Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Różne zagadnienia prawne dotyczące transportu publicznego.
vernalisadonis
Posty: 67
Rejestracja: 2019-10-22, 21:12

Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: vernalisadonis » 2019-10-29, 02:12

Dam to tutaj. Chociaż tyczy bardziej się wszystkich przewoźników.
Sąd w Warszawie: Autobus się spóźnił? Należy się zwrot za Ubera.

Przewoźnik ma oddać pieniądze pasażerowi, który przez spóźniający się autobus musiał zamówić auto z Ubera - orzekł Sąd Rejonowy dla Warszawy-Środmieścia.

(…)
Sąd podzielił stanowisko młodego mężczyzny, że za terminowość transportu miejskiego bezpośrednio odpowiedzialny jest przewoźnik (w tym przypadku Arriva Bus Transport Polska z Torunia), a nie organizator publicznego transportu zbiorowego (w tym przypadku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie), mimo że rozkład jazdy komunikacji miejskiej ustala właśnie organizator publicznego transportu zbiorowego. - Przewoźnik jest profesjonalnym podmiotem, zgodził się być związany warunkami umowy z ZTM, pozbawiającej go prawa do ustalania rozkładu jazdy, i nie może stąd wywodzić ograniczenia odpowiedzialności względem osób trzecich (pasażerów) - wskazał sąd, cytowany przez Tymona P. Radzika
https://www.rp.pl/Konsumenci/310289945- ... Ubera.html

Temat wydzielony. /P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29382
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: J-31 » 2019-10-30, 00:18

Jeśli Arriva się ugnie i zwróci temu chłopakowi te 80 złotych za Ubera... to za chwilę będzie mała setki takich spraw i miliony złotych do wypłacania. Bo przecież przewoźnik jest zawsze winny, pasażer zawsze nie winny.

A po za tym autobus w godzinach szczytu powinien był przefrunąć nad samochodami i być punktualnie na czas - zawsze i wszędzie ;)

Przypomina mi się rozmowa z pewnym wesołym kierowcą z MZA. To były jeszcze czasy Ikarusów w Warszawie i pan takim Ikarusem 280 jeździł sobie w najlepsze. No i - wiadomo jak to było z Ikarusami - autobus mu zdefekował na trasie... ale pomysłowy pan kierowca, pomimo tego, że wezwał pogotowie, jednak postanowił sprawdzić co się stało i zajrzał pod maskę. Trochę pogrzebał i ... o dziwo samodzielnie naprawił autobus. Pojechał nim dalej w drogę. A, że zajęło mu to kilkanaście minut, no to był już znacznie po rozkładzie, więc postanowił ten rozkład nadgonić na trasie.

I wtedy się zaczęło. Część napotkanych pasażerów wrzeszczała, że pan jedzie jak wariat i chcieli na niego składać skargi. A w tym samym czasie inni pasażerowie klaskali i chwalili pana kierowcę, że tak szybko jedzie.

Zapewne domyślam, się, że gdyby gdzieś - hipotetycznie - na przystanku stał ten 18-letni pasażer, to pewnie poszedł by do sądu z żądaniem odszkodowania za spóźniony autobus i za wariacką jazdę Ikarusem po warszawskich ulicach. :cool:

Wracając do tematu. Ten chłopak przeciera dosyć ciekawy szlak. Teraz spokojnie można założyć legalny interes wyłudzający kasę od miejskich przewoźników (bynajmniej nie organizatorów), za nieterminową realizację rozkładów jazdy. Fajny biznes może być z tego ;)

vernalisadonis
Posty: 67
Rejestracja: 2019-10-22, 21:12

Re: Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: vernalisadonis » 2019-10-30, 23:28

Ja się tylko zastanawiam czy faktycznie to przewoźnik powinien wypłacić, a nie organizator? Kupując bilet z kim zawierasz faktycznie umowę? Z przewoźnikiem czy organizatorem? Oczywiście chodzi mi teraz o przykład z Warszawy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29382
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: J-31 » 2019-10-31, 21:26

Dokładnie tak. Masz rację, bo pasażer kupując bilet zawiera umowę z organizatorem. Powinien był to zgłosić do organizatora. Natomiast organizator, rozlicza się z przewoźnikiem zgodnie z zapisami umowy o świadczeniu usług. Pasażera nie interesuje autobusem, jakiego przewoźnika jedzie ;)

vernalisadonis
Posty: 67
Rejestracja: 2019-10-22, 21:12

Re: Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: vernalisadonis » 2019-11-01, 01:06

No i też przewoźnik nie ma na to jakie linie obsługuje, rozkład jazy czy czasy przejazdu na poszczególnych odcinkach.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29382
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spóźniony autobus = zwrot za Ubera?

Post autor: J-31 » 2019-11-03, 00:17

Ta sprawa rozpala już emocje, na stronie portalu Transport Publicznym znajdziemy dwa artykuły - opinie. Obie są skrajnie różne... zresztą Zwróćcie uwagę na oba tytuły. ;)

:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 62994.html

:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 63029.html

A zatem, czy wyrok sądu naprawia transport publiczny, czy go rozkłada ? :cool:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Prawo w Transporcie”