[Mazowieckie] Kolej średnicowa w Warszawie

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

[Mazowieckie] Kolej średnicowa w Warszawie

Post autor: M_Szymkowiak »

Mam album ze zdjęciami z Warszawy z lat 1920-75 (kupiłem go na pchlim targu za 2 złote) i jedno ze zdjęć to zdjęcie zniszczonego tunelu, podpisane jest Zniszczony tunel warszawskiej kolei średnicowej pod Al. Jerozolimskimi. Czy ktoś mógłby mi coś więcej o tej kolei powiedzieć?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Chodzi zapewne o linię kolejową która przecina Warszawę, Centrum Warszawy. Jest to odcinek pomiędzy dworcem Wschodnim i Zachodnim. Jest to dzisiejszy odcinek schowany w tunelu - zwanym średnicowym

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

czyli odbudowali ją?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Właśnie trwa remont :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

M_Szymkowiak pisze:czyli odbudowali ją?
Nie chcę Cię wprowadzać w błąd, ponieważ nigdy nie zajmowałem się historią linii średnicowej. Powstała ona w okresie międzywojennymi, wraz z mostem kolejowym (również średnicowym).

Nie do końca jestem pewny, ale zdaję się, że w okresie przed wojennym była to linia w wykopie, a dopiero potem zdecydowano się na ukrycie jej w tunelu. Siłą rzeczy jej przebieg pokrywał się z dzisiejszym tunelem średnicowym. Jednak jakichś większych szczegółów po prostu nie pamiętam. ;)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Raczej w wykopie ona nie mogła być, ponieważ pomiędzy Marszałkowską a Nowym Światem i dalej stały kamienice więc musiał już od samego początku istnieć tunel.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Tunel otwarto w 1933r. W 1936r pojechały nim pierwsze pociągi elektryczne do Otwocka. Uszkodzony w czasie wojny uruchomiono O ile dobrze pamiętam w 1946r. Chyba wtedy dobudowano obecny drugi tunel tzw. "dalekobieżny", którego wylot był z jednej strony na Powiśle, a z drugiej na tymczasowy dworzec Warszawa Centralna (nie tak bardzo, bo obecny dw. Centralny uruchomiono dopiero w 1975r). Ale tunel dalekobieżny ruszył dopiero w 1963r po otwarciu drugiej części mostu średnicowego (nasyp i przyczółek po lewej stronie Wisły były gotowe zdaje się pod koniec lat 40.) Także w 1963r uruchomiono dworzec podmiejski Warszawa Śródmieście, który był wówczas jednym z najpiękniejszych i najbardziej awangardowych obiektów w Europie (moim wykładowcą z projektowania był jeden z twórców koncepcji wystroju i systemu informacyjnego tego dworca). Tunel można było zwiedzić przed remontem. Poza fetorem wycieczka była niesamowita. Fotorelacje można znaleźć na stronie www.remonttunelu.pl

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

Tzn on będzie użytkowany?
I skąd nazwa kolej "średnicowa"

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

M_Szymkowiak pisze:Tzn on będzie użytkowany?
Jeśli chodzi ci o Tunel Średnicowy - był, jest i nadal będzie użytkowany.

Tunel jest on podzielony na dwie części. Piersza część to są wydzielone tory dla ruchu lokalnego/regionalnego (Koleje Mazowieckie)

Druga część to są wydzielone tory dla ruchu krajowego i międzynarodowego. Prowadzą one do Dw. Centralnego. Tam pociągi nadal jeżdżą. Muszą. Nie mają innej drogi

Remontowana jest część lokalna i mamy nadzieję, że już w grudniu (o ile nie będzie problemów) jej remont się zakończy i rozpocznie normalna eksploatacja. ;)

Wraz z tunelem dla pociągów lokalnych remontowanych jest przystanek Warszawa-Śródmieście. ;)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

M_Szymkowiak pisze:I skąd nazwa kolej "średnicowa"
Pewnie dlatego że tory "przecinają" Warszawę na pół, tak jak średnica przecina koło :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Dodam tylko, że torowisko i cały tunel zostały zmodernizowane. Trwa układanie torów na bloczkach EBS od strony przystanku Powiśle. Po modernizacji prędkość zostanie podniesiona z 20 do 60km/h. Zmodernizowany system SRK pozwoli na wprowadzenie przepustowości 20 pociągów na godzinę w jedną stronę (co daje możliwość odjazdu z dworca Śródmieście pociągu co 3 minuty!). Jednak wygląda na to, że planowany termin 9. grudnia jest terminem nierealnym, a wykonawca nie zdąży przed wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy.
J-31 pisze:Wraz z tunelem dla pociągów lokalnych remontowanych jest przystanek Warszawa-Śródmieście. ;)
Nareszcie. Po pożarze jednostki pare lat temu dworzeć wyglądał jak mroczne piwnice. Zniszczone oświetlenie i osmolony sufit potęgowały to wrażenie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Tunel Średnicowy i Dw. W-wa Śródmieście

Post autor: J-31 »

Szanowni koledzy, jeśli odrobinkę Interesujecie się techniką kolejową, to pewnie nie mogło ujść Waszej uwadze fakt remontu tunelu Średnicowego w Warszawie.

Ma on straszliwego pecha. Został źle przygotowany od strony projektowej. Z tego powodu termin jego zakończenia już wielokrotnie zmieniano. A ostatni termin (18 grudnia)... właśnie minął. A tunel wciąż jest zamknięty. Chociaż teoretycznie jest on już gotowy, to na jego otwarcie nie zgodzili się tym razem strażacy. Strażacy nie dopuścili do jego otwarcia, tłumacząc, że tunel jest źle przygotowany, nie ma wentylatorów, nie ma drzwi ognio-odpornych pomiędzy tunelami (miejskim i do Dw. Centralnego). Po za tym strażacy narzekają na brak łączności w tunelu.... :/

Zarząd PKP PLK próbuje nakłonić strażaków do zmiany decyzji, po cichu instaluje się ogromne wentylatory (dziennikarze TVP 3 nawet widzieli jak je rozładowywano). Jednak nikt nie wie kiedy będzie otwarcie tunelu... :]

.... A tymczasem otwarto już odświeżoną stację Warszawa Śródmieście. Postanowiłem się tam wybrać - niestety bez aparatu. No i ... zdumiałem się, ponieważ wchodząc na stację miałem wrażenie, że skoro już ją otwarto, to pewnie zakończono na niej wszelkie prace.... :mruga:

....Nic bardziej błędniejszego. Na stacji nadal wykonywane są ostatnie prace wykończeniowe. Krzątają sie budowlańcy w kaskach. Myta jest podłoga (granit, podobny do tego co jest na stacjach metra warszawskiego) - ten proces (facet ze szlauchem) powoduje, że na peronach stoją ogromne kałuże wody.

.....Wchodząc na stację należy koniecznie zaopatrzyć się w kalosze..... :D

W zachodniej głowicy stacji doszło chyba do jakiejś awarii, ponieważ z sufitu, po świeżo pomalowanych ścianach leje się woda.

..... Wchodząc na stację należy również koniecznie zaopatrzyć się w jeszcze parasol.... :mruga:

Ogólne wrażenia są jednak pozytywne. Najważniejsze, że zmodernizowano oświetlenie - jest teraz naprawdę duuużo jaśniej. A tak po za tym stację tylko odświeżono, jednak jej wykończenie i wyposażenie pozostało bez zmian. Nawet pozostawiono pawilony handlowe, takie jakie były. Po prostu pomalowano tu i tam. Nawet pomalowano "iglasty" sufit. Nic nowego. Mimo to uważam, że nie jest źle. ;)


Aktualnie z dworca W-wa Śródmieście, odjeżdża pociąg wahadłowy do Dw. Zachodniego. Wczoraj nawet go widziałem jest to pojedyńczy EN57 z .... Białegostoku :P

Tyle ode mnie. Zachęcam do dyskusji. ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jako Warszawiak i użytkownik od czasu do czasu kolei średnicowej (głównie do rowerowych wypadów pod miasto) jestem zażenowany. Wielka szkoda, że PLK znowu dała d...y na całej linii zarówno z projektem jak i wykonawstwem. Winnych oczywiście nie ma, a ludzie tkwią w KKA koleje miesiące. Nawet samą procedure przesiadek zawalili (zamiast ustawić na Zachodniej jakiegoś "pragotrona" pokazującego godziny odjazdów wszystkich pociągów w kierunku Centralna-Wschodnia) nie zrobiono nic! Nawet tabel zawierających te dane.
Na samym peronie brakuje mi paru rzeczy, zarówno tych, które były na dworcu niegdyś jak i tych, które mogłyby pomóc podróżnym na odcinkach śródmiejskich (wyświetlacz, odliczający czas do odjazdu następnego pociągu, to samo powinno się znaleźć na wszystkich stacjach w ramach aglomeracji, ub chociaż na stacjach Ochota, Powiśle i Stadion, ale to chyba daleka przyszłość przy PLKowym "niedasię").

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Trochę najnowszych wieści odnośnie - wciąż zamkniętego - tunelu średnicowego.

Otóż PLK w pośpiechu instaluje w nim brakujące elementy - tzn. drzwi oddzielające tunele, wentylatory i dodatkową sygnalizację ppoż. Zarząd PKP PLK zaprosił już teraz "strażaków" do ponownego zlustrowania tunelu.

PKP PLK chce, aby straż pożarna zgodziła się na warunkowe uruchomienie tunelu już w styczniu. PLK obiecuje, że pomimo otwarcia tunelu, dokończy ostatnie prace instalacyjne urządzeń związanych z ochroną przeciwpożarową. :P

Zatem czekamy na decyzję strażaków.... ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

I kolejna najnowsza wiadomość odnośnie zamkniętego Tunelu Średnicowego. Strażacy wyrazili zgodę na jego "warunkowe" otwarcie. PKP PLK ma do końca marca zakończyć montaż drzwi ognioodpornych. Czekamy jeszcze tylko na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Gazeta domniema, iż tunel może być oddany już w najbliższy poniedziałek. :)

A tutaj link do artykułu => http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,3842297.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tunel średnicowy otwarty. Pociągi już dzisiaj od rana jeżdżą normalnie.

PKP PLK "pokłócił" się z wykonawcą remontu, firmą Polimex-Mostostal. Robotników tej firmy wyrzucono z tunelu, podobno PKP PLK bał się, że będą oni blokować otwarcie tunelu. :retard:

A w dzisiejszym porannym wydaniu wiadomości radia RMF-FM (g. 7) podano, że PKP PLK otworzyło tunel "na własną rękę", czyli... bez wymaganych prawem zgód. Panowie dziennikarze z RMF-FM chyba coś zaspali... :wall:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:PKP PLK "pokłócił" się z wykonawcą remontu, firmą Polimex-Mostostal. Robotników tej firmy wyrzucono z tunelu, podobno PKP PLK bał się, że będą oni blokować otwarcie tunelu.
Sprawa prawdopodobnie skończy się w sądzie.

Jechałem dzisiaj "nowym" tunelem (flagowym pociągiem warszawskiej SKM - ryflowanym EN57-880). Jazda robi wrażenie. Podróż na tym odcinku zawsze kojarzyła mi się ze stratą czasu. Teraz to zupełnie nowa jakość i kolej aglomeracyjna może próbować konkurować z autobusami i tramwajami łączącymi lewy i prawy brzeg Wisły. Niestety problemem są jeszcze stacje, które - w pewnym sensie - leżą odłogiem (daleko jest do stacji od głównych ciągów komunikacyjnych, np. Warszawa Stadion od Targowej, nie ułatwia to przesiadek.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dzięki TLG - też się wybieram. Jestem również ciekawy jak to teraz się jedzie. Szczególnie, że pamiętam warunki przejazdu przez tunel przed remontem :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Na dworzec W-wa Śródmieście wybiorę sie pewnie dzisiaj, a tymczasem Gazeta odkryła coś, co wcale nie jest żadną nowością. :chytry:

Przystanek W-wa Śródmieście jest dosłownie zalewany wodą. Ja to odkryłem 18 grudnia, kiedy tylko ten dworzec otwarto - czyli ponad miesiąc temu. Widoczne były zacieki na ścianach, na wyjściu w kierunku Dw. Centralnego. Były tam również kałuże.

Myślałem, że robotnicy sobie z tym poradzili... ale okazało się, że nie. Podobno wciąż są tam kałuże wody i nadal widoczne zacieki. Spróbuję do zlustrować osobiście. :/

Link do artykułu w Gazecie => http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,3852168.html

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jest jak jest. Nikt nie zapowiadał generalnego remontu tylko niewielką rewitalizację. A i tak wiele się zmieniło. Przypomnę Ci, że dworzec kwalifikował się do remontu po pożarze kibla parę lat temu. Oczywiście trudno mówić o powrocie do dawnej świetności z lat 60. gdy nawet torowisko było oświetlone w dwóch kolorach (miałem ćwiczenia projektowe z jednym z autorów koncepcji plastycznej dworca).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”