[Śląskie] Tabor tramwajowy
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Ten, kto wie - to wie, a kto nie wie - ten nie wie, ale w ostatnią sobotę - 23 września - Tramwaje Śląskie zorganizowały dzień otwarty. W tym roku TŚ udostępniły dla zwiedzających zajezdnię nr. 4 "Gliwice", zlokalizowaną w Gliwicach przy ul. Chorzowskiej 150. To jest dosłownie na pograniczu Gliwic i Zabrza.
Dla mnie - warszawiaka - taka impreza to świetna okazja do tego by zobaczyć i obfocić to, czego nie mam w Warszawie, a mogę znaleźć tylko na Górnym Śląsku. I w tym roku trafił mi się skarb... Duewag PTm #913 "Wawrzek"
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... KnR-MDon7D
Trzeba przyznać, że ta modernizacja wagonu typu PT zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. TŚ całkiem ładnie go wyremontowało. Tramwaj robi wrażenie fabrycznie nowego. Zajrzyjmy do wnętrza
1. Najważniejszym elementem wagonu to środkowy człon niskopodłogowy
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Jak widać jest on dosyć obszerny. Wg mnie dosyć dobrze wykorzystano tą niską przestrzeń. Gorzej może będą mieli cykliści - dla rowerów tutaj raczej nie ma miejsca, ale dwa wózki się zmieszczą. A w razie potrzeby są miejsca siedzące rozkładane
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Dolny przycisk przeznaczono dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami. Jest to sygnalizacja potrzeby rozłożenia rampy
Przy schodach łączących człony znaleziono miejsce na fotele. Po jednej stronie pojedyncze, po drugiej, podwójne
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
2. Tak wygląda trzeci człon - pierwszy jest dosyć podobny
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
W pełni zachowano stary układ siedzeń. Poniżej dla porównania, zdjęcie z wagonu w wersji oryginalnej
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
A tak "Wawrzek" wygląda po remoncie. Jak widać jest po staremu. Pojedyncze fotele po prawej też były w wersji oryginalnej
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Ta skrzynia - to skrzynia z piaskiem (piasecznica)
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
3. Zrezygnowano z rozkładanych stopni przy drzwiach. Jest teraz klasycznie
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
4. No, a teraz ciekawostka. Tramwaj został wyposażony w gniazdka USB
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Jedyna wada wagonu, to taka, że stracił on swoją dwukierunkowość. Mogę mieć tylko nadzieję, że przy modernizacji następnego wagonu, TŚ utrzymają ten charakter.
Generalnie tramwajem przyjemnie i wygodnie się jedzie. To mu pozostało z wersji oryginalnej
Dla mnie - warszawiaka - taka impreza to świetna okazja do tego by zobaczyć i obfocić to, czego nie mam w Warszawie, a mogę znaleźć tylko na Górnym Śląsku. I w tym roku trafił mi się skarb... Duewag PTm #913 "Wawrzek"
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... KnR-MDon7D
Trzeba przyznać, że ta modernizacja wagonu typu PT zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. TŚ całkiem ładnie go wyremontowało. Tramwaj robi wrażenie fabrycznie nowego. Zajrzyjmy do wnętrza
1. Najważniejszym elementem wagonu to środkowy człon niskopodłogowy
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Jak widać jest on dosyć obszerny. Wg mnie dosyć dobrze wykorzystano tą niską przestrzeń. Gorzej może będą mieli cykliści - dla rowerów tutaj raczej nie ma miejsca, ale dwa wózki się zmieszczą. A w razie potrzeby są miejsca siedzące rozkładane
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Dolny przycisk przeznaczono dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami. Jest to sygnalizacja potrzeby rozłożenia rampy
Przy schodach łączących człony znaleziono miejsce na fotele. Po jednej stronie pojedyncze, po drugiej, podwójne
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
2. Tak wygląda trzeci człon - pierwszy jest dosyć podobny
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
W pełni zachowano stary układ siedzeń. Poniżej dla porównania, zdjęcie z wagonu w wersji oryginalnej
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
A tak "Wawrzek" wygląda po remoncie. Jak widać jest po staremu. Pojedyncze fotele po prawej też były w wersji oryginalnej
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Ta skrzynia - to skrzynia z piaskiem (piasecznica)
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
3. Zrezygnowano z rozkładanych stopni przy drzwiach. Jest teraz klasycznie
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
4. No, a teraz ciekawostka. Tramwaj został wyposażony w gniazdka USB
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
Jedyna wada wagonu, to taka, że stracił on swoją dwukierunkowość. Mogę mieć tylko nadzieję, że przy modernizacji następnego wagonu, TŚ utrzymają ten charakter.
Generalnie tramwajem przyjemnie i wygodnie się jedzie. To mu pozostało z wersji oryginalnej
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Niestety wszystkie Pt które idą do remontu stracą dwukierunkowość. Dla mnie to absurd ale co ja tam wiem...
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Szkoda, bo coś słyszałem, że TŚ rozważały modernizację jednego z wagonów, ale z zachowaniem dwukierunkowości - to pewnie coś się zmieniło.
