Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-01-16, 14:11

Postanowiłem stworzyć zupełnie nowy temat związany z podmiejskimi tramwajami z Łodzi do Pabianic, Ozorka, Zgierza i Lutomierska - łącznie

Dlaczego łącznie ? Bo stan tych linii jest tak katastrofalny, że MPK musi dosłownie szantażować poszczególne gminy wstrzymaniem ruchu... aby te znalazły fundusze na remonty infrastruktury.

W najlepszej sytuacji - pomimo grozy zamknięcia ruchu - jest linia do Pabianic. Władze Pabianic nie tylko chcą, ale podjęły już zdecydowane działania na rzecz remontu zarówno podstacji, ale również sieci trakcyjnej i infrastruktury na swoim odcinku trasy linii 41

Linia 46 do Ozorka i 45 do Zgierza - jest w katastrofalnym stanie.

1. Władze Ozorkowa zapewniają, że są w stanie pozyskać środki na jakiś zakres remontu linii - gmina jest gotowa wziąć nawet kredyt, ale powstaje pytanie, czy mimo to uda się utrzymać funkcjonowanie tej linii

2. Zgierz - zapewnił, że planuje w tym roku przeprowadzenie remontu podstacji, a także ubiega się o dotacje UE na remont infrastruktury na swoim terenie

Więcej tutaj
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57389.html

Linia 43A / 43B do Lutomierska i do Konstantynów Łódzki

1. Konstantynów Łódzki - długość toru pojedynczego 7457 m - już w zeszłym roku podjął starania na pozyskanie funduszy UE na remont 1,5km infrastruktury torowej. Teraz samorządowcy podjęli decyzję o rozszerzeniu remontu również o wymianę sieci trakcyjnej.

Samorząd gminy - 9 stycznia br. - wystąpił do Stowarzyszenia Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego o zwiększenie środków pochodzących z EFRR na nie tylko remont torowiska, ale również wspomnianej sieci... na razie gmina oczekuje odpowiedzi od SŁOM odnośnie ich decyzji

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57379.html

2. Lutomiersk - długość toru pojedynczego wynosi 3692 m toru - jest w najgorszej sytuacji, bo samorządowcy z tej gminy na razie się zastanawiają i nie podjęli żadnych decyzji. Czas nagli, a gmina nie podjęła ani żadnych działań, ani nawet nie mają planów remontowych, tylko zastawiają się czy to ma sens, bo tramwaje ... za wolno jeżdżą

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57332.html

W artykule, którego linki zapodałem w powyżej jest zdanie, które mnie zaskakuje
Czas przejazdu zniechęca do tramwaju

Zwraca on także uwagę na wydłużający się czas przejazdu. – Ograniczenia prędkości są znaczące i tramwaje jadą bardzo powoli. W efekcie czas przejazdu jest argumentem zdecydowanie zachęcającym osoby posiadające samochód do rezygnacji z tramwaju – zauważa Sebastian Grochala.
Przecież to logiczne. Im gorszy jest stan techniczny infrastruktury zarówno drogowej (torowej) jak i sieci trakcyjnej - tym dłużej będzie ten tramwaj jechał. Albo gminy zaczną inwestować w remont, a także utrzymanie tych linii, albo te tramwaje w końcu staną. Im dogłębniej wyremontuje się torowisko z siecią, tym większa jest szansa, że tramwaje nie tylko będą jeździć, ale też staną się szybkim i sprawnym środkiem transportu :chytry:

Diabli mnie biorą, że co jakiś czas wraca kwestia utrzymania linii podmiejskich. Żadna z gmin nie postrzega komunikacji tramwajowej perspektywicznie - tylko reagują, jak już jest bardzo źle, chociaż wiadomym jest, że stan tej infrastruktury jest zły już od dawna. :chytry:

Mam nadzieję, że nie będę tu sam pisał - zachęcam do pisania. Natomiast pewne jest, że w ciągu najbliższych lat jeszcze dużo tu się będzie pisało i mam nadzieję, że więcej będzie pozytywnych wiadomości ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-01-18, 12:14

I jest kolejny wątek dotyczący stanu technicznego linii podmiejskich... a konkretnie jednej. Ozorków. O dwa tygodnie będzie trzeba poczekać na wynik analizy stanu technicznego sieci trakcyjnej w granicach Ozorkowa

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57423.html

alpino575
Posty: 65
Rejestracja: 2015-07-07, 09:43

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: alpino575 » 2018-02-05, 01:15

No i nastała ta chwila... Linie 45 i 46 zostały zawieszone. Od dzisiaj kursują linie zastępcze Z45 i Z46 do stacji kolejowej Radogoszcz Wschód, a do linii tramwajowych do centrum można się przesiąść na przystanku Zgierska/Brzoskwiniowa. Znalazłem chwilę i miałem przyjemność uczestniczyć w jednym z ostatnich kursów linii 46 do Ozorkowa. Niestety na linię 45 nie miałem już czasu, ale kiedyś jeszcze za czasów linii 16 do Placu Kilińskiego zaliczyłem ten odcinek. ;) O ile o przyszłość linii 45 nie trzeba się martwić, to wątpliwy jest powrót linii 46... Tramwaje jeździły z tabliczką "Jeszcze tu wrócę":
https://hostmat.eu/images/92501298025860395326.jpg
W podróż wybrałem się Duewagiem M6S #302 z Bogestry. Dwugodzinna podróż rozpoczęta na pętli Stoki:
https://hostmat.eu/images/66942783620040921865.jpg
Pętla Ozorków/Cegielniana ma wielki klimat - naokoło gospodarstw Janusza i Grażyny na prowincji:
https://hostmat.eu/images/26211164468475091653.jpg
https://hostmat.eu/images/83366592317402248799.jpg
https://hostmat.eu/images/28882740224525624143.jpg
Tak wygląda wjazd na tą uroczą pętlę:
https://hostmat.eu/images/14941683448286282540.jpg
Tutaj przystanek, który zapewne będzie służył dla zastępczego autobusu...
https://hostmat.eu/images/26770817789166516450.jpg
Koraliki z trasą 46:
https://hostmat.eu/images/76087314145331060241.jpg
Oraz informacja o zawieszeniu kursowania:
https://hostmat.eu/images/00152974545671744934.jpg
Bardzo przykra sytuacja... Linia ma wielki klimat, liczę na jej przywrócenie, takiej trasy w dzisiejszych czasach nie wybudują...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-02-05, 12:20

Zaliczyłem linię 46, aż do Ozorkowa. Tam klimat to jest praktycznie na całej trasie od Zgierza do Ozorkowa. Szkoda - wielka. Teraz cała nadzieja na to, że Gmina Zgierz znajdzie pieniądze na remont.

Prawda jednak jest smutna, bo remont to by się sprzydał całej tej linii nie tylko na terenie Zgierza ;)

alpino575
Posty: 65
Rejestracja: 2015-07-07, 09:43

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: alpino575 » 2018-02-05, 18:29

Burmistrz Ozorkowa również wyraża wielką chęć naprawy, podobno mógłby od razu wyłożyć pieniądze na stół, ale wszystko zależy od gminy wiejskiej Zgierz, czyli miejscowości pomiędzy Zgierzem, a Ozorkowem, np. Emilia czy Aleksandria. 13 lutego ma się odbyć spotkanie przedstawicieli gmin i możliwe, że się dogadają ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-02-05, 19:57

Tam się w międzyczasie, przewinął taki wątek, że brakuje międzygminnego "organizatora" komunikacji tramwajowej - oczywiście komunikacji podmiejskiej. Wg. mnie, przy tym "finansowaniu", a raczej jego braku, wszystkie gminy scedowałyby obowiązek remontu infrastruktury na tym organizatorze... nie płacąc nic do budżetu organizatora. I bardzo szybko wróciliby do punktu wyjścia ;)

a--j
Posty: 64
Rejestracja: 2017-12-12, 02:33

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: a--j » 2018-02-06, 11:40

J-31 pisze:
2018-01-16, 14:11

Diabli mnie biorą, że co jakiś czas wraca kwestia utrzymania linii podmiejskich. Żadna z gmin nie postrzega komunikacji tramwajowej perspektywicznie - tylko reagują, jak już jest bardzo źle, chociaż wiadomym jest, że stan tej infrastruktury jest zły już od dawna.
Nie wiem... Może dlatego, że np. NIE MAJĄ PIENIĘDZY?
Gminy wiejskie czy mniejsze miejsko-wiejskie naprawdę operują małymi budżetami. To nie jest tak, że te "złe i brzydkie" gminy ładują w drogi, a "nie chcą w tramwaj na złość", lecz nie ładują ani w jedno, ani w drugie. Prawie wszystkie drogi w gminach są powiatowe.

Zresztą, dlatego we wschodniej Polsce popularne jest to, że to właśnie powiaty organizują komunikację, a nie gminy. Nie dość, że powiaty są w stanie więcej ogarnąć, to jeszcze jest taki sam katalog ulg jak na liniach prywatnych i państwo normalnie wyrównuje kwotę z ulg ustawowych. Nie wiem, jak wygląda kwestia formalna, ale czy gminy jakoś nie mogłyby właśnie dogadać się z powiatem o organizację komunikacji? Choćby i na zasadzie tego, że niech powiat organizuje i wozi, a gminy mogłyby z własnych pieniędzy utrzymywać infrastrukturę.

Bo nawet jeśli uda się wyremontować linię, to problemy wrócą. Bo gdy gminy będą po remoncie z powrotem opłacać pociągokilometry tramwaju, to skąd wezmą na utrzymanie? A mniejsze gminy, które pewnie wezmą na to kredyt i będą spłacać raty? To nie jest tak prosta sprawa.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-02-06, 23:35

Powoli coś zaczyna się dziać w Zgierzu. Władze Zgierza obiecują, że jeszcze w tym tygodniu ma się zacząć remont torowiska pomiędzy Łodzią a Zagierzem, tak aby tramwaje linii 45 mogły jak najszybciej wrócić przynajmniej do pl. Kilińskiego w Zgierzu. Problemem jest jednak ciąg dalszy linii do Ozorkowa. Mam nadzieję, że obie gminy się porozumieją i remont obejmie resztę ;)

Link do artykułu
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57615.html

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4309
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: Przemek » 2018-04-15, 13:17

A tymczasem zaczyna się wygaszanie popytu na tramwaj w Zgierzu:
http://www.transport-publiczny.pl/mobil ... 58218.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-05-07, 15:52

No i mamy kolejne wieści ze Ozorkowa - skradziono część sieci trakcyjnej na odcinku leśnym w rejonie Ozorkowa. Jakoś mnie to nie zdziwił, to była kwestia czasu :]

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58448.html

... no to teraz - tfu-tfu - czekamy na kradzież torów. Obym się mylił :chytry:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-08-08, 12:13

Już tego nikt z nas nie pisał, bo to nie miało sensu - była kradzież sieci trakcyjnej - tym razem na linii do Lutomierska (na końcowym odcinku z Konstantynowa do Lutomierska, łącznie około 500m w rejonie rzeki Ner). Co ciekawe nie była to pierwsza kradzież na tej linii, było ich więcej. Na szczęście służbom technicznym MPK udało się naprawić, w zasadzie powiesić to co skradziono. Także tramwaje linii 43B wróciły do Lutomierska. Już kursują.

Dobra wiadomość jest taka, że trwa wymiana słupów trakcyjnych, to są prace, które zleciła gmina Lutomiersk. Zatem dzieje się na tej linii coś pozytywnego. MPK jednak uważa, że zakres prac powinien być większy, ponieważ gmina zleciła wymianę tylko dziewięciu słupów trakcyjnych, tymczasem MPK uważa, że do wymiany jest ok. 20 szt. No, ale dobre i to. ;)

Koszt prac zleconych przez gminę wyceniono na kwotę 120tys zł. Natomiast MPK Łódź wyceniło straty związane z ostatnią kradzieżą sieci na kwotę 30 tys. zł ... złodzieje powinni to zapłacić, ale oczywiście nie zapłacą :chytry:

Więcej informacji poniżej
:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 59284.html

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4309
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: Przemek » 2018-08-09, 01:07

https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 59284.html
Zakończyło się usuwanie skutków zeszłotygodniowej kradzieży sieci trakcyjnej na podmiejskiej trasie tramwajowej Łódź – Konstantynów – Lutomiersk. Trwa natomiast wymiana kilku słupów trakcyjnych, którą zleciła gmina Lutomiersk. Jak podkreśla łódzkie MPK, potrzeby związane z naprawą zdegradowanej infrastruktury sieciowej są znacznie większe.
Przydałoby się nie tylko zapewnić przejezdność odcinka tej sieci, ale i zmodernizować tą linię i w końcu wystawiać lepszy tabor, bo lata mijają, a nadal trwa wegetacja, zamiast rozwoju.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podmiejskie tramwaje wokół Łodzi

Post autor: J-31 » 2018-08-09, 18:48

Cała linia - zresztą jak wszystkie podmiejskie wokół Łodzi - jest w tak katastrofalnym stanie, że szkoda nowego taboru... baaa szkoda tam puszczać nawet zmodernizowane 805-tki ;)

Nie mniej jednak zgadzam się - to jest wegetacja i chyba jeszcze długo się nie zmieni ;)

ODPOWIEDZ