[Łódzkie] Dworce kolejowe
[Łódzkie] Dworce kolejowe
PKP pięknie odnowiła i w dobrym stanie utrzymuje dworzec w Skierniewicach. Remontowano go 12 lat - kolej tłumaczyła, że to właśnie ten remont tamował inne. Teraz z zewnątrz wita piękna czerwona cegła, w środku zachowano wystrój wnętrz, w tym późniejszy nabytek - socrealistyczne freski.
Dworzec w Skierniewicach
Znalazłem jakieś starocie... Może wykonanie nie najlepsze, ale daje obraz sprawy...
album_pic.php?pic_id=1220
album_pic.php?pic_id=1219
album_pic.php?pic_id=1218
Znalazłem jakieś starocie... Może wykonanie nie najlepsze, ale daje obraz sprawy...
album_pic.php?pic_id=1220
album_pic.php?pic_id=1219
album_pic.php?pic_id=1218
no nie wiem... neogotyk, a cegła i łuki kojarzą mi się raczej z obiektami kolejowymi. Dodam, że nad peronem jest zabytkowa wiata, zaś dworzec wielokrotnie był wykorzystywany w różnego rodzaju filmach - "Lalce", "Ziemi Obiecanej", czy też w filmach wojennych pokazujących spotkanie różnych dygnitarzy.janzel pisze:RZeczywiście przepiękny dworzec, chociaż z zewnątrz bardziej wygląda jak... browar, albo zamek.
W przypadku łódzkich dworców, to najważniejszym jest dworzec Łódź Kaliska, w czasach okupacji nazwany Dworcem Głównym (Hauptbahnhof). Stary dworzec miał charakter zabytkowy, stanowił przykład architektury secesyjnej. Jednak PKP nie remontując tego obiektu przez powojenne dziesięciolecia, doprowadziła go z czasem do fatalnego stanu. Wbrew opiniom konserwatorów zabytków (którzy wskazywali możliwość uratowania zabytkowego dworca), PKP wybrało najtańsze rozwiązanie: rozbiórkę starego i budowę nowego obiektu. Współczesny dworzec Kaliski chociaż sprawia wrażenie nowoczesnego, był wielokrotnie remontowany. Kolorowe płytki ceramiczne (nota bene bardzo ładne), którymi wyłożono przejście podziemne, z którego wychodzi się na górę na perony, co jakiś czas odpadają. Prawdopodobnie wykonano niewłaściwe odwodnienie podczas budowy obiektu.
Drugim co do ważności dworcem jest Łódź Fabryczna. Zabytkowy obiekt czeka na remont. PKP obiecywało, że rozpocznie go po zakończeniu remontu dworca w Skierniewicach, o którym była już mowa. Póki co, na zapowiedziach remontu się skończyło
A tak wygląda dworzec Łódź Kaliska z zewnątrz:
Drugim co do ważności dworcem jest Łódź Fabryczna. Zabytkowy obiekt czeka na remont. PKP obiecywało, że rozpocznie go po zakończeniu remontu dworca w Skierniewicach, o którym była już mowa. Póki co, na zapowiedziach remontu się skończyło
A tak wygląda dworzec Łódź Kaliska z zewnątrz:
Nie jest takie małe - wchodzi się do środka pod zadaszeniem widocznym na zdjęciu. Na tym ujęciu wejścia na halę nie widać.Poznań Podi pisze:Ładnie wyglada-tylko to wejście jakieś małe...Thomas78 pisze:A tak wygląda dworzec Łódź Kaliska z zewnątrz:
A tak wyglądał poprzednik obecnego dworca (zdjęcia z serwisu... www.warszawa1939.pl):
Ostatnio zmieniony 2005-08-10, 18:07 przez Thomas78, łącznie zmieniany 1 raz.
To historyczna nazwa. Łódź Kaliska jako Łódź Główna (Litzmannstadt Hauptbahnhof) funkcjonowała tylko w czasie okupacji.janzel pisze:Ten dworzec w Łodzi Kaliskiej był kiedyś piękny. Szkoda, że go wyburzyli. Oczywiście teraz też jest ładnie, ale to już nie to.
PS. Czemu w Łodzi dworzec nie może nazywać się Łódź Główna tylko Łódź Kaliska?
