Tramwaje w Krakowie - tabor, infrastruktura
W sumie wygląda to super, a propo.
Co to jest ten szklany budynek po lewej stronie ?
http://www.zikit.krakow.pl/images/stori ... 20logo.jpg
Co to jest ten szklany budynek po lewej stronie ?
http://www.zikit.krakow.pl/images/stori ... 20logo.jpg
Tak naprawdę są potrzebne po to, żeby rządzących szlag nie trafił po 1 kadencji.
Jeśli chodzi o skalę rozwoju sieci tramwajowej w Krakowie w relacji do innych miast, to pewnie trzeba by policzyć dokładnie, ale może być tak, że jest faktycznie na 1. miejscu. Trzeba dodać do tego 3 kwestie:
- należałoby uwzględnić liczbę mieszkańców, bo Kraków jest dziś drugim największym miastem w Polsce,
- rozbudowa sieci przebiega u nas bardzo nieregularne, akurat teraz mamy zbieg dwóch inwestycji, które robią duże wrażenie tj. linie na Ruczaj i Lipską, jedna się zaczyna a druga kończy,
- Kraków jest przykładem miasta, w którym dla wszystkich było od lat oczywiste, że sieć tramwajową należy rozwijać; inne miasta wybrały swoje własne drogi - Warszawa postawiła na metro, nie zapominając też o tramwajach itd.
Jeśli chodzi o skalę rozwoju sieci tramwajowej w Krakowie w relacji do innych miast, to pewnie trzeba by policzyć dokładnie, ale może być tak, że jest faktycznie na 1. miejscu. Trzeba dodać do tego 3 kwestie:
- należałoby uwzględnić liczbę mieszkańców, bo Kraków jest dziś drugim największym miastem w Polsce,
- rozbudowa sieci przebiega u nas bardzo nieregularne, akurat teraz mamy zbieg dwóch inwestycji, które robią duże wrażenie tj. linie na Ruczaj i Lipską, jedna się zaczyna a druga kończy,
- Kraków jest przykładem miasta, w którym dla wszystkich było od lat oczywiste, że sieć tramwajową należy rozwijać; inne miasta wybrały swoje własne drogi - Warszawa postawiła na metro, nie zapominając też o tramwajach itd.
Wy to akurat macie idealne pole do popisu. Przecież centrum Krakowa to wąskie i niezbyt przepustowe ulice. Dlatego gdyby tak gdzie się by tylko dało tworzyć buspasy, lub nie pozwalać autom wjeżdżać na torowiska, to już byłby sukces.filimer pisze:Wątpię, rentowność będzie oscylować w obecnych granicach, do zysku trzeba by zaorać większość dróg w Krakowie i zmusić ludzi do jeżdżenia komunikacją miejską
Słyszałem wiele opinii ekspertów, że w Krakowie w ciągu ostatnich 10 lat dzięki budowie linii tramwajowych i buspasów liczba podróżujących KM zwiększyła się o 40%, podczas gdy w niektórych miastach spada.filimer pisze:Wątpię, rentowność będzie oscylować w obecnych granicach
^^ To akurat efekt wielu czynników - powstania nowych miejsc pracy, rozwoju szkolnictwa wyższego, boomu turystycznego, pozostania w Krakowie studenckiego wyżu demograficznego, budowy nowych linii tramwajowych, wzrostu cen paliw etc. Do tego doszły rozwiązania ograniczające parkowanie w centrum oraz fakt, że podróż prawie z każdej pętli tramwajowej do centrum zajmuje maksymalnie pół godziny. Na pewno pomaga to inwestycjom w komunikację, szkoda jedynie, że jednocześnie nie blokuje się niektórych zdecydowanie mniej potrzebnych inwestycji drogowych i innych...
Już udało się, w kilku miejscach zabytkowego Śródmieścia, odseparować tramwaje od samochodów osobowych. Np. na Stradomskiej, czy na św. Gertrudy. To są dwa przykłady, gdzie samochody grzecznie stoją na swoim pasie, a tramwaje mają wolną drogę.OPi pisze:Przecież centrum Krakowa to wąskie i niezbyt przepustowe ulice. Dlatego gdyby tak gdzie się by tylko dało tworzyć buspasy, lub nie pozwalać autom wjeżdżać na torowiska, to już byłby sukces.
Mnie najbardziej podoba się, że krakowskie MPK nie tylko kupuje fabrycznie nowe tramwaje, ale również kupuje a następnie remontuje używane tramwaje (E1, GT8S i inne).
Skutek tego jest taki, że komfort podróży nawet w tych używanych zachodnich wagonach tramwajowych jest naprawdę wysoki. A patrząc na ich wyremontowane wnętrze, aż trudno uwierzyć, że jedzie się starym wagonem. No i teraz do tego dochodzi jeszcze kwestia EU8N. Co na skalę całej Polski - jest naprawdę "kosmosem". Szczególnie, że te wagony są przebudowywane siłami własnymi przez MPK.
Podobną modernizację ale dla N8C zamówił sobie ZKM Gdańska, ale... oni to zamówili w Modertransie, czyli de facto w firmie zewnętrznej
A zatem wielkie brawa dla MPK
Nie tylko MPK Kraków wykonuje takie rzeczy, ale też MPK Poznań ma Modertrans, a MPK Wrocław ma Protram. Ale faktem jest to, że krakowskie warsztaty najdłużej praktykują robienie głębokich modernizacji i nie tylko dla siebie. Gdyby się tak cofąć w czasie, to można sobie przypomnieć modernizacje szczecińskich, wrocławskich i krakowskich 102Na bodaj w latach 80., czy niedawny montaż NGT6 dla Krakowa i Gdańska.
Jeszcze MPK Łódź sp. z o.o - o którym zupełnie zapomniałem. Ich warsztaty nie tylko samodzielnie modernizują swoje wagony (i to nawet całkiem ładnie), ale montowali Bombardiery oraz pracowali przy prototypie Solarisa Tramino
Myślę, że zarówno MPK Łódź, jak i MPK Kraków to dwie firmy, które samodzielnie potrafią przebudować całkiem fajnie i gruntownie wagony tramwajowe
Myślę, że zarówno MPK Łódź, jak i MPK Kraków to dwie firmy, które samodzielnie potrafią przebudować całkiem fajnie i gruntownie wagony tramwajowe
Tylko Kraków to robi, a Łódź nie. Cały czas pakujemy się w bezsensowne remonty Konstali zamiast próbować ściągać M8x i je przerabiać (w sumie GT8 też są o niebo lepsze od składu Konstali)J-31 pisze:Myślę, że zarówno MPK Łódź, jak i MPK Kraków to dwie firmy, które samodzielnie potrafią przebudować całkiem fajnie i gruntownie wagony tramwajowe