EU8N - tzn. MPK-owskie igraszki
Railway Gazette pisze:Kraków rolls out rebuilt tram
POLAND: MPK Kraków has rolled out the first EU8N tram to be built at the operator's own workshops using components from former Wien E6 and C6 vehicles.
An E6 car was extended with using a 290 mm entry height low-floor section supplied by Polish bus manufacturer Autosan, with bogies from C6 trailers.
The rebuilt tram now has a single cab and doors on one side only. The original doors, windows and traction equipment have been retained, and air-conditioning fitted. The interior has 48 new seats, space for 132 standees. 24 further rebuilds are planned
Mój kolejny cel wczorajszej wizyty w Krakowie. Rotax/MPK EU8N.
Wagony, z których wywodzi się ta konstrukcja opisałem Wam już w poście wyżej - w czasie mojej krakowskiej wizyty w zeszłym roku
A teraz sam wagon... zrobił na mnie ogromne wrażenie. Oczywiscie pozytywne. Jedyna wada EU8N to wysokie, strome schody, ale jak zauważyłem mieszkańcy Krakowa jakoś na to nie narzekają i sobie radzą
Przede wszystkim dla mnie EU8N to tramwaj z duszą. Stale coś w nim dzwoni, brzęczy, stale elektronika przed czymś ostrzega, informuje:
- zamknięcie drzwi - brzęczyk
- odjazd wagonu - w ostatnich drzwiach dzwonek elektroniczny (chyba)
- następny przystanek - kolejny dźwięk
I tak wkółko. W tym wagonie nie można się nudzić, ale największe wrażenie EU8N zrobił na mnie na nowej linii na Mały Płaszów. W Centrum powolne, ospałe i spokojne... na nowym, wydzielonym torowisku: szybkie ciche i wygodne
To jest w ogóle ciekawe, w EU8N nie słychać żadnego napędu, jedynie szum kół
Wnętrze
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26946
Środkowy człon, on również jest stosunkowo obszerny, mam wrażenie, że ten człon lepiej wykorzystano niż w Protramie...
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26947
Dla porównania jeszcze raz "niskopodłogowy" człon w 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/
W Protramie zamontowano poręcze. W EU8N jest wolna przestrzeń
A to wejście do środkowego członu. Nie trzeba jakoś specjalnie podności nogi do góry - oczywiście pod warunkiem, że wchodzimy z wysokiego peronu, a nie z poziomu ulicy
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26949
W ostatnich drzwiach można znaleźć dodatkową poręcz, jest ona pomocna przy wsiadaniu do wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/521/eu8n4.jpg/
Jeszcze na moment wnętrze wagonu. Dwie ławy, jedna w pierwszym, druga w trzecim członie - mieszkańcy Krakowa bardzo je polubili, chętni z tego korzystają
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n3.jpg/
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
A jeśli ktoś chce odrobinę dyskrecji z dziewczyną, to może wybrać sobie tylny zwis wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/213/eu8n1.jpg/
Trzeba jednak uważać, bo te dwa fotele stoją na niewielkim stopniu
Informacja pasażerska, kasowniki oraz biletomaty
Jest typowa dla zachodnich używanych, w Krakowie, wagonów.
http://imageshack.us/photo/my-images/716/eu8n2.jpg/
Nie ma żadnej wizualizacji, są tylko nazwy trzech najbliższych przystanków i kierunek jazdy. Dodatkowo nad drzwiami wisi niewielka dytka z "termometrem", czyli cała trasa i przystanki
W EU8N zainstalowano stare kasowniki R&G
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n7.jpg/
oraz stare biletomaty (są nowsze, ale o tym w innym temacie)
http://imageshack.us/photo/my-images/547/eu8n6.jpg/
Drzwi, posiadają fotokomórkę i zamykają się automatycznie same - motorniczy też je może zamknąć. Natomiast ciekawostka polega na tym, że w przypadku gdy na przystanku jest duża wymiana pasażerska i wchodzi dużo osób, elektronika co jakiś czas ostrzega przed zamknięcie drzwi (dźwiękowo), ale drzwi się nie zamykają.
A zatem nie ma możliwości przytrzaśnięcia kogoś, ale...
...jedyny przypadek to gdy motorniczy zamyka drzwi - wtedy lepiej nie próbować się z drzwiami. One po prostu się zamkną, razem z ręką i koniec.
Skrzydła dzwi poruszają się w miarę cicho i szybko
I jeszcze jedna uwaga odnośnie samodzielnego zamykania się drzwi. Mam wrażenie, że wszyscy w Krakowie rozumieją, że drzwi nie zamyka motorniczy, ale zamykają się same. I zauważyłem, że gdy drzwi się zamknęły, przed nosem dobiegającej osoby, to żaden z napotkanych ludzi nie walił pięścią po drzwiach, tylko spokojnie nacisnął sobie przycisk - i w efekcie otworzył drzwi.
