: 2014-01-10, 16:50
Sam jestem ciekawy na który wagon w TŚ zdecydują sięwww.wpk.katowice.pl pisze:Tramwaje Śląskie poinformowały dziś o postępach w realizacji projektu modernizacji infrastruktury oraz o planowanym uzupełnieniu projektu o dodatkowe zadania - wśród nich mają być remonty 14 km torowisk oraz zakup 12 nowych wagonów, dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych.
Ze względu na to, iż po rozstrzygnięciu większości przetargów na wykonanie zadań remontowych w ramach projektu pojawiły się oszczędności (oferowane ceny były niższe od przyjętych we wstępnym kosztorysie) Tramwaje Śląskie zdecydowały, że wystąpią z wnioskiem o możliwość realizacji projektu dodatkowego. Obecnie wniosek jest w fazie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ostateczna decyzja ma być znana w marcu.
W ramach projektu dodatkowego miałyby zostać zrealizowane inwestycje na kwotę 110 mln zł netto, z czego 64,9 mln pochodziłoby z dofinansowania unijnego. Przewidziano modernizację 14 km torowisk, a także zakup 12 nowych wagonów. Miałyby być to wagony z udziałem niskiej podłogi w granicach 20-30% - czyli z niskopodłogowym członem. Dotychczas w Polsce oferowano dwa takie wagony - Moderus Beta MF02AC produkcji Modertrans z Poznania oraz 205WrAs produkcji Protramu z Wrocławia. Ten drugi w 2009 roku był nawet testowany w GOP. Wg słów Prezesa Zarządu Tramwajów Śląskich Tadeusza Freislera, planuje się zakup wagonów dwukierunkowych.
W ramach modernizacji torowisk zaplanowano inwestycje na następujących odcinkach:
- Bytom: ul. Jagiellońska i Katowicka od pl. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki,
- Bytom: ul. Katowicka od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej,
- Chorzów: rejon Rynku i ul. Wolności (węzeł z pętlą),
- Katowice: skrzyżowanie z ul. Bracką,
- Świętochłowice: ul. Bytomska od skrzyżowania w Piaśnikach do Łagiewnik,
- Sosnowiec: ul. 3 Maja (rejon CWK),
- Sosnowiec: skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i 3 Maja,
- Sosnowiec: ul. Piłsudskiego i Sienkiewicza od skrzyżowania z ul. 3 Maja do Ronda Gierka,
- Sosnowiec: skrzyżowanie ul. 3 Maja i Małachowskiego,
- Sosnowiec: ul. 3 Maja (rejon dworca kolejowego),
- Katowice: ul. Obrońców Westerplatte i Wiosny Ludów od skrzyżowania z ul. Brynicy do ul. Ratuszowej,
- Zabrze: ul. Bytomska od ul. Chrobrego do Młyńskiej,
- Zabrze: ul. Lutra, Brysza i pl. Krakowski do skrzyżowania z ul. Wolności.
Oprócz tego przewidziano modernizację sieci trakcyjnej wzdłuż ul. Armii Krajowej w Chorzowie (od ul. Gałeczki do granicy ze Świętochłowicami), a także modernizację układu torowego Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie (przebudowa głowicy rozjazdowej).
W ramach infrastruktury towarzyszącej znalazło się zadanie pn. "myjnia tramwajowa", a także planuje się modernizację układów sterowania ruchem tramwajowym.
Obecnie realizowany projekt podstawowy jest mniej więcej w połowie zaawansowania. Wykonano remonty 27 km torowisk (56% całości), zmodernizowano 60 wagonów rodziny 105N (pozostało 15 wagonów modernizowanych przez ZUR) i dostarczono 1 nowy wagon Pesa Twist (pozostało 29). W podprojekcie tyskim dostarczono 100% nowego taboru (15 trolejbusów Solaris Trollino), dokonano przebudowy sieci trakcyjnej w 10% i trwa budowa dwóch parkingów Park&Ride przy stacjach kolejowych (Tychy Główne - gotowe w 9% i Tychy Lodowisko - gotowe w 6%).
¬ródło.
Ps. Kolejne dwa Twisty mają przyjechać na zajezdnie pod koniec stycznia.