No cóż - jest przetarg, również na dwukierunkowce, to pewnie w ten sposób sobie odbiją. Zanim zmodernizują resztę PT, to pewnie dojadą nowe tramwaje
No cóż - jest przetarg, również na dwukierunkowce, to pewnie w ten sposób sobie odbiją. Zanim zmodernizują resztę PT, to pewnie dojadą nowe tramwaje
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Już wiemy, że na razie TŚ mają dwie oferty FPS i Modertransu. No i teraz znalazłem ciekawostkę. Otóż Tramwaje Elbląskie sp. z o.o. w połowie tego roku rozstrzygnęło przetarg na odstawę trzech nowych tramwajów. Mają być jednoczłonowe z określoną długością 14-15,5 m. I z wymaganym udziałem części niskopodłogowej - co najmniej 30% w stosunku do powierzchni dla osób stojących.kubex pisze: ↑2017-07-30, 01:08 Odkopię, bo warto:
Jadą przetargi!
Przetarg na solówki:Przetarg na 2 i 3 członowce
- 8 jednoczłonów jednokierunkowych
- 2 jednoczłony dwukierunkowe
- długość min. 13,5m
- co najmniej 20%LF (liczyłem że będzie 100...)
- 27 dwuczłonów jednokierunkowych:
- długość 22m-25m
- co najmniej 60%LF (znowu - liczyłem na więcej)
Ja nie rozumiem po technicznemu, ale SSC podaje m.in.: że w wieloczłonach ma być klima, po raz pierwszy w TŚ (nie wiem co do jednoczłonów).
- 8 trójczłonów jednokierunkowych
- długość 30m-32m
- co najmniej 70%LF
Umowę podpisano z Modertransem. Wykonawca ma czas na realizację kontraktu - 24 miesiące. Czyli zanim TŚ otrzymają nowe wagony, będziemy wiedzieli jak wyglądają oferowane TŚ tramwaje przez Modertrans
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Mamy otwarcie ofert w przetargu na przeguby - Solaris&Stadler i Pesa, ta druga jest tańsza ale obie są ponad budżetem. A w przypadku solówek to FPS wniósł odwołanie, które - nie oszukujmy się - nie zmieni nic i prawdopodobnie wygra Modertrans.
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Wraca temat najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na 10 wagonów częściowo niskopodłogowych - jednoczłonowych. Z czego osiem ma być jednokierunkowe, a dwa dwukierunkowe (dla linii 38 w Bytomiu).
Przetarg wciąż trwa, ale HCP Cegielski już składa skargę do KIO na TŚ, że - cytuję "przewoźnik źle interpretuje własne kryteria oceny ofert."...
... czytaj TŚ nie są zainteresowane ich ofertą, bo oferta z Modertransu jest tańsza - i oni właśnie o tym się dowiedzieli. Decyzja TŚ może być słuszna i coś mi się wydaje, że oni chyba bardzo nie chcą HCP
KIO - ostatecznie oddaliło wniosek Cegielskiego, ale ten zapewne nie złoży broni i będzie walczyć dalej. Ten przetarg ma szansę się przedłużyć, ze względu na odwołania
Link do artykułu
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 56553.html
Przetarg wciąż trwa, ale HCP Cegielski już składa skargę do KIO na TŚ, że - cytuję "przewoźnik źle interpretuje własne kryteria oceny ofert."...
... czytaj TŚ nie są zainteresowane ich ofertą, bo oferta z Modertransu jest tańsza - i oni właśnie o tym się dowiedzieli. Decyzja TŚ może być słuszna i coś mi się wydaje, że oni chyba bardzo nie chcą HCP
KIO - ostatecznie oddaliło wniosek Cegielskiego, ale ten zapewne nie złoży broni i będzie walczyć dalej. Ten przetarg ma szansę się przedłużyć, ze względu na odwołania
Link do artykułu
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 56553.html
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Mamy ciąg dalszy sprawy najnowszego przetargu TŚ na 10 wagonów. Komisja przetargowa dzisiaj otworzyła oferty. TŚ wybrały ofertę Modertransu
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57233.html
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57233.html
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Czyli to samo, co w Elblągu. Ciekaw jestem jaką konstrukcję zaproponował Cegielski. Czy było to coś bliższe Pumy czy 123N?
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Puma była niska w 100% więc raczej coś bliżej 123N
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Oj, z tego co pamiętam to gdzieś było mówione że raczej będzie to konstrukcja inna niż ta dla Elbląga, śląskie bodajże mają mieć znacznie większy udział niskiej podłogi.. Jest może ktoś w stanie potwierdzić bądź zaprzeczyć?
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
No mi chodzi o wysokość podłogi w "wysokich wejściach". W końcu Cegielski zaproponował ponad 60% niskiej podłogi w 13,5 metrach długości wagonu. Nie jest wcale powiedziane, że musi to być konstrukcja wzorowana na stopiątce, jak Moderusy.
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
No własnie, a z tego co pamiętam to w Elblągu Pesa oferowała coś na wzór modernizowanych konstali aniżeli krótkich Twistów czy co tam oni mają?
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
To Modertrans.
