Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: wlocek369 »

Jeżeli już wcześniej pojawił się temat to proszę jedynie o odnośnik do tego tematu. przechodzę do sprawy.

W sieci zauważyłem pewne zdjęcia na stronie : http://lazarz.pl/?id=2&nr=8775

prosiłbym o pomoc z rozszyfrowaniu do czego służy ten 4 sygnalizator znajdujący się na 1 wysięgniku obok 3 sygnalizatorów 3 komorowych służących do podawania sygnału w różnych kierunkach. Zastanawiam się co się wyświetla w komorach sygnalizatora (chodzi mi o górne światło sygnalizatorów 3 komorowych) oraz wszystkie w sygnalizatorze 4 komorowym.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: pmaster »

Mam wrażenie, że ten jest dla autobusów albo pokazuje sygnał zamiast sygnalizatora, który się spsuł.
Wоgóle to do odbytu ta sygnalizacja. Tyle tych sygnalizatorów, że razem z wyświetlaczem od zwrotnicy robi się z tego dyskoteka i w końcu nie widać tego co trzeba, w dodatku zamiast countdown-licznika jest znak od pierwszeństwa — sądzę, że powinno się wreszcie wprowadzić zróżnicowane rozmiary znaków

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

Czasem 3komorowe na górze mają poziom, na dole pion, a po środku 2 punkty, coś na wzór światła pomarańczowego. W tym wypadku w górnej komorze może pojawiać się biała kropka informująca o wykryciu pojazdu na danym pasie ruchu. Ten 4 sygnalizator wygląda jak sygnalizator informujący o ustawionym torze jazdy...;) Tak na chłopski rozum

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Wlocek, jeżeli Masz na myśli pierwszy sygnalizator od lewej, z krzyżykiem na górze - to jest sygnalizator informujący o kierunku przełożenia zwrotnicy.

Zdjęcie, które pokazano w linku, wykonano na ulicy Hetmańskiej, tuż przed skrzyżowaniem z Głogowską , w kierunku zachodnim. W tym miejscu tramwaj może jechać prosto, lub skręcić w lewo na Górczyn, bądź w prawo do Centrum.

Oznacza, to, że są dwie zwrotnice, a więc dwa sygnalizatory.

Na ul. Hetmańskiej - po torowisku - nie kursują autobusy. Nowa sygnalizacja (trzy sygnalizatory), wskazuje motorniczym drogę dla każdego z kierunków. Wcześniej na tym skrzyżowaniu była nieco inna sygnalizacja - zbliżona do tej, którą można spotkać we Wrocławiu. ;)

Sposób pokazywania kierunków położenia zwrotnicy na sygnalizatorach trzykomorowych jest już starą tradycją w Poznaniu.

Zastosowano ją również na nowych torowiskach. Oto wjazd do tunelu w kierunku Franowa, natomiast skręt w prawo, jest na Żegrze. Zaznaczyłem kółkiem sygnalizator trzy komorowy - on tylko sygnalizuje położenie zwrotnicy (na zdjęciu - na wprost)
:strzałka: http://hostmat.eu/images/00929440492252253674.jpg

Poniżej prezentuję zdjęcie - uwaga, jest duże - wykonałem je w Centrum Poznania na ul. Roosevelta w dniu 23 sierpnia 2011 roku. W tym miejscu znajduje się zwrotnica, która umożliwia tramwajom skręt na ul. Grunwaldzką...
:strzałka: http://hostmat.eu/images/72668517514551481199.jpg

To jest ul. Roosevelta jeszcze przed remontem. Zauważ jak rozwiązano kwestię sygnalizowania pozwolenia na przejazd dla dwóch różnych kierunków. W dwóch miejscach - również zaznaczonych na czerwono - są dwa, dwukomorowe sygnalizatory, dodatkowo są nad nimi strzałki.

A tak wyglądają sygnalizatory dwu komorowe w Poznaniu, są one standardem i można je spotkać w wielu miejscach. ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 174246717/

Trzy komorowe sygnalizatory "stój/jazda" nie są już jednak żadną nowością w Poznaniu. Gdy przedłużono PST do Centrum, przy skręcie zaraz za Dworcem Zachodnim, w kierunku ul. Głogowskiej, postawiono już taką sygnalizację ;)
:strzałka: http://hostmat.eu/images/95537420820870074923.jpg

I jeszcze jedna ciekawostka, a propo wątku. Oto przystanek tuż obok Osiedla Lecha...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 174246717/

Tutaj motorniczy otrzymują czerwone lub zielone światło na sygnalizatorze - ten przystanek, to wylot z tunelu pod ul. Piaśnicką (linia na Franowo). Tak wygląda sygnalizacja przy wlocie do tegoż tunelu od strony M1
:strzałka: http://hostmat.eu/images/96367972561488350821.jpg