Wracając do budynku, który bezprawnie PKP wyburzyło - był to obiekt zabytkowy o dużych walorach architektonicznych. Dworce w stylu secesyjnym są światowymi unikatami - Łódź Kaliska była właśnie w takim stylu. Łodzianie oraz społecznicy zajmujący się ochroną zabytków byli oburzeni, ale PKP najpierw doprowadziło ten piękny gmach do ruiny, a potem - rozebrało
[ Dodano: 2005-08-11, 11:27 ]
Bardziej przypomina bryłą halę sportowo-widowiskową niż dworzec.janzel pisze:Warszawa Centralna to w ogóle przypomina jakiś stołek u góry płaski.
[ Dodano: 2005-08-11, 11:35 ]
Wszystko, co napisałem o warszawskich dworcach jest po prostu zgodne z rzeczywistością. Szkoda tylko, że nie wszyscy chcą zobaczyć rzeczywistość taką, jaka jest. Moja koleżanka, urodzona w Warszawie, po wyjściu za mąż przeprowadziła się do Krakowa. Dopiero po 3 latach odwiedziła rodzinę i znajomych w Warszawie. Po przyjeździe powiedziała mi coś takiego, co stanowi całą kwintesencję oceny dworca Centralnego: "Kiedy wjechałam do tunelu i poczułam ten smród, to wiedziałam, że jestem w Warszawie".MW pisze:oczywiście problemy występują, ale nie aż w takiej skali. Ostatnio poprawiło się bezpieczeństwo, fakt są smierdzące przejścia ale takie są też w innych miastach, teraz próbują z tym walczyć. No i oświetlenie nie jest TAKIE złeThomas pisze:To proszę wskaż konkretne zdanie w moim tekście o warszawskich dworcach, które nie jest zgodne z rzeczywistością
No ale ja np. nie lubię korzystać z mrocznego przejścia na Zachodnim i w ogóle z Wschodniego...
Ostatnio zmieniony 2005-08-11, 10:36 przez Thomas78, łącznie zmieniany 1 raz.
W Sieradzu jest dość mały budynek. W budynku są 2 kasy (z tego zawsze czynna tylko jedna), kiosk, bar, telefon i poczekalnia wykorzystywana przez bezdomnych Mamy 2 perony. Z toru przy peronie 1 wyjeżdżają pociągi relacji Sieradz - Łódź Kaliska (Łowicz). 2 jest dwustronny i służy do obsługi pociągów które nie kończą biegu w Sieradzu. Często w Sieradzu można zobaczyć zdawke na złom czy też do pobliskiej fabryki Ytonga oraz pociągi towarowe które oczekują na wolny wyjazd na szlak.
Budynek dworca w Zduńskiej Woli jest identyczny jak w Sieradzu. Ostatnio był remontowany. Z powodu niedalekiego krzyżowania sie linii Łódź - Tuplice z magistralą węglową Zduńska Wola ma więcej torów niż w Sieradzu. Na 1 peronie odjeżdżają pociągi w strone Zduńskiej Woli Karsznice. A na 3 innych pociągi które nie kończą biegu na tej stacji oraz pociągi do Inowrocławia.
Zduńska Wola ma o wiele lepsze połączenie komunikacyjne z dworcem niż Sieradz. KM w Sieradzu dojeżdża rzadko (słaba częstotliwość linii 2,5,6,8 a w soboty i święta tylko linia 2) zaś w Zduńskiej Woli w soboty i święta dojeżdżają wszystkie linie które dojeżdżają do dworca (1,2,3,5,10,11).
Zdjęcia:
Zduńska Wola - http://www.kolej.one.pl/stacja.php?id=1236&okno=galeria
Sieradz - (słaba jakość) http://www.umsieradz.pl/portal/index.ph ... mitstart=2
Budynek dworca w Zduńskiej Woli jest identyczny jak w Sieradzu. Ostatnio był remontowany. Z powodu niedalekiego krzyżowania sie linii Łódź - Tuplice z magistralą węglową Zduńska Wola ma więcej torów niż w Sieradzu. Na 1 peronie odjeżdżają pociągi w strone Zduńskiej Woli Karsznice. A na 3 innych pociągi które nie kończą biegu na tej stacji oraz pociągi do Inowrocławia.