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Jeezu, jasne że tak, wszystko pomieszałem kompletnie Dobra o nic nie pytałem
Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura
Ciąg dalszy historii najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na zakup 10 wagonów jednoczłonowych z niską podłogą. TŚ wybrały ofertę Modetransu, toteż poznański konkurent tj. Fabryka Pojazdów Szynowych "H. Cegielskiego" złożyło odwołanie do KIO. Na szczęście dla TŚ, KIO oddaliło ten wniosek, to daje szanse na podpisanie umowy z Modertransem
Link
http://infotram.pl/odwolanie-cegielskie ... 01877.html
Link
http://infotram.pl/odwolanie-cegielskie ... 01877.html
Re: [Śląskie] Tabor tramwajowy
Wczoraj z okazji dni otwartych zajezdni Zawodzie zaprezentowano nowy zabytkowy wagon. Jest to ex. Szkoleniowy wagon o numerze #2 który dostał swój historyczny numer. Wóz będzie stacjonował póki co w Będzinie chociaż patrząc na roszady jakie Tramwaje Śląskie robią między zajezdniami może równie dobrze wyjechać gdzieś indziej. Wóz nie ma kasowników ale za to kompletną instalację pod ŚKUP więc można się spodziewać, że zarówno jak #308 oraz #338 będzie kursować gdzieś na linii.
http://phototrans.pl/14,994982,0,Konstal_105N_546.html
Miałem okazję się nim przejechać i zarówno wygląda jak i jeździ ekstra aczkolwiek jedynym minusem odejmującym sporo klimatu jest zainstalowana w nim przetwornica statyczna zamiast wirowej.
Niestety 102Na #183 która również miała być jedną z atrakcji została uziemiona na Batorym przez pożar instalacji elektrycznej.
Kolejne dobre wieści są takie, że "Kanciok" #8 vel. #150 został wciągnięty na halę i wszystko wskazuje na to, że również zostanie wyremontowany.
http://phototrans.pl/14,994982,0,Konstal_105N_546.html
Miałem okazję się nim przejechać i zarówno wygląda jak i jeździ ekstra aczkolwiek jedynym minusem odejmującym sporo klimatu jest zainstalowana w nim przetwornica statyczna zamiast wirowej.
Niestety 102Na #183 która również miała być jedną z atrakcji została uziemiona na Batorym przez pożar instalacji elektrycznej.
Kolejne dobre wieści są takie, że "Kanciok" #8 vel. #150 został wciągnięty na halę i wszystko wskazuje na to, że również zostanie wyremontowany.
Re: [Śląskie] Tabor tramwajowy
A o nowym Moderusie:
http://phototrans.pl/14,1041412,0.html
...i nowej Pesie:
http://phototrans.pl/14,1056029,0,Pesa_ ... _1023.html
...nikt ani słowa
To może ja kilka: o ile moderus, który nadal trąci głęboką modernizacją poczciwego konstala, niezwykle mi się podoba i przypadł do gustu wizualnie, o tyle Pesa, w porównaniu do poprzedniego wyglądu ścian czołowych, to jakaś tragedia...
Nie jechałem żadnym dotychczas ale jak będzie okazja to na pewno dam znać co i jak!
http://phototrans.pl/14,1041412,0.html
...i nowej Pesie:
http://phototrans.pl/14,1056029,0,Pesa_ ... _1023.html
...nikt ani słowa
To może ja kilka: o ile moderus, który nadal trąci głęboką modernizacją poczciwego konstala, niezwykle mi się podoba i przypadł do gustu wizualnie, o tyle Pesa, w porównaniu do poprzedniego wyglądu ścian czołowych, to jakaś tragedia...
Nie jechałem żadnym dotychczas ale jak będzie okazja to na pewno dam znać co i jak!
Re: [Śląskie] Tabor tramwajowy
Cześć. Auper.
Rzeczywiście nikt nie wspomniał o tych tramwajach ani słowa. Aczkolwiek dla mnie nie są tajemnicą, bo wiem o nich od dawna i już je nawet rysowałem.
Gdyby nie pandemia, to pewnie dawno już bym był na Śląsku, celem dokładnego obejrzenia tych wagonów. I przyznam, że tylko czekam na to aż koronawirus znudzi się i dam nam trochę spokoju, bo chętnie wskoczył bym w pociąg i pojechał na Śląsk, by obejrzeć nowe nabytki TŚ. A warto byłoby je zobaczyć, bo zdjęcia, zdjęciami, a wrażenia na miejscu to co innego
Rzeczywiście nikt nie wspomniał o tych tramwajach ani słowa. Aczkolwiek dla mnie nie są tajemnicą, bo wiem o nich od dawna i już je nawet rysowałem.
Gdyby nie pandemia, to pewnie dawno już bym był na Śląsku, celem dokładnego obejrzenia tych wagonów. I przyznam, że tylko czekam na to aż koronawirus znudzi się i dam nam trochę spokoju, bo chętnie wskoczył bym w pociąg i pojechał na Śląsk, by obejrzeć nowe nabytki TŚ. A warto byłoby je zobaczyć, bo zdjęcia, zdjęciami, a wrażenia na miejscu to co innego