Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-23, 13:13

To jest pozostałość naszej zakręconej historii, nie tylko PRL-u, ale pewnie nawet dużo wcześniej. Gdy je budowano na początku XX wieku, przed II wojną światową, to był inny układ miasta. Po wojnie PRL rządził się innymi prawami i skomunikowanie przystanków kolejowych z komunikacją miejską ich nie interesował - bo komunikacja miejska należała do miasta a kolej była "obca". I problem ze źle usytuowanymi przystankami to jest normalka nie tylko na Śląsku, ale tak naprawdę wszędzie ;)

Natomiast z tego co obserwuję, to na Zawodziu - węzeł przesiadkowy buduje miasto, a kolej... nie bierze w tym udziału. A szkoda :roll:

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-24, 16:21

^ A jak będzie metropolia tworzyła zarówno kolej metropolitarną jak i KM to... wtedy się będą martwić.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-24, 21:31

Mam wrażenie, że o tym w ogóle o tym nie pomyślano... ;)

... Albo celowo nie pomyślano, ponieważ tak patrząc na to z drugiej strony - z Zawodzia do Centrum Katowic, dojedziesz każdym tramwajem i to bardzo szybko - w ciągu 10 minut. I na dodatek tramwaje kursują bardzo często... częściej niż pociągi KŚ. Sam z tego połączenia tramwajowego często korzystałem i zdarza mi się korzystać, jak tylko bywam w Katowicach. I bardzo sobie chwaliłem :cool:

Może więc celowo pominięto kolej ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 18:59

Skrobnę parę słów, bo znów nikt z naszych śląskich kolegów nie napisał. Tramwaje Śląskie wspólnie z władzami Chorzowa przymierzają się do przebudowy ul. Katowickiej (DK79 - dla goroli :retard: ). Jednakże to co wzbudza pewne zaciekawienie, to projekt przebudowy ul. Metalowców. Tramwaje Śląskie chciałyby zbudować tam drugi tor i planują, że torowisko to byłoby zalążkiem nowej linii aż do Siemianowic.

Docelowo Tramwaje Śląskie wstępnie planują, że nowa linia miałaby przebiegać dalej przez os. Węzłowiec i os. Młodych do pętli przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich - tyle można wyczytać z Transportu Publicznego.

Hmmm .... "pętla przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich" - Szybki rzut oka na mapę - czy oni czasami nie chcą doprowadzić tej linii do istniejącej pętli "Wełnowiec plac Alfreda" ? Bo chyba raczej nie wydaje mi się, żeby chcieli ciągnąć torowisko dalej aż do pętli "Siemianowice Plac Skargi" ? To pytanie do śląskich kolegów ;)

Jeżeli tak, to byłby prosty odcinek od Huty Kościuszko, wiaduktem (zapewne) przez tory i dalej wzdłuż ul. Siemianowickiej. To w sumie nie jest jakoś bardzo daleko ;)

A sama ulica Metalowców w Chorzowie - to jest aktualnie ślepa uliczka, która zaczyna się od ul. Katowickiej, a kończy zaraz Hutą Kościuszko w zasadzie na torach kolejowych. One oddzielają tą ulicę od Chorzowa Starego.

I co ciekawe na tej ulicy jest torowisko tramwajowe - to jest pojedynczy tor, który biegnie do zakładów Alstom Konstal i kończy się na ich terenie. Ten tor wykorzystywany jest przez Tramwaje Śląskie jako tor odstawczy.

Link do artykułu
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57691.html

Gdyby ktoś chciał skakać z radości, to podpowiem, że przebudowa torowiska na Katowickiej w Chorzowie planowane jest dopiero na lata 2019-2020. Natomiast budowa nowej linii do Siemianowic - nie wiadomo kiedy ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 19:11

Sorry, to pytanie jest już nie aktualne... bo w ciągu uli Siemianowickiej - Telewizyjna w Siemianowicach jest stare torowisko tramwajowe. To chyba była 12-stka. I oni chcieliby to odbudować - kiedyś tam ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1492
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2018-02-13, 22:17

Dokładnie, chodzi o przywrócenie linii tramwajowej przez Chorzów Stary. Przy czym dawna linia tramwajowa biegła do Chorzowskiego rynku.... a raczej do ulicy Kościuszki, bo mimo odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów, linii nigdy nie połączono (konkretnie, fizyczne połączenie istniało, ale nie było ono wykorzystywane w ruchu pasażerskim)

Moim skromnym zdaniem, stary układ (przez ul. Kościuszki) mi osobiście wydaje się właściwszy

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-27, 13:39

Powoli wraca temat najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na zakup:

- 27 wagonów tramwajowych wieloczłonowych jednokierunkowych długości - 22-25m (ale nie przekraczający)
- oraz 8 wagonów dwukierunkowych, wieloczłonowych długości w zakresie 30-32m

O ten temat upomniał się Infobus. I na razie wiadomo, że o ten kontrakt ubiegają się dwaj producenci
- Pesa Bydgoszcz - z ofertą na kwotę 220.987.000 zł netto
- Solaris Tram - z ofertą na kwotę 227.755.378 zł netto,
+ do tego jeszcze zakup specjalistycznego sprzętu ;)

