[Gdańsk] Komunikacja miejska
http://www.ztm.gda.pl/img/plik_duzy_728.pdf
Nowy cennik biletów w Gdańsku. Ogólnie wychodzi taniej. Podoba mi się pomysł z biletami okresowymi ważnymi tylko w dni robocze - gdzieś jeszcze takie mają? No i ciekawie rozwiązane zostało honorowanie biletów gdańskich w liniach przejeżdżających przez inne gminy - pasażer nie ma prawa wysiąść ani wsiąść do autobusu podczas przejazdu, chyba, że skasuje np. bilet na Sopot. Zastanawia mnie, czy będzie to egzekwowane.
Nowy cennik biletów w Gdańsku. Ogólnie wychodzi taniej. Podoba mi się pomysł z biletami okresowymi ważnymi tylko w dni robocze - gdzieś jeszcze takie mają? No i ciekawie rozwiązane zostało honorowanie biletów gdańskich w liniach przejeżdżających przez inne gminy - pasażer nie ma prawa wysiąść ani wsiąść do autobusu podczas przejazdu, chyba, że skasuje np. bilet na Sopot. Zastanawia mnie, czy będzie to egzekwowane.
[Gdańsk] Zarząd Transportu Miejskiego
Nie znalazłem odpowiedniego tematu.
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tra ... 53015.html
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tra ... 53015.html
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
J-31 pisze:Ciekawy jestem jakie wagony kupią. Czy PESA zdecyduje się zaoferować tramwaje dwukierunkowe - czy może jednak jakaś zachodnia konstrukcja ?
Poza tym ZKM nie planuje po tym dużym zakupie 120NaG żadnych nowych zamówień.Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
Będzie trójkąt i mają być nowe tramwaje dwukierunkowe
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.