WKD

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Adrian_

Post autor: Adrian_ »

J-31 pisze:Może te zachodnie firmy byłyby lepsze.
A nawet na pewno byłyby lepsze. Przynajmniej byłby mniejszy problem z przejęciem spółki.
J-31 pisze:Samorząd i PKP najwyraźniej nie mają za bardzo pomysłu co z WKD teraz zrobić. Nie ma zapału do modernizacji. Są tylko wzajemne obwinianie się i szukanie winnych.
Czyli jednym słowem WKD ma związane ręce, a inwestycje wobec tej spółki są coraz większe i coraz pilniejsze. Obawiam się, że spó w tej sprawie znowu zabierze kilka niepotrzebnych miesięcy i dopiero po kilku miesiacach cos się wyklaruje. Ot, Polska właśnie :(.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Korzystając z okazji, zadam pytania, które nurtowały mnie od dłuższego czasu:
1. Czy WKD cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców miast położonych na jej trasie? Czy jest popularna?
2. Czy warszawska linia SKM do Pruszkowa nie podbiera pasażerów WKD? Czy odpowiadający mi w celu dotarcia do w/w miejsca użyłby WKD czy SKM? :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:1. Czy WKD cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców miast położonych na jej trasie? Czy jest popularna?
Tak jest szalenie popularna. Jej trasa nie pokrywa się bezpośrednio z infrastrukturą drogową czy kolejową. Trasa często przebiega pośród pól i to chyba jest jej atut, bo najczęściej nie ma innego środka komunikacji, nie ma alternatywy.

Dla wielu miejscowości WKD to jedyny środek transportu do Warszawy, a więc pociągi jeźdżą często przepełnione. Co ciekawe, nawet to iż nie ma wspólnego biletu WKD-ZTM nie stanowi problemu dla mieszkańców miejscowości przez które przebiega WKD-ka. WKD dla mieszkańców to naprawdę szybkie połączenie do samego centrum Warszawy. Jej pasażerowie to mieszkańcy miejscowości pracujący bądź uczący się w Warszawie. ;)
plocmaster pisze:2. Czy warszawska linia SKM do Pruszkowa nie podbiera pasażerów WKD? Czy odpowiadający mi w celu dotarcia do w/w miejsca użyłby WKD czy SKM?
Na szczęście nie. Ich trasy pokrywają się tylko na terenie Warszawy (od W-wy Zachodniej do stacji WKD al. Jerozolimskie). Co ciekawe nawet Koleje Mazowiecki nie stanowią konkurencji dla WKD. A przecież w przeciwieństwie do SKM-ki, KM dowożą ludzi z Centrum Warszawy do ... Grodziska Mazowieckiego czyli dokładnie tam gdzie WKD.

Muszę przyznać, potoki pasażerskie w tym kierunku są potężne. I w tym samym czasie nie tylko pociągi WKD jeżdżą pełne, ale również pociągi KM, jak również SKM.

Na terenie Pruszkowa WKD i SKM nie mają ze sobą jakiegolwiek styku. Tak więc pasażerowie korzystają z tego środka komunikacji do jakiego mają bliżej. Na terenie Pruszkowa nie ma wewn. komunikacji miejskiej. Do pociągu trzeba dojść, a więc ludzie idą tam gdzie bliżej. ;)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Czyli z tego wynika, że WKD stanowi jakby filar komunikacji kolejowej na terenie Warszawy i okolic :). A jak jest z cenami biletów w WKD? nie są zbyt wysokie? :).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:Czyli z tego wynika, że WKD stanowi jakby filar komunikacji kolejowej na terenie Warszawy i okolic :) .
Raczej na terenie miast na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej…
J-31 — dzięki :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:Czyli z tego wynika, że WKD stanowi jakby filar komunikacji kolejowej na terenie Warszawy i okolic
Na terenie Warszawy - nie. Ona tylko dojeżdża do Warszawy do Śródmieścia (rejon Dw. Centralnego), tak więc WKD nie stanowi filaru km na terenie Warszawy. Aczkolwiek może, cała nadzieja na to, że powstanie kiedyś wspólny bilet WKD-ZTM.

Na terenie Warszawy WKD ma tylko kilka przystanków. Na pewno mieszkańcy korzystają, ale statystycznie dużo mniej niż mieszkańcy miejscowości podwarszawskich.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

J-31 pisze:Na terenie Warszawy WKD ma tylko kilka przystanków. Na pewno mieszkańcy korzystają, ale statystycznie dużo mniej niż mieszkańcy miejscowości podwarszawskich.
Ale warto powiedzieć że do lat 60-70. kolejka EKD/WKD jakby stanowiła też komunikację miejską, gdy jej trasa przebiegała ulicami Szczęśliwicką, Niemcewicza, Tarczyńską i Nowogrodzką do Śródmieścia i były czynne odnogi do PKP Włochy oraz miejskie odcinki w Grodzisku i Milanówku pełniące funkcje zwykłego tramwaju.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Piotrek_2274 pisze:Ale warto powiedzieć że do lat 60-70. kolejka EKD/WKD jakby stanowiła też komunikację miejską, gdy jej trasa przebiegała ulicami Szczęśliwicką, Niemcewicza, Tarczyńską i Nowogrodzką do Śródmieścia i były czynne odnogi do PKP Włochy oraz miejskie odcinki w Grodzisku i Milanówku pełniące funkcje zwykłego tramwaju.
Mało tego-krótko po II Wojnie Światowej, w 1946r. w skutek braku taboru na linii EKD kursowały wypożyczone tramwaje typu K. Natomiast pociągi EN94 mają oznaczenie w dokumentacji Instytutu Pojazdów Szynowych (dawniej OBRPiS) oznaczenie 101N, które wg. norm jest oznaczeniem tramwaju. Natomiast kolejowe przepisy i skrajnia to pozostałość po czasach, gdy na linii EKD przetaczano kolejowe wagony towarowe. Na trasie kolejki testowano także wagon 13N.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wracamy do sprawy przejęcia WKD-ki przez konsorcjum samorządowe.

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,3957059.html

Tym razem z wykupu WKD-ki chwilowo wycofały się władze Warszawy, ale to może się jeszcze zmienić.

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Pewnie do momentu rozwiązania aferki by kaczorki Warszawa nie odkupi udziałów w WKD-ce. Ale jeżeli tylko Gronkiewicz-Waltz zostanie na stanowisku to na pewno nastapi przejęcie części udziałów.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawe, czy jeśli władze Warszawy w końcu zainteresują się wykupem części udziałów w WKD - to czy udało by się wprowadzić wspólny bilet WKD+ZTM na całej długości linii. To niesamowicie ułatwiłoby to ludziom życie