Zduńska Wola ma o wiele lepsze połączenie komunikacyjne z dworcem niż Sieradz. KM w Sieradzu dojeżdża rzadko (słaba częstotliwość linii 2,5,6,8 a w soboty i święta tylko linia 2) zaś w Zduńskiej Woli w soboty i święta dojeżdżają wszystkie linie które dojeżdżają do dworca (1,2,3,5,10,11).
Zdjęcia:
Zduńska Wola - http://www.kolej.one.pl/stacja.php?id=1236&okno=galeria
Sieradz - (słaba jakość) http://www.umsieradz.pl/portal/index.ph ... mitstart=2
Lodzkie dworce sa niestety nie najciekawsze. Ogolnie Lodz jest na peryferiach kolejowych w Polsce. Nie ma nawet jednego pociagu InterCity! A ostatni miedzynarodowy (do Pragi) zostanie zlikwidowany. Jedyna szansa to wlaczenie Lodzi do programu nowej trasy duzych predkosci Via Baltica, z Drezna przez Wroclaw - Lodz- Wa-we do krajow nadbaltyckich. W takim przypadku (a jest to wpisane w NPR na lata 2007-2013) w Lodzi powstanie tunel srednicowy od dw. Fabrycznego do linii Kaliskiej.
Teraz o samych dworcach. Dw. Kaliski i caly uklad komunikacyjny wokolo tego dworca do kompletna porazka urbanistow. Pod sam dworzec mozna dojechac tylko samochodem, i pelno tam taksowek. Aby dojsc do tramwaju trzeba przejsc ponad 200 m. i jeszcze pobiegac po schodach przejscia podziemnego lub kladki. Tramwaj z Retkini jedzie tunelem, ale przecina tylko jedna jezdnie i nie podjezdza pod sam budynek (ktory zreszta jest bezsensownie cofniety od ulicy). Do dworca autobusowego trzeba isc ponad 300 m. na okolo nieuzywanego drugiego wiaduktu. Co ciekawe dworzec autobusowy jest na wysokosci dworca kolejowego, tylko przejscie miedzy oboma dworcami jest zamkniete! W srodku beznadzieja, windy nie dzialaja, syf i brud, kafelki mimo wielokrotnych napraw odpadaja, posadzka jest strasznie sliska. Budynek jest strasznie wysoki i trudno go ogrzac a w dodatko nonstop lata pelno golebi. Tragedia.
Dw. Fabryczny wcale nie lepszy. Budynek ladny i zabytkowy, niestety kompletnie zaniedbany. Obraz rozpaczy. Obok duzy parking, aby dojsc do tramwaju trzeba przejsc 200 m. przez parking i...przejsciem podziemnym. Obok pelno tragicznych plastikowych bud z roznego rodzaju badziewiem. Dworzec PKSu nie lepszy, a w dodatku widok tych autobusow tez nie napawa optymizmem. Od dawna mowi sie o remoncie dworca i przebudowie ukladu komunikacyjnego (dworzec PKSu przeniesc na obecny parking tego przewoznika (z zadaszonym przejsciem od dworca kolejowego), stworzyc pietrowy parking (nad przyszlym dworcem PKSu), na obecnym dworcu autobusowym stworzyc dw. MPK, mniejszy z duza iloscia zieleni wokolo (niedaleko jest ladny park). Oraz swego czasu myslano o petli dla linii podmiejskich na obecnym parkingu (ale jak wiadomo typowych linii podmiejskich juz w Lodzi nie ma, ale to moze sie zmieni i nie pytajcie oco chodzi bo na razie nic wiecej nie moge napisac).
O dworcu na Zabiencu lepiej nie pisac, tylko dworzec na Olechowie zostal ostatnio wyremontowany i wyglada dosyc ciekawie. Podsumowujac trzeba jak najszybciej odebrac te dworce PKP i porzadnie je wyremontowac i zmienic uklad transportowy wokolo dworcow.
W przypadku powstania tunelu srednicowego, powstalby rowniez lodzki SKM ze stacja pod Piotrkowska/Zielona.
