[Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Chcąc uzupełnić swój post z dnia 11 stycznia br. na temat projektu poprowadzenia linii tramwajowej na Woli a konkretnie na ul. Kasprzaka, postanowiłem zaprosić Was na małą fotograficzną wycieczkę.
Zanim rzucimy okiem na opcje tego projektu, to zacznijmy od początku, czyli od ul. Kasprzaka. To stąd miałyby dojechać tramwaje - od strony Ronda Daszyńskiego
http://iv.pl/images/85126770708939148916.jpg
Tu gdzie teraz posadzone są te niskie krzewy, kiedyś był przystanek tramwajowy - komunikował się on z przystankiem osobowym "Warszawa Kasprzaka", nieco dalej nadal wisi sieć trakcyjna, na zdjęciu jej nie widać
http://www.iv.pl/images/45610771622522613106.jpg
Co dalej ?
Niezależnie od wariantu na Rondzie Wolnego Tybetu i tak będą rozjazdy...
http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg
... ponieważ Tramwaje Warszawskie nadal bardzo chcą budować linię pod dworcem Warszawa Zachodnia.
Do Zachodniego tramwaje pojadą pomiędzy wiaduktami, miejsce jest pozostawione
http://www.iv.pl/images/84260867636494507429.jpg
http://www.iv.pl/images/22074581828018263849.jpg
Pewnie tylko te pomniki i krzaki poszły by w pierun
http://www.iv.pl/images/89536084551242801678.jpg
Gdzie skończył by się ten odcinek ? najprawdopodobniej tutaj...
http://www.iv.pl/images/24949942936620218039.jpg
... ale wbudowanie w ten układ drogowy linii tramwajowej - jak widać na powyższym zdjęciu, pociągnął by olbrzymie koszty. Zatem nie wiem czy ten wariant jest realny.
http://www.iv.pl/images/82187586827316761303.jpg
Po lewej stronie są zabudowania, podobnie jest po prawej stronie, na zewnątrz jest za ciasno na tramwaj...
http://www.iv.pl/images/31221589384479274204.jpg
... a zatem tutaj
http://www.iv.pl/images/92181951494879933087.jpg
W takim przypadku tramwaj skręcał by pomiędzy filarami
http://www.iv.pl/images/94709679253541629445.jpg
W sumie miejsce jest na bezpieczny skręt no i szansa na poprowadzenie torowiska prosto do dworca Zachodniego
http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg
W miarę luźno jest też od strony ul. Wolskiej. I coś czuję, że chyba ten wariant będzie miał większą szansę.
Reasumując. Tak to wygląda wizualnie. Na razie nie ma nowych wieści na temat projektu budowy linii na Woli. Natomiast Tramwaje Warszawskie chcą pozyskać środki inwestycyjne od UE na budowę linii do Miasteczka Wilanów i pod dworcem Zachodnim
Zanim rzucimy okiem na opcje tego projektu, to zacznijmy od początku, czyli od ul. Kasprzaka. To stąd miałyby dojechać tramwaje - od strony Ronda Daszyńskiego
http://iv.pl/images/85126770708939148916.jpg
Tu gdzie teraz posadzone są te niskie krzewy, kiedyś był przystanek tramwajowy - komunikował się on z przystankiem osobowym "Warszawa Kasprzaka", nieco dalej nadal wisi sieć trakcyjna, na zdjęciu jej nie widać
http://www.iv.pl/images/45610771622522613106.jpg
Co dalej ?
Niezależnie od wariantu na Rondzie Wolnego Tybetu i tak będą rozjazdy...
http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg
... ponieważ Tramwaje Warszawskie nadal bardzo chcą budować linię pod dworcem Warszawa Zachodnia.
Do Zachodniego tramwaje pojadą pomiędzy wiaduktami, miejsce jest pozostawione
http://www.iv.pl/images/84260867636494507429.jpg
Jeżeli tramwaj miałby pojechać prosto... pas zieleni powinien wystarczyć1. Pierwszy wariant to pomysł poprowadzenia tramwajów z Kasprzaka na Bemowo na wprost. Idea jest taka, że linia została by przeprowadzona prosto ul. Kasprzaka, od ronda Tybetu, a następnie za skrzyżowaniem z ul. Ordona, tramwaje miałyby zjeżdżać do tunelu (tramwaje jadące ul. Wolską też) i pod ziemią obie linie miałyby się połączyć ze sobą.
Wiązałoby się to z koniecznością przebudowania całego układów drogowego w rejonie skrzyżowania Wolska / Redutowa, ponieważ to skrzyżowanie już jest dwupoziomowe.
http://www.iv.pl/images/22074581828018263849.jpg
Pewnie tylko te pomniki i krzaki poszły by w pierun
http://www.iv.pl/images/89536084551242801678.jpg
Gdzie skończył by się ten odcinek ? najprawdopodobniej tutaj...
http://www.iv.pl/images/24949942936620218039.jpg
... ale wbudowanie w ten układ drogowy linii tramwajowej - jak widać na powyższym zdjęciu, pociągnął by olbrzymie koszty. Zatem nie wiem czy ten wariant jest realny.
Oglądałem al. Prymasa Tysiąclecia i z moich oględzin wynika, że chyba jedynym możliwym miejscem do budowania linii tramwajowej byłby środkowy pas pod wiaduktami3. Trzeci wariant przewiduje, że tramwaje na rondzie Tybetu skręcą z ul. Kasprzaka w prawo w al. Prymasa Tysiąclecia i w ten sposób dotrą do ul. Wolskiej
http://www.iv.pl/images/82187586827316761303.jpg
Po lewej stronie są zabudowania, podobnie jest po prawej stronie, na zewnątrz jest za ciasno na tramwaj...
http://www.iv.pl/images/31221589384479274204.jpg
... a zatem tutaj
http://www.iv.pl/images/92181951494879933087.jpg
W takim przypadku tramwaj skręcał by pomiędzy filarami
http://www.iv.pl/images/94709679253541629445.jpg
W sumie miejsce jest na bezpieczny skręt no i szansa na poprowadzenie torowiska prosto do dworca Zachodniego
http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg
W miarę luźno jest też od strony ul. Wolskiej. I coś czuję, że chyba ten wariant będzie miał większą szansę.
Reasumując. Tak to wygląda wizualnie. Na razie nie ma nowych wieści na temat projektu budowy linii na Woli. Natomiast Tramwaje Warszawskie chcą pozyskać środki inwestycyjne od UE na budowę linii do Miasteczka Wilanów i pod dworcem Zachodnim
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Nie mówmy tu o komunikacji, bo przystanek kolejowy jest przesunięty na północ. By wejść na przystanek, trzeba pokonać jezdnię Kasprzaka. A w przesunięcie przystanku kolejowego lub - choćby - budowę dodatkowego przejścia z przyszłych przystanków tramwajowych niespecjalnie wierzę.J-31 pisze:Tu gdzie teraz posadzone są te niskie krzewy, kiedyś był przystanek tramwajowy - komunikował się on z przystankiem osobowym "Warszawa Kasprzaka
To jest jedyne rozwiązanie, które jest rozpatrywane "na serio". Pozostałe to "przystawki" do odrzucenia.(...)1. Pierwszy wariant to pomysł poprowadzenia tramwajów z Kasprzaka na Bemowo na wprost. Idea jest taka, że linia została by przeprowadzona prosto ul. Kasprzaka, od ronda Tybetu, a następnie za skrzyżowaniem z ul. Ordona, tramwaje miałyby zjeżdżać do tunelu (tramwaje jadące ul. Wolską też) i pod ziemią obie linie miałyby się połączyć ze sobą.
Wiązałoby się to z koniecznością przebudowania całego układów drogowego w rejonie skrzyżowania Wolska / Redutowa, ponieważ to skrzyżowanie już jest dwupoziomowe.
... ale wbudowanie w ten układ drogowy linii tramwajowej - jak widać na powyższym zdjęciu, pociągnął by olbrzymie koszty. Zatem nie wiem czy ten wariant jest realny. q
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Serio, TW chcą przebudować cały ten układ drogowy przy ul. Redutowej ?
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Spójrz na to strategicznie: każde inne rozwiązanie pod tytułem Prymasa Tysiąclecia (wraz z łukami i rozjazdami na rondzie) lub Ordona w niczym by nie usprawniły ruchu. W tej koncepcji nie tylko wprowadza się tramwaj na Kasprzaka, ale likwiduje się także problem długiego postoju przy skrzyżowaniu Wolskiej z Elekcyjną (zwłaszcza strata na wlocie w kierunku śródmieścia). Przy całościowym budżecie ta przebudowa (która tylko wydaje się "na wielką skalę") wcale nie będzie znacząco droższa niż pozostałe opcje.J-31 pisze:Serio, TW chcą przebudować cały ten układ drogowy przy ul. Redutowej ?
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Dawno nic tu nie pisaliśmy, a sporo się dzieje w kwestiach planów rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie. Nie wiem czy mogę napisać "klamka zapadła"... bo są plany, ale nie ma jeszcze żadnych przetargów.
No to po kolei
1. Ratusz zadecydował o budowie tunelu tramwajowego pod Dworcem Zachodnim
http://bi.gazeta.pl/im/21/4b/11/z181353 ... ?preview=1
Jeśli Popatrzycie na tą mapkę, którą podlinkowałem, to warto napisać, że zrezygnowano z poprowadzenia linii tramwajowej skrajem Parku Zachodniego, zrezygnowano również z pętli tramwajowej. Mieszkańcy Ochoty protestowali przeciwko zniszczeniu parku, chcą jego zachowania w obecnej formie, więc tramwaje wjadą do tunelu już na ul. Bitwy Warszawskiej 1920, by przejechać pod parkiem, a następnie pod Dworcem. Z tunelu tramwaje wyjadą dopiero w al. Prymasa Tysiąclecia i tak dotrą do planowej linii do ul. Kasprzaka na Woli - miejsce dla torów zostało zachowane po stronie Woli, zarówno na pasie zieleni alei Prymasa jak również pomiędzy wiaduktami stojącymi wzdłuż wspomnianej alei.
Problem pojawia się jednak na ul. Bitwy Warszawskiej, tam jest ciasno - nie wiem czy mieszkańcy zgodziliby się na wycięcie drzew i wykorzystanie trawników wzdłuż budynków - ale wychodzi na to, że urzędnicy z Ratusza chcą zabrać środkowe pasy ruchu, pod kątem tramwajów
2. Tunel będzie częścią całej nowej linii z Woli, przez Ochotę, Mokotów, aż do Miasteczka Wilanów (czyli do Wilanowa)
Powrócono do planów poprowadzenia tej linii przez Banacha, skrajem Pola Mokotowskiego, do Kieleckiej... a dalej środkiem ul. Rakowieckiej, skręt do Puławskiej, dalej Goworka w dół, Spacerowa, skręt w prawo w ul. Belwederską (ale będzie masakra ) i al. Sobieskiego bezpośrednio do Miasteczka Wilanów.
Aleja Sobieskiego jest bardzo szeroka i da radę wybudować tam tramwaj, natomiast jakoś kompletnie nie mogę sobie wyobrazić tramwajów na Spacerowej i Belwederskiej. Aż ciekawy jestem jak oni to zaplanują
Plany realizacji są odległe, tak odległe, że aż sam w to nie wierzę co tu napisałem. Odcinek z Dw. Zachodniego na Ochotę, czyli do Banacha, mają być gotowe w ... 2020 roku
3. Zapadła również decyzja by jednak budować linię tramwajową na Gocław, jej budowy domagali się mieszkańcy (nie wszyscy, bo część jest przeciwko), III linia metra mogłaby tam dotrzeć w 2030 roku, tramwaj nieco szybciej, ale tą kwestię na razie traktujmy jako science-fiction. Póki nie ma konkretnych projektów, pozwolenia na budowę, przetargów, etc... to są na razie plany
W 2030 roku, będę piękny, młody i wstawię sobie złote zęby
No to po kolei
1. Ratusz zadecydował o budowie tunelu tramwajowego pod Dworcem Zachodnim
http://bi.gazeta.pl/im/21/4b/11/z181353 ... ?preview=1
Jeśli Popatrzycie na tą mapkę, którą podlinkowałem, to warto napisać, że zrezygnowano z poprowadzenia linii tramwajowej skrajem Parku Zachodniego, zrezygnowano również z pętli tramwajowej. Mieszkańcy Ochoty protestowali przeciwko zniszczeniu parku, chcą jego zachowania w obecnej formie, więc tramwaje wjadą do tunelu już na ul. Bitwy Warszawskiej 1920, by przejechać pod parkiem, a następnie pod Dworcem. Z tunelu tramwaje wyjadą dopiero w al. Prymasa Tysiąclecia i tak dotrą do planowej linii do ul. Kasprzaka na Woli - miejsce dla torów zostało zachowane po stronie Woli, zarówno na pasie zieleni alei Prymasa jak również pomiędzy wiaduktami stojącymi wzdłuż wspomnianej alei.
Problem pojawia się jednak na ul. Bitwy Warszawskiej, tam jest ciasno - nie wiem czy mieszkańcy zgodziliby się na wycięcie drzew i wykorzystanie trawników wzdłuż budynków - ale wychodzi na to, że urzędnicy z Ratusza chcą zabrać środkowe pasy ruchu, pod kątem tramwajów
2. Tunel będzie częścią całej nowej linii z Woli, przez Ochotę, Mokotów, aż do Miasteczka Wilanów (czyli do Wilanowa)
Powrócono do planów poprowadzenia tej linii przez Banacha, skrajem Pola Mokotowskiego, do Kieleckiej... a dalej środkiem ul. Rakowieckiej, skręt do Puławskiej, dalej Goworka w dół, Spacerowa, skręt w prawo w ul. Belwederską (ale będzie masakra ) i al. Sobieskiego bezpośrednio do Miasteczka Wilanów.
Aleja Sobieskiego jest bardzo szeroka i da radę wybudować tam tramwaj, natomiast jakoś kompletnie nie mogę sobie wyobrazić tramwajów na Spacerowej i Belwederskiej. Aż ciekawy jestem jak oni to zaplanują
Plany realizacji są odległe, tak odległe, że aż sam w to nie wierzę co tu napisałem. Odcinek z Dw. Zachodniego na Ochotę, czyli do Banacha, mają być gotowe w ... 2020 roku
3. Zapadła również decyzja by jednak budować linię tramwajową na Gocław, jej budowy domagali się mieszkańcy (nie wszyscy, bo część jest przeciwko), III linia metra mogłaby tam dotrzeć w 2030 roku, tramwaj nieco szybciej, ale tą kwestię na razie traktujmy jako science-fiction. Póki nie ma konkretnych projektów, pozwolenia na budowę, przetargów, etc... to są na razie plany
W 2030 roku, będę piękny, młody i wstawię sobie złote zęby
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Ojej jak ja dawno nic tu nie pisałem... no to coś skrobnę. Shadi wczoraj na PW mi - przy okazji - wspomniał, że zaczęła się już budowa linii tramwajowej na Nowodworach. Zatem pojechałem tam dzisiaj popatrzeć co ciekawego się tam dzieje. Ano rzeczywiście prace ziemne i to nawet sporo zaawansowane
Tak to wygląda od strony pętli Tarchomin Kościelny. Niestety czeka nas wstrzymanie ruchu tramwajowego, ale to trochę później ... na razie prace ziemne
https://hostmat.eu/images/24094269876198661355.jpg
https://hostmat.eu/images/17029000329672020222.jpg
Postanowiłem pojechać przystanek dalej, tj. do następnego skrzyżowania ulic Światowida i Milana Rastislava Stefanika
Budowa doszła do skrzyżowania wspomnianych ulic
https://hostmat.eu/images/25249976825936134293.jpg
Tam dalej w stronę Nowodworów na razie prace ziemne jeszcze się nie zaczęły, ale już przygotowuje się teren. Autobusy już jeżdżą objazdami
https://hostmat.eu/images/52269286661118621300.jpg
A zatem - zaczęło się. Wg. moich ostatnich informacji jakie pojawiały się w lokalnych mediach, tędy mają pojechać na razie tylko wybrane kursy linii nr. 2, będą one obsługiwane wagonami dwukierunkowymi, ponieważ tramwaje będą zmieniać czoło na jednym z torów i to będzie rozwiązanie tymczasowe... do następnego etapu budowy
Tak to wygląda od strony pętli Tarchomin Kościelny. Niestety czeka nas wstrzymanie ruchu tramwajowego, ale to trochę później ... na razie prace ziemne
https://hostmat.eu/images/24094269876198661355.jpg
https://hostmat.eu/images/17029000329672020222.jpg
Postanowiłem pojechać przystanek dalej, tj. do następnego skrzyżowania ulic Światowida i Milana Rastislava Stefanika
Budowa doszła do skrzyżowania wspomnianych ulic
https://hostmat.eu/images/25249976825936134293.jpg
Tam dalej w stronę Nowodworów na razie prace ziemne jeszcze się nie zaczęły, ale już przygotowuje się teren. Autobusy już jeżdżą objazdami
https://hostmat.eu/images/52269286661118621300.jpg
A zatem - zaczęło się. Wg. moich ostatnich informacji jakie pojawiały się w lokalnych mediach, tędy mają pojechać na razie tylko wybrane kursy linii nr. 2, będą one obsługiwane wagonami dwukierunkowymi, ponieważ tramwaje będą zmieniać czoło na jednym z torów i to będzie rozwiązanie tymczasowe... do następnego etapu budowy
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Się dzieje.. na warszawskich Nowodworach. Bo szyny już tam dotarły. Tramwaje dotrą później
Byłem tam 31 sierpnia, na chwilę też wpadłem dzisiaj - ale tylko na Tarchomin Kościelny. A czemu ? O tem, potem ...
... a na razie 31 sierpnia. Wybrałem się tegoż dnia na Tarchomin i Nowodwory, ponieważ jeszcze wtedy, pętla Tarchomin Kościelny była wyłączona z eksploatacji. Trwały tam prace budowlane. Do przeniesionego przystanku Mehoffera docierały wyłącznie Jazzy-Duo, na torowisku na ul. Światowida była położona zwrotnica nakładkowa, a sam przystanek został nieco przesunięty "do tyłu"
http://hostmat.eu/images/47420853590618430141.jpg
A tak swoją drogą, szkoda, że na tych tablicach elektronicznych - na przystankach wyłączonych z eksploatacji - nie wyświetlono jakiejś informacji typu "przystanek nieczynny" lub coś w tym rodzaju. Poniżej zdjęcie i dziwny komunikat, który nic nie wnosi
http://hostmat.eu/images/63125426867306582086.jpg
31 sierpnia trwały gorączkowe prace na terenie pętli Tarchomin Kościelny
http://hostmat.eu/images/26488780510532117097.jpg
Autobusy trafiły na objazdy... a ja razem z nimi. Oto Nowodwory. To jest stara pętla autobusowa i jak widać szyny już do niej dotarły
http://hostmat.eu/images/69049966791552321226.jpg
http://hostmat.eu/images/33696060581864086786.jpg
http://hostmat.eu/images/61410865177135509547.jpg
Przy okazji zmieniło się skrzyżowanie ulic Światowida i Hanki Ordonówny - wcześniej było tu rondo, teraz jest klasyczne skrzyżowanie. Taki układ wymusiły tory tramwajowe
http://hostmat.eu/images/01749755391134203813.jpg
http://hostmat.eu/images/42942668168794873495.jpg
W dalszej części prace są w różnym stopniu zaawansowania. Tak 31 sierpnia wyglądał odcinek torów na ul. Światowida pomiędzy ulicami Książkowa i Hanki Ordonówny
http://hostmat.eu/images/80785555092529280310.jpg
http://hostmat.eu/images/65615908831606383984.jpg
Dzisiaj znów wróciłem - ale tylko na Tarchomin Kościelny. Ponieważ zarówno 2-ka jak i 17-stka już od kilku dni ponownie kursują do pętli na Tarchominie. Sama pętla wygląda już tak
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
http://hostmat.eu/images/82694270626214828336.jpg
http://hostmat.eu/images/19325155197410686998.jpg
Pojawiły się na niej tory, które powinny być już w momencie jej budowy rok temu. Nie ma już zwrotnicy nakładkowej na ul. Światowida - pozostała po niej dziura w ziemi
W rejonie wspomnianej pętli dzisiaj było spokojnie
http://hostmat.eu/images/31440180321994050848.jpg
http://hostmat.eu/images/52540753320062740778.jpg
http://hostmat.eu/images/99603027112189946553.jpg
Prawdę powiedziawszy firma, która prowadzi te prace ma bardzo ładne tempo i dosyć szybko buduje, ale i tak chyba dopiero gdzieś koło lutego przyszłego roku, będzie można przejechać się tramwajem na Nowodwory - o ile nie będzie jakichś opóźnień
Byłem tam 31 sierpnia, na chwilę też wpadłem dzisiaj - ale tylko na Tarchomin Kościelny. A czemu ? O tem, potem ...
... a na razie 31 sierpnia. Wybrałem się tegoż dnia na Tarchomin i Nowodwory, ponieważ jeszcze wtedy, pętla Tarchomin Kościelny była wyłączona z eksploatacji. Trwały tam prace budowlane. Do przeniesionego przystanku Mehoffera docierały wyłącznie Jazzy-Duo, na torowisku na ul. Światowida była położona zwrotnica nakładkowa, a sam przystanek został nieco przesunięty "do tyłu"
http://hostmat.eu/images/47420853590618430141.jpg
A tak swoją drogą, szkoda, że na tych tablicach elektronicznych - na przystankach wyłączonych z eksploatacji - nie wyświetlono jakiejś informacji typu "przystanek nieczynny" lub coś w tym rodzaju. Poniżej zdjęcie i dziwny komunikat, który nic nie wnosi
http://hostmat.eu/images/63125426867306582086.jpg
31 sierpnia trwały gorączkowe prace na terenie pętli Tarchomin Kościelny
http://hostmat.eu/images/26488780510532117097.jpg
Autobusy trafiły na objazdy... a ja razem z nimi. Oto Nowodwory. To jest stara pętla autobusowa i jak widać szyny już do niej dotarły
http://hostmat.eu/images/69049966791552321226.jpg
http://hostmat.eu/images/33696060581864086786.jpg
http://hostmat.eu/images/61410865177135509547.jpg
Przy okazji zmieniło się skrzyżowanie ulic Światowida i Hanki Ordonówny - wcześniej było tu rondo, teraz jest klasyczne skrzyżowanie. Taki układ wymusiły tory tramwajowe
http://hostmat.eu/images/01749755391134203813.jpg
http://hostmat.eu/images/42942668168794873495.jpg
W dalszej części prace są w różnym stopniu zaawansowania. Tak 31 sierpnia wyglądał odcinek torów na ul. Światowida pomiędzy ulicami Książkowa i Hanki Ordonówny
http://hostmat.eu/images/80785555092529280310.jpg
http://hostmat.eu/images/65615908831606383984.jpg
Dzisiaj znów wróciłem - ale tylko na Tarchomin Kościelny. Ponieważ zarówno 2-ka jak i 17-stka już od kilku dni ponownie kursują do pętli na Tarchominie. Sama pętla wygląda już tak
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
http://hostmat.eu/images/82694270626214828336.jpg
http://hostmat.eu/images/19325155197410686998.jpg
Pojawiły się na niej tory, które powinny być już w momencie jej budowy rok temu. Nie ma już zwrotnicy nakładkowej na ul. Światowida - pozostała po niej dziura w ziemi
W rejonie wspomnianej pętli dzisiaj było spokojnie
http://hostmat.eu/images/31440180321994050848.jpg
http://hostmat.eu/images/52540753320062740778.jpg
http://hostmat.eu/images/99603027112189946553.jpg
Prawdę powiedziawszy firma, która prowadzi te prace ma bardzo ładne tempo i dosyć szybko buduje, ale i tak chyba dopiero gdzieś koło lutego przyszłego roku, będzie można przejechać się tramwajem na Nowodwory - o ile nie będzie jakichś opóźnień
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Nowodwory - ciąg dalszy historii.
Byłem tam dzisiaj ponownie. Tym razem dotarłem tylko w jedno miejsce na Nowodwory, a konkretnie w rejon skrzyżowania ulic Światowida i Hanki Ordonówny.
http://hostmat.eu/images/10359939717253299594.jpg
To co ważne, to fakt, że słupy już się pojawiły na nowym odcinku torowym
http://hostmat.eu/images/82689540772287946222.jpg
http://hostmat.eu/images/47536825118538486993.jpg
Oczywiście nie wszędzie. Tuż za pętlą autobusową na razie trwa układanie torów i prace ziemne
http://hostmat.eu/images/54475717411605727166.jpg
http://hostmat.eu/images/52496006555221214741.jpg
Jeszcze na razie nie wiadomo, gdzie konkretnie będą zmieniać czoło wagony dwukierunkowe. Swoją drogą już nie mogę doczekać się tej organizacji - i jak to zostanie zorganizowane i pogodzone z ruchem autobusowym w rejonie pętli
Zanim jednak tramwaje tu przyjadą potrzebne są tory. A tych jeszcze nie ma na całej długości trasy. Natomiast jest już podbudowa
http://hostmat.eu/images/66128570726137915087.jpg
http://hostmat.eu/images/13887118008733340361.jpg
Generalnie dobre tempo robót jest nadal utrzymywane
Byłem tam dzisiaj ponownie. Tym razem dotarłem tylko w jedno miejsce na Nowodwory, a konkretnie w rejon skrzyżowania ulic Światowida i Hanki Ordonówny.
http://hostmat.eu/images/10359939717253299594.jpg
To co ważne, to fakt, że słupy już się pojawiły na nowym odcinku torowym
http://hostmat.eu/images/82689540772287946222.jpg
http://hostmat.eu/images/47536825118538486993.jpg
Oczywiście nie wszędzie. Tuż za pętlą autobusową na razie trwa układanie torów i prace ziemne
http://hostmat.eu/images/54475717411605727166.jpg
http://hostmat.eu/images/52496006555221214741.jpg
Jeszcze na razie nie wiadomo, gdzie konkretnie będą zmieniać czoło wagony dwukierunkowe. Swoją drogą już nie mogę doczekać się tej organizacji - i jak to zostanie zorganizowane i pogodzone z ruchem autobusowym w rejonie pętli
Zanim jednak tramwaje tu przyjadą potrzebne są tory. A tych jeszcze nie ma na całej długości trasy. Natomiast jest już podbudowa
http://hostmat.eu/images/66128570726137915087.jpg
http://hostmat.eu/images/13887118008733340361.jpg
Generalnie dobre tempo robót jest nadal utrzymywane
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Zwróćcie uwagę na staranność, z jaką prowadzone są prace, a także dbałość o stan, w jakim utrzymywane są urządzenia służące przy budowie.
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Ciąg dalszy tematu budowy krótkiego odcinka tramwajowego na Nowodwory. Zaglądam tam co jakiś czas. Byłem tam również i wczoraj
Obserwując dosyć dobre tempo prac wielu z nas miało cichą nadzieję na to, że pojedziemy "dwójką" na Nowodowory jeszcze w tym roku. Ja też żywiłem taką nadzieję, ale byłem tam wczoraj i mam wrażenie, że to raczej mało prawdopodobne. Wiele wskazuje na to, że tramwaje mogą tam pojechać dopiero w lutym - czyli tak jak planowano.
Co prawda torowisko jest już na całej długości linii i kończy się jakieś 100m za pętlą autobusową "Nowodwory". Co więcej na większości trasy, torowisko jest już przysypane ziemią (to będzie zielone torowisko). Tory są również już w rejonie wspomnianej pętli "Nowodowory"
http://hostmat.eu/images/79203996477636806058.jpg
http://hostmat.eu/images/96966004250165989027.jpg
Do podwieszenia jest jeszcze sieć trakcyjna. Nie ma jej na całej długości nowego odcinka. Ten samochód firmy ZUE jest tam już od dawna. Panowie coś grzebią na słupach, przemieszczają się tym samochodem po torowisku... i tyle
Swoją drogą, postanowiłem wczoraj wracać z tego miejsca w inny sposób niż zazwyczaj - tj. linią 516 ze względu na Arrivę. I jeśli Popatrzycie na to ostatnie zdjęcie, to jadąc wspomnianym autobusem znalazłem się tam, gdzie na zdjęciu widać jadący z daleka autobus (211). Torowisko mniej więcej tam się kończy, skąd nadjeżdża autobus - ale zastanawia mnie jak ta linia zostanie dalej poprowadzona, ponieważ po prawej stronie za zakrętem - tego nie widać na zdjęciu - jest dosyć wysoka, zalesiona skarpa i teren nie jest już tak prosty, łatwy i przyjemny jak dotychczas.
Torowisko lekko skręca w prawo właśnie w kierunku wspomnianej skarpy. Zatem na kolejnym odcinku ekipy budowlane będą miały znacznie większy zakres prac niż dotychczas. Po pierwsze jest tam ciasno, bo drugie jest znacznie więcej drzew niż dotychczas. No i dochodzą już nierówności terenu
... cóż to problem przyszłego wykonawcy. Na razie czekamy na zakończenie robót na kolejnym odcinku. Nie wiem gdzie konkretnie pojawi się zwrotnica nakładkowa - ale na pewno takowa będzie. Do obecnej pętli Nowodowory dojadą tylko wybrane kursy "dwójki". "Siedemnastka" zostanie na Tarchominie Kościelnym. Natomiast ZTM już zaczyna konsultacje w sprawie zmian w komunikacji miejskiej nie tylko tutaj - czyli na Nowodoworach i Tarchominie ale znacznie szerzej bo na Białołęce.
Już wiadomo, że po uruchomieniu tramwajów zniknie linia E8, natomiast 101 zmieni całkowicie trasę i nie będzie się już dublować z tramwajami. Zmian będzie jednak więcej
Obserwując dosyć dobre tempo prac wielu z nas miało cichą nadzieję na to, że pojedziemy "dwójką" na Nowodowory jeszcze w tym roku. Ja też żywiłem taką nadzieję, ale byłem tam wczoraj i mam wrażenie, że to raczej mało prawdopodobne. Wiele wskazuje na to, że tramwaje mogą tam pojechać dopiero w lutym - czyli tak jak planowano.
Co prawda torowisko jest już na całej długości linii i kończy się jakieś 100m za pętlą autobusową "Nowodwory". Co więcej na większości trasy, torowisko jest już przysypane ziemią (to będzie zielone torowisko). Tory są również już w rejonie wspomnianej pętli "Nowodowory"
http://hostmat.eu/images/79203996477636806058.jpg
http://hostmat.eu/images/96966004250165989027.jpg
Do podwieszenia jest jeszcze sieć trakcyjna. Nie ma jej na całej długości nowego odcinka. Ten samochód firmy ZUE jest tam już od dawna. Panowie coś grzebią na słupach, przemieszczają się tym samochodem po torowisku... i tyle
Swoją drogą, postanowiłem wczoraj wracać z tego miejsca w inny sposób niż zazwyczaj - tj. linią 516 ze względu na Arrivę. I jeśli Popatrzycie na to ostatnie zdjęcie, to jadąc wspomnianym autobusem znalazłem się tam, gdzie na zdjęciu widać jadący z daleka autobus (211). Torowisko mniej więcej tam się kończy, skąd nadjeżdża autobus - ale zastanawia mnie jak ta linia zostanie dalej poprowadzona, ponieważ po prawej stronie za zakrętem - tego nie widać na zdjęciu - jest dosyć wysoka, zalesiona skarpa i teren nie jest już tak prosty, łatwy i przyjemny jak dotychczas.
Torowisko lekko skręca w prawo właśnie w kierunku wspomnianej skarpy. Zatem na kolejnym odcinku ekipy budowlane będą miały znacznie większy zakres prac niż dotychczas. Po pierwsze jest tam ciasno, bo drugie jest znacznie więcej drzew niż dotychczas. No i dochodzą już nierówności terenu
... cóż to problem przyszłego wykonawcy. Na razie czekamy na zakończenie robót na kolejnym odcinku. Nie wiem gdzie konkretnie pojawi się zwrotnica nakładkowa - ale na pewno takowa będzie. Do obecnej pętli Nowodowory dojadą tylko wybrane kursy "dwójki". "Siedemnastka" zostanie na Tarchominie Kościelnym. Natomiast ZTM już zaczyna konsultacje w sprawie zmian w komunikacji miejskiej nie tylko tutaj - czyli na Nowodoworach i Tarchominie ale znacznie szerzej bo na Białołęce.
Już wiadomo, że po uruchomieniu tramwajów zniknie linia E8, natomiast 101 zmieni całkowicie trasę i nie będzie się już dublować z tramwajami. Zmian będzie jednak więcej
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Z kronikarskiego obowiązku, kilka słów na temat budowy krótkiego odcinka linii tramwajowej na Nowodwory w Warszawie. Mój ostatni wpis był miesiąc temu - 14 grudnia, wtedy tory już były ułożone, ale nie było sieci trakcyjnej...
Byłem tam wczoraj - sieć trakcyjna jest już podwieszona na całej długości linii - pozostały przy niej drobne prace wykończeniowe. Torowisko jest gotowe, perony przystankowe również - nie postawiono jeszcze wiat przystankowych ani tablic elektronicznych.
O dziwo, pomimo leżącego śniegu ekipy budowlane przywiozły i wyrównywały torf pod przyszłą trawę, pomiędzy torowiskiem a jezdnią ul. Światowida.
Jedyne większe prace na torowisku trwały w rejonie pętli autobusowej Nowodwory. Na jej wysokości zainstalowano zwrotnicę i wg. mnie, to chyba nie jest zwrotnica nakładkowa, ale zwykła zwrotnica. Ekipy techniczne przysłoniły część torowiska namiotem, więc na razie nie wiem co tam jeszcze budowali.
Wychodzi więc na to, że tramwaje będą miały ostatni przystanek na skrzyżowaniu Światowida / Hanki Ordonówny. Następnie przejadą ok. 300-400m, przekroczą wjazd na pętle autobusową, a następnie wjadą na zwrotnicę - i tak zmienią tor, a następnie czoło wagonu. Po czym wrócą do przystanku przy wspomnianym skrzyżowaniu... tutaj warto wspomnieć, że szykuje się dosyć wygodna przesiadka - drzwi w drzwi z autobusów lokalnych (211/740), które docierają na Nowodwory ul. Hanki Ordonówny, do tramwaju oczekującego na odjazd na Młociny.
Co do torowiska. Wygląda na to, że pozostanie kilkaset metrów torowiska, chwilowo nie wykorzystywanego liniowo, a jedynie jako - teoretycznie, nie wiem, czy tak będzie w praktyce - tory odstawcze dla tramwajów, które z jakiegoś powodu miałyby postać tutaj dłużej
Planowany termin otwarcia to 27 lutego. ZTM jeszcze do niedawna konsultował z mieszkańcami kwestię zmian w komunikacji miejskiej po przedłużeniu "dwójki". Zdaje się, że ten proces już chyba się zakończył i niedługo dowiemy się jaki jest ostateczny projekt
Byłem tam wczoraj - sieć trakcyjna jest już podwieszona na całej długości linii - pozostały przy niej drobne prace wykończeniowe. Torowisko jest gotowe, perony przystankowe również - nie postawiono jeszcze wiat przystankowych ani tablic elektronicznych.
O dziwo, pomimo leżącego śniegu ekipy budowlane przywiozły i wyrównywały torf pod przyszłą trawę, pomiędzy torowiskiem a jezdnią ul. Światowida.
Jedyne większe prace na torowisku trwały w rejonie pętli autobusowej Nowodwory. Na jej wysokości zainstalowano zwrotnicę i wg. mnie, to chyba nie jest zwrotnica nakładkowa, ale zwykła zwrotnica. Ekipy techniczne przysłoniły część torowiska namiotem, więc na razie nie wiem co tam jeszcze budowali.
Wychodzi więc na to, że tramwaje będą miały ostatni przystanek na skrzyżowaniu Światowida / Hanki Ordonówny. Następnie przejadą ok. 300-400m, przekroczą wjazd na pętle autobusową, a następnie wjadą na zwrotnicę - i tak zmienią tor, a następnie czoło wagonu. Po czym wrócą do przystanku przy wspomnianym skrzyżowaniu... tutaj warto wspomnieć, że szykuje się dosyć wygodna przesiadka - drzwi w drzwi z autobusów lokalnych (211/740), które docierają na Nowodwory ul. Hanki Ordonówny, do tramwaju oczekującego na odjazd na Młociny.
Co do torowiska. Wygląda na to, że pozostanie kilkaset metrów torowiska, chwilowo nie wykorzystywanego liniowo, a jedynie jako - teoretycznie, nie wiem, czy tak będzie w praktyce - tory odstawcze dla tramwajów, które z jakiegoś powodu miałyby postać tutaj dłużej
Planowany termin otwarcia to 27 lutego. ZTM jeszcze do niedawna konsultował z mieszkańcami kwestię zmian w komunikacji miejskiej po przedłużeniu "dwójki". Zdaje się, że ten proces już chyba się zakończył i niedługo dowiemy się jaki jest ostateczny projekt
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
I kolejny mój - samotny - wpis dotyczący budowy linii tramwajowej na odcinku do Nowodworów. Chyba po raz ostatni przed puszczeniem ruchu, się tu zjawiłem. Termin oddania inwestycji to 7 lutego (wg. mediów), a tramwaje liniowo mają pojechać 27 lutego, a zatem już niedługo.
Postanowiłem się jednak przejechać na Nowodwory by sfocić zwrotnicę - wg. mediów jest to nowy typ zwrotnicy "głębokorowkowej". Zapewne tramwaje będą mogły zmieniać czoło w miarę cicho... a jak cicho, to się okaże jak zaczną jeździć
I tak ona wygląda
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
O ile sieć trakcyjna jest już podwieszona, to jednak nie ma łącznika nad wspomnianą zwrotnicą na Nowodworach. Zapewne linia napowietrzna pojawi się niebawem
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Jeśli Popatrzycie na to ostatnie zdjęcie, to tramwaje wykorzystają liniowo ten odcinek w sumie do miejsca gdzie stoi pojazd techniczny... a linia biegnie dalej, ale przez najbliższych kilka lat, te tory nie będą wykorzystywane liniowo. W sumie jest tego kilkaset metrów
Jedno co pociesza, to w momencie budowy kolejnego odcinka nie trzeba będzie - taką mam cichą nadzieję - zamykać tutaj ruchu. Oby
Postanowiłem się jednak przejechać na Nowodwory by sfocić zwrotnicę - wg. mediów jest to nowy typ zwrotnicy "głębokorowkowej". Zapewne tramwaje będą mogły zmieniać czoło w miarę cicho... a jak cicho, to się okaże jak zaczną jeździć
I tak ona wygląda
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
O ile sieć trakcyjna jest już podwieszona, to jednak nie ma łącznika nad wspomnianą zwrotnicą na Nowodworach. Zapewne linia napowietrzna pojawi się niebawem
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
Jeśli Popatrzycie na to ostatnie zdjęcie, to tramwaje wykorzystają liniowo ten odcinek w sumie do miejsca gdzie stoi pojazd techniczny... a linia biegnie dalej, ale przez najbliższych kilka lat, te tory nie będą wykorzystywane liniowo. W sumie jest tego kilkaset metrów
Jedno co pociesza, to w momencie budowy kolejnego odcinka nie trzeba będzie - taką mam cichą nadzieję - zamykać tutaj ruchu. Oby
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
To może w ramach uzupełnienia tego co napisał Pan J, krzyżownice głębokorowkowe, o co w tym wszystkim chodzi. No więc tak: w każdym rozjeździe jest taki punkt gdzie przecinają się 2 szyny. Jest on, w transporcie tramwajowym, wykonany z kawałka stali w którym wyfrezowane są krzyżujące się rowki. Rzecz w tym, że są one znacznie płytsze niż szyna przez co tramwaj taką krzyżownicę pokonuje jadąc nie na powierzchni tocznej koła, a na jego obrzeżu. Efekty są takie że jazda taką krzyżownicą jest nieco mniej stateczna, tramwajem lepiej buja Ta nowa krzyżownica ma taką samą głębokość jak szyna tramwajowa, dzięki czemu tramwaj pokonuje ją z punktem styku koło-szyna na właściwej powierzchni tocznej, co powoduje że jazda taka nie bardzo różni się od jazdy po normalnym torze.
Dla wizualizacji: na poniższej fotce widać jak płytka jest krzyżownica, oraz jak dalej gdy zaczyna się już szyna, rowek się zagłębia
Zdjęcie podkradnięte z Tramwajów Śląskich
Dla wizualizacji: na poniższej fotce widać jak płytka jest krzyżownica, oraz jak dalej gdy zaczyna się już szyna, rowek się zagłębia
Zdjęcie podkradnięte z Tramwajów Śląskich
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
No i poszły konie po betonie... a w zasadzie nie poszły, a pojechały. Nie konie, a tramwaje. I bynajmniej nie na owies, ale na prund
... Na Nowodwory, naturalmente. Dzisiaj rozpoczęła się zupełnie nowa era i historia komunikacji miejskiej na Nowodworach. Onegdaj, jeszcze do wczoraj, można tam było dojechać tylko własną furmanką, tudzież autobusem. A od dzisiaj można już firmankie odstawić i wsiąść do tramwaju
Dzisiaj kursowała - a gdy to piszę wciąż kursuje - linia N. ZTM uruchomił ją w godz. 13-18. Obsługuje ją co 15 minut kilka Jazz-ów Duo i jedna Berlinka (#445). Do Berlinki nie można się dostać, tramwaj jeździ od pętli do pętli pełen ludzi
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 421063854/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 421063854/
A to już nowa era Nowodworów. Kiedyś fociłem tu autobusy. Od dzisiaj tramwaje - tyż
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 125653329/
I na koniec rozkład jazdy dla zainteresowanych. To jest rozkład na ... Nowodworach. Zwróćcie uwagę co ile minut będą tutaj jeździć tramwaje na Młociny.
http://www.ztm.waw.pl/rozklad_nowy.php? ... 3&o=05&k=A
I jeszcze jeden rozkład jazdy, z przystanku pośredniego Stefanika 06, to jest przystanek w stronę Nowodworów...
http://www.ztm.waw.pl/rozklad_nowy.php? ... 8&o=06&k=B
... czyli w godzinach szczytu na Nowodwory i z powrotem na Młociny tramwaje linii 2, będą kursować co 4 minuty, a pomiędzy godzinami szczytu co ok. 6 minut. A co jest jeszcze ciekawsze - tramwaj, tutaj, jest wyłącznie dowozówką do metra, czy jak kto woli jego przedłużeniem
Dla porównania - Dotychczas linia 101, z Młocin na Nowodwory, kursowała co 15 minut, natomiast E8 pojawiało się co ok. 10 minut ale tylko w DP i wyłącznie w szczycie
O liniach 101 i E8 mówimy już w czasie przeszłym, aczkolwiek autobusy linii 101 jeszcze dzisiaj kursują normalnie, ale to już ich ostatni dzień
... Na Nowodwory, naturalmente. Dzisiaj rozpoczęła się zupełnie nowa era i historia komunikacji miejskiej na Nowodworach. Onegdaj, jeszcze do wczoraj, można tam było dojechać tylko własną furmanką, tudzież autobusem. A od dzisiaj można już firmankie odstawić i wsiąść do tramwaju
Dzisiaj kursowała - a gdy to piszę wciąż kursuje - linia N. ZTM uruchomił ją w godz. 13-18. Obsługuje ją co 15 minut kilka Jazz-ów Duo i jedna Berlinka (#445). Do Berlinki nie można się dostać, tramwaj jeździ od pętli do pętli pełen ludzi
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 421063854/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 421063854/
A to już nowa era Nowodworów. Kiedyś fociłem tu autobusy. Od dzisiaj tramwaje - tyż
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 125653329/
I na koniec rozkład jazdy dla zainteresowanych. To jest rozkład na ... Nowodworach. Zwróćcie uwagę co ile minut będą tutaj jeździć tramwaje na Młociny.
http://www.ztm.waw.pl/rozklad_nowy.php? ... 3&o=05&k=A
I jeszcze jeden rozkład jazdy, z przystanku pośredniego Stefanika 06, to jest przystanek w stronę Nowodworów...
http://www.ztm.waw.pl/rozklad_nowy.php? ... 8&o=06&k=B
... czyli w godzinach szczytu na Nowodwory i z powrotem na Młociny tramwaje linii 2, będą kursować co 4 minuty, a pomiędzy godzinami szczytu co ok. 6 minut. A co jest jeszcze ciekawsze - tramwaj, tutaj, jest wyłącznie dowozówką do metra, czy jak kto woli jego przedłużeniem
Dla porównania - Dotychczas linia 101, z Młocin na Nowodwory, kursowała co 15 minut, natomiast E8 pojawiało się co ok. 10 minut ale tylko w DP i wyłącznie w szczycie
O liniach 101 i E8 mówimy już w czasie przeszłym, aczkolwiek autobusy linii 101 jeszcze dzisiaj kursują normalnie, ale to już ich ostatni dzień
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Nareszcie zaczyna się coś dziać na ul. Woronicza. Tuż za przystankiem Metro Wierzbno.
https://hostmat.eu/images/87129503550968263725.jpg
https://hostmat.eu/images/38365215834539036497.jpg
Co to będzie ? To będzie "trójtor", w tym miejscu tramwaje linii 31 będą zmieniać czoło. Jest to bardzo dobry pomysł, bo aktualnie tramwaje tej linii muszą jechać dalej, aż do pętli Metro Wilanowska, zlokalizowanej na ul. Puławskiej. I jadą tam na pusto. A zapełnione są od tego miejsca na zdjęciu... ale w przeciwną stronę, czyli na Służewiec Przemysłowy (dzisiaj "Mordor").
Dzięki temu zabiegowi i wykorzystaniu wagonów dwukierunkowych, TW zyskają sporo wolnego taboru, a jednocześnie tramwaje - w przeciwieństwie do Ronda Daszyńskiego, gdzie zmieniają czoło po prostu na torze przejazdowym - będą mogły bezpiecznie i spokojnie zmieniać czoło
https://hostmat.eu/images/87129503550968263725.jpg
https://hostmat.eu/images/38365215834539036497.jpg
Co to będzie ? To będzie "trójtor", w tym miejscu tramwaje linii 31 będą zmieniać czoło. Jest to bardzo dobry pomysł, bo aktualnie tramwaje tej linii muszą jechać dalej, aż do pętli Metro Wilanowska, zlokalizowanej na ul. Puławskiej. I jadą tam na pusto. A zapełnione są od tego miejsca na zdjęciu... ale w przeciwną stronę, czyli na Służewiec Przemysłowy (dzisiaj "Mordor").
Dzięki temu zabiegowi i wykorzystaniu wagonów dwukierunkowych, TW zyskają sporo wolnego taboru, a jednocześnie tramwaje - w przeciwieństwie do Ronda Daszyńskiego, gdzie zmieniają czoło po prostu na torze przejazdowym - będą mogły bezpiecznie i spokojnie zmieniać czoło
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Kontynuując powyższy wątek - kończą się już prace przy trójtorze na ul. Woronicza - tuż za przystankiem Metro Wierzbno. ZTM informuje, że od jutra czyli od 8 maja, tramwaje linii 31 nie będą już jeździć na pusto do pętli Metro Wilanowska, ale będą zmieniać czoło na wspomnianym trójtorze. Tym samym przez pewien okres czasu - czyli do momentu otwarcia linii na Służewiec linia 31 będzie jedyną bez tradycyjnych pętli po obu stronach.
Oczywiście są jeszcze dwie linie 2 i 11 z tzw. zawrotkami, ale tylko po jednej stronie linii, a po drugiej - tradycyjna pętla.
Oczywiście są jeszcze dwie linie 2 i 11 z tzw. zawrotkami, ale tylko po jednej stronie linii, a po drugiej - tradycyjna pętla.
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Ostatnio temat trasy tramwajowej do Wilanowa jest głośny. Są wizualizacje tej trasy na kilku odcinkach. Ponadto, ZTM pochwalił się mapką, podobną jak niedawno opublikowaną w stosunku do metra, zasięgu tramwaju do Wilanowa.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 55121.html
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 55335.html
Sam jestem za rozwojem sieci tramwajowej, ale osobiście nie wiem, czy publikacja takiej mapy powinna wywoływać jakieś emocje. Pamiętam bowiem z czasów otwarcia odcinka tramwaju na Moście Północnym, że w materiale TVP Warszawa, była mowa, że nikt nie będzie dojeżdżał do tramwaju i stąd jest on do nikąd. Wynikało tutaj i w sumie się można zgodzić, jako że tramwaj nie ma takiej szybkości i bezkolizyjności jak metro, a przynajmniej nasze tramwaje klasyczne. I tramwaj jest dla ludzi tuż obok zamieszkujących przy ulicy, a nie po to żeby do niego dochodzić. Nie opłaca się. Nie wiem więc czy ZTM nie powinien na przykład ograniczyć tej skali do 10 minut. Może wówczas by oddawała praktykę przypuszczalną, komu to połączenie pomoże.
Sam natomiast jestem pod wrażeniem mimo to. To największa inwestycja tramwajowa od bardzo dawna. Ani linia na Tarchomin, ani linie na Bemowie nie były tak długie i z tak wieloma odnogami. Ponadto Dolny Mokotów potrzebuje czegoś, bo jest zupełnie pozbawiony szyny, dojazd do metra nie jest rozwiązaniem, bo te jest dosyć już zapchane, choć nie wiem czy ciąg Sobieskiego był akurat najlepszy, jako że z niego nie skorzystają już mieszkańcy Siekierek i Augustówki oraz jako że na sporej długości jego mamy między Stegnami a Sielcami jakieś ogródki działkowe. Szkoda też że linia kończy się na Rakowieckiej, a nie stworzono nowego ciągu północ-południe traktem królewskim. To jednak by chyba zbytnio sparaliżowało miasto. Tak czy inaczej kibicuję tej inwestycji. Oby nowe tramwaje z mega przetargu nie poszły na marne.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 55121.html
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 55335.html
Sam jestem za rozwojem sieci tramwajowej, ale osobiście nie wiem, czy publikacja takiej mapy powinna wywoływać jakieś emocje. Pamiętam bowiem z czasów otwarcia odcinka tramwaju na Moście Północnym, że w materiale TVP Warszawa, była mowa, że nikt nie będzie dojeżdżał do tramwaju i stąd jest on do nikąd. Wynikało tutaj i w sumie się można zgodzić, jako że tramwaj nie ma takiej szybkości i bezkolizyjności jak metro, a przynajmniej nasze tramwaje klasyczne. I tramwaj jest dla ludzi tuż obok zamieszkujących przy ulicy, a nie po to żeby do niego dochodzić. Nie opłaca się. Nie wiem więc czy ZTM nie powinien na przykład ograniczyć tej skali do 10 minut. Może wówczas by oddawała praktykę przypuszczalną, komu to połączenie pomoże.
Sam natomiast jestem pod wrażeniem mimo to. To największa inwestycja tramwajowa od bardzo dawna. Ani linia na Tarchomin, ani linie na Bemowie nie były tak długie i z tak wieloma odnogami. Ponadto Dolny Mokotów potrzebuje czegoś, bo jest zupełnie pozbawiony szyny, dojazd do metra nie jest rozwiązaniem, bo te jest dosyć już zapchane, choć nie wiem czy ciąg Sobieskiego był akurat najlepszy, jako że z niego nie skorzystają już mieszkańcy Siekierek i Augustówki oraz jako że na sporej długości jego mamy między Stegnami a Sielcami jakieś ogródki działkowe. Szkoda też że linia kończy się na Rakowieckiej, a nie stworzono nowego ciągu północ-południe traktem królewskim. To jednak by chyba zbytnio sparaliżowało miasto. Tak czy inaczej kibicuję tej inwestycji. Oby nowe tramwaje z mega przetargu nie poszły na marne.
Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
Widzę, że jest trochę nowości i zmian. Największą zmianą jest odcinek A (na Woli). Dotychczas planowano, że to miała być linia wzdłuż Alei Prymasa Tysiąclecia, tu miałaby się zagłębiać w tunelu. Jakiś czas temu słyszałem o protestach mieszkańców na Woli. Nie wiedziałem o co chodzi i zastanawiałem się kto i po co protestuje. Teraz już wiem - zmieniona została koncepcja odcinka A, będą to dwie linie, położone w ciasnych uliczkach tuż przy budynkach mieszkalnych
Największą niespodzianką jest jednak odcinek F - czyli pętla na Muranowie. Pomysł ciekawy
Natomiast wracając do projektowanej linii z Dworca Zachodniego do Miasteczka Wilanów, moje wątpliwości budzi kilka miejsc:
1. Ochota, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. To jest stosunkowo wąska, bardzo zatłoczona arteria Ochoty. Budowa linii tramwajowej na tej ulicy - zwyczajnie ją zwęzi, jak znam kierowców będą wjeżdżać pod tramwaj, tramwaje będą tam notorycznie łapać opóźnienia.
Jest jeszcze jedno pytanie - co z autobusami na wspomnianej ulicy ? Logicznym jest aby stworzyć wspólny bus+tram pas, ale jest pewien problem, tramwaje będą wjeżdżać tam do tunelu. Mogę mieć cichą nadzieję, że projektanci to jakoś rozsądnie zaplanują
2. Mokotów, ul. Goworka + Spacerowa. Tam jest bardzo wąsko, nie da się tych ulic poszerzyć ze względu na okoliczną zabudowę i jej wąskie gardła, a jednocześnie obie ulice są teraz notorycznie zakorkowane - ciekawy jestem jak to rozwiążą projektanci
3. Mokotów, ul. Belwederska - ten sam problem co wyżej - ciasno, wąsko nie da się poszerzyć, logicznym jest stworzenie bus+tram pasu i chyba to dało by się radę stworzyć
4. Stegny, al. Sobieskiego - bardzo ładna szeroka arteria, z szerokim pasem akurat pod tramwaj, ale jest mały szczegół. Pod tym pasem zieleni Wodociągi zbudowały potężny węzeł cieplny. On lubi czasami zalewać tą ulicę, ostatnio były fajne gejzery wodne tuż przed skrzyżowanie z al. Sikorskiego.
Po za tym Wodociągowcy czasami muszą go konserwować, a tym samym rozkopywać wspomniany pas zieleni. Pytanie, czy projektanci uwzględnili ten fakt ?
Największą niespodzianką jest jednak odcinek F - czyli pętla na Muranowie. Pomysł ciekawy
Natomiast wracając do projektowanej linii z Dworca Zachodniego do Miasteczka Wilanów, moje wątpliwości budzi kilka miejsc:
1. Ochota, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. To jest stosunkowo wąska, bardzo zatłoczona arteria Ochoty. Budowa linii tramwajowej na tej ulicy - zwyczajnie ją zwęzi, jak znam kierowców będą wjeżdżać pod tramwaj, tramwaje będą tam notorycznie łapać opóźnienia.
Jest jeszcze jedno pytanie - co z autobusami na wspomnianej ulicy ? Logicznym jest aby stworzyć wspólny bus+tram pas, ale jest pewien problem, tramwaje będą wjeżdżać tam do tunelu. Mogę mieć cichą nadzieję, że projektanci to jakoś rozsądnie zaplanują
2. Mokotów, ul. Goworka + Spacerowa. Tam jest bardzo wąsko, nie da się tych ulic poszerzyć ze względu na okoliczną zabudowę i jej wąskie gardła, a jednocześnie obie ulice są teraz notorycznie zakorkowane - ciekawy jestem jak to rozwiążą projektanci
3. Mokotów, ul. Belwederska - ten sam problem co wyżej - ciasno, wąsko nie da się poszerzyć, logicznym jest stworzenie bus+tram pasu i chyba to dało by się radę stworzyć
4. Stegny, al. Sobieskiego - bardzo ładna szeroka arteria, z szerokim pasem akurat pod tramwaj, ale jest mały szczegół. Pod tym pasem zieleni Wodociągi zbudowały potężny węzeł cieplny. On lubi czasami zalewać tą ulicę, ostatnio były fajne gejzery wodne tuż przed skrzyżowanie z al. Sikorskiego.
Po za tym Wodociągowcy czasami muszą go konserwować, a tym samym rozkopywać wspomniany pas zieleni. Pytanie, czy projektanci uwzględnili ten fakt ?