Pesa Twist/Twist Step

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

2 fajna, a 3 to mi się z Łodzią kojarzy. Po co wszędzie pcha się zółty?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

1-sza mi się nie podoba. Zbyt przekombinowana. Dwójka najładniejsza ;)

Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 »

2-ga najlepsza ! :)

Tigin

Post autor: Tigin »

Mnie tam się 3 podoba najbardziej ;) A 2 to by do TŚ pasowała :P

kszyszek

Post autor: kszyszek »

Klamka zapadła. Częstochowskie Twisty będą pomalowane według drugiego schematu. Moim zdaniem bardzo dobrze. Estetycznie i klasycznie, a zarazem nowocześnie.

http://czestochowa.gazeta.pl/czestochow ... rwony.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Brawo. Dobry wybór. Jak widać, większości uczestników sondażu również przypadł do gustu. Teraz pozostaje już tylko czekać na nowe "tramwajki" :)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Świetny wybór. :D Dobrze postąpili - wybrali to, co najlepsze. I na dodatek widzę, że z miażdżącą przewagą.

Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 »

Znakomicie ! Dobrze, że nie wybrali nic innego tylko opcję nr 2 ;)
Gratulacje !

Liwnik

Post autor: Liwnik »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Rzeczywiście coś tam zaczyna się dziać, ale faktycznie - tak jak napisał powyżej Liwnik - sam jestem ciekawy, czy coś z tego wyjdzie. Czy uda się przynajmniej PESIE podpisać jakiś kontrakt ? ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A tak BTW, PESA ma prywatnego właściciela, czy jest jeszcze jakiś udział państwa?

sphinx

Post autor: sphinx »

