Projekty nowych wagonów tramwajowych

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Projekty nowych wagonów tramwajowych

Post autor: TLG »

Tak sobie patrzę na stronę Energocontrolu i ich zacne projekty.Trafiłem na dwie takie oto wizualki: http://www.ec-engineering.pl/img/design_02.jpg http://www.ec-engineering.pl/img/design6_02.jpg
Czyżby projekty dla legendarnego 206WrAs? Widział w ogóle ktoś projekty 206WrAs?
Ja oczywiście nie kwestionuję udziału Energocotrolu w projekcie, jednak pośród firm współpracujących z Energocontrolem (dział Referencje) Protramu nie ma. Można coś więcej na ten temat? Współpraca objęta tajemnicą? Jeśli tak to dlaczego? Czemu Protrm zamiast promować swoje projekty i szukać nabywców tak je ukrywa?
Zastanawia mnie także twierdzenie, że są w stanie wyprodukować tramwaj o powierzchni niskiej podłogi 80%. To znaczy, że przygotowany mają niskopodłogowy wózek toczny do produkcji?

Posty wydzielone z tematu: " Protram 205WRas". Mod. J-31 ;)
Ostatnio zmieniony 2007-02-19, 10:15 przez TLG, łącznie zmieniany 1 raz.

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Co do promocji Protramu to jakiś czas temu w Rzepie była rekalama -> http://www.km.wroclaw.pl/album_page.php?pic_id=979 .

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Promocji? Aż mi stanęła przed oczami wizja „2 tramwaje w cenie 1, 20% niskiej podłogi gratis”…
I w tekście reklamy jest błąd — we Wrocławiu chyba już nie ma 102N, zostało tylko trochę 102Na ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Trochę trudno nazwać to promocją, a jeszcze trudniej zabieganiem o kontrakty. Do TW cały czas trafiają jakieś konkretne i rzeczowe oferty, broszury, prezentacje komputerowe. Od najróżniejszych producentów. Tak się to robi, a nie daje ogłoszenie do gazety, nawet jeśli to jest dziennik ogólnokrajowy. Ja myślę, ze marketing PROTRAMU albo nie dostał pieniędzy, albo nie miał pomysłu, albo nie miał nakazu szukania kanałów zbytu dla produktów z PROTRAMU. Brakuje mi w tym właśnie oferty 206WrAs, którego wizualizacji i prezentację powinni zademonstrować w internecie. Ale cóż - ich tajemnice, ich sprawa.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ostatecznie, po co mają się starać o zamówienia, skoro MPK Wrocław i tak będzie u nich kupować…

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

TLG pisze:Brakuje mi w tym właśnie oferty 206WrAs, którego wizualizacji i prezentację powinni zademonstrować w internecie. Ale cóż - ich tajemnice, ich sprawa.
Myślę, że Protram przyjął strategię: najpierw wybudujemy, potem będziemy promować. Trudno teraz oceniać, czy to dobry manewr, czy nie. W każdym bądź razie o zamówienia z MPK Wrocław Protram nie musi się martwić, a jak się uda zdobyć jakieś inne zamówienie (na razie tylko dla MZK Szczecin) to dobrze, a jak nie, to nic się nie stanie.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

A szkoda, bo bardzo jestem ciekaw 206WrAs. Pozostaje przypuszczać jedynie co kryje się pod tym oznaczeniem. Obstawiam między innymi opcje, że może to być rozwinięcie 205WrAs gdzie wózek II i III są wózkami tocznymi (trochę jak w Leilinerze NGTW8). Jednak trzeba by dokonać też zmian w aparaturze i wózkach, bo silniki powinny mieć nie po 50kW, a 100-110kW, a nie wiem czy na tych wózkach da się zainstalować takie silniki.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:a nie wiem czy na tych wózkach da się zainstalować takie silniki
A pod jakim względem? Przypuszczam że rozmiar można tak dopasować że będzie pasować bez problemu.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Pamiętaj, że moc dwukrotnie się zwiększa, zwiększa się w sposób znaczny ciężar, który musi być na tym wózku "pociągnięty". Na wózku masz poza samym silnikiem wał Cardana i przekładnie główną. Nie wiem jak te elementy zachowają się w tej sytuacji. Co do rozmiarów silnika klatkowego - oczywiście, sądzę, że spokojnie zmieściłyby się.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

