Protram 405N-Kr

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Obrzydliwe czcionki na wyświetlaczach?
Bez przesady, niektóre były całkiem niezłe.

[ Dodano: 23 Mar 2012 01:42 ]
No, jedna chyba na pewno.

[ Dodano: 23 Mar 2012 01:45 ]
O, ta jest całkiem niezła.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

ppln pisze:Może tylko Novamedia zgodziła się na ten antyfunkcjonalny układ na bocznych LCD
Szukali taniego zamiennika, który zastąpi im R&G Plus... Znaleźli, ale jakie kłopoty są z nim, to szkoda gadać.

W ogóle okazało się, iż oryginalne tablice (NowaMedia) powodowały zwieszanie się sterownika, więc w Urbino 12 i prawdopodobnie też w 405N-Kr nie mamy tablic NM, tylko dużo lepiej działające Huger-y.

ppln

Post autor: ppln »

Coffee pisze:nie mamy tablic NM, tylko dużo lepiej działające Huger-y.
To to samo tylko z inną nalepką (chyba podzielili całość na 2 spółki, z których jedna produkuje/branduje sprzęt, a druga wdraża systemy)
pmaster pisze: Bez przesady, niektóre były całkiem niezłe.
Ale Kraków (zapoczątkowując "modę") miał wszędzie wgraną tę obrzydliwą.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Post autor: TranslatorPS »

ppln pisze:Ale Kraków (zapoczątkowując "modę") miał wszędzie wgraną tę obrzydliwą.
Obrzydliwa jest tylko w układzie warszawskim, gdzie wszystko masz pisane dużą literą. Natomiast w Krakowie, gdzie używa się małych liter, jest OK.
Coffee pisze:Szukali taniego zamiennika, który zastąpi im R&G Plus...
A PIXEL? A chwila, oni nie oferują własnych LCD pod termometry, nie? Zawsze był jeszcze BUSE, ale ichniejsze tablice boczne (z przygotowanymi już polami pod następne przystanki, bez elastyczności co do rozplanowania korali) mnie lekko mówiąc nie zadowalają... No i poza tym to, co ostatnio do Warszawy przyjechało w Solarisach - Macrosystem (ale tutaj koszta - ni wiem).

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Kiedy rozpoczął eksploatację? I faktycznie kursuje na 4 i 13? Bo z tego zdjecia wynika co innego:
http://phototrans.pl/14,552508,0,Protra ... _4001.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Z tego co widzę po zdjęciach na TWB, to MPK stara się ten tramwaj przetestować na wielu różnych liniach, ponieważ na jednym ze zdjęć widać #4001 na "jedynce", chwilę później na 50-tce, aż w końcu na 4-ce :cool:

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

OPi pisze:Kiedy rozpoczął eksploatację?
20.04.2012 na linii "1".
J-31 pisze:Z tego co widzę po zdjęciach na TWB, to MPK stara się ten tramwaj przetestować na wielu różnych liniach,
Był testowany. Miał się testować na linii "1" i "50", ale okazało się, że wagon spokojnie może zawczasu wyjechać na linię "4", gdzie został obsadzony na stałe.
OPi pisze:I faktycznie kursuje na 4 i 13?
Można to tak ująć :P W tej chwili linia "4" i "13" jest zawieszona z powodów remontu skrzyżowania pod Bagatelą, a linie te są połączone w jedną "73", gdzie na brygadzie 73-11 przypisany jest 405N-Kr.

Tutaj więcej szczegółów: http://www.kmk.krakow.pl/konstal_405n.html

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A ciekawi mnie jeszcze, co to za takie okrągła dziurka nad wyświetlaczem? Wygląda jak trzeci reflektor, jak na kolei, ale nie jestem pewien. :P

I pytanie, jaki zysk daje używanie dwóch pantografów naraz? Rozumiem sens istnienia dwóch, ale używania w codziennej eksploatacji już nie za bardzo.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

OPi pisze:I pytanie, jaki zysk daje używanie dwóch pantografów naraz? Rozumiem sens istnienia dwóch, ale używania w codziennej eksploatacji już nie za bardzo.
Wydaje mi się, że już ta kwestia była kiedyś omawiana wielokrotnie.

405NKr pobiera więcej prądu, niż skład 2x105Na. Podniesienie wszystkich pantografów zmniejsza obciążenie działające na każdy z nich. Z tego samego powodu trójskłady 105Na jeżdżą przeważnie na dwóch "patykach", zamiast na jednym.
Ostatnio zmieniony 2012-05-13, 23:23 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

OPi pisze:A ciekawi mnie jeszcze, co to za takie okrągła dziurka nad wyświetlaczem? Wygląda jak trzeci reflektor, jak na kolei, ale nie jestem pewien.
To trzeci reflektor, chyba jest wymagany przy jeździe w tunelu (z wyższą prędkością?), trzy reflektory mają inne podziemne tramwaje w europie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

irisbus pisze:To trzeci reflektor, chyba jest wymagany przy jeździe w tunelu (z wyższą prędkością?), trzy reflektory mają inne podziemne tramwaje w europie.
No tak, ale w tunelu tramwaje kursują z prędkością 30 km/h ;)