W Warszawie zaraz by był krzyk, wyzwiska pod kątem motorniczego i tym podobne
I na koniec pytanie do kolegów z Krakow. Do czego służy to urządzenie ? Można je spotkać w pierwszym i trzecim członie EU8N
http://imageshack.us/photo/my-images/717/eu8n100.jpg/
Wagony, z których wywodzi się ta konstrukcja opisałem Wam już w poście wyżej - w czasie mojej krakowskiej wizyty w zeszłym roku
A teraz sam wagon... zrobił na mnie ogromne wrażenie. Oczywiscie pozytywne. Jedyna wada EU8N to wysokie, strome schody, ale jak zauważyłem mieszkańcy Krakowa jakoś na to nie narzekają i sobie radzą
Przede wszystkim dla mnie EU8N to tramwaj z duszą. Stale coś w nim dzwoni, brzęczy, stale elektronika przed czymś ostrzega, informuje:
- zamknięcie drzwi - brzęczyk
- odjazd wagonu - w ostatnich drzwiach dzwonek elektroniczny (chyba)
- następny przystanek - kolejny dźwięk
I tak wkółko. W tym wagonie nie można się nudzić, ale największe wrażenie EU8N zrobił na mnie na nowej linii na Mały Płaszów. W Centrum powolne, ospałe i spokojne... na nowym, wydzielonym torowisku: szybkie ciche i wygodne
To jest w ogóle ciekawe, w EU8N nie słychać żadnego napędu, jedynie szum kół
Wnętrze
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26946
Środkowy człon, on również jest stosunkowo obszerny, mam wrażenie, że ten człon lepiej wykorzystano niż w Protramie...
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26947
Dla porównania jeszcze raz "niskopodłogowy" człon w 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/
W Protramie zamontowano poręcze. W EU8N jest wolna przestrzeń
A to wejście do środkowego członu. Nie trzeba jakoś specjalnie podności nogi do góry - oczywiście pod warunkiem, że wchodzimy z wysokiego peronu, a nie z poziomu ulicy
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26949
W ostatnich drzwiach można znaleźć dodatkową poręcz, jest ona pomocna przy wsiadaniu do wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/521/eu8n4.jpg/
Jeszcze na moment wnętrze wagonu. Dwie ławy, jedna w pierwszym, druga w trzecim członie - mieszkańcy Krakowa bardzo je polubili, chętni z tego korzystają
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n3.jpg/
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
A jeśli ktoś chce odrobinę dyskrecji z dziewczyną, to może wybrać sobie tylny zwis wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/213/eu8n1.jpg/
Trzeba jednak uważać, bo te dwa fotele stoją na niewielkim stopniu
Informacja pasażerska, kasowniki oraz biletomaty
Jest typowa dla zachodnich używanych, w Krakowie, wagonów.
http://imageshack.us/photo/my-images/716/eu8n2.jpg/
Nie ma żadnej wizualizacji, są tylko nazwy trzech najbliższych przystanków i kierunek jazdy. Dodatkowo nad drzwiami wisi niewielka dytka z "termometrem", czyli cała trasa i przystanki
W EU8N zainstalowano stare kasowniki R&G
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n7.jpg/
oraz stare biletomaty (są nowsze, ale o tym w innym temacie)
http://imageshack.us/photo/my-images/547/eu8n6.jpg/
Drzwi, posiadają fotokomórkę i zamykają się automatycznie same - motorniczy też je może zamknąć. Natomiast ciekawostka polega na tym, że w przypadku gdy na przystanku jest duża wymiana pasażerska i wchodzi dużo osób, elektronika co jakiś czas ostrzega przed zamknięcie drzwi (dźwiękowo), ale drzwi się nie zamykają.
A zatem nie ma możliwości przytrzaśnięcia kogoś, ale...
...jedyny przypadek to gdy motorniczy zamyka drzwi - wtedy lepiej nie próbować się z drzwiami. One po prostu się zamkną, razem z ręką i koniec.
Skrzydła dzwi poruszają się w miarę cicho i szybko
I jeszcze jedna uwaga odnośnie samodzielnego zamykania się drzwi. Mam wrażenie, że wszyscy w Krakowie rozumieją, że drzwi nie zamyka motorniczy, ale zamykają się same. I zauważyłem, że gdy drzwi się zamknęły, przed nosem dobiegającej osoby, to żaden z napotkanych ludzi nie walił pięścią po drzwiach, tylko spokojnie nacisnął sobie przycisk - i w efekcie otworzył drzwi.
W Warszawie zaraz by był krzyk, wyzwiska pod kątem motorniczego i tym podobne
I na koniec pytanie do kolegów z Krakow. Do czego służy to urządzenie ? Można je spotkać w pierwszym i trzecim członie EU8N
http://imageshack.us/photo/my-images/717/eu8n100.jpg/
W sumie wszędzie w galeriach jest sporo zdjęć pokazujących od zewnątrz te ciekawe wagony, toteż ja skoncentrowałem się we wnętrzu, ale - życzenie klyenta jest naszym rozkazemSzymon pisze:J-31, brakuje jeszcze jakiejś fotki z zewnątrz
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26951
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26939
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26938
Jutro postaram się wgrać film, będzie również trochę widoku od zewnątrz
=============Edyta edytuje edycje ================
Obiecałem film i oto on. Bez muzyki, tylko dźwięki. Miłego oglądania
http://www.youtube.com/watch?v=MDtxfed3 ... e=youtu.be