TLG pisze:A szkoda, bo bardzo jestem ciekaw 206WrAs. Pozostaje przypuszczać jedynie co kryje się pod tym oznaczeniem.
Wedle planów i zamierzeń Protramu 206 ma być wagonem w 100% niskopodłogowym. A to oznacza, że do jego budowy nie będą zdatne części z 204 i 205 oraz wózki od stopiątki. Pozostaje pytanie jaki będzie 206. Jeśli jego długość będzie zbliżona do 205, to spodziewałbym się czegoś na kształt Bombardiera Flexity Classic. Jeśli miałby być dłuższy, to może coś w stylu 120N albo być może Skody 15T. A może będzie kilka wersji w różnej długości. Trzeba się po prostu uzbroić w cierpliwość i mieć nadzieję, że historia 206 nie skończy się na planach :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

bystrzak2000 pisze:Wedle planów i zamierzeń Protramu 206 ma być wagonem w 100% niskopodłogowym.
Czyli można przypuszczać, że na przykład jedna z tych wizualizacji Energocontrolu.
bystrzak2000 pisze:Trzeba się po prostu uzbroić w cierpliwość i mieć nadzieję, że historia 206 nie skończy się na planach
Wszystko zależy od waszego MPK.
Ale ciekawi mnie kto tym razem dostarczyć miałby wózki wraz z całym osprzętem.
bystrzak2000 pisze:Skody 15T
Wiesz, gdzie znaleźć wizualizacje tego? Przysłali wprawdzie swoją ofertę do TW, jednak obrazek przy tym symboliczny, niewiele widać.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

TLG pisze:
bystrzak2000 pisze:Wedle planów i zamierzeń Protramu 206 ma być wagonem w 100% niskopodłogowym.
Czyli można przypuszczać, że na przykład jedna z tych wizualizacji Energocontrolu.
Nie można tego wykluczyć.
TLG pisze:Wszystko zależy od waszego MPK.
To prawda. Ale na dzień dzisiejszy ciężko cokolwiek przewidzieć. Na razie wplanach do 2009 r. oprócz 17 Skód 16T, miało być zakupionych jeszcze 6 składów 204WrAs oraz 17 wagonów 205WrAs. Potem mają być kupowane następne wagony niskopodłogowe. Być może te plany są już nieaktualne, albo będą nieaktualne, gdy Protram będzie gotowy do produkcji 206.
TLG pisze:Ale ciekawi mnie kto tym razem dostarczyć miałby wózki wraz z całym osprzętem.
To jest najtrudniejsze pytanie. Wózki do 204 i 205 zostały skostruowane przez pracowników Protramu na planach wózków od stopiątki. Są więc identyczne. Być może jednak inżynierowie Protramu jednak nas zaskoczą i sami coś skonstruują. Skoro w Pesie się udało, to czemu tutaj nie musi się udać. A skoro prezes zapewnia, że są w stanie wybudować 80% niskiej podłogi, to oznacza, że wózek toczny muszą już mieć.
TLG pisze:Wiesz, gdzie znaleźć wizualizacje tego? Przysłali wprawdzie swoją ofertę do TW, jednak obrazek przy tym symboliczny, niewiele widać.
Też chciałbym wiedzieć jak to będzie wyglądać. Szukałem po necie, ale wszędzie są tylko opisy.
PS. A ten symboliczny obrazek jest gdzieś dostepny :?: :)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

bystrzak2000 pisze:Myślę, że Protram przyjął strategię: najpierw wybudujemy, potem będziemy promować. Trudno teraz oceniać, czy to dobry manewr, czy nie.
Dobry. HCP zrobiło prezentację i czeka na zamówienia - jakoś nikt się nie zgłasza...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

bystrzak2000 pisze:HCP zrobiło prezentację i czeka na zamówienia - jakoś nikt się nie zgłasza...
Po tym, co wyprawiali z hipolitami dla Wawy to ja się nie dziwię…
Poza tym kto miałby się niby zgłosić? Na zagranicę raczej nie ma co liczyć, a w kraju to się raczej przetarg robi…

