SOR ogólnie - plany i nowości

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki SOR...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »

Echa TRANSEXPO 2012: SOR z dobrym wynikiem na koniec roku

Podczas targów TRANSEXPO Jan Èerný, prezes SOR Poland podsumował tegoroczną sprzedaż SOR w Polsce, gdzie zarówno ważną rolę odgrywają autobusy miejskie BN, jak i międzymiastowe z rodziny C i o podwyższonym komforcie LH.
SOR –czeski producent pokazał w Kielcach jak zwykle bardzo szeroka gamę swoich pojazdów. Tym razem na TRANSEXPO mogliśmy zobaczyć dwa autobusy międzymiastowe: LC 10,5 i CN12 z obniżonym wejściem oraz dwa miejskie modele: niskowejściowy BN 9,5 oraz niskopodłogowy NB12. Co ciekawe ten ostatni po raz pierwszy w Polsce wystąpił z układem drwi 2-2-2, a nie jak do tej pory 2-2-2-2. Jak widać ciężko jest zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia polskich przedsiębiorstw i organizatorów komunikacji miejskiej i krótko mówiąc SOR poległ na tym polu. Kto wie, może jednak dzięki temu nowemu wariantowi firmie uda mu się wejść w niskopodłogowy segment w Polsce. O sytuacji na polskim rynku rozmawialiśmy z Janem Cernym, szefem SOR Poland.

InfoBus.pl: W tym roku po raz pierwszy pokazaliście w Kielcach niskopodłogowy autobus NB12 z układem drzwi 2-2-2. Czy to oznacza, że polscy nigdy nie zdecydują się na wersję czterodrzwiową?

Jan Èerný, prezes SOR Poland: Na to wygląda. Przez te kilka lat staraliśmy się przekonać zarówno przewoźników, jak i organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce do tego rozwiązania, które naszym zdaniem idealnie pasuje do charakterystyki przewozów w Polsce. Jak się okazało bezskutecznie. W myśl zasady, że to klient ma zawsze rację wprowadzaliśmy teraz do naszej oferty model NB 12 w wersji trzydrzwiowej 2-2-2. Mam nadzieję, że dzięki temu uda nam się wejść w segment niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce, gdzie nie odnotowaliśmy handlowego sukcesu.

InfoBus.pl: Jakie w tym roku autobusy najlepiej sprzedają się w Polsce?

Jan Èerný: Rewelacyjnie zaczęliśmy rok z rodziną LH, gdzie po raz pierwszy zrealizowaliśmy naprawdę duży kontrakt dla PKS Warszawa (7 szt.) i NKA Kruszwica. (5 szt.). Cały czas sporo sprzedajemy miejskich autobusów z obniżonym wejściem typu BN, które m.in. trafiły to takich firm jak DLA czy Sevibus. W tym roku zamkniemy także kontralt dla Raciborza. Co mnie szczególnie cieszy to coraz większe zainteresowanie klasycznymi autobusami międzymiastowymi typu C12, które oferują doskonały stosunek możliwości przewozowych do kosztów eksploatacyjnych. W tym roku takie pojazdy zakupiły firmy PKS Opole i Beskid Bus. Dzięki tym wszystkim kontraktom w tym roku sprzedamy w Polsce ponad 40. autobusów, czyli więcej niż w zeszłym roku, kiedy dostarczyliśmy ich łącznie 37 szt.

InfoBus.pl: Prawdę mówiąc liczyliśmy, że pokażecie w Kielcach Wasz elektrobus i będziemy mieli w tym roku prawdziwy zlot elektrycznych autobusów.

Jan Èerný: Niestety, nasz pokazowy elektrobus trafił na testy do Niemiec i nie mogliśmy pokazać go w Polsce. Rynek niemiecki staje się dla nas coraz bardziej obiecujący –sprzedaliśmy tutaj pierwszy elektrobus EBN 8 do Grevesmühlen, a także podpisaliśmy umowę z firmą Midea z Vöhringen pod Ulm na uruchomienie przedstawicielstwa SOR w Niemczech. Firma ta reprezentuje także firmę Irizar. Polska ma oczywiście także ogromny potencjał w zakresie autobusów elektrycznych. Podobno wszystkie unijne przetargi na nowe autobusy po 2014 r. mają być ograniczone tylko do pojazdów z napędami alternatywnymi. To może zupełnie zmienić obraz rynku. My widząc coraz większe zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami opracowujemy kolejny elektrobus. To EBN 9,5, który wypełni lukę między EBN 8 i EBN 10,5. SOR EBN 9,5. Jego parametry to: długość 9 100 mm, pojemność 24+1 miejsc siedzących plus 38 miejsca stojące oraz silnik o mocy maksymalnej 120 kW, co zapewni mu zasięg 140 - 160 km. Myślimy także o większych autobusach z napędem elektrycznym –nawet o konstrukcjach dwuprzegubowych o długości 24 m, ale z tym jeszcze musimy się wstrzymać i poczekać na rozwój technologii.