Pozdrawiam,
Aleksej
Teraz o samych dworcach. Dw. Kaliski i caly uklad komunikacyjny wokolo tego dworca do kompletna porazka urbanistow. Pod sam dworzec mozna dojechac tylko samochodem, i pelno tam taksowek. Aby dojsc do tramwaju trzeba przejsc ponad 200 m. i jeszcze pobiegac po schodach przejscia podziemnego lub kladki. Tramwaj z Retkini jedzie tunelem, ale przecina tylko jedna jezdnie i nie podjezdza pod sam budynek (ktory zreszta jest bezsensownie cofniety od ulicy). Do dworca autobusowego trzeba isc ponad 300 m. na okolo nieuzywanego drugiego wiaduktu. Co ciekawe dworzec autobusowy jest na wysokosci dworca kolejowego, tylko przejscie miedzy oboma dworcami jest zamkniete! W srodku beznadzieja, windy nie dzialaja, syf i brud, kafelki mimo wielokrotnych napraw odpadaja, posadzka jest strasznie sliska. Budynek jest strasznie wysoki i trudno go ogrzac a w dodatko nonstop lata pelno golebi. Tragedia.
Dw. Fabryczny wcale nie lepszy. Budynek ladny i zabytkowy, niestety kompletnie zaniedbany. Obraz rozpaczy. Obok duzy parking, aby dojsc do tramwaju trzeba przejsc 200 m. przez parking i...przejsciem podziemnym. Obok pelno tragicznych plastikowych bud z roznego rodzaju badziewiem. Dworzec PKSu nie lepszy, a w dodatku widok tych autobusow tez nie napawa optymizmem. Od dawna mowi sie o remoncie dworca i przebudowie ukladu komunikacyjnego (dworzec PKSu przeniesc na obecny parking tego przewoznika (z zadaszonym przejsciem od dworca kolejowego), stworzyc pietrowy parking (nad przyszlym dworcem PKSu), na obecnym dworcu autobusowym stworzyc dw. MPK, mniejszy z duza iloscia zieleni wokolo (niedaleko jest ladny park). Oraz swego czasu myslano o petli dla linii podmiejskich na obecnym parkingu (ale jak wiadomo typowych linii podmiejskich juz w Lodzi nie ma, ale to moze sie zmieni i nie pytajcie oco chodzi bo na razie nic wiecej nie moge napisac).
O dworcu na Zabiencu lepiej nie pisac, tylko dworzec na Olechowie zostal ostatnio wyremontowany i wyglada dosyc ciekawie. Podsumowujac trzeba jak najszybciej odebrac te dworce PKP i porzadnie je wyremontowac i zmienic uklad transportowy wokolo dworcow.
W przypadku powstania tunelu srednicowego, powstalby rowniez lodzki SKM ze stacja pod Piotrkowska/Zielona.
Pozdrawiam,
Aleksej
To mialby drugi wiadukt kolejowy, ale z powodu malejacej ilosci polaczen kolejowych a nie rosnacej wiadukt stoi bezuzyteczny. Plany dworca i budowa zaczela sie za komuny, potem tylko kontynuowano budowe (zreszta do dzis wszystkiego nie skonczyli). Przy okazji przypomne ze kolo starego dworca byla petla tramwajowaMW pisze:a jakie miało być przeznaczenie tego wiaduktu?
Pozdrawiam,
Aleksej
Przynajmniej na ¯abieńcu jest ładna pętla tramwajowa. A ten dworzec naprawde taki tragiczny?aleksej pisze:O dworcu na Zabiencu lepiej nie pisac, tylko dworzec na Olechowie zostal ostatnio wyremontowany i wyglada dosyc ciekawie. Podsumowujac trzeba jak najszybciej odebrac te dworce PKP i porzadnie je wyremontowac i zmienic uklad transportowy wokolo dworcow.
W przypadku powstania tunelu srednicowego, powstalby rowniez lodzki SKM ze stacja pod Piotrkowska/Zielona.
Ten SKM miałby tylko 3 przystanki? Widzę że coraz więcej miast naśladuje Trójmiasto.
Re: [Łódzkie] Dworce kolejowe
"Wiata systemowa" powstanie także w Rogowie.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 65988.html
mat. PKP PLK.
Te drewnopodobne elementy mają nawiązywać do pobliskiego aborteum, ale jak dla mnie to określenie trochę na wyrost.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 65988.html
mat. PKP PLK.
Te drewnopodobne elementy mają nawiązywać do pobliskiego aborteum, ale jak dla mnie to określenie trochę na wyrost.
Re: [Łódzkie] Dworce kolejowe
Dworzec w Koluszkach do wyburzenia:
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 66306.html
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 66306.html