Wszystko o Autosanie

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: J-31 »

Tak łatwo tego nie sprzedadzą. Jest kryzys i duże firmy nie chcą teraz kupować, by zainwestować w Sanoku. Wszyscy czekają ;)

Warszawska fabryka FSO na Żeraniu też stoi. Teren jest po kawałeczku odsprzedawany np. deweloperom, pod zabudowę :cool:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Marcin_558 »

Pięć podmiotów jest zainteresowanych kupnem będącego w upadłości zakładu Autosan z Sanoka (Podkarpackie).

Firma nie znalazła nabywcy w pięciu przetargach ogłoszonych przez syndyka, teraz zostanie sprzedana z wolnej ręki.Jak powiedział PAP we wtorek syndyk masy upadłościowej Autosanu Ludwik Noworolski, oferty ws. kupna fabryki rozesłane zostały do wszystkich podmiotów, które wyraziły jakiekolwiek zainteresowanie podczas ogłaszanych przetargów.

http://motoryzacja.wnp.pl/piec-podmioto ... 1_0_0.html

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Marcin_558 »

Autosan - coraz bliżej do znalezienia inwestora

Wyceniona na 56 mln zł sanocka fabryka autobusów i pojazdów szynowych Autosan może wkrótce poznać nowego właściciela. Do końca maja syndyk masy upadłości chce sprzedać zakład bez przetargu.

Ogłoszenie o sprzedaży z wolnej ręki, czyli w drodze indywidualnych negocjacji z inwestorami syndyk masy upadłości opublikował 21 kwietnia tego roku. Wcześniej pięciokrotnie, ale bez efektu przeprowadzał przetargi. Teraz sprzedaż ma nastąpić najpóźniej do 30 września, zaś nabywca nie może zapłacić mniej niż 33 miliony złotych.
W ostatnim, ogłoszonym 10 marca przetargu cenę wywoławczą ustalono na 37 mln zł, chociaż cena oszacowania przedsiębiorstwa jako całości wynosiła 56 mln zł. Wówczas nie sfinalizowano transakcji, bo oferent nie wpłacił wadium.
Ludwik Noworolski, syndyk masy upadłości Autosan SA poinformował, że w przewidzianym terminie do 8 maja na ogłoszenie odpowiedziało pięć firm i obecnie negocjowane są z nimi warunki zakupu.
– Finał rozmów planuję na koniec maja – stwierdził.
Syndyk nie ujawnił, o jakie firmy chodzi. Wiadomo jedynie, że są to polskie spółki, w tym inwestorzy branżowi. Warunkiem sprzedaży fabryki jest kontynuacja produkcji i utrzymanie zatrudnienia.
Według nieoficjalnych informacji, wśród oferentów są m.in. nowosądecki Newag i bydgoska Pesa, dla których Autosan wykonuje nadwozia pojazdów szynowych, a także fabryka autobusów Solbus z Solca Kujawskiego.

Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce, jej historia sięga połowy XIX wieku. W latach świetności z taśm montażowych zjeżdżało rocznie około 4 tysięcy autobusów. Od 2001 r. firma zaczęła produkować elementy pojazdów szynowych, głównie nadwozia szynobusów i tramwajów.
W borykającej się od lat z kłopotami finansowymi firmie starano się wdrażać rozmaite programy naprawcze, redukowano majątek i zatrudnienie. Wszystko to nie zapewniło oczekiwanej poprawy finansowej i w 2013 r. ogłoszono upadłość spółki.
Mimo tego sanocki zakład, kierowany przez syndyka, realizował kontrakty zawarte jeszcze przed upadłością oraz zdobywał nowe zamówienia. Obecnie w fazie produkcji jest kilkanaście pojazdów.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... stora.html
A więc PESA Bydgoszcz, Lider Trading, Newag. Ciekawe czy Solaris też?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: TLG »

Solaris o ile dobrze pamiętam kończy właśnie kolejną swoją halę. A oni swoje zaplecze kształtują "na miarę" faktycznych potrzeb.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Marcin_558 »

Syndyk sprzedaje Autosan "z wolnej ręki”
Nie powiódł się żaden z pięciu dotychczasowych przetargów na sprzedaż Autosanu - zakładu znajdującego się w upadłości likwidacyjnej.


Kolejnego przetargu na sprzedaż Autosanu nie będzie. Syndyk Ludwik Noworolski chce teraz sam rozmawiać z inwestorami. Skontaktował się z wszystkimi, którzy do tej pory wyrazili jakiekolwiek zainteresowanie kupnem zakładu. Dostał pięć odpowiedzi od potencjalnych oferentów.

- Prowadzę już pierwsze rozmowy, z dwoma firmami. W środę wystosuję zaproszenie do trzech kolejnych - mówi Noworolski.

Syndyk tłumaczy, że pierwsza wymiana pism nie zawierała konkretów, chodziło jedynie o potwierdzenie, czy inwestor podtrzymuje chęć zakupu Autosanu.

- Teraz musimy to uszczegółowić, już w trakcie odrębnych rozmów z każdą z zainteresowanych firm. W tym tygodniu zakończę część tych rozmów, w przyszłym planuję kolejne spotkania - zapowiada Ludwik Noworolski.

Syndyk na tym etapie nie zdradza, o jakie firmy chodzi. Mówi jedynie, że są to polskie spółki, w tym inwestorzy brażowi. Nie ujawnia też, co przynoszą wstępne negocjacje. Wiadomo jednak, że strony muszą ustalić pewne warunki.

Dotyczą one m.in. zatrudnienia i tego, czy potencjalny inwestor jest gotów kupić cały zakład czy tylko wydzieloną część produkcji. - Muszę mieć z czym pójść do sędziego komisarza - tłumaczy Noworolski.

Sanocki Autosan w upadłości likwidacyjnej jest od października 2013 roku. Syndyk dość szybko przygotował zakład do sprzedaży. Jego wartość wyceniono na 56 mln zł. Pierwszy przetarg odbył się w czerwcu ub. roku. Nie było chętnych.

Od tamtej pory Autosan był wystawiany w przetargach jeszcze czterokrotnie za każdym razem za niższą cenę (ostatnio za 37 mln zł). Tylko raz wpłynęła oferta, ale została odrzucona, bo zainteresowany nie wpłacił w terminie wymaganego wadium.

Po ostatniej nieudanej próbie syndyk złożył do Sądu Gospodarczego w Krośnie wniosek o pominięcie procedury przetargowej. Sędzia komisarz nadzorujący proces upadłościowy zgodził się, by syndyk mógł sprzedać firmę "z wolnej ręki” ale postawił kilka warunków.

Dwa najważniejsze dotyczą terminu i ceny. Sprzedaż ma nastąpić nie później niż 30 września za cenę nie niższą niż 33 mln zł.

Syndykowi zależy na szybkim znalezieniu nabywcy. Autosan bez płynności finansowej ma ograniczone możliwości startowania w przetargach na dostawę kilkunastu czy kilkudziesięciu autobusów, gdzie wymagane są wysokie zabezpieczenia finansowe. Nowy inwestor miałby nowy kredyt zaufania: i u banków, i u dostawców.

http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /150519602

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: J-31 »

Z tych wszystkich firm to stawiam tylko na PESĘ. Solbus sam ma problemy - zbyt mały popyt na swoje autobbusy. Newag co prawda produkuje, ale jednak mniej niż PESA. Po za tym Newag ostatnio wybudował nową halę produkcyjną w Nowym Sączu. Natomiast PESA ma jednak chyba najwięcej zamówień i jest najbardziej rozwojowa. No, ale poczekamy - zobaczymy ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: TLG »

A może na Sancity zamiast bociana zobaczymy "łuczek" PESY...? :D

solaris150

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: solaris150 »

Oby Pesa zakupiła Autosana, bynajmniej polska firma zostanie w rękach Polaków :)

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: alojz »

solaris150 pisze:Oby Pesa zakupiła Autosana, bynajmniej polska firma zostanie w rękach Polaków :)
Na pewno chciałeś użyć słowa "bynajmniej"? :chytry:


Zapewne nie ale to nie miejsce na tego typu dywagacje.../Auper

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: TLG »

Przepraszam Auperze, ale nie mogłem się powstrzymać :D
https://www.youtube.com/watch?v=VHE5ldNguHE

Wracając do tematu: powstaje pytanie, czy PESA, która w tej chwili znajdzie się na zakręcie zdecyduje się przyjąć na siebie zakład, który też będzie kosztował, nie tylko w zakupie, ale i utrzymaniu. Zwolnienie zamówień państwowych (kolej traci i nie jest w stanie odrabiać strat), przerwa w zakupach na czas przygotowania przez polskie miasta wniosków do budżetu 2014-2020, wciąż raczkująca ekspansja na Zachód (cios wizerunkowy zadany przez Netinerę będzie jeszcze długo odczuwalny i oby nie odbił się na zamówieniu z DB). Sejmiki wojewódzkie też nie zapowiadają znaczących inwestycji w nowy tabor lub modernizacje EN57 (największe zamówienia z resztą PESA przegrała z Newagiem). Na chwilę obecną tylko Warszawa podaje konkretne liczby i przybliżone terminy kolejnych zamówień.

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: alojz »

Oferty kupna Autosanu jeszcze w tym tygodniu

Jeszcze w tym tygodniu wpłynąć mają oferty kupna będącego w upadłości zakładu Autosan z Sanoka (Podkarpackie) - poinformował syndyk Ludwik Noworolski. Dodał, że po zdobyciu zamówienia na ponad 30 autobusów, w zakładzie nie będzie zwolnień grupowych.


Syndyk zaznaczył, że od kilku tygodni prowadzi rozmowy z pięcioma inwestorami, którzy chcą kupić Autosan. Są to firmy z Polski, w tym inwestorzy branżowi. - Mam zapewnienia od nich, że jeszcze w tym tygodniu złożą oferty kupna zakładu - powiedział Noworolski. Jednym z warunków sprzedaży fabryki jest kontynuacja produkcji i utrzymanie zatrudnienia

Syndyk powiedział również, że wycofał się z planowanych zwolnień grupowych. Na początku czerwca poinformował on urząd pracy o zamiarze zwolnienia ponad 190 pracowników. - Udało się nam zdobyć zamówienie na produkcję ponad 30 autobusów, dlatego wycofałem się ze zwolnień grupowych. Nie oznacza to jednak, że proces restrukturyzacji zakładu nie będzie prowadzony - podkreślił.

Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.

Fabryka niedawno uzyskała homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu.
http://wiadomosci.onet.pl/rzeszow/ofert ... niu/3m2rzs

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Marcin_558 »

Francuzi w Autosanie? 50 autobusów dla Mobilisa w Warszawie i 17 dla EuropaExpress City też w Warszawie?
AUTOSAN – nowy właściciel i szansa na produkcję?

Prawdopodobnie już w przyszłym tygodniu poznamy nowego właściciela Autosanu. Syndyk zarządzający upadłą fabryką autobusów w Sanoku dostał od sądu zgodę na sprzedaż z wolnej ręki. Nazwa potencjalnego kupca to tajemnica handlowa. Ale dla załogi firmy, która mimo upadłości wciąż produkuje i sprzedaje, najważniejsze jest wyjście na prostą. Dlatego pracownicy liczą, że pomoże w tym nowy inwestor.

Mimo upadłości zakładu syndykowi udało się utrzymać produkcję oraz zatrudnienie dla 360 osób. Autosan wytwarza duże podzespoły do tramwajów oraz kabiny do lokomotyw. Głównie jednak swój sztandarowy produkt - czyli autobusy. Ostatni kontrakt opiewa na 32 pojazdy. Praca idzie pełną parą, bo muszą wyjechać z fabryki we wrześniu. Załoga spółki dwa razy w tygodniu ma wydłużony czas pracy do 12 godzin. Nie ma też wolnych sobót. Nikt jednak nie narzeka, bo w perspektywie jest zamówienie na kolejne 50 autobusów, które powinny być wyprodukowane do końca grudnia.

Praca na razie więc jest, ale pracownicy Autosanu z niepokojem czekają na inwestora, który kupi fabrykę. Syndyk może sprzedać Autosan z wolnej ręki czyli bez przetargu. Dziś w rozmowie telefonicznej syndyk przyznał, że decyzja o wyborze kupca może być znana już w najbliższą środę. Nie ujawnił jednak nazwy kontrahenta, ale załoga snuje domysły bo okoliczności transakcji, w tym także kwota sprzedaży zakładu, utrzymywane są w tajemnicy. Wiadomo jedynie, że w ostatnim przetargu cena wywoławcza spółki wynosiła 37 mln zł.

To dobry czas na sprzedaż Autosanu. Produkcja idzie pełną para, są też widoki na kolejne zamówienia. Wśród pracowników krąży niepotwierdzona informacja, że Autosanem interesuje się także francuskie Renault. W pierwszych dniach przyszłego tygodnia kupujący maja wizytować zakład. Jednak do tej pory żadna z firm oferujących przejęcie Autosanu nie wzbudziła zaufania związkowców

http://rzeszow.tvp.pl/20872294/autosan- ... -produkcje

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Przemek »

Jeśli ich polityka wobec produkcji i wyników sprzedaży w branży autobusowej jest taka sama jak w handlu detalicznym, to pozostaje mi tylko wyrazić współczucie dla załogi.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: J-31 »

Marcin_558 pisze:Francuzi w Autosanie? 50 autobusów dla Mobilisa w Warszawie i 17 dla EuropaExpress City też w Warszawie?
Tak, EuropaExpress, wygrała przetarg w Warszawie na obsługę linii no i dosłownie na gwałt szukali producenta. Cudem udało się zorganizować produkcję w Autosanie. Solaris nie było ponoć w stanie. A mają mało czasu, raptem 2 miechy. Mimo wszystko szykuje się obsuwa w czasie ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: TLG »

Kędzior pisze:Jeśli ich polityka wobec produkcji i wyników sprzedaży w branży autobusowej jest taka sama jak w handlu detalicznym, to pozostaje mi tylko wyrazić współczucie dla załogi.
Za późno wyszli mentalnie z lat 90. Możliwe, że nie było tu przestępstwa, wszak prokuratura się nic nie dopatrzyła. Natomiast popełniono grzech zaniechania utwierdzając się w przekonaniu, że jest się monopolistą i "będą kupować, bo muszą".

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Przemek »

Chodziło mi przede wszystkim o podejście francuzów w tej sprawie ;) Bo jeśli się tak stanie, że Renault przejmie kontrolę nad Autosanem to z podejścia "i tak będą kupować bo muszą", zmieni się w "Naszą polityką jest polityka zrównoważonego rozwoju*".

* - a to oznacza przede wszystkim nastawienie na zysk i niwelowanie strat w każdej dziedzinie, także w kadrach i wynikach efektywności pracowników.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: pmaster »

A to nie jest tak, że autobusy Renault to teraz Irisbus? Renault pewnie chciałoby robić w Sanoku swoje ciężarówki.
Albo będą robić turbogniota LF na bazie swojej własnej licencji, hehe.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Auper »

Renault było od irisbusa a teraz to tak dobrze jest Iveco, natomiast ciężarówki Renault to tak dobrze Volva...;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: TLG »

Kędzior pisze:Chodziło mi przede wszystkim o podejście francuzów w tej sprawie ;) Bo jeśli się tak stanie, że Renault przejmie kontrolę nad Autosanem to z podejścia "i tak będą kupować bo muszą", zmieni się w "Naszą polityką jest polityka zrównoważonego rozwoju*".

* - a to oznacza przede wszystkim nastawienie na zysk i niwelowanie strat w każdej dziedzinie, także w kadrach i wynikach efektywności pracowników.
Inwestor przejmuje zakład żeby zarabiać, a nie prowadzić działalność charytatywną. Optymalizacja zatrudnienia w przypadku takiej hybrydy (która w warunkach wolnorynkowych nie miała szansy przetrwać) jest rzeczą naturalną i nikogo nie powinna dziwić. Jednocześnie myślę, że inwestor (niezależnie od tego, kto to będzie) zwróci uwagę na to, że wielu pracowników, z którymi będzie się "żegnał" to ludzie związani z zakładem (którego załoga przez wydarzenia ostatnich lat prawdopodobnie się skonsolidowała i związała emocjonalnie) od wielu lat i skonstruuje odpowiedni program odejść. Dobra atmosfera w pozostającej załodze jest istotna dla każdego inwestora,

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Wszystko o Autosanie

Post autor: Przemek »

Auper pisze:Renault było od irisbusa a teraz to tak dobrze jest Iveco, natomiast ciężarówki Renault to tak dobrze Volva...;)
Napisz to jeszcze raz, bo nie wszyscy rozumieją ;)
I-R w nazwie spółki joint-venture to litery od dwóch producentów, którzy tą spółkę tworzyli - I - od Iveco, R - od Renault. Konstrukcja Citelisa, czy obecnie Urbanwaya wywodzi się od konstrukcji Renault Agora. Natomiast historia ze zmianą nazwy tego przedsiębiorstwa jest identyczna jak rozpad Sony Ericssona.

To tak abstrahując od tematu.

TLG, przede wszystkim chodzi mi o kwestię zatrudnienia, wiem dobrze, że we francuskich firmach prowadzących działalność w handlu detalicznym produktów, jest nastawienie na wyciskanie z pracowników siódmych potów, przy możliwie jak największych cięciach w pensjach dla nich, oraz załatwianie mnóstwa skomplikowanych procedur we wszelakich dziedzinach. Nazywa się to właśnie "polityką zrównoważonego rozwoju". Stąd moje obawy o dalszą przyszłość Autosanu w ich rękach.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autosan”