Torowisko na ul. Przyjaźni

Torowiska, pętle i przystanki, buspasy, Park & Ride
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Komunikacja miejska we Wrocławiu - ogólna dyskusja (temat do podziału)

Post autor: J-31 »

Linia na Klecinę
:strzałka: http://img233.imageshack.us/img233/614/wro300.jpg

Zachęcony Waszymi opisami, postanowiłem się tam wybrać. Rzeczywiście na ul. Przyjaźni jest jednotor. Linia ogólnie jest fajna, choć wg. mnie wymaga remontu

Tak wygląda tor na ul. Przyjaźni
:strzałka: http://img149.imageshack.us/img149/3280/wro301.jpg

Zarówno odcinek na ul. Przyjaźni jak i sama pętla wymagałyby remontu. No ta bene pętla jest ulokowana prawie w polu. Wygląda to super :)

Przy okazji, prosiłbym o małe wyjaśnienie kolegów z Wrocławia. Nad wjazdem na odcinek jednotorowy wisi sygnalizacja świetlna. I teraz co znacza ?

:strzałka: Co oznacza brak sygnału świetlnego? Droga wolna ?
:strzałka: http://img23.imageshack.us/img23/395/wro305.jpg

:strzałka: Pojawia się światło czerwone - górne ? Co to oznacza ?
:strzałka: http://img23.imageshack.us/img23/8484/wro302.jpg

:strzałka: Górne światło czerwone zgasło - ale zapaliło się dolne. Jaki to jest sygnał ?
:strzałka: http://img31.imageshack.us/img31/535/wro303.jpg

I pytanie podstawowe. Jak to działa ? Czy tramwaj wjeżdżający na odcinek jedotorowy zamyka obwód ? ;)

I jeszcze jedno pytanie - do czego służą te dwa zakratowane sygnalizatory, po lewej stronie ?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

J-31 pisze:PS. Kędzior, a czy Mógłbym Cię jeszcze prosić o wyjaśnienie odnośnie sygnalizacji świetlnej dla tramwajów, wjeżdżających na jednotor - na Klecinę ? ;)
Nie znam za bardzo sygnałów podawanych na tych sygnalizatorze, ale spróbuję nieco wyjaśnić, jak to działa.
Wszystko zaczyna się od wczesnych godzin porannych, kiedy pierwsze "siedemnastki" dojeżdżają do przystanku Przyjaźni. Wjeżdża w jednotor, po czym sygnalizator przełącza się na "czerwone", gdy tramwaj wyjedzie poza owy jednotor, czy to wjeżdżając na pętlę Klecina, czy w kierunku centrum miasta, sygnalizatory wjazdowe po obu stronach na jednotor przełączają się na "zielone".

Owa sygnalizacja nie jest jednak w 100% niezawodna, w przypadku gdyby w odstępie kilku sekund jechał tramwaj w tym samym kierunku, to sygnalizacja nie przełącza się z czerwonego na zielony. Z tego powodu, rozkład "17" musiał być dostosowany do tego jednotoru, co w dni robocze niewakacyjne wynosi ok. 15/12 minut.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kędzior pisze:Nie znam za bardzo sygnałów podawanych na tych sygnalizatorze, ale spróbuję nieco wyjaśnić, jak to działa.
Wszystko zaczyna się od wczesnych godzin porannych, kiedy pierwsze "siedemnastki" dojeżdżają do przystanku Przyjaźni. Wjeżdża w jednotor, po czym sygnalizator przełącza się na "czerwone", gdy tramwaj wyjedzie poza owy jednotor, czy to wjeżdżając na pętlę Klecina, czy w kierunku centrum miasta, sygnalizatory wjazdowe po obu stronach na jednotor przełączają się na "zielone".
No tak, ale tam nie ma zielonego. Tam są dwa czerwone sygnalizatory (górny i dolny), zatem czy ten dolny jest traktowany jako "zielony" ;)

A jeśli tak - to czemu - sygnalizatory np. gasną po jakimś czasie ? ;)

Awatar użytkownika
Nikki
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 1237
Rejestracja: 2005-11-29, 23:38
Lokalizacja: Twierdza Wrocław
Kontakt:

Post autor: Nikki »

J-31 pisze:No tak, ale tam nie ma zielonego. Tam są dwa czerwone sygnalizatory (górny i dolny), zatem czy ten dolny jest traktowany jako "zielony"

