieszkają ludzie.[/quote]
W końcu ktoś zauważył usprawnienia dla jednych, kosztem obecnej wersji przyszłych linii T-. Nie może być tak, że wmawia się ludziom, że będą nowe tramwaje, priorytety itp. i jednocześnie maskuje się marginalizację tych linii, szczególnie stosując niewygodne, czasochłonne i wymagające kasowania kolejnych biletów przesiadki, głównie podczas remontów. Po to aby móc "zaoszczędzić" na jednej linii tam dojeżdżającej. Linia na Kowale może być tego najlepszym przykładem.
Bartłomiej Knapik
2010-02-22 06:00:41, aktualizacja: 2010-02-22 10:12:04
Sprawdziliśmy, jak postępują prace z projektem T Plus. Wozy szybkich linii wyjadą na ulice w przyszłym roku
Na nieco ponad dwa lata przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej przyglądamy się temu, jak dziś wygląda projekt Tramwaju Plus.
Gdy po raz pierwszy usłyszeliśmy o tym projekcie, władze miasta przekonywały, że to recepta na korki. Dziś wiadomo już, że pierwotnego terminu, czyli zakończenia prac pod koniec 2011 roku, nie da się utrzymać. Ale na Euro zdążymy.
Na początek Tramwaj Plus będzie miał dwie linie. Pierwsza połączy Gaj z Kozanowem i stadionem na Maślicach.
Torowisko i krańcówka na ul. Świeradowskiej mają być gotowe w sierpniu. Podobnie jak stacja przekaźnikowa, która będzie dostarczać prąd tramwajom.
Przetarg na projekt remontu torowiska przy ul. Hubskiej zostanie rozpisany do końca marca. Remont skończy się w 2011 roku.
Na ulicy Piłsudskiego, między Stawową a Świdnicką, remont skończy się do wakacji 2010 r.
Na tej samej ulicy, między Świdnicką a pl. Legionów, prace będą trwały w przyszłym roku.
Torowisko między pl. Legionów a pl. Orląt Lwowskich będzie wyremontowane do końca 2010 roku.
Torowisko na Podwalu, między pl. Orląt Lwowskich a pl. Jana Pawła II, czeka remont w roku 2011.
Także w 2011 roku rozpocznie się naprawa torów na ul. Legnickiej: między pl. Strzegomskim a ul. Zachodnią.
Ostatni odcinek tej trasy jest projektowany. To torowisko na ul. Milenijnej, Popowickiej i Pilczyckiej, wiodące na Kozanów i stadion. Odcinek ma być gotowy w marcu 2012 roku.
Druga linia Tramwaju Plus, która początkowo miała łączyć Leśnicę z Sępolnem, została już skrócona. W myśl nowych planów, połączy stadion na Maślicach ze Stadionem Olimpijskim. Remontu wymagają tylko dwa odcinki torowisk.
Na pl. Społecznym tory będą naprawiane w wakacje 2010 r.
Między mostem Szczytnickim a Stadionem Olimpijskim torowisko będzie naprawiane w roku 2011.
Kontrakt na tramwaje przewiduje, że pojawią się one we Wrocławiu w 2011 roku: pierwsza z 31 nowych skód trafi do nas pod koniec stycznia.
¯eby Tramwaj Plus jechał szybciej, ważne jest także podłączenie skrzyżowań do komputerów, które zapewnią mu zawsze zielone światło. System ma działać przed czerwcem 2012 roku.
Po co ten skrót
dr Bogusław Molecki z Politechniki Wrocławskiej
Największym i, prawdę mówiąc, jedynym plusem tego projektu od początku była tylko budowa nowych linii na Kozanów i Gaj. Reszta to mniej lub bardziej umiejętne przykrywanie tego, że oszczędzamy na komunikacji zbiorowej. Pozytywem zmian jest rezygnacja z węzła na Suchej, a w jego miejsce budowa takowego na Borowskiej. Ale już skrócenie linii to błąd. Co to za linia: na Stadion Olimpijski? Ona prowadzi donikąd. A przecież Leśnica jest osiedlem, na którym mieszkają ludzie.[/quote]
W końcu ktoś zauważył usprawnienia dla jednych, kosztem obecnej wersji przyszłych linii T-. Nie może być tak, że wmawia się ludziom, że będą nowe tramwaje, priorytety itp. i jednocześnie maskuje się marginalizację tych linii, szczególnie stosując niewygodne, czasochłonne i wymagające kasowania kolejnych biletów przesiadki, głównie podczas remontów. Po to aby móc "zaoszczędzić" na jednej linii tam dojeżdżającej. Linia na Kowale może być tego najlepszym przykładem.
Na zasadniczym odcinku w tej chwili biuro projektowe opracowuje dokumentację projektową. Jest wyłoniony jedynie wykonawca robót przy końcówce, ale z różnych przyczyn prace jeszcze nie ruszyły.J-31 pisze:"Odcinek Pilczycka-Most Milenijny" - czyli odcinek linii T+ na Kozanów i Maślice (wow ) - wg. tej mapki - "koniec budowy marzec 2012"... rozumiem, że jeszcze nic się nie dzieje na Kozanowie
Jeśli popatrzylibyśmy na tą mapkę
http://d.polskatimes.pl/k/r/7/06/e8/4b8191050b502_p.jpg
To trasa na Gaj jest już w stanie zaawansowanym. Kozanów i Maślice dopiero będą budowane (byłem tam i jest pozostawione szerokie miejsce pod budowę linii tramwajowej). Są na etapie projektowania - tak jak napisał Bystry
Kuźniki - linia też dopiero będzie budowana.
Odcinek z Placu Grunwaldzkiego do Stadionu Olimpijskiego - nie znam stanu, ale o ile dobrze pamiętam, do Mostu Szczytnickiego są tory tramwajowe.
http://d.polskatimes.pl/k/r/7/06/e8/4b8191050b502_p.jpg
To trasa na Gaj jest już w stanie zaawansowanym. Kozanów i Maślice dopiero będą budowane (byłem tam i jest pozostawione szerokie miejsce pod budowę linii tramwajowej). Są na etapie projektowania - tak jak napisał Bystry
Kuźniki - linia też dopiero będzie budowana.
Odcinek z Placu Grunwaldzkiego do Stadionu Olimpijskiego - nie znam stanu, ale o ile dobrze pamiętam, do Mostu Szczytnickiego są tory tramwajowe.