[Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

ppln pisze:A nie macie jakiejś trasy wyposażonej tylko w zwrotnice sterowane radiowo (jakąkolwiek metodą, choćby i po łódzku - przez podczerwień)?
A myślisz, ze na śląsku wiedzą co to podczerwień?

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

ppln pisze:A nie macie jakiejś trasy wyposażonej tylko w zwrotnice sterowane radiowo (jakąkolwiek metodą, choćby i po łódzku - przez podczerwień)?
Nie znam się za bardzo w tym temacie, ale jest choćby w Katowicach kilkanaście takich zwrotnic, które automatycznie się ustawiają jak motorniczy włączy kierunkowskaz w prawo bądź w lewo, czasami jednak sygnał nie złapie i trzeba taką zwrotnicę uruchomić ręcznie.
ppln pisze:Poza tym 20 cm przed zwrotnicą to już powinna zaskoczyć blokada
Nie zawsze u nas właśnie "zaskoczy".

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Na Śląsku jest system radiowy sterowania zwrotnicami, ale posiadają go tylko wagony typu 116Nd kursujące głównie na zmodernizowanej trasie Katowice-Brynów. Natomiast pozostałe wagony (więc dużo więcej) jeździ na zasadzie jazdy z prądem lub bez. Czyli chcąc jechać w lewo motorniczy jedzie z poborem prądu, a w prawo na wybiegu. Umożliwia to specjalnie zbudowana sieć trakcyjna z tzw.sankami umieszczonymi w pewnej odległości przed zwrotnicą. Ten system jest najstarszym po ręcznym z użyciem wajchy.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Dzięki wielkie za dokładne wyjaśnienie obu tych systemów.
siekierowy pisze:Czyli chcąc jechać w lewo motorniczy jedzie z poborem prądu, a w prawo na wybiegu.
A jak chce jechać prosto to musi ręcznie przestawić iglice ? Bo o co mi chodzi- są takie rozjazdy które mają albo skręt w prawo/lewo i jazdę na wprost.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Ja takich rozjazdów nie widziałem. Każda zwrotnica ma tylko dwie możliwości jazdy, chyba że ma dwie iglice, ale wtedy system sterowania też się dubluje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

siekierowy pisze:Ja takich rozjazdów nie widziałem
Także nigdy nie widziałem takich rozjazdów.
siekierowy pisze:tedy system sterowania też się dubluje.
Stąd jeszcze za czasów "saneczek" w Warszawie częste były przypadki "podcięć", kiedy motorniczy po przejechaniu pierwszych jadąc za poprzedzającym składem załączał jazdę za wcześnie przejeżdżając pod drugimi.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

TLG pisze:
siekierowy pisze:Ja takich rozjazdów nie widziałem
Także nigdy nie widziałem takich rozjazdów.
siekierowy pisze:tedy system sterowania też się dubluje.
Stąd jeszcze za czasów "saneczek" w Warszawie częste były przypadki "podcięć", kiedy motorniczy po przejechaniu pierwszych jadąc za poprzedzającym składem załączał jazdę za wcześnie przejeżdżając pod drugimi.
W Krakowie, za czasów "sanek" stosowano również tzw. blokady liniowe.
Polegało to na tym, iż kiedy pierwszy wagon przejechał pantografem po snakach włączała się blokada, która uniemożliwiała zmienienie kierunku na zwrotnicy, pantografem w drugim wagonie (lub składzie). Wyłącznik zazwyczaj również wyglądał jak "sanki" lecz był usytuowany mniej/więcej 20 metrów od zwrotnicy (trzecie wagony miały złożone pantografy, więc nie było problemu). A później wprowadzono podczerwień...

piotram

Post autor: piotram »

TLG pisze:
siekierowy pisze:Ja takich rozjazdów nie widziałem
Także nigdy nie widziałem takich rozjazdów.
.
A ja widziałem :) W Poznaniu w zajezdni Gajowa - w 3 kierunki. Oczywiście ręczna ;)

[ Dodano: 17 Mar 2010 21:51 ]
Coffee pisze: W Krakowie, za czasów "sanek" stosowano również tzw. blokady liniowe.
Polegało to na tym, iż kiedy pierwszy wagon przejechał pantografem po snakach włączała się blokada, która uniemożliwiała zmienienie kierunku na zwrotnicy, pantografem w drugim wagonie (lub składzie). Wyłącznik zazwyczaj również wyglądał jak "sanki" lecz był usytuowany mniej/więcej 20 metrów od zwrotnicy (trzecie wagony miały złożone pantografy, więc nie było problemu).
U nas tez były, ale... nad zwrotnicą. Więc przed podcięciami przez następne tramwaje nie chroniły.

filimer

Post autor: filimer »

www.itv.gliwice.pl pisze:Spółka Tramwaje Śląskie ma nowego prezesa. Odwołanego w styczniu Janusza Berkowskiego zastąpił wyłoniony w konkursie na to stanowisko Tadeusz Freisler.

Nowy prezes ma 57 lat i pochodzi z Krakowa. Od 2001 roku pełnił funkcję prezesa zarządu tamtejszego Miejskiego Zakładu Naprawy Tramwajów. Później był także prezesem Krakowskiego Holdingu Komunalnego, a następnie dyrektorem Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w krakowskim Urzędzie Miasta.
No to zobaczymy, jak nowy prezes sobie poradzi - ponoć rozsądny człowiek, ponadto siedzi w branży kilka ładnych lat (MPK należy do krakowskiego holdingu komunalnego).

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

No to zobaczymy, jak nowy prezes sobie poradzi - ponoć rozsądny człowiek, ponadto siedzi w branży kilka ładnych lat (MPK należy do krakowskiego holdingu komunalnego).
Nie zdziwiłbym się, jakby TŚ znów zaczęło kupować dalej lub wysyłać do MPK wagony na remonty.
A i z czasem może w TŚ pokażą się nasze "składaki" EU8N.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

www.wpk.katowice.pl pisze:21 maja 2010 r. w Biuletynie Informacji Publicznej spółki Tramwaje Śląskie S.A. ukazało się ogłoszenie o zamówieniu na dostawę 10 sztuk używanych wagonów dwukierunkowych. Zamówienie publiczne prowadzone jest w trybie negocjacji, a wagony mają zostać dostarczone w ciągu 3 miesięcy od daty podpisania umowy.

Kryteria oceny ofert stanowią cena (80%) oraz jakość (20%). Zamawiający wymaga, aby wagony były trójczłonowe, wysokopodłogowe oraz sprawne technicznie. Poniżej prezentujemy wybrane parametry wymienione w opisie przedmiotu zamówienia:
- odbierak prądu umiejscowiony na dachu środkowego członu i posiadający napęd elektryczny,
- wyposażenie w piasecznice,
- oświetlenie zewnętrzne wagonu w postaci świateł mijania, drogowych i pozycyjnych dla obu kierunków,
- długość 26-28 m, a szerokość 2,3-2,4 m,
- napęd wykorzystujący rozrząd pośredni stycznikowo-oporowy, realizowany automatycznie według wielkości zadanej joystickiem przez motorniczego,
- silniki trakcyjne prądu stałego, komutatorowe.

Zamieszczone w ogłoszeniu cechy, jakie powinny posiadać zamawiane tramwaje dość jednoznacznie wskazują na testowany zimą w Katowicach wagon Düwag Pt z Frankfurtu nad Menem. Świadczy o tym chociażby wymóg umiejscowienia pantografu na środkowym członie (rozwiązanie niespotykane w żadnym ze sprowadzonych dotychczas do Polski używanych wagonów tramwajowych) oraz brak wzmianki o kierunkowskazach, których Pt nie posiadają (miałyby zostać zamontowane dopiero po zakupie, podczas "polonizacji" pojazdów). Jedyną wątpliwość budzi długość pudła wagonu, która nie może przekraczać 28 metrów - według naszych danych Düwag Pt jest o 72 cm dłuższy, jednak różnica ta może wynikać z faktu, iż przy ocenie parametrów technicznych nie bierze się pod uwagę sprzęgów wystających poza obrys nadwozia.
Czyli to co było już wiadomo po testach Pt.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Dostępny jest już rozkład linii 23 która od 04.10.2010 kursować będzie na trasie: Stadion Śląski - Zawodzie pętla.
http://www.tram-silesia.pl/rozklady/sta ... 004-1.html
Obsługę stanowić będą 3 pociągi w takcie 30 minutowym.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To będą solówki, czy składy ? I jaki będzie czas przejazdu w jedną stronę ? ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Trzy solówki, zapewne tak jak ustalano wcześniej same "ZURki" czas przelotu w jedną stronę wynosić będzie 27min.

BTW na stronie z rozkładem wystarczy najechać myszką na dany kurs żeby wyświetliło się w chmurce jaki to pociąg i jakim wagonem jest obsługiwany.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Widziałem. To jest całkiem ciekawy i niezły pomysł. Nie spotkałem się z tym w innych miastach (przynajmniej tych, które nawiedziłem) ;)

rafalurbino18
Posty: 9
Rejestracja: 2009-05-16, 19:57
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: rafalurbino18 »

Marcin_FTŚ pisze:Trzy solówki, zapewne tak jak ustalano wcześniej same "ZURki" czas przelotu w jedną stronę wynosić będzie 27min.
30min do Zawodzia, 32min do Stadionu ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Marcin_FTŚ pisze:
OPi pisze: Czy pojawił się jakiś kandydat, który obiecuje przywrócenie linii tramwajowych?
Na chwilę obecną nie
Widać, że nie sprawdzałeś.

Przewertowałem programy wszystkich kandydatów na prezydenta Gliwic i oto, co znalazłem:
1. Aleksander Chłopek chce reakywacji i rozbudowy linii tramwajowych.
2. Zygmunt Frankiewicz ( :!: ) chce utworzyć trasę zabytkowego tramwaju w al. Zwycięstwa, gdzie miałby zostać wyłączony ruch kołowy.
3. Katarzyna Lisowska chce stworzyć system wygodnej komunikacji publicznej, w tym tramwajowej.
4. Marek Widuch chce utworzyć system cichych i ekologicznych tramwajów.
5. Zbigniew Wygoda chce powrócić do ekologicznej komunikacji tramwajowej.

Czy to jest nic?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

OPi pisze: 4. Marek Widuch chce utworzyć system cichych i ekologicznych tramwajów.
A jakie to nieekologiczne tramwaje?

Edit: Pytanie retoryczne oczywiście :D
Ostatnio zmieniony 2010-11-04, 16:14 przez faja_k, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A żebym jak wiedział. Przepisywałem jak było na stronach kandydatów.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem skąd ci kandydaci znajdą kasę w budżecie miasta na ponowne przebudowanie kilku ulic i ułożenie nowych torów ? :roll:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”