A jeśli tak - to czemu - sygnalizatory np. gasną po jakimś czasie ?
Długo się temu przyglądałam i też nie bardzo to rozumiem, ale wg mnie wygląda to tak: kiedy tramwaj wjedzie na odcinek jednotorowy włącza się czerwone światło. Oznacza ono, że tramwaj jest na torze i zakazuje wjazdu. Kiedy tramwaj opuści odcinek jednotorowy światło gaśnie. A że sygnalizatory są dwa... pozostaje mi domyślać się, że może w zależności od tego który się świeci oznaczają one w którą stronę tramwaj znajdujący się na jednotorze się porusza. Np. jeśli stoimy na Przyjaźni i świeci się górny to znaczy że tramwaj jedzie z naszej perspektywy na Klecinę, a jeśli dolny to nadjeżdża z przeciwnej strony. Nie wiem, to tylko przypuszczenia, bo tak na prawdę nie zwracałam nigdy uwagi na to czy świeci się dolny czy górny :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nikki pisze:Np. jeśli stoimy na Przyjaźni i świeci się górny to znaczy że tramwaj jedzie z naszej perspektywy na Klecinę, a jeśli dolny to nadjeżdża z przeciwnej strony.
Wiesz, to chyba Masz rację. Ja się temu przyglądałem. I faktycznie dolny zaświecił się w momencie - gdy tramwaj wracał. Natomiast brak światła - oznacza, że odcinek jest wolny. ;)

Wielkie dzięki Nikki, teraz rzeczywiście na to wpadłem i rozumiem, czemu są dwa czerwone :)

To jeszcze jedno pytanie - a do czego służą te dwa, zakratowane sygnalizatory obok czerwonych ? :mruga:

Awatar użytkownika
Nikki
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 1237
Rejestracja: 2005-11-29, 23:38
Lokalizacja: Twierdza Wrocław
Kontakt:

Post autor: Nikki »

J-31 pisze:To jeszcze jedno pytanie - a do czego służą te dwa, zakratowane sygnalizatory obok czerwonych ?
Tego to już nie wiem... może działają jako zabezpieczenie i nadają jakiś sygnał dźwiękowy jeśli się "żarówki" przepalą i lampy nie świecą? (głupi pomysł... ale innego nie mam ;) ) Trzeba by się zapytać kogoś obeznanego w tematach tramwajowych...

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

No oczywiście, że Klecina fajna, bo "moja" (tak skromnie mówiąc, to pętlę wytyczał mój dziadek, a kiedyś była obsługiwana odwrotnie, tj. tam gdzie się wsiada się wysiadało i na odwrót ;) )

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Linia na Klecinę - początek lat 50. 51 lub 52, z tym, że nie było pętli, a końcówka, coś a'la T+ lub wąskotorówka na Pomorzu ;) A jednotor był aż od pętli Krzyki

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A czy przewidziany jest jakiś remont linii na Klecinę ? ;)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Tak, na przyszły rok (ALE...). Razem z jezdnią - po dwa pasy w każdą strone dla aut, i dwa tory z wydzielonym torowiskiem dla tramwajów, o ile się nie mylę, to petla także będzie przebudowana. W przyszłosci linia ma być pociagnięta "gdzieś dalej" - od Karkonoskiej do Bielan lub od Kleciny do pętli "D" ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Linia tramwajowa na Przyjaźni

Post autor: J-31 »

Ooops, czyli po remoncie Wrocław straci linię jednotorową. :confused:

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Post autor: 204wras »

J-31 pisze:Przy okazji, prosiłbym o małe wyjaśnienie kolegów z Wrocławia. Nad wjazdem na odcinek jednotorowy wisi sygnalizacja świetlna. I teraz co znacza ?

Co oznacza brak sygnału świetlnego? Droga wolna ?
http://img23.imageshack.us/img23/395/wro305.jpg

Pojawia się światło czerwone - górne ? Co to oznacza ?
http://img23.imageshack.us/img23/8484/wro302.jpg

Górne światło czerwone zgasło - ale zapaliło się dolne. Jaki to jest sygnał ?
http://img31.imageshack.us/img31/535/wro303.jpg

I pytanie podstawowe. Jak to działa ? Czy tramwaj wjeżdżający na odcinek jednotorowy zamyka obwód ?
Przepraszam że tak późno ale już tłumaczę. Sam jednotor ma sygnalizację sterowaną czujnikami, ale tramwaj jadący od Kleciny wjeżdża najpierw na odcinek wstępny. Wtedy na przystanku Przyjaźni zapala się górny sygnalizator, gdy tramwaj wjedzie na jednotor gaśnie górny a zapala się dolny sygnalizator. To rozwiązanie ma zapobiegać równoczesnym wjazdom na jednotor i określa że tramwaj jadący z Kleciny ma pierwszeństwo.
Ostatnio zmieniony 2010-08-31, 09:44 przez 204wras, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

204wras pisze:Przepraszam że tak późno ale już tłumaczę. Sam jednotor ma sygnalizację sterowaną czujnikami, ale tramwaj jadący od Kleciny wjeżdża najpierw na odcinek wstępny. Wtedy na przystanku Przyjaźni zapala się górny sygnalizator, gdy tramwaj wjedzie na jednotor gaśznie górny a zapala się dolny sygnalizator. To rozwiązanie ma zapobiegać równoczesnym wjazdom na jednotor i określa że tramwaj jadący z Kleciny ma pierwszeństwo.
Super. Wielkie dzięki za info :)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: Przemek »