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

J-31 pisze:No tak, ale w tunelu tramwaje kursują z prędkością 30 km/h
Ale docelowo miało być 60km/h, wiec chyba lepiej się teraz na ewentualność wyższej prędkości zabezpieczyć niż później przebudowywać wagon, skoro można to zrobić teraz, nie wiem dokładnie jak to jest z tymi przepisami.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Pewnie i tak w tunelu gonią rozkład z adekwatną prędkością.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

pmaster pisze:Pewnie i tak w tunelu gonią rozkład z adekwatną prędkością.
Chyba ¯artujesz. Gdzie jak gdzie, ale nie w Krakowie... no chyba, że coś zmieniło o czym nie wiem :P

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

no chyba, że coś zmieniło o czym nie wiem
Nic się nie zmieniło... Rozkład był, jest i będzie fikcją w Krakowie.

szubak

Post autor: szubak »

Tramwaje mają rejestratory jazdy, więc generalnie w tunelu prowadzący raczej jadą te 30 km/h.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nareszcie miałem okazję poznać osobiście Protrama 405N-Kr. To właśnie specjalnie dla tego wyjątkowego wagonu pojechałem wczoraj do Krakowa. Specjalnie na niego polowałem. Objechałem pół miasta, goniłem go pieszo. Kiedy z zadyszką złapałem go za zderzak, motorniczy ulitował się i mnie wpuścił do środka...

... dobra żartowałem :mruga: , ale tylko częściowo. Faktycznie postanowiłem wczoraj zapolować na ten wagon. Dużo sobie po nim obiecywałem i ... w efekcie jakoś mnie nie zachwycił. No, ale po kolei

Po pierwsze długość wagonu robi ogromne wrażenie. To prawdziwy pociąg tramwajowy. Szczególnie się to odczuwa na ciasnych zakrętach zabytkowego Śródmieścia Krakowa, kiedy to tramwaj się dosłownie wije pomiędzy kamienicami

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/707/protram1.jpg/

Najfajniej jest, jak się siedzi w pierwszym członie, a tramwaj skręca i wtedy wystarczy lekko odwrócić głowę, by zobaczyć tył wagonu, który jeszcze jeszcze nawet nie wjechał na zwrotnicę ;)

Wnętrze wagonu
Jest całkiem praktyczne. O dziwo - jak na krakowskie warunki - MPK nie zdecydowano się jednak na podwójny rząd foteli (jak w niektórych 105-tkach). Fotele są pojedyncze

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/832/protram3.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/838/protram5.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/10/protram9.jpg/

Tył wagonu nie został wykorzystano pod miejsca siedzące. Jest tak jak w Konstalu 105Na ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/267/protram8.jpg/

Skoro wspominam o fotelach - są one wygodne - to warto zajrzeć na ich tył - to jeszcze jeden element, który mi się spodobał w Krakowie. MPK wykorzystało tylne oparcie foteli pod rekalmę. Bardzo ładnie to dopasowano. Z jednej strony wykorzystano przestrzeń, a z drugiej będzie mniejsza okazja do mazania przez młodzież ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/515/protram2.jpg/

Niskopodłogowe człony są dosyć obszerne. Ma to duże znaczenie, ze względu na spore potoki pasażerskie. A zatem ich scenografia jest jak najbardziej przemyślana

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/

Ciekawostką, która zrobiła na mnie ogromne wrażenie, to ... podświetlane krawędzie stopni wewnętrznych schodów

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/341/protram4.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/687/protram7.jpg/

Z tym rozwiązaniem spotykam się pierwszy raz, na pewno nie mają tego ani GT8S, ani EU8N, a już na pewno nie przypominam sobie tego w znanych mi Protramach 205WrAs ;)

Drzwi - odskokowo przesuwne - otwierają się szybko i sprawnie. Są bardzo szerokie i zapewniają szybką wymianę pasażerską ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/585/protram10.jpg/

Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.

Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/

Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.

Zanim spojrzymy na mapkę, to warto dodać, że ta czerwona kulka obraca się. I pomiędzy przystankami wytacza się z "dołka".

Mapka
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/440/protram12.jpg/
Czerwona kropka pulsuje (dlatego nie widać jej było na poprzedniej fotce) i przesuwa się w miarę ruchu wagonu

===============
Jeśli jeszcze na moment wyjdziemy z wagonu, to warto popatrzeć na wózki. Bardzo łądnie wciśnięto je pod przegub

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/824/protram13.jpg/

Oczywiście w tramwaju aż pachnie nowością. Tyle słów zachwytu. Teraz warto by się tym przejechać - film zmontuję nieco później - natomiast kilka słów opisu.

Na początek, ważne, wagon potrafi być bardzo szybki - szczególnie na równych, prostych, wydzielonych torowiskach. W Centrum jest trochę gorzej i motorniczy pewnie musi nieco więcej uwagi zwracać na tył pojazdu.

Natomiast tramwaj zachowuje się w ruchu jak zwykły Konstal 105Na. Odgłosy są podobne. Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ? Skoro chcą z jakiegoś powodu uciekać od 105-tek, to Protram w tej wersji - z tym napędem - chyba nie będzie dla nich alternatywą.

Cóż, zobaczymy ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

J-31 pisze: Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ?
Chce. Ma być ich 25.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

J-31 pisze:Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.

Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/

Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.
¯adna nowość, bo identyczne można od kilku lat spotkać w Gdańsku i jeszcze gdzieś (niech mnie ktoś oświeci)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Coffee pisze:Chce. Ma być ich 25.
Wow. No to ciekawa informacja. Wg. mnie MPK powinno przy okazji tych przebudów zamówić napęd tyrystorowy do tych wagonów, to wtedy mogło by być jeszcze lepiej ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”