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Prezentacja jest starsza niż Hipolity :P

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

bystrzak2000 pisze:koro w Pesie się udało, to czemu tutaj nie musi się udać.
PESA ma ułatwioną sprawę, bo ma własne stanowiska do testów wytrzymałości wózków. Wózki niskopodłogowe są w sumie skomplikowanymi konstrukcjami z różnymi opcjami rozwiązań osi, II stopnia usprężynowania. Może być ciekawe. Ale żeby nie było jak w przypadku TMK2200, gdzie wózek jest tak oryginalny, że nie udało się go przystosować na normalny rozstaw szyn ;)
Tramwaj z wizualki Energocontrolu pomimo, że ma jakieś dziwne rozwiązania i na niskopodłogowy nie wygląda jest bardzo ładny i zgrabny. Przyznam, że miło by było zobaczyć go "na żywo".
bystrzak2000 pisze:Skoro w Pesie się udało, to czemu tutaj nie musi się udać. A skoro prezes zapewnia, że są w stanie wybudować 80% niskiej podłogi, to oznacza, że wózek toczny muszą już mieć.
Do tego można byłoby nawet wykorzystać plany wózka tocznego ze 116N lub podobnej konstrukcji.
bystrzak2000 pisze:Też chciałbym wiedzieć jak to będzie wyglądać. Szukałem po necie, ale wszędzie są tylko opisy.
PS. A ten symboliczny obrazek jest gdzieś dostepny
Mówiąc w skrócie - skrzyżowanie 16T z Eurotramem.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:Do tego można byłoby nawet wykorzystać plany wózka tocznego ze 116N lub podobnej konstrukcji.
A to nie byłby plagiat?

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

plocmaster pisze:
TLG pisze:Do tego można byłoby nawet wykorzystać plany wózka tocznego ze 116N lub podobnej konstrukcji.
A to nie byłby plagiat?
To zależy, bo Protram może sobie przecież wykupić licencję. A poza tym jakimś prawem muszą mieć możliwość kopiowania wózków os stopiątki, które wyprodukowano dla 204 i 205. Tak samo mnie zastanawiają doczepy czynne dla Szczecina, które mają być podobno identyczne wyglądem do bulwy, a to też podchodzi pod plagiat...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

bystrzak2000 pisze:A poza tym jakimś prawem muszą mieć możliwość kopiowania wózków os stopiątki, które wyprodukowano dla 204 i 205.
Może po prostu ten cały patent wygasł? Ostatecznie 105-tka to ponad 30-letnia konstrukcja, i nie robią jej też od kilku lat. Albo po prostu się dogadali (czyżby Alstom rezygnował ze zbytu swych produktów w Polsce? Przynajmniej 105-tek?), na co wskazują właśnie te bulwy dla Szczecina.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

bystrzak2000 pisze:80% niskiej podłogi
Jeśli przelicznikiem niskiej podłogi są procenty to zbudować mogą prawie wszystko, 206 może być jak Tatra KT4D tyle że z niską podłogą, problem wózka tocznego rozwiązany bo go po prostu nie ma a wózki od 204 i 205 przy odpowiednim umiejscowieniu mogą być.
Jeśli nadal nie byłoby 80%, to niech doczepią coś na kształt członu środkowego w KTNF6 gdzie nie ma wózków tocznych tylko pojedyncze ośki toczne.

[ Dodano: 2007-02-18, 17:19 ]
Jakby było inaczej, to niech wykupią licencję wózków od 116N.

[ Dodano: 2007-02-18, 17:20 ]
TLG pisze:TMK2200
To jakiś tramwaj dla Chorwacji? I co w nim takiego szczególnego że nie mogą zrobić wersji 1435mm?

[ Dodano: 2007-02-18, 17:22 ]
plocmaster pisze:bulwy dla Szczecina
W sumie to Protram je też zrobić może, modyfikuje 204 przez dodanie niskiej podłogi między wózkami i tyle.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”