Trasa tramwajowa, która przez lata zupełnie zmieniła swój charakter z podmlejskiego na wręcz osiedlowy.
Niestety brak perspektywistycznego myślenia doprowadził do tego, że po remoncie został jeden tor, a potrzeby komunikacyjne wzrosły.
Obrazek
Po nowym roku pojadą tamtędy linie 7 i 17.

j__a
Posty: 65
Rejestracja: 2018-09-24, 22:28

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: j__a »

Typowe, jak ze wszystkim: chcieli doprowadzić jak najbardziej się dało do tego, by nie rozwinąć komunikacji, a i tak musieli się ugiąć, i to ze stratami w porównaniu do początkowego wariantu.

Czy to jak z trasą tramwajową na Leśnicę - opierali się, bo "niezrobione tory", to teraz katują więcej 105-tek na tej trasie, opierali się z Sępolnem, to poszło po cichu z mniejszym efektem, opierali się z Nowym Dworem, to poszło kilka mln na zamknięty już projekt metrobusa, potem z pętlą pod stacją, to muszą babrać się z poprawkami do projektu i nowym przetargiem na tę końcówkę trasy... Jezuu, nic się nie nauczą.

Niestety, muszę powiedzieć, że ta 7 więcej zaszkodzi niż pomoże, ponieważ ta trasa nie jest wydolna na dwie linie. Do czasu, w którym dobudują 2 tor powinni wrócić do 717, o której utrzymanie zabiegała RO Krzyki-Partynice.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: J-31 »

Rzeczywiście ul. Przyjaźni jaką ja pamiętam była dosyć spokojnym miejscem z dużą ilością zieleni wokół, a linia tramwajowa (17-stka), to była linia bardziej podmiejska - tak jak napisał Przemek - niż miejska. Dosyć ciekawe miejsce ;)

Szkoda, że przy okazji remontu jednak nie dobudowano drugiego toru, szczególnie, że ta linia od zespołu przystankowego "Przyjaźni", tuż obok al. Karkonoskiej, aż do samej pętli Klecina jest dosyć długa i nie ma mijanek... jak organizator zamierza dodać tam jeszcze linię 7 ? Przecież te tramwaje wzajemnie będą się blokować - szczególnie w godzinach szczytu :roll:

Chyba jedynym rozwiązaniem byłoby kursy wariantowe "siódemki" - czyli pozostawienie większości kursów na Krzykach, a tylko kilka kursów wytypowanych, wysłać na Klecinę ;)

j__a
Posty: 65
Rejestracja: 2018-09-24, 22:28

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: j__a »

Ale największy problem jest właśnie w szczycie. Gdzieś tam wcześniej (oczywiście nie na tym forum, bo tu świeżak jestem :D ) udostępniałem zdjęcie jeszcze z listopada zeszłego roku z tramwaju rano pod radiem i telewizją. Niestety, nie da się tu dorzucić bezpośrednio zdjęcia, ale mogę powiedzieć, że tramwaj po prostu pełny.

Gdyby było to byłe 717, to przynajmniej ci z okolic Siostrzanej wsiedliby w ten autobus, zamiast dopychać 17-stkę. Przesiądą się w 2, 6, 7 na pętli Krzyki, albo jeszcze lepiej byłoby z 9 i 15 przy Pułtuskiej.
A Wrocławskie Inwestycje by mogły w międzyczasie ogłosić przetarg na budowę drugiego toru. Tam jest tyle miejsca, że roboty związane z drugim torem można prowadzić bez zawadzania o istniejący ciąg i tylko w ostatni weekend prac podłączyć się do istniejącego układu.

Forum umożliwia podlinkowanie zdjęć z zewnętrznych serwerów.../Auper

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: J-31 »

Skoro mi się na wspominki wzięło, to powyżej Przemek dodał fotkę z ul. Przyjaźni, jak ona wygląda teraz... a jak wyglądała w 2009 roku ?

Ano tak
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Rozumiem, że tą sygnalizację już zdemontowano - przy okazji remontu ? ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

j__a
Posty: 65
Rejestracja: 2018-09-24, 22:28

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: j__a »

Tak, są sygnalizatory STT. Były z nimi na początku różne cyrki, obecnie "priorytetowany" jest kierunek z pętli (jeśli tor wolny, to tam jest pionowa) i na tor mogą wjechać więcej niż dwa tramwaje.

Piotras
Posty: 1
Rejestracja: 2017-12-22, 15:45

Re: Torowisko na ul. Przyjaźni

Post autor: Piotras »

Będzie się działo :) w praktyce nie widzę drugiej linii po prostu. W szczycie będzie to przypominać sytuacje jak z tramwajami konnymi ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Infrastruktura”