Już chyba nie ma udziału państwa.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Choć aktualnie tramwajowa Polska Swinguje, to jednak w niedalekiej przyszłości może zacząć tańczyć Twista. Jak już zapewne większość się domyśla w niniejszym artykule będziemy poruszać kwestię najnowszego tramwaju z Pesy.
[...]
Jednak posiadanie w ofercie jedynie jednego typu tramwaju jest niewystarczające, zwłaszcza wobec praktycznego odkrywania wad wieloczłonowych pojazdów o całkowicie niskiej podłodze. Obecnie wiadomo już, że tramwaje tego typu stawiają znacznie większe niż konstrukcje klasyczne wymagania dotyczące jakości torowiska, natomiast wysunięta mocno do przodu kabina jest powodem wielu narzekań motorniczych. Dodatkowo tramwaje wieloprzegubowe mają zazwyczaj zredukowaną liczbę osi, co jednoznacznie przekłada się na zwiększone naciski osiowe stawiające większe wymagania odnośnie infrastruktury oraz generujące większy niż w konstrukcji klasycznej hałas i wibracje podczas przejazdu. Ponieważ nie w każdym mieście torowiska są utrzymywane w tak idealnym stanie, więc naturalną koleją rzeczy część z przedsiębiorstw tramwajowych poszukuje innego bardziej klasycznego rozwiązania, które jednak oferuje przynajmniej częściowy wariant niskopodłogowy. Na takie właśnie zapotrzebowania odpowiada najnowszy tramwaj z Pesy.
Choć obecnie nazwa Twist wydaje się jedyną rozsądną kontynuacją 'tanecznego' klucza, to jednak jeszcze niedawno nie było to tak do końca pewne. Ostatecznie decyzja została podjęta, foldery wydrukowane i już oficjalnie możemy nazywać nowe tramwaje jako Twist. Pierwszym ich odbiorcą stanie się MPK w Częstochowie, które zamówiło 7 pojazdów za łączną sumę 50,3 miliona złotych, co daje atrakcyjną cenę jednostkową na poziomie 7,185 miliona złotych. Jednak pomimo, iż aktualnie Pesa ma zawarty jedynie jeden kontrakt na dostawę tej generacji pojazdów, to już w materiałach producenta możemy wyczytać przewidywane warianty wykonania. Jak można zauważyć tramwaj ma być dostępny w trzech wariantach szerokości oraz na trzy najczęściej spotykane rozstawy szyn. Pojawienie się w tabeli rozstawu 1520 mm (w zasadzie powinien być 'staro rosyjski' 1524 mm ponieważ sieci tramwajowe go zachowały) jest związane z dużymi nadziejami eksportowymi dla tych tramwajów w krajach byłego ZSRR. Pierwsze sukcesy mają szansę zostać osiągnięte w Kazachstanie, gdzie przedsiębiorstwo tramwajowe z Pawłodaru jest bliskie wyłonienia wykonawców modernizacji sieci tramwajowej oraz dostawcy nowego taboru. Pesa jest bliska zawarcia umowy na dostawę dwóch kompletnych tramwajów oraz uruchomienia montowni o czym szerzej informowaliśmy tutaj. Decyzja o wyborze tramwajów Twist zamiast Swing jest podyktowana lokalnymi warunkami a dokładniej kiepskim stanem istniejącego torowiska oraz co ważniejsze niższych nacisków na oś jakie wygeneruje tramwaj z ośmioma zamiast sześcioma osiami.
Jak zostało wspomniane wyżej Twist będzie posiadał cztery wózki, z czego dwa pod członem środkowym oraz po jednym na końcu członów skrajnych. Tak więc jest to typowe klasyczne rozwiązanie umożliwiające zabudowę niskiej podłogi (350 mm nad główką szyny) między skrajnymi wózkami, która będzie stanowiła około 70 % długości pojazdu. Pozostała część znajdzie się na podwyższeniach, które będą dostępne za pomocą stopni lub ramp (zależnie od zamawiającego). W podstawowym wariancie napędne będą jedynie wózki skrajne (niestety w materiałach promocyjnych jeszcze nie sprecyzowano parametrów mocy), jednak jak można zauważyć producent już w założeniach przewiduje możliwość zastosowania jeszcze jednego wózka napędnego. Rozwiązanie to pozwoli zaoferować lepsze parametry trakcyjne, zwłaszcza na stromych wzniesieniach, jednak rozwiązanie to zapewne zmniejszy udział niskiej podłogi lub będzie wymagało zastosowania ramp w środku składu. Pozostałe znane parametry to liczba miejsc siedzących 45 oraz 163 stojące przy założeniu 5 osób na metr kwadratowy. Ponieważ ostateczne parametry tramwaju będą zależne od zamawiającego, więc i te dane będą różne w zależności od zamówienia, zwłaszcza wobec możliwości zakupu pojazdu jako jedno lub dwukierunkowy. Jedyny w miarę stały parametr to liczba członów ustanowiona na 3 i choć oficjalne dane raczej nie ukazują możliwości zamówienia pojazdu z krótkim członem środkowym, to zapewne i takiej opcji w przypadku zamówienia nie możemy wykluczyć.
Platforma tramwajów Twist
Długość 32 m
Szerokość 2,3 m;2,4 m;2,65 m
Rozstaw szyn 1000 mm;1435 mm;1520 mm
Liczba miejsc siedzących 45
Liczba miejsc stojących 163 (5 osób na m2)
Napięcie zasilania 600 V DC
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 70 km/h
Układ osi Bo'2'2'Bo';Bo'Bo'2'Bo'
Wysokość podłogi w wejściach 350 mm (od główki szyny)
Wady tramwajów wieloczłonowych są dosyć powszechnie znane, natomiast poszczególne przedsiębiorstwa tramwajowe po przeanalizowaniu swoich potrzeb i parametrów posiadanej sieci tramwajowej decydują się na bardziej klasyczne rozwiązania. Tak od lat dzieje się w Krakowie, od niedawna w Częstochowie, natomiast w niedalekiej przyszłości taki scenariusz zostanie ugruntowany również w GOP. Pesa 'zdobyła' Częstochowę więc być może 'zdobędzie' również GOP a kto wie, może kolejne miasta zdecydują się na wybór bardziej klasycznych tramwajów?
http://infotram.pl/text.php?from=main&id=43197
Czy jako "tramwaje wieloprzegubowe" należy rozumieć pojazdy ze sztywnymi wózkami? Jakież to ogromne wady one posiadają? Pytam się bo "wady" wymienione w tekście to straszne ogólniki.

spooney

Post autor: spooney »

Twist się wynurzył z kryjówki :D

Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem jak rozplanowano wnętrze ? :P

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ładny jest. Mam tylko wrażenie jakby był węższy od Swinga. :P

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Wow, bardzo ładny, może jestem zielony, ale to ten dla Częstochowy ?

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM »

Owszem.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Malowanie może nie za ciekawe, ciekawe jak by się prezentował w starym malowaniu MPK (biało fioletowe)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Jest całkiem nieźle, ale razi brak czarnych wstawek na ścianach krańcowych, jak z wizualizacji:
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”