InfoBus.pl: A jak Pan w tym kontekście ocenia najnowszy elektrobus AMZ CS10, którego zasiąg nominalny to 240 km?

Jan Èerný: Owszem, elektrobus AMZ ma wieksza pojemnośc baterii –aź 230 kWg, ale myślę, że chodzi tutaj o zasięg tylko teoretyczny, gdyż korzystamy z tych samych komponentów dostarczonych przez firmę Cegelec. My mamy już naprawdę spore doświadczenie z eksploatacji tych pojazdów i to zarówno w Tatrach, jak i w Ostravie. Wiemy dokładnie jaki może być ich maksymalny zasiąg i na pewno nie jest to 240 km w normalnym ruchu miejskim. Trzeba tutaj pamiętać, że baterie mogą być wyczerpane tylko do poziomu ok 25-30% ich pojemności. W przypadku ich większego rozładowania można je po prostu uszkodzić, albo znacząco ograniczyć maksymalną liczbę naładowań.

InfoBus.pl: A jak wygląda Wasz program hybrydowy?

Jan Èerný: Dostarczyliśmy dwa autobusy hybrydowe NBH 18 do Pragi, które kompletnie nie spełniły oczekiwań DPP. Łącznie miasto chciało zamówić aż 20 szt. tego typu autobusów, jednak po pierwszych testach eksploatacyjnych ograniczono ich liczbę do 2 szt. i tak już chyba zostanie. Moim zdaniem o wiele lepiej jest rozwijać elektrobusu niż próbować na siłę łączyć silnik Diesla z elektrycznym. To nie do końca zdaje egzamin.

InfoBus.pl: Jak przygotowujecie się do nowej normy Euro 6?

Jan Èerný: Wchodząc na kolejny etap rozwoju silników autobusowych ponownie zdecydowaliśmy się na markę Iveco, z którą dobrze nam się współpracuje i mamy do niej pełne zaufanie. Aktualnie mamy dwa autobusy wyposażone w silniki Euro 6. To model BN 9,5 z silnikiem z serii Tector i NB 18 z silnikiem z serii Cursor. Przechodzą one aktualnie intensywne testy, których głównym celem jest przejechanie 30 tys. km. Po tym przebiegu Iveco wyda nam odpowiednie certyfikaty i będziemy mogli stosować te silniki w produkcji seryjnej. Terminy sa tutaj dość napięte, ale mam nadzieję, że zdążymy na czas.

InfoBus.pl: Czy tak ścisła współpraca z Iveco oznacza koniec montażu silników Cummins w autobusach SOR?

Jan Èerný: Teraz cała nasza flota CNG wyposażmy w gazowe silniki Iveco. Dodam, że prawie wszystkie nasze pojazdy we wszystkich wariantach–za wyjątkiem autobusów 8,5 oraz rodziny LH –mogą być produkowane także w wersji gazowej.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.


http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=50826
--------------------------------------------------------------


SORy w Polsce:

Kłosok Żory: 7 BN12, 2 NB 18
A21 Żory: 3 BN 8,5, 4 BN12, 1 NB18
ASKA Żory: 3 BN12
DLA Wrocław: 7 BN12, 1 BN9,5, 5 CN12, 1 CN9,5, 2 CN8,5
Sevibus Wrocław: 8 CN12, 8 BN12, 1 CN9,5, 1 CN8,5
Bus Marco Polo Wratislivia: 1 CN12, 1 BN9,5
Beskid Wrocław: 3 C12, 1 C9,5
Fart: 1 C9,5
MZK Kędzierzyn-Koźle: 8 BN8,5
MZK Nysa: 7 BN12, 2 BN8,5, 3 BN10,5
MZK Jarosław: 10 BN9,5
MZK Dębica: 10 BN9,5
PK Racibórz: 6 BN12, 12 BN8,5
Nowak Transport: 1 BN8,5
PKS Południe: 4 BN8,5, 2 BN12
P.T.Pawelec: 5 BN8,5, 1 BN12
Transgór Mysłowice: 1 BN8,5, 4 BN12
ZGK Cieszyn: 1 BN8,5
LZ Lazar: 1 BN8,5
PKS Kłodzko: 5 C9,5, 1 LH12, 3 C12, 9 CN12
PKS Oława: 2 C10,5, 1 CN12, 1 CN10,5
OPKS Opole: 5 C12, 1 C9,5, 1 CN12
NKA Kruszwica: 7 LH12, 1 C12
3Z Bydgoszcz: 1 C9,5
Polonus Warszawa: 5 LH12, 2 LH10,5
PKS Iława: 1 LH10,5, 1 LH12,
Traf-Line Pszczyna: 7 C9,5, 1 C10,5, 1 C7,5, 1 LH10,5, 1 B9,5
Feniks V: 4 BN12, 2 C9,5, 1 CN9,5, 6 C9,5, 1 C12, 1 LH12, 2 LH10,5, 1 C10,5, 1 CN12
Arivva Bus Polska:12 C12, 7 BN10,5, 1 BN12, 2CN10,5, 3 LH12, 16 C10,5, 1 LC12, 9 C9,5
Ostatnio zmieniony 2015-07-04, 14:58 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »


Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: Marcin N »

O proszę widać wyprodukowali gazowego NB18.Szkoda, że w przetargu na gazówki do PKM Tychy nie startowali,fajnie by kreciki w barwach PKM wyglądały.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: Auper »

Panie Marcinie, niee... Te garbate jeszcze ale płaskie to tragedia...;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem czy to CNG to dla DP Praha.... chociaż to malowanie może być równie dobrze jeszcze dla innego czeskiego przewoźnika ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »

Nie to nie dla Pragi. Tylko SOR NBG 12 dla MHD Brno: https://www.youtube.com/watch?v=VmvNfRTYDYo

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SORy w Polsce - plany i nowości

Post autor: J-31 »

Dzięki, tak się właśnie zastanawiałem, ale po chwili doszedłem do wniosku, że faktycznie niekoniecznie musiało chodzić o czeską Pragę ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »

MHD Brno zamawiał Škoda 31 Tr SOR/SOR TNB18 zdjęcia prototypu:

http://www.busportal.cz/modules.php?nam ... 65&secid=1

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »

BusPortal.cz o polskich zamówieniach SORa w Polsce:

http://www.busportal.cz/modules.php?nam ... 20&secid=1

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin_558 »

Co w SORze słychać:
SOR chce podgryzać Solarisa nowym designem autobusu


– Pozycja lidera jest zasłużona, Solaris robi dobre autobusy i są na pewno wyznacznikiem dla konkurencji. Nasze pojazdy są jednak tańsze w eksploatacji i to wkrótce również zacznie się liczyć – mówi o rozszerzeniu obecności w Polsce szef działu sprzedaży SOR Poland Przemysław Głośny. SOR pracuje właśnie nad nowym wyglądem autobusu, który zastąpi m.in. „garbate” pojazdy z serii BN.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że niektórzy uważają nasze autobusy za brzydkie, szczególnie te garbate z linii BN. Ale wkrótce będziemy mieć produkt kompletny – wskazuje Głośny. Dodaje, że trwają prace nad nowym designem miejskich autobusów elektrycznych oraz niskopodłogowych, 12–to i 18–metrowych pojazdów z serii NB. W dalszej kolejności, na przełomie 2017 i 2018 r. lifting czeka wersje regionalne i BN.

SOR to czeska firma, która na polskim rynku jest obecna od lat, ale nie rozpycha się na nim łokciami, raczej skupia się na utrzymaniu znanych sobie rynków na południu kraju, gdzie istnieje sieć serwisów. W zeszłym roku sprzedała nad Wisłą 74 autobusy miejskie, co daje jej mniej więcej 10 proc. rynku i jednocześnie stanowi podobną część całej produkcji firmy. Polska jest każdego roku dla SOR-u trzecim lub czwartym rynkiem zbytu. Ale to ma się zmienić. Już dziś czeskie autobusy jeżdżą m.in. w Kętrzynie i Elblągu, a firma myśli o większej obecności na północy kraju.

