Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych
: 2019-02-24, 01:24
Z kiełbas wyborczych: podobno od kwietnia mają zacząć być przywracane połączenia autobusowe. Oczywiście brak konkretów, a czytał to sam prezez
Wrocławskie forum o komunikacji miejskiej.
https://forum.transportnews.eu/
My tworzymy system wsparcia połączeń autobusowych w naszym kraju" - podkreślił minister. -"Mówimy o tym, że stworzymy taki system, który pozwoli odbudować i odtworzyć połączenia autobusowe w całej Polsce. Ja mam nie tylko pomysł, nie tylko koncepcję, ale praktycznie rzecz biorąc gotowy projekt ustawy" - zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Dodał, że wynika to z tego, iż rozmawiał z premierem Matuszem Morawieckim o tym problemie od wielu miesięcy, "że tę sytuację musimy zmienić, że takie działania musimy podjąć".
Adamczyk zastrzegł, że na razie nie będzie podawał publicznie szczegółów programu, bo chce, aby najpierw zapoznał się z nimi na posiedzeniu rząd. Według niego realizowany on będzie w ramach nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Więcej szczegółów tegoż "wielkiego" planu, wg. rzeczniczki rządu p. Kopcińskiej, mamy się dowiedzieć dopiero 5 marca, po posiedzeniu rządu.„Więc liczymy – 800mln : 314 powiatów daje 2,55 mln na powiat (ok. 380 tys. zł na gminę). Z pewnością NIE STARCZY na skomunikowanie każdej wsi/sołectwa, nie starczy też z pewnością na DOBRĄ (nie wykluczającą, nie symboliczną) komunikację między gminami a siedzibami powiatów (starczy z nawiązką na skomunikowanie powiatów między sobą i z stolicami regionów)” – skomentował na facebooku ekonomista transportu i były szef Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski
Wygląda to coraz bardziej wesoło. No, ale najważniejsze jest to, że w eter - za sprawą TV, a szczególnie TVP-Pis - poszła wiadomość dla prostego, ciemnego ludu o tym jak to Prezes obiecał odbudowę PKS-ów. A prawda chyba jednak jest nieco inna, no, ale więcej dowiemy się 5 marcaKopcińska przyznała, że rząd nie ma zamiaru odbudowywać PKS–ów. Przewozy mają być organizowane w formie ogólnodostępnych przetargów. Więcej szczegółów Kopcińska zapowiedziała po wtorkowym posiedzeniu rządu.
-"Liczymy, że ustawa zakładająca przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych wejdzie w życie w drugiej połowie maja br., a już w czerwcu pierwsze samorządy zaczną podpisywać umowy na obsługę tras" - mówił we wtorek - 19 marca - minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Chodzi o projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zakładający przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych. W ubiegłym tygodniu trafił on do konsultacji publicznych.
Zgodnie z projektem dopłata dla przewoźników będzie nie wyższa niż 80 groszy do jednego wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej. Organizator będzie finansował część ceny usługi ze środków własnych w wysokości nie mniejszej niż 30 proc.
Moje grzeczne pytaniaMamy nadzieję, że niebawem Sejm przekaże instrumenty do tego, by podpisywać umowy w trybie pozaprzeatrgowym.
To teraz już rozumiem. Panowie politycy będą decydować który samorząd dostanie takie dofinansowanie, a który - nie. Zapewne na takie dofinansowanie mogą liczyć samorządy, w których wyborcy poparli PiS. A reszta może zapomniećInfobus.pl pisze:Kryterium przyznawania środków, w okresie przejściowym, według kolejności zgłoszeń powoduje, że dofinansowanie będą mogły otrzymać tylko nieliczne samorządy
... czy ja mam krzywe oko, czy PRL nam się kłania ? Ja to widzę tak: to jest centralnie sterowana gospodarka, czyli wszelkie decyzje zapadają w ciszy gabinetu pewnego Pana Ministra w Warszawie ? Czy ja dobrze to rozumuję ?Transport-Publiczny.pl pisze:Zgodnie z projektem ustawy podział środków Funduszu w danym roku budżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu.
Senat przyjął w piątek - 24 maja - bez poprawek ustawę o przywracaniu połączeń autobusowych.
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł (począwszy od 2020 r. do 2028 r.).
Za chwilę ustawa "pekaesowa" trafi na biurko prezydenta.Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 r. - zakłada projekt. Po tej dacie dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.
Osiemdziesiąt dwie nowe linie autobusowe w ośmiu gminach i sześciu powiatach województwa dolnośląskiego powstaną dzięki umowom podpisanym w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2019 r. Łączna kwota dopłaty wyniesie ponad 850 tys. zł.
Najwięcej, bo 25 nowych linii autobusowych otworzy powiat bolesławiecki, który otrzyma na ten cel dofinansowanie w kwocie ponad 295 tys. zł.
Niewiele mniej, bo 24 nowe linie uruchomi powiat kłodzki, który otrzyma ponad 207 tys. na połączenia autobusowe. Umowy podpisały też powiaty: oławski, polkowicki, górowski i lwówecki oraz osiem gmin: Wiązów, Wińsko, Kostomłoty, Złotoryja, Dobroszyce, Wądroże Wielkie, Kąty Wrocławskie i Środa Śląska.
Burmistrz Środy Śląskiej Adam Ruciński podpisał umowę na cztery nowe linie autobusowe. Samorząd otrzyma ponad 37 tys. Od dwóch lat działa tam komunikacja miejska i gminna, której pojazdy rocznie pokonują ponad 400 tys. km.
"13 listopada ruszył nabór wniosków o dofinansowanie przywracanie linii w 2020 r. Na przyszły rok do dyspozycji samorządów będzie 800 mln zł" - powiedział wiceminister na konferencji w środę. Nabór będzie trwał między 13 a 29 listopada, a rozpatrywanie między 2 a 13 tego miesiąca. Ogłoszenie wyników odbędzie się w dniach 16 - 20 grudnia 2019 r.