Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: TranslatorPS »

pmaster pisze:Nie za drogo na tym dworcu?
Kto ich tam wie. W dzień powszedni wiem o przynajmniej 105-ciu kursach (niecałe 1600zł dziennie) wykonywanych przez kogokolwiek innego niż PKS Radom z tego dworca - a to tylko odjazdy...! Zdecydowana większość tych kursów to kursy przelotowe przez Radom w dalszych relacjach krajowych, toteż opłata 15zł z groszami to nie jest wiele w skali całego kursu, z którego przewoźnik może mieć parę/kilkaset złotych z biletów (no chyba że zaczniemy liczyć inne dworce... ale mimo wszystko). Obecnie dworzec jest wykorzystywany tylko i wyłącznie w celach dalekobieżnych jeśli chodzi o przewoźników innych niż PKS Radom - najbliższe kierunki to Kielce czy Warszawa, względnie inny Lublin czy Łódź z tych nieradomskich kursów.
Duża ilość busiarzowatej prywaty dalekobieżnej, z wyjątkiem kilku kursów, korzysta z przystanku Dworzec PKP 02, przy ulicy Beliny-Prażmowskiego, jakieś 200m od hali nad stanowiskami dworcowymi na PKSie. Na tym samym przystanku kończy też zresztą miejska 18stka, która, przy takcie 20minutowym w szczycie z postojami rzędu 20 minut pomiędzy kursami* wcale nie pomaga w przepustowości tegoż przystanku, mimo taboru solowego (a dołóżmy do tego jeszcze linię A...).

Co do opłat na terenie miasta... taka linia A, zanim wyjedzie z Radomia, zasili budżet miasta o 40gr na kurs, linia F - 45gr, linia S - 50gr. To z reguły nie przekracza 40% ceny biletu normalnego... wystarczy jeden pasażer i opłaty przystankowe w obydwie strony są z głowy.

* - przykładowe postoje w DP: 18-02 13:58-14:20, 18-03 14:20-14:42, 15-01+18-07 14:41-15:02, 18-01 15:06-15:22, 18-02 15:29-15:42, 18-03 15:43-16:05, choć kilka godzin wcześniej są postoje po 24minuty... w weekendy po większości kursów na Dw. PKP jest postój 30minutowy, co przy 50-minutowych kursach daje kółko 80min.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: pmaster »

Najwyraźniej po prostu dworce będące własnością PKSów służą im jako dodatkowe źródło zarobku. Lepiej byłoby gdyby należały do miasta, którym zależałoby na jednym dworcu a nie ośmiu marszrutkowiskach, no ale to nie ten poziom rozwoju

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: Przemek »

pmaster pisze:Najwyraźniej po prostu dworce będące własnością PKSów służą im jako dodatkowe źródło zarobku.
Jest też druga możliwość (niewykluczająca tego pierwszego) - stawki dworcowe jako karta przetargowa (nie mylić z przetargiem) w rywalizacji na danym połączeniu.

Właściciel dworca może podnieść stawkę swoim konkurentom wypowiadając obecną umowę a sam, będąc jednocześnie przewoźnikiem na tej samej trasie, na tym korzystać. Ostatnio zaczyna się to też sprowadzać do wojenki wizerunkowej, np. Polbus vs. PKS Oława w rodzaju: "podła konkurencja funduje swoim pasażerom nieludzkie warunki podróżowania, zamiast korzystać z naszego dworca" kontra: "Podli właściciele tego zapyziałego dworca nas wyrzucili, ale my mamy wiatę przystankową mmcite Aureo!"

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: Amalio »

Tak samo w Opolu. Sindbad (właściciel PKSu) tak wywindował ceny, że wszystkie nie opolskie autobusy między kursami koczują na jakichś parkingach po za dworcem.

Ech ta nasza kochana patologia. Dworce autobusowe powinny być łączone z kolejowymi i być własnością miasta.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: pmaster »

Wiata lepsza jak się chce spalić faję, łatwiej się schować.

EDIT: Spalam się
Ostatnio zmieniony 2014-02-21, 02:04 przez pmaster, łącznie zmieniany 1 raz.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: faja_k »

W Poznaniu są dworce miejskie i za każdy wjazd na dworzec jest 1 zł, to trochę mniej niż te 19.

PS Sam się spal.

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: oolek15 »

To skoro w innym temacie przywołano infrastrukturę dworcowo-przystankową to pokażę jak to wygląda w Jastrzębiu (pokażę większe pętle/dworce):
- Jastrzębie Dworzec Autobusowy [galeria KMF], [StreetView]
Niewiele linii tu kończy, położony nieco na uboczu. Wielkiej wymiany pasażerskiej brak. Kiedyś w środku była kolektura biletów, ale już nie ma. Był jeszcze chyba kiosk, informacja i WC, ale dawno tam nie byłem.
- Arki Bożka [StreetView]
To tu kończy dużo linii MZK. WC nie ma (jest na pobliskim targowisku), poczekalni też - to bardziej duża pętla. Trochę wiaty już syfem zarosły, ale kiedyś były nawet porządne. W tym tygodniu tam postawili maszty na tablice elektroniczne pokazujące jakie autobusy przyjadą w najbliższym czasie.
- Jastrzębie "Zdrój" [StreetView]
Też bardziej pętla, też już są maszty. Wciąż lepsze niż "dworzec" w Wodzisławiu - autobusy mają gdzie stać, przegubowce się mieszczą.
- Moszczenica WORD (do niedawna KWK Moszczenica) [StreetView]
Pętla, trochę linii tu kończy. Do wcześniej opisywanego "Zdroju" jest kilkaset metrów. Kopalnia Moszczenica istniała do 2000 roku, nazwę przystanku zmieniono w 2014.
- Jagiełły Pętla (JP, na 100%) [StreetView]
Zaraz za płotem siedziby Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju i Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Skoro to tu opisuję, to też kończy parę linii.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: Przemek »

Gdzieś mi umknęła ta informacja, ale gdzieś tak na przełomie lutego/maja br. PKS Oława wrócił na dworzec na ul. Suchej, także z Polbusem doszli do pewnego consensusu. Ale nigdzie nie można znaleźć informacji jaką stawkę sobie wynegocjowali.

Awatar użytkownika
Lionsek!
Posty: 53
Rejestracja: 2011-08-07, 21:44
Lokalizacja: Gdañsk

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: Lionsek! »

Ja zatem opowiem o czymś z moich regionów, o węźle komunikacyjnym miasta powiatowego Tczewa (swoją drogą jednego z najstarszych miast na Pomorzu - około 61 tys. mieszkańców). Węzeł ów powstał w miejsce pętli "Dworzec" która była dość ciasna i bardzo, bardzo stara. ( http://phototrans.pl/14,599000,0,Ikarus ... _7055.html , http://phototrans.net/14,28048,0,Merced ... _7017.html , http://phototrans.eu/14,51075,0,Autosan ... _7009.html ). Miasto w 2008 postanowiło o przebudowie. Wówczas pętla pochłonęła - bagatela - 30 mln zł! Znalazł się tam również podziemny przejazd dla autobusów, wielka szklana wiata i... galeria handlowa. Stanowiska "peronowe" są obsługiwane przez autobusy regionalne, dla miejskich zaś wyznaczono zatoczkę (poj. 3 autobusy). Aktualnie wygląda to tak: http://i621.photobucket.com/albums/tt29 ... 7bf8c1.jpg , http://www.trsovia.eu/var/albums/Miros% ... 1329248565 , http://trojmiejska.eu/details.php?image_id=1038b ). Autobusy odbywają postój na parkingu z prawej strony ostatniego zdjęcia. Mieści się tam +/- 25 wozów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: pmaster »

Byłem tam, ładnie tam jest.

BB1993
Posty: 59
Rejestracja: 2009-07-11, 20:13
Lokalizacja: Zgierz

Re: Infrastruktura dworcowo-przystankowa

Post autor: BB1993 »

Ja Tczew pamiętam "z dawnych lat". Stary dworzec i pierwsza w życiu podróż Autosanem H9-35 ZKM Tczew z Dworca na wyłożoną trylinką pętlę Czyżykowo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”