– Naszymi głównymi odbiorcami są mniejsze miasta i przewoźnicy, którzy liczą się z kosztami i w związku z tym doceniają ekonomię naszych pojazdów, a więc niskie spalanie i koszty eksploatacji – tłumaczy Głośny. Dodaje, że nowa, projektowana konstrukcja pojazdów w naturalny sposób sprawi, że SOR będzie chętniej startował w przetargach w dużych miastach.

Najlepszy elektryk w Europie

Czym SOR chce uwieść Warszawę, Łódź, Kraków czy Wrocław? Elektrykami.

– Mamy, bez przesadnej skromności, najlepszy obecnie w Europie autobus elektryczny. Co ważne, od pięciu lat eksploatowany w komunikacji miejskiej w Ostrawie), w związku czym mamy doświadczenie nie tylko teoretyczne, ale praktyczne w tej materii. Po kilku latach eksploatacji, nie musimy jedynie teoretycznie rozważać jak zachowa się w zimie, jak wygląda żywotność baterii itd. – tłumaczy przedstawiciel SOR. – To realne doświadczenie, związane z różnymi rodzajami ładowania, od zwykłego całonocnego, po szybkie, mechaniczne rękawy czy pantograf, który w komunikacji w Pradze przejeżdża już ponad 350 km dziennie.

SOR ma póki co w ofercie elektryki o długościach 8 m, 10 m oraz 11,5 m. Ten ostatni mieści aż 91 pasażerów. W nowym designie będzie też autobus 12-metrowy. Przedstawiciel czeskiego producenta przyznaje, że wciąż problemem jest mały zasięg autobusów związany z pojemnością baterii, ale nie ma wątpliwości, że elektryki w przyszłości zawojują komunikację miejską.

– Przede wszystkim ze względu na niskie koszty eksploatacji, co jest dużą przewagą nad wątpliwą ekonomią hybryd. Na razie są to jednak bardzo drogie pojazdy, głównie ze względu na wysoki koszt baterii, więc korzyści ekonomiczne pojawiają się jedynie przy dotacjach do zakupu pojazdów. W perspektywie kilku lat zaczną tanieć ogniwa baterii, a tym samym same pojazdy. Ale jeszcze nie w tej dekadzie. Producenci baterii na razie wskazują, że w pierwszej kolejności będą pracować nad ich pojemnością, dopiero później możemy spodziewać się spadku cen – wyjaśnia.

Jak podgryźć Solarisa

Na razie jednak w Polsce na rynku nowych autobusów dominuje Solaris, który w zeszłym roku sprzedał w Polsce 333 autobusy miejskie, co daje mu prawie połowę rynku. To się od lat nie zmienia. SOR starł się ostatnio z producentem z Bolechowa w przetargu na autobusy elektryczne w Krakowie i przegrał. Rywal zaproponował tańsze pojazdy. – Dla Solarisa to był prestiżowy przetarg i w związku z tym zaoferował dobre ceny, my podeszliśmy do tego ostrożniej – tłumaczy Głośny.

– Pozycja lidera jest zasłużona. Solaris robi dobre autobusy i są na pewno wyznacznikiem dla konkurencji. Nasze pojazdy są jednak tańsze w eksploatacji i to wkrótce również zacznie się liczyć – wskazuje i wylicza, że autobusy SOR spalają na sto kilometrów od kilku do kilkunastu litrów paliwa mniej niż pojazdy konkurencji. To wynika z ich niższej wagi i wypracowanych przez lata parametrów silników Iveco. W każdym pojeździe SOR używa kombinacji silnika Iveco i zkrzyni biegów ZF.

– Solaris pozostanie liderem na długo, jest rodzimym i dobrym producentem, nic nie zagraża jego pozycji w kraju, tak samo jak i naszej w Czechach. I tak samo jak w Czechach podgryza nas Solaris, tak my oraz inni producenci będziemy ich podgryzać w Polsce. Ogólny obraz się jednak nie zmieni, Solaris pozostanie wyraźnym liderem rynku.

Bez funduszy unijnych rynek znormalnieje?

