[Poznań] Komunikacja miejska
Nie jest to aż takie złe, zwłaszcza w ciemniejszej wersji.
Zapomniałem jeszcze o innej sprawie - konflikcie MPK z UM i ZTM. MPK brakuje kasy i wymyślili sobie sposób na jej zdobycie - mianowicie zagrozili, że latem nie będą włączać klimatyzacji w autobusach i tramwajach. Ma to ponoć przynieść 2 miliony złotych rocznie. Oczywiście, MPK uruchomi klimatyzację, o ile dostanie odpowiednie środki.
Sprawa mocno kontrowersyjna, bo gdzieś na necie znalazłem wypowiedź kierowcy, która mówiła o tym, że różnice w spalaniu są minimalne i nie ma opcji, żeby przyniosło to takie oszczędności. Na moje jest to po prostu pretekst do wyciągnięcia kasy.
Zapomniałem jeszcze o innej sprawie - konflikcie MPK z UM i ZTM. MPK brakuje kasy i wymyślili sobie sposób na jej zdobycie - mianowicie zagrozili, że latem nie będą włączać klimatyzacji w autobusach i tramwajach. Ma to ponoć przynieść 2 miliony złotych rocznie. Oczywiście, MPK uruchomi klimatyzację, o ile dostanie odpowiednie środki.
Sprawa mocno kontrowersyjna, bo gdzieś na necie znalazłem wypowiedź kierowcy, która mówiła o tym, że różnice w spalaniu są minimalne i nie ma opcji, żeby przyniosło to takie oszczędności. Na moje jest to po prostu pretekst do wyciągnięcia kasy.
Jesteś pewien? ZTCW w nowoczesnych autobusach (a przynajmniej w katowickich Mercach ) sprężarka klimatyzacji jest napędzana cały czas, niezależnie czy klima jest włączona czy nie. Nie wiem jak w starszych busach (ani nie wiem czy MPK ma takowe z klimą). Jeśli tak jest faktycznie to oszczędności z nie włączania klimatyzacji, dla MPK byłyby minimalne
Niestety to nie taka bagatelna sprawa z tą klimą w autobusach, a MPK posiada ponad 180 pojazdów w nią wyposażonych. Zużycie paliwa z włączoną klimą może wzrosnąć od 4% w okresach przejściowych, nawet do 14% w największe upały. Przy czym, zużycie ON na 100 km to 35 litrów wzwyż, nawet do 56-58 litrów, zależne od wielu czynników - linia, rodzaj autobusu, norma emisji spalin, korki, czynniki atm. itp...
Czy sprężarka jest napędzana cały czas? W MAN i Solaris jest tak samo rozwiązane jak w samochodach osobowych, czyli napęd od silnika za pomocą paska (przekładni pasowej), a sprężarka załączana sprzęgłem elektromagnetycznym przez sterownik.
W kwestii działania klimatyzacji w autobusach MPK to jest to rozwiązane w ten sposób, że kierowca ma do dyspozycji jeden tylko przycisk na sterowniku typu Włącz/Wyłącz.
Niestety jest to włącznik całego układu klimatyzacji i ogrzewania pojazdu wraz z kabiną kierowcy. Reszta, jeżeli chodzi o przestrzeń pasażerską, jest zarządzana przez sterownik, który ma zaprogramowane nastawy temperatury jaka ma być wewnątrz pojazdu. Kierowca nie ma możliwości regulacji temperatury wewnątrz autobusu. Może jedynie regulować parametry w kabinie kierowcy.
Sumując, jeżeli kierowca nie włączy magicznego guziczka to nie ma w kabinie kierowcy:
- ogrzewania zimą,
- przyjemnego chłodziku z klimy latem.
Nawiązując do tematu, kwestia ponoszenia dodatkowych kosztów z uwagi na działanie klimy w autobusach jest aktualna. Z tego co słyszałem jeżeli nie znajdą się dodatkowe pieniądze na klimę to nie będzie klimy latem...
Czy sprężarka jest napędzana cały czas? W MAN i Solaris jest tak samo rozwiązane jak w samochodach osobowych, czyli napęd od silnika za pomocą paska (przekładni pasowej), a sprężarka załączana sprzęgłem elektromagnetycznym przez sterownik.
W kwestii działania klimatyzacji w autobusach MPK to jest to rozwiązane w ten sposób, że kierowca ma do dyspozycji jeden tylko przycisk na sterowniku typu Włącz/Wyłącz.
Niestety jest to włącznik całego układu klimatyzacji i ogrzewania pojazdu wraz z kabiną kierowcy. Reszta, jeżeli chodzi o przestrzeń pasażerską, jest zarządzana przez sterownik, który ma zaprogramowane nastawy temperatury jaka ma być wewnątrz pojazdu. Kierowca nie ma możliwości regulacji temperatury wewnątrz autobusu. Może jedynie regulować parametry w kabinie kierowcy.
Sumując, jeżeli kierowca nie włączy magicznego guziczka to nie ma w kabinie kierowcy:
- ogrzewania zimą,
- przyjemnego chłodziku z klimy latem.
Nawiązując do tematu, kwestia ponoszenia dodatkowych kosztów z uwagi na działanie klimy w autobusach jest aktualna. Z tego co słyszałem jeżeli nie znajdą się dodatkowe pieniądze na klimę to nie będzie klimy latem...
Nie byłoby najlepiej, bo pasażerowie by ucierpieli a kierowcy nie staliby w ich obronie.pmaster pisze:A czy w pojazdach z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej istnieje możliwość ,,klimatyzowania" wyłącznie kabiny kierowcy? Tak byłoby najlepiej.
Możliwość taka jest kiedy są osobne klimatyzatory dla kierowcy i dla przestrzeni pasażerskiej, czasem widuje się takie autobusy, ale w Poznaniu takich nie ma.
A i to nie do końca, bo np. Krakowskie Solarisy (i druga dostawa Mercedesów) mają wszystkie klimatyzatory połączone równolegle, bez możliwości włączenia poszczególnego nawiewu.KKS pisze:Możliwość taka jest kiedy są osobne klimatyzatory dla kierowcy i dla przestrzeni pasażerskiej, czasem widuje się takie autobusy, ale w Poznaniu takich nie ma.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Ja widziałem na necie rzuconą lepszą plotkę - kupcem ma być... SolarisMarcin_558 pisze:Niby prezydent po cichu chce prywatyzować MPK.
Faktycznie, żadna to nowość z prywatyzacją. MPK miało zostać podzielone na część tramwajową i autobusową, autobusowa połączona z PKS-em i sprzedana. Zdaje się, że większość osób do zwolnienia to rzeczywiście pracownicy administracyjni, ale kierowców i motorniczych rzeczywiście potrzeba mniej - nawet nauki jazdy nie ma na mieście. Trwają "ciche" cięcia kursów, od otwarcia Franowa będzie potrzebnych dużo mniej kierowców autobusów, bo sporo linii zostanie skróconych, nie będzie też tak gigantycznej ilości zatramwajów.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Info z forum Km-Poznań:
MPK Poznań rozbudowuje zajezdnie Warszawską i przejmuje komunikacje podmiejską w innych gminach:
MPK Poznań rozbudowuje zajezdnie Warszawską i przejmuje komunikacje podmiejską w innych gminach:
Ptaszek
W związku z katastrofalną sytuacją finansową kilku przedsiębiorstw komunikacji podmiejskiej, MPK przejmuje komunikację w tych gminach. Autobusy ze zlikwidowanych przedsiębiorstw będą stacjonowały na A1. Od 1.01.2013 autobusy pod banderą MPK będzie można zobaczyć m.in. w Kórniku.
http://www.km-poznan.pl/forum/viewtopic ... 5d48#23900