Obie oferty przekraczają zakładany przez TŚ budżet - 213.350.000 zł netto. Jednakże TŚ obiecują, że rozstrzygną ten przetarg w pierwszym kwartale br. ... a to już tylko miesiąc ;)

Link :strzałka: http://infotram.pl/co-z-przetargiem-na- ... 03077.html

Swoją drogą nie wiem co zamierzają kupić, ale jeśli będzie np. Pesa 128N "Jazz-Duo"... to niech sobie lepiej darują, bo ona zniszczy im torowisko ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek » 2018-03-07, 23:41

http://infotram.pl/jutro-umowa-na-nowe- ... 03314.html
Jutro Tramwaje Śląskie podpiszą z wybranym w przetargu producentem umowę na dostawę nowych wagonów. Najlepszą ofertę złożył Modertrans i to właśnie on wyprodukuje jednoczłonowe pojazdy dla przewoźnika.
Zamówienie dotyczy 10 wagonów jednoczłonowych z niską podłogą. Oferta Modertransu była tańsza. Cena zaproponowana przez tego producenta to 35.301.000,00 zł brutto. Długość niskiej podłogi 30,4%. Oferent nie zaproponował dodatkowych strumieni drzwi dla pasażera ponad wymagane minimum.

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-03-08, 15:36

Z tą ilością niskiej podłogi to problem w tym że... jest już nieaktualna. Modertrans dostarczy jednoczłonowe Gammy z ok. 50% niskiej. Szczegóły i wizka na Transporcie Publicznym.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-03-08, 22:51

Ło matko już się przeraziłem.... trzeba będzie poczekać aż się to pojawi, wtedy warto będzie rzucić okiem w realu ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-03-12, 11:53

Dzisiaj zaczyna się przebudowa mostu nad potokiem o nazwie Julka w rejonie granicy Bytomia i Zabrza. Oznacza to zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej na Śląsku, a konkretnie dwóch linii 5 i 30. W związku z tym:

1. linia nr. 5 od dzisiaj kursuje w relacji Zabrze Zaborze pętla Lompy – Zabrze Biskupice pętla,
2. linia nr. 30 zostaje skrócona do odcinka Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Bobrek Osiedle pod Brzozami; aczkolwiek pojedyncze kursy będą kierowane z pl. Sikorskiego w Bytomiu do Zajezdni Gliwice jako linia 59
Linia 30 / 59 będzie obsługiwana taborem dwukierunkowym

3. KZK GOP uruchamia linię nr. 0 w relacji Katowice pl. Wolności – Chorzów Stadion Śląski,

4. w związku z utrudnieniami KZK GOP uruchomi autobusową linię zastępczą T-5, w relacji: Bytom Bobrek Ratusz – Zabrze Biskupice Zamkowa.

Prace wykonuje firma TOR-KRAK, a planowany termin zakończenia robót, to 10.07.2018 r.

Więcej info:
:strzałka: http://infotram.pl/linie-tramwajow-slas ... 03406.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-03-20, 14:53

No i stało się - Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na 40 wagonów częściowo niskopodłogowych, wieloczłonowych. Komisja przetargowa wybrała ofertę PESY Bydgoszcz, aż ciekawy jestem jakie wagony tym razem zaoferuje Pesa ;)

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58038.html

=============== Edyta lubi tramwaje ============== śląskie :mruga: =============

No i sam sobie odpowiedziałem - to będzie nieco unowocześniona wersja znanych nam Twist-Stepów. No i brawo, to są bardzo dobre wagony jak na śląskie warunki i potrzeby :)

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58048.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-06-29, 18:30

Tramwaje śląskie podpisały z Pesą kontrakt na dostawę 40 wagonów ( wieloczłonowych o długości 25- i 32-metrów).

:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 58978.html

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1492
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2018-07-01, 00:04

No i fajnie. Pozostaje mieć nadzieję że Pesa dostarczy tramwaje o spójnym wyglądzie, a nie wymyślą czegoś innego. Wszak obok toruńskich to najlepiej wyglądające Pesy

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-11-08, 23:07

Mocno obsuwa się w czasie remont linii tramwajowej na ul. Piekarskiej w Bytomiu. Remont wstępnie planowano w tym roku, ale nic z tego nie wyszło. Toteż Tramwaje Śląskie informują, że przewidują przetarg w I-szym kwartale przyszłego roku. Natomiast sam remont - o ile nie będzie odwołań - zaczął by się na wiosnę 2019 roku i potrwał by 12 miesięcy. :cool:

Linia trochę się zmieni, na jej krańca dobudowany zostanie dodatkowy drugi tor.
A po remoncie, TŚ planują - docelowo - wysłać tam dwa pociągi. Jeden kurs ma być obsługiwany dalej N-ką, a drugi już nowym wagonem z Modertransu - na którego dostawy wciąż czekamy ;)

:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 60101.html

Na czas remontu linia 38 zostanie zawieszona ;)

ODPOWIEDZ