Powstaje pytanie, czy warto angażować się w polski rynek, gdy za kilka lat może on stanąć w obliczu braku pieniędzy? Dziś miejskie zakupy autobusów napędzają fundusze unijne. Po 2020 r., gdy skończy się obecnie obowiązujący budżet europejski, pieniędzy w ramach funduszy pomocowych będzie na pewno mniej, choć nie wiadomo o ile mniej.

– Co się może załamać na rynku, który i tak jest raczej słaby? – pyta jednak retorycznie Głośny. – W czterokrotnie mniejszych Czechach sprzedaje się tyle samo nowych autobusów co w Polsce. Proszę zwrócić uwagę, że dynamiczny rozwój firmy Solaris wynika głównie z ekspansji zagranicznej, a nie rozwoju rodzimego rynku – zauważa.

– Dopłaty unijne to tylko dodatek, skrzętnie wykorzystywany przez samorządy, które w temacie komunikacji nie mają praktycznie żadnego wsparcia od rządu centralnego. Potrzebujemy jeszcze czasu, by nasi politycy zrozumieli, że komunikacja może istnieć tylko dzięki dopłatom do przejechanych kilometrów. W każdym kraju z rozwiniętą komunikacją dopłaca się w ten sposób do transportu, nie tylko miejskiego, ale również w komunikacji regionalnej. Od tego nie ma odwrotu, chyba, że chcemy pójść drogą USA i budować sześciopasmowe autostrady. W związku z tym
nie dojdzie do żadnego załamania gdy skończą się dotacje unijne, rynek po prostu znormalnieje. Zacznie się liczyć ekonomia pojazdów, a nie, jak my to nazywamy, wodotryski w pojazdach dofinansowanych w 85 proc. z kasy unijnej – tłumaczy.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 51737.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: J-31 »

Hehe, SOR już teraz widzi, że nie ma sensu inwestować, bo polscy przewoźnicy miejscy nie kupują zbyt dużej ilości taboru, a po roku 2020 - pewnie jeszcze mniej jak się fundusze unijne skończą :cool:

Fakt jest faktem Solaris produkuje od dawna więcej za granicę niż dla Polski ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin N »

http://infobus.pl/iaa-2016-sor-zmienia- ... 87849.html
Nie powiem wygląda bardzo przyzwoicie.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: TLG »

Zabawny. Ciekawe, czy poszerzyli przednie drzwi tak, by pasował do warszawskiej specyfikacji. Może to być atrakcyjna propozycja dla warszawskich operatorów.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Marcin N »

Toż jest napisane, że drzwi mają prześwit 1200mm lub ich szerokość może być dopasowana według życzenia klienta.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: TLG »

Marcin N pisze:Toż jest napisane, że drzwi mają prześwit 1200mm lub ich szerokość może być dopasowana według życzenia klienta.
Lubię oglądać obrazki, czytanie mnie męczy ;>

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: J-31 »

Spoko. Na jednym z obrazków widać wyraźnie, że pierwsze drzwi są już normalne czyli szerokie. I muszę przyznać, że - pomimo może trochę kontrowersyjnego designu - podoba mi się. Fajne autobus. Ciekawy jestem jak to to jest :)

Zastanawia mnie tylko tylny zwis. Z tego co widzę nie ma szafy, są podesty - silnik trzeba było gdzieś schować. Jeśli to jakoś ładnie zorganizowali to może być naprawdę bardzo sympatyczny autobus. Fajnie by go było zobaczyć na żywca :)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Przemek »

Pytanie, czy BN/CN również otrzymają nową stylistykę ;) Swoją drogą bardzo się te pojazdy upodobniły do... tramwajów Skody :D

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: TLG »

Kędzior pisze:Swoją drogą bardzo się te pojazdy upodobniły do... tramwajów Skody :D
Niewykluczone, że w projekcie miał swój udział architekt Patrik Kotas, który już dla SORa projektował, a także był autorem projektu m. in Forcity oraz niedoszłej rodziny tramwajów LT

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Auper »

A takie ładne były ich autobusy to musieli zrobić jakieś robocopy jak wszyscy inny, ehh...;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: SOR ogólnie - plany i nowości

Post autor: Przemek »

Nie powiesz mi chyba, że BN/CN były ładne? :D To chyba najbardziej pokraczna seria autobusów dostępna w Europie.

ODPOWIEDZ