Pesa Krakowiak

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4018
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Pesa Krakowiak

Post autor: Marcin_558 » 2015-04-14, 18:45


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2015-04-14, 19:18

Jeżeli w realu ten design będzie podobny do tego co na wizualce to ja jestem za. Na razie PESA montuje ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4018
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: Marcin_558 » 2015-06-08, 12:20

Pierwszy Krakowiak już w czerwcu

Gorący temat tramwajowy? Oczywiście Krakowiak. Tramwaj tajemniczy, którego w zasadzie nikt jeszcze nie widział. Pierwszy wagon ma zostać dostarczony do MPK Kraków jeszcze w czerwcu. „Jak informuje firma PESA SA z Bydgoszczy część wagonów „Krakowiak” zamówionych przez MPK SA jest już w ostatniej fazie produkcji” – mówi nam Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. „Pierwsze pojazdy dotrą do Krakowa w czerwcu 2015 roku. Warto pamiętać, że pierwszy dostarczony wagon będzie podlegał w Krakowie badaniom homologacyjnym. Zapewniam, że ze strony MPK SA cały czas monitorowany jest postęp prac przy budowie tramwajów i dokonywane są odbiory cząstkowe” – dodaje przedstawiciel krakowskiego przewoźnika. Być może ta deklaracja uspokoi nieco tych, którzy w powodzenie projektu „Krakowiak” powątpiewają.

MPK tymczasem poinformowało dziś, że Tadeusz Trzmiel wiceprezydent Krakowa, w trakcie wizyty w fabryce PESA SA w Bydgoszczy, otrzymał zapewnienie producenta, że pierwszy z 36 tramwajów zostanie dostarczony do Krakowa w czerwcu. Przedstawiciel władz Krakowa pojechał do bydgoskiej fabryki w pierwszych dniach czerwca, aby sprawdzić na jakim etapie produkcji są zamówione przez MPK SA wagony. Pierwszy z nich jest już prawie gotowy.

- W ostatniej fazie produkcji są już kolejne tramwaje. Zgodnie z otrzymanymi zapewnieniami od prezesa Pesy Tomasza Zaboklickiego, będą one dostarczane do Krakwa etapami, w kolejnych tygodniach. Producent potwierdził, że realizuje nasz projekt z najwyższym możliwym zaangażowaniem – informuje Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Nam zatem nie pozostaje nic innego, jak tylko cierpliwie czekać na przybycie pierwszego wagonu pod Wawel. Kiedy i jak to nastąpi? Tego oczywiście nie wiemy. Dość powiedzieć, że Internet aż huczy od spekulacji na temat chociażby środka transportu. Na forach pojawiały się już doniesienia, że tramwaj z Bydgoszczy miałby przyjechać na lawecie, samolotem, koleją, a nawet barką. Jak wspomnieliśmy to jedynie spekulacje. W tym wszystkim zaskakująca jest tylko cała ta atmosfera tajemniczości. Tak było jednak od początku. Skąpe wizualizacje, szczątkowe informacje, wreszcie brak jakichkolwiek zdjęć z produkcji. W takiej atmosferze wyczekiwania efekt końcowy musi być co najmniej warty uwagi… Oby nie tylko! Nowe tramwaje mają być najdłuższymi w Polsce, jednoprzestrzennymi wagonami. Zostały zaprojektowane specjalnie dla Krakowa, do obsługi najbardziej obciążonych linii tramwajowych, m.in. linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi.

http://infotram.pl/pierwszy-krakowiak-j ... 74108.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2015-06-08, 21:56

Oj za dużo tu jakiejś reklamy ;)

Po pierwsze zdjęcia z produkcji - mamy. Oglądaliśmy je na forum, co prawda "pirackie", zza płotu, ale jednak ;)

Po drugie Pesa Krakowiak raczej nie będzie najdłuższym wagonem jednoprzestrzennym... takowym jest krakowski Protram 405N-Kr.

Ja tu widzę kontrolowane działania marketingowe Pesy ;)

9507
Posty: 2880
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: 9507 » 2015-06-09, 10:52

Zza płotu to była wrocławska Pesa ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2015-06-09, 17:00

Tak, ale jeszcze wcześniej były jakieś fotki, z tego co pamiętam "krakowiaka" ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: Coffee » 2015-06-09, 17:08

J-31 pisze:Po drugie Pesa Krakowiak raczej nie będzie najdłuższym wagonem jednoprzestrzennym... takowym jest krakowski Protram 405N-Kr.
Będzie.:
405NKr - 40.46m
2014N - 42.94m

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2015-06-10, 17:52

Oki. Zatem zwracam honor :)


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2015-06-18, 12:20

Fajnie to chłopaki zorganizowali, podpięli do wagonu wózek z akumulatorami i w najlepsze śmigają po torach, o własnych siłach :)

adamski9

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: adamski9 » 2015-11-13, 09:17

Jeden z ładniejszych produktów Pesy

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1499
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: Auper » 2015-11-13, 14:27

Ja to nie raz na żywo widziałem, i szkarada nie z tej ziemi to jest, w porównaniu z toruńskimi czy TŚ to już w ogóle...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Krakowiak

Post autor: J-31 » 2018-04-23, 14:42

W zeszły piątek byłem w Krakowie. Miałem wiele powodów by tam pojechać i tą razą - w przeciwieństwie do moich poprzednich wizyt - więcej było powodów autobusowych niż tramwajowych.

Mimo wszystko jednym z moich powodów i celów w Krakowie był... "Krakowiak". Przejechałem się trochę tym wagonem i sporo go obfociłem - przynajmniej na tyle co mi się udało ;)

Zacznijmy od zewnątrz - ten obrazek znacie doskonale
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Co do jego zewnętrznego designu - nie będę się wypowiadał. Na mnie nie zrobił wrażenia - ani negatywnego, ani pozytywnego. Każdy z Was ma prawo do swojej oceny ;)

Nie mniej jednak stojąc na przystanku i patrząc na ten tramwaj można by sobie wmówić, że to tramwaj niskopodłogowy. Z zewnątrz nic nie wskazuje, że miałoby być inaczej... można jednak dostać szoku wchodząc do środka :chytry:

Jeśli wejdziemy do jednego ze środkowych członów, czyli do członu II... wszystko jest OK. Niska podłoga zajmuje dosyć duży obszar. I wygląda to tak - to jest widok na przód z II-go członu
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Jedyny podest znajduje się w I-szym członie - na wysokości pierwszego podwozia.

Znacznie gorzej jest gdy odwrócimy się do tyłu :mruga:
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Podesty, podesty, podesty... one zajmują cały człon IV. Producent podwyższył podłogę na wysokości wózków, a obniżył przy wejściach do wagonu. Pytanie dlaczego w ten sposób i czy nie można było tego zrobić inaczej

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Tutaj pomiędzy podestami jest kawałek niskiej podłogi
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

A to jest tylny zwis wagonu. Znów kawałek niskiej podłogi
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Zdarzają się dziwactwa - może tak zamówiło sobie MPK. Tego nie udało mi się sfocić, ale w III członie jest stolik "kolejowy", mały pół okrągły. Natomiast w ostatnim członie, jest takie miejsce, gdzie nie ma foteli, ale ich kosztem wygospodarowano miejsce na bagaż
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Tapicerka foteli znana np. z Bombardierów NGT8
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Nie wiem czemu tak to wykonano. W Bombardierach niska podłoga jest prawie po całości, podesty są ale tylko na obu krańcach wagonu. Taki sam układ mamy w śląskich Pesach Twist-Step
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/

I jeszcze dla przykładu Bombardier NGT8
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 161511769/

Przyznam szczerze, że ostro mnie zaskoczyło wnętrze Krakowiaków. Patrząc na nie od zewnątrz byłem przekonany, że w środku znajdę krakowski standard, czyli podesty na końcach wagonu, a tu się okazało, że producent zainstalował kilka podestów w całym ostatnim członie wagonu.

Jednakże te podesty już przestały na mnie robić wrażenie, od momentu jak tramwaj ruszył.

Otóż producent zastosował do tych wagonów bardzo twarde zawieszenie. Takie jakie znam w Warszawie z wagonów Pesa "Jazz-Duo". Skutek jest taki, że Krakowiaku odczuwa się każdą zwrotnicę, każdy krzyżak, każdą nierówność - a tych na krakowskich torowiskach jest cała masa.

Efekt jest taki, że te wagony już całe trzeszczą i zgrzytają. Są bardzo głośne. Rzęzi im całe wykończenie wnętrza, wszystkie panele sufitowe. O ile może trzeszczeć SGP E1 - ten wagon ma już swoje lata, o tyle przeraża mnie jeśli to samo robi fabrycznie nowy wagon Pesy :confused:

O wiele lepiej z krakowskimi torowiskami radzi sobie Bombardier NGT8. Jest cichszy, a jazda nim jest o wiele bardziej płynna. Szkoda, że MPK nie udało się kupić więcej długich Bombardierów ... i w zasadzie nie dziwi, że w ostatnim przetargu tak ostro walczyli z Pesą. MPK zdecydowało się na wagony od Solarisa.

Czy będą lepsze od Pesy ? Nie wiadomo, trzeba na nie poczekać ;)

ODPOWIEDZ