=========================

PS. Nie wiem czy to będzie dobrze widoczne, ale jednym ze zdjęć poniżej uchwycono starą sygnalizację dla motorniczych, na tym samym skrzyżowaniu, ale przed remontem. Poniżej trzykomorowy sygnalizator położenia zwrotnicy. Nad nim stara sygnalizacja "jazda/stój". Jest ona bardzo podobna do wrocławskiej.
:strzałka: http://lazarz.pl/?id=2&nr=8749

I skoro już piszę o wrocławskiej - o to przykład z samego Wrocławia
:strzałka: http://hostmat.eu/images/39350615250503533302.jpg

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: wlocek369 »

Nie wiem czy wcześniej dokładnie wytłumaczyłem o co mi chodzi dlatego teraz daję linki do konkretnych zdjęć sygnalizatora z podanej wcześniej strony

http://lazarz.pl/aktfoto/8500/8775/10.jpg http://lazarz.pl/aktfoto/8500/8775/12.jpg http://lazarz.pl/aktfoto/8500/8775/13.jpg i o ile wiadomo do czego służy ten żółty sygnalizator to wiedziałem już dawnej. ale nic się nie stało że przypomniałeś. pytanie natomiast które powtarzam to do czego może służyć ten 4 czarny sygnalizator obok pozostałych trzech trzykomorowych odpowiadających za kierunki ruchu. mam nadzieję że teraz nie będzie wątpliwości o co się pytam.

oraz pytanie odnośnie sygnalizatora zwrotnicowego gdyby w danym miejscu możliwe były by tylko kierunki w prawo i lewo to w jakiej kolejności występowały by światła na tym sygnalizatorze.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

oraz pytanie odnośnie sygnalizatora zwrotnicowego gdyby w danym miejscu możliwe były by tylko kierunki w prawo i lewo to w jakiej kolejności występowały by światła na tym sygnalizatorze.
Z tego co ja pamiętam, to jest różnie. Np. na poniższym zdjęciu

:strzałka: http://lazarz.pl/aktfoto/8500/8775/10.jpg
Kierunek "prosto" znajduje się w dolnej komorze. Skręt (tutaj w lewo), zajmuje środkową komorę sygnalizatora. No, ale już na Osiedlu Lecha - zdjęcie, które pokazywałem wczoraj - było odwrotnie.

Natomiast do czego służy czwarty sygnalizator na tym skrzyżowaniu - nie wiem, to jest coś nowego, musiałbym przy okazji, będąc w Poznaniu zobaczyć jak to działa i dla kogo ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

Jak mówiłem, sygnalizacja wykrycia, stop, gotów, jedź...;) Tak to jest za zachodnią granicą gdzieniegdzie...;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Przyznam szczerze, że brzmi to ciekawie, jeśli uda mi się znaleźć w Poznaniu, to warto było by się temu przyjrzeć z bliska ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: shakkie »

Identycznie wyglądające sygnalizatory są w Szczecinie na jednym skrzyżowaniu i mają taki układ:
- strzałka kierunku ruchu
- pionowa kreska
- dwie kropki
- pozioma kreska.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: wlocek369 »

Tutaj zrezygnowano z sygnału złożonego z 2 kropek na rzecz mrugającej pionowej kreski. Generalnie można przyjąć że sygnalizator tramwajowy odpowiadający za zatrzymywanie i jazdę może mieć od 2 do 4 komór.

2 (3) komorowy:
1. Strzałka kierunku ruchu (nie występuje w 2 komorowym)
2. Pozioma kreska czyli stój;
3. Pionowa kreska jedź;
Odpowiednikiem podwójnej kropki jest mrugająca pionowa kreska.

3 (4) komorowy:
1. Strzałka kierunku ruchu (nie występuje w 3 komorowym)
2. Pozioma kreska czyli stój;
3. Dwie położone poziomo kropki. Uwaga;
4. Pionowa kreska jedź;

Ale tutaj nie chodzi nie tyle o zawartość poszczególnych komór (no chyba że to są inne sygnały niż standardowe) co powód zastosowania 4 sygnalizatora.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Poznaniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

One w środku są trochę dziwne, zabudowa wnętrza jest raczej rzadko spotykana, cała nadzieja w tym, że Modertrans je wyremontuje zanim wyjadą na ulice Poznania - bo wydaje mi się, że Modertrans zakupił je dla poznańskiego MPK. Zresztą nie są to pierwsze wagony sprowadzane dla MPK przez tą firmę ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”