Prywatyzacje PKSów
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Prywatyzacje PKSów
Transportowi giganci chcą przejmować PKS-y
Resort skarbu państwa chce wystawić w tym roku na sprzedaż nawet 57 PKS-ów. Wygląda na to, że ze zbytem nie powinno być problemu, bo o firmy zabiegają najwięksi gracze na światowym rynku: szkocki Stegecoach, izraelski Egged i francuska Veolia - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
– Inwestorów przyciąga do Polski ogromny potencjał rynku – uważa Aleksander Kierecki, szef JMK Analizy Rynku Transportowego.
Autobusami w naszym kraju wciąż podróżuje ponad 550 mln pasażerów rocznie – dwa razy więcej niż koleją i sto razy więcej niż samolotami. – Złożyliśmy ofertę na siedem mazowieckich PKS-ów – przyznaje "DGP" John Presland, członek zarządu Souter Holdings Poland, polskiej spółki należącej do Briana Soutera, właściciela firmy Stegecoach.
Ministerstwo Skarbu Państwa ma jeszcze akcje 70 PKS-ów. Jest niemal pewne, że 13 z nich trafi w ręce samorządów. W przypadku pozostałych firm resort skarbu chce wszcząć procedury prywatyzacyjne jeszcze w tym roku, ale obawia się, czy na przeszkodzie nie stanie niezdecydowanie samorządów. Resort musi mieć jednoznaczną deklarację marszałków o tym, czy oni nie chcą przejąć firm. A na razie wiadomo tylko, że PKS-ów nie chcą na Śląsku oraz w województwach świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".
– Pozostali marszałkowie wyrazili wstępne zainteresowanie, ale nie poparli tego wnioskami, co zawiesza prywatyzację – mówi Maciej Wewiór, rzecznik MSP.
Ministerstwo Skarbu Państwa/Dziennik Gazeta Prawna/wnp
http://forsal.pl/artykuly/405884,transp ... pks_y.html
Ciekawe ilu spółkom uda się zarzucić kotwice na rynku transportowym w Polsce.Światowi giganci chcą wozić Polaków
Izraelski gigant ma chrapkę na PKS
Izraelski Egged jest pośród firm, które walczą o polskie PKS-y. Dla nich to prawdziwa żyła złota - autobusy przewożą rocznie aż 550 milionów pasażerów. Przedsiębiorstwa zrobią więc wszystko, by przekonać samorządy, aby to im sprzedano akcje państwowych przewozów.
Resort skarbu państwa chce wystawić w tym roku na sprzedaż nawet 57 PKS-ów. Wygląda na to, że ze zbytem nie powinno być problemu, bo o firmy zabiegają najwięksi gracze na światowym rynku: szkocki Stagecoach, izraelski Egged i francuska Veolia. "Inwestorów przyciąga do Polski ogromny potencjał rynku" - uważa Aleksander Kierecki, szef JMK Analizy Rynku Transportowego.
Autobusami w naszym kraju wciąż podróżuje ponad 550 mln pasażerów rocznie – dwa razy więcej niż koleją i sto razy więcej niż samolotami. "Złożyliśmy ofertę na siedem mazowieckich PKS-ów" - przyznaje John Presland, członek zarządu Souter Holdings Poland, polskiej spółki należącej do Briana Soutera, właściciela firmy Stagecoach.
Chodzi o spółki w Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Ostrołęce, Płocku, Przasnyszu i Gostyninie. Zabiega o nie również Egged, który niedawno zadebiutował na polskim rynku przewozów międzymiastowych, przejmując kilka dni temu 51 proc. akcji PKS Mrągowo.
Dziennik Gazeta Prawna
http://dziennik.pl/gospodarka/article56 ... a_PKS.html
Ostatnio zmieniony 2010-03-21, 16:31 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Dolny Śląsk + Opolskie:
PKS w Bolesławcu, PKS w Dzierżoniowie, PKS w Kamiennej Górze, PKS w Oławie, PKS w Zgorzelcu, PKS w Głubczycach, PKS w Kluczborku, PKS w Nysie, Opolskie PKS w Opolu oraz 'Polbus - PKS'
W dniu 18.02.2010 przetarg na obsługę prywatyzacji w/w firm wygrała Grupa Konsultingowa Jagiełło, Wrębiak i Wspólnicy Sp. z o.o.
http://infobus.pl/text.php?from=search&id=31496
http://bip.msp.gov.pl/download.php?s=1&id=2702
PKS w Bolesławcu, PKS w Dzierżoniowie, PKS w Kamiennej Górze, PKS w Oławie, PKS w Zgorzelcu, PKS w Głubczycach, PKS w Kluczborku, PKS w Nysie, Opolskie PKS w Opolu oraz 'Polbus - PKS'
W dniu 18.02.2010 przetarg na obsługę prywatyzacji w/w firm wygrała Grupa Konsultingowa Jagiełło, Wrębiak i Wspólnicy Sp. z o.o.
http://infobus.pl/text.php?from=search&id=31496
http://bip.msp.gov.pl/download.php?s=1&id=2702
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
W województwie Kujawsko-Pomorskim prawdopodobnie takie PKSy pójdą do prywatyzacji: PKS Lipno, PKS Brodnica, PKS Inowrocław i PKS Grudziądz.
PKS Bydgoszcz jest od dawna spółką prywatną, PKS Toruń został przejęty jak wiadomo przez Veolie i teraz nosi nazwę Veolia Kujawy.
KKS: dzięki za zwrócenie uwagi
Kolejna tura PKSów do prywatyzacji:
PKS Bydgoszcz jest od dawna spółką prywatną, PKS Toruń został przejęty jak wiadomo przez Veolie i teraz nosi nazwę Veolia Kujawy.
KKS: dzięki za zwrócenie uwagi
Kolejna tura PKSów do prywatyzacji:
MSP: Komunalizacja PKS-ów w Kamiennej Górze, Rzeszowie, Łosicach i Bełchatowie
W dniu 10 marca 2010r. podpisane zostały umowy, na mocy których Minister Skarbu Państwa przekazał nieodpłatnie na rzecz samorządu terytorialnego udziały następujących spółek Skarbu Państwa:
- 19.450 udziałów Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łosicach sp. z o.o. na rzecz Powiatu Łosickiego o łącznej wartości nominalnej 1.945.000 zł (100% udziałów).
- 18.330 udziałów Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Bełchatowie sp. z o.o. na rzecz Powiatu Bełchatowskiego o łącznej wartości nominalnej 1.833.000 zł. (100% udziałów)
Natomiast w dniu 17 marca 2010r. podpisane zostały umowy, na mocy których Minister Skarbu Państwa przekazał nieodpłatnie na rzecz samorządu terytorialnego udziały następujących spółek Skarbu Państwa w trybie art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji:
- 5.000 udziałów Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kamiennej Górze sp. z o.o. na rzecz Powiatu Kamiennogórskiego o łącznej wartości nominalnej 2.500.000 zł (100% udziałów).
- 684.000 akcji Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie S.A. z siedzibą w Chmielniku na rzecz Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa o łącznej wartości nominalnej 6.840.000 zł. (100% akcji)
W nadzorze Ministerstwa Skarbu Państwa pozostaje jeszcze 67 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa z sektora transportu samochodowego (PKS). W najbliższym okresie planowana jest komunalizacja kolejnych spółek PKS.
Infobus
http://www.infobus.pl/text.php?id=31627&from=main
MSP: Prywatyzacja lubelskich PKS-ów
Minister Skarbu Państwa informuje o ogłoszeniu przetargu na sporządzenie analizy przedprywatyzacyjnej oraz przygotowanie i obsługa procesu zbywania akcji/udziałów 6 PKS-ów z woj. lubelskiego: PKS w Białej Podlaskiej SA;PKS w Międzyrzecu Podlaskiem Sp. z o.o.;PKS w Puławach Sp. z o.o.;PKS w Radzyniu Podlaskim S.A.;PKS w Zamościu Sp. z o.o.;PKS w Biłgoraju Sp. z o.o. Szczegóły na http://prywatyzacja.msp.gov.pl/portal/pr .
Infobus
http://www.infobus.pl/text.php?id=31628&from=main
O prywatyzacji PKS-ów w województwie śląskim napisał Dziennik Zachodni:
http://www.dziennikzachodni.pl/slask/23 ... ,id,t.html
Poza sprywatyzowanymi już PKS-ami w Gliwicach, Bielsku i ¯ywcu tylko PKS w Raciborzu będzie skomunalizowany i to najprawdopodobniej z początkiem kwietnia.
W pozostałych firmach zostanie zrobiona wycena i będą wystawione na sprzedaż.
Na Opolszczyźnie PKS w Głubczycach i Kluczborku zostały też skomunalizowane
http://www.infobus.pl/text.php?id=31692&from=main
[ Dodano: 2010-05-04, 10:53 ]
A już jutro następna komunalizacja. Tym razem PKS w Raciborzu.
http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art/3/9380.html
http://www.dziennikzachodni.pl/slask/23 ... ,id,t.html
Poza sprywatyzowanymi już PKS-ami w Gliwicach, Bielsku i ¯ywcu tylko PKS w Raciborzu będzie skomunalizowany i to najprawdopodobniej z początkiem kwietnia.
W pozostałych firmach zostanie zrobiona wycena i będą wystawione na sprzedaż.
Na Opolszczyźnie PKS w Głubczycach i Kluczborku zostały też skomunalizowane
http://www.infobus.pl/text.php?id=31692&from=main
[ Dodano: 2010-05-04, 10:53 ]
A już jutro następna komunalizacja. Tym razem PKS w Raciborzu.
http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art/3/9380.html
Nie wiem, czy Słyszeliście, ale od kilku dni nie kursują autobusy PKS Gostynin - to jeden z tych PKS-ów, przeznaczonych do prywatyzacji.
Powodem jest strajk kierowców, okupują oni zajezdnię. Kierowcy nie zgadzają się na prywatyzację, chcą - wręcz żądają - komunalizacji i podwyżek.
Póki co, sytuacja jest trudna, ponieważ nie wiadomo jak długo jeszcze potrwa ten protest
Powodem jest strajk kierowców, okupują oni zajezdnię. Kierowcy nie zgadzają się na prywatyzację, chcą - wręcz żądają - komunalizacji i podwyżek.
Póki co, sytuacja jest trudna, ponieważ nie wiadomo jak długo jeszcze potrwa ten protest
Typowe działanie i myślenie polskich związków zawodowych wywodzące się jeszcze z komuny- my czekamy, a wy (władza) zróbcie tak żeby było dobrze.J-31 pisze: Powodem jest strajk kierowców, okupują oni zajezdnię. Kierowcy nie zgadzają się na prywatyzację, chcą - wręcz żądają - komunalizacji i podwyżek.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Jak informuje Minister Skarbu Państwa - wpłynęły oferty wiążące na zakup siedmiu mazowieckich PKSów. Trzech potencjalnych inwestorów złożyło wstępne propozycje zakupu akcji i zostało dopuszczonych do przeprowadzenia ograniczonego badania spółek. W tym postępowaniu wezmą udział firmy:
- MOBILIS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
- SOUTER HOLDINGS POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
więcej: http://www.infobus.pl/text.php?id=32710&from=main
- MOBILIS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
- SOUTER HOLDINGS POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
- dodatkowo PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o. złożył wiążącą propozycję nabycia udziałów na PKS w Gostyninie.Marcin_558 pisze: Chodzi o spółki w Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Ostrołęce, Płocku, Przasnyszu i Gostyninie.
więcej: http://www.infobus.pl/text.php?id=32710&from=main
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Odpowiedź:Ciekawy jestem jak się zachowają te dwie firmy w przypadku PKS Gostynin. Przypomnę, że tam nadal trwa strajk. Co więcej kierowcy go jeszcze bardziej zaostrzyli. I przystąpili do głodówki.
Spotkanie ws. strajku w PKS w Gostyninie bez porozumienia
18.05. Płock (PAP) - Bez porozumienia zakończyły się we wtorek rozmowy komitetu strajkowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej (PKS) w Gostyninie pod Płockiem (Mazowieckie), z przedstawicielami rady nadzorczej spółki i Ministerstwa Skarbu Państwa.
Jak poinformował PAP przewodniczący rady pracowniczej spółki Edward Chojnacki, rozmowy prowadzono w warszawskim centrum dialogu. Było to drugie takie spotkanie - pierwsze rozmowy prowadzono tam w piątek.
"Rada nadzorcza zerwała rozmowy. Usłyszeliśmy od przedstawiciela rady, że mamy powrócić do pracy i dopiero wtedy będzie możliwość porozumienia. Nie ma żadnych ustaleń, nie ma też porozumienia" - powiedział PAP we wtorek wieczorem Chojnacki. Dodał, iż decyzja w sprawie dalszego protestu zostanie podjęta w środę po przedstawieniu strajkującej załodze przebiegu wtorkowych rozmów.
Strajkujący od 4 maja w gostynińskim PKS domagają się komunalizacji, podobnie jak w przypadku trzech innych mazowieckich PKS-ów. Obawiają się, że prywatyzacja, którą prowadzi Skarb Państwa, doprowadzi do zwolnień pracowników. Zdaniem protestujących, komunalizacja, czyli przejęcie PKS przez powiat gostyniński, gwarantowałaby dalszy rozwój spółki i utrzymanie miejsc pracy.
W strajku bierze udział 88 ze 109 pracowników gostynińskiego PKS - 8 osób prowadzi protest głodowy. Strajkujący i głodujący pozostają na noc w budynku spółki.
Chojnacki poinformował, że w piątek przed siedzibą PKS zorganizowali manifestację poparcia dla strajkujących pracownicy gostynińskiej spółki Elgo, ZOZ oraz płockiego PKS.
W niedzielę strajkujący w gostynińskim PKS poprosili w liście premiera Donalda Tuska o osobiste zainteresowanie się protestem i sytuacją spółki. "Prosimy Pana, Panie Premierze o nie pozostawianie naszego wołania bez pozytywnej odpowiedzi. Wierzymy, że znajdzie Pan czas i osobiście zapozna się z sytuacją, zanim dojdzie do upadłości naszego zakładu lub ludzkiej tragedii. Pracownicy, którzy podjęli głodówkę są bardzo zdesperowani" - napisał komitet strajkowy w liście otwartym do szefa rządu.
Strajk w gostynińskim PKS jest wynikiem braku porozumienia w ramach sporu zbiorowego, który trwa od października 2009 r.. Protestujący obawiają się utraty miejsc pracy w spółce, domagają się tez podwyżek płac. Rokowania z udziałem mediatora zakończyły się podpisaniem protokołu rozbieżności. Związki nie zdecydowały się na arbitraż społeczny. Przeprowadziły referendum, w którym za strajkiem opowiedziała się większość załogi.
Organizatorem protestu są trzy z czterech działających w spółce związków zawodowych: NSZZ "Solidarność", Związek Zawodowy Pracowników Transportu Samochodowego i OPZZ. Strajk spowodował, iż nie jest realizowana większość kursów autobusowych lokalnych i dalekobieżnych.
Według prezesa gostynińskiego PKS Wojciecha Wiśniewskiego, strajk wpłynie negatywnie na sytuację spółki, przynosząc każdego dnia straty w wysokości około 36 tys. zł. W jego ocenie, spółki nie stać obecnie na podniesienie wynagrodzeń pracowniczych, natomiast w przypadku postulatu o komunalizacji właściwym adresatem jest, właściciel, czyli resort Skarbu Państwa.
W grudniu 2009 r. Skarb Państwa zaprosił inwestorów do negocjacji w sprawie kupna siedmiu mazowieckich spółek PKS, w tym spółki w Gostyninie. Do negocjacji w sprawie PKS w Gostyninie dopuszczono cztery podmioty: Marmstrom i Mobilis w Warszawie (dopuszczone także do negocjacji w sprawie sześciu pozostałych mazowieckich spółek PKS), Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji - Łódź oraz PKS w Grodzisku Mazowieckim. Termin składania przez potencjalnych inwestorów ofert wiążących minął 7 maja.
Dwie spółki złożyły oferty wiążące w sprawie kupna siedmiu PKS-ów: w Ciechanowie, Gostyninie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Ostrołęce, Płocku i Przasnyszu - chodzi o warszawskie firmy: Mobilis oraz Souter Holdings Poland. Ofertę wiążącą na zakup PKS w Gostyninie złożyła także spółka PKS w Grodzisku Mazowieckim.
W przesłanym 4 maja PAP przez biuro prasowe Ministerstwa Skarbu Państwa stanowisku podano, że w październiku 2009 r. zwrócono się do marszałka województwa mazowieckiego z pytaniem, czy byłby zainteresowany przejęciem wszystkich spółek PKS ze swojego województwa i dopiero po jego odmowie postanowiono uruchomić proces prywatyzacji.
Resort Skarbu Państwa podkreślił, iż zależało mu na znalezieniu inwestora, który przejąłby wszystkie mazowieckie spółki komunikacyjne. Z tego też powodu, mimo złożonego wniosku powiatu gostynińskiego, postanowiono nie wstrzymywać procesu poszukiwania inwestora.
"Poza tym uznaliśmy, że dla PKS-u w Gostyninie - spółki, której kondycja finansowa z roku na rok ulegała pogorszeniu, najodpowiedniejszą formą zmiany właścicielskiej będzie znalezienie inwestora prywatnego, który w sposób istotny ją dofinansuje" - podkreślono w stanowisku Skarbu Państwa.
WNP.PL
http://www.wnp.pl/wiadomosci-agencyjne/ ... 49903.html
W przypadku Gostynina według mnie trochę to nie w porządku było, zsynchronizować rozpoczęcie strajku z rozpoczęciem matur, mogli poczekać ten miesiąc. Ale nieważne, to było i już nie wróci.
Wie ktoś może, czy te wszystkie PKSy po prywatyzacji jeżdżą tak jak właściciel chce, czy jakiś samorząd ustala im trasy i rozkłady? Bo szczerze mówiąc nie wiem, a od pewnego czasu intryguje mnie to
Wie ktoś może, czy te wszystkie PKSy po prywatyzacji jeżdżą tak jak właściciel chce, czy jakiś samorząd ustala im trasy i rozkłady? Bo szczerze mówiąc nie wiem, a od pewnego czasu intryguje mnie to
Cyrk jakich mało, związkowcy żyją trochę w innej epoce i pewnie w niej im dobrze, stąd strach przed prywatyzacją, tymczasem nieubłagany spadek popytu i przesunięcie komunikacji w stronę zleceń ze strony gmin/powiatów to rzecz praktycznie nieunikniona i bez restrukturyzacji firma zapewne padnie.
Ale jak ciągnąć zakład na dno, to raz a dobrze...
@Plocmaster - chyba różnie, w przypadku PKS Oświęcim kursy np. do Krakowa to chyba ich własna koncepcja, natomiast na Śląsku część kursów to efekty wygrania przetargów ogłaszanych przez gminy - tylko nie wiem, czy gmina płaci za wzkm czy tylko do niego dopłaca.
Ale jak ciągnąć zakład na dno, to raz a dobrze...
@Plocmaster - chyba różnie, w przypadku PKS Oświęcim kursy np. do Krakowa to chyba ich własna koncepcja, natomiast na Śląsku część kursów to efekty wygrania przetargów ogłaszanych przez gminy - tylko nie wiem, czy gmina płaci za wzkm czy tylko do niego dopłaca.
Ja myślę, że akurat np. w Twoim przypadku - gdyby sprywatyzowano PKS Gostynin, gdyby to się udało i związkowcy przestali by protestować - to raczej nie powinno nic się zmienić.plocmaster pisze:W przypadku Gostynina według mnie trochę to nie w porządku było, zsynchronizować rozpoczęcie strajku z rozpoczęciem matur, mogli poczekać ten miesiąc. Ale nieważne, to było i już nie wróci.
Wie ktoś może, czy te wszystkie PKSy po prywatyzacji jeżdżą tak jak właściciel chce, czy jakiś samorząd ustala im trasy i rozkłady? Bo szczerze mówiąc nie wiem, a od pewnego czasu intryguje mnie to
I PKS, po prywatyzacji zapewne nadal obsługiwałby bez jakichś większych zmian lokalną komunikację.
Inaczej sprawy się mają przy większych aglomeracjach. Tam, gdzie samorządy chcą ingerować w komunikację i zlecają kursy, albo obsługę linii.
Natomiast nie wydaje mi się, aby np. samorząd Płocka coś chciał zamówić, czy zamieszać
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Mobilis wchodzi w PKSy:
Ministerstwo Skarbu Państwa informuje, iż w dniu 27 maja 2010 roku pomiędzy Skarbem Państwa a Mobilis Sp. z o.o. został parafowany ramowy projekt umowy sprzedaży 85 % akcji / udziałów Skarbu Państwa w następujących Spółkach:
* PKS w Ciechanowie S.A. z siedzibą w Ciechanowie,
* PKS w Gostyninie Sp. z o.o. z siedzibą w Gostyninie,
* PKS w Mińsku Mazowieckim S.A. z siedzibą w Mińsku Mazowieckim,
* PKS w Mławie S.A. z siedzibą w Mławie,
* PKS w Ostrołęce S.A. z siedzibą w Ostrołęce,
* PKS w Płocku S.A. z siedzibą w Płocku,
* PKS w Przasnyszu S.A. z siedzibą w Przasnyszu.
Data publikacji : dn.28 maja 2010
Opublikowane przez : Monika Groszkowska
Autor dokumentu : Departament Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji
MSP
źródło: http://prywatyzacja.msp.gov.pl/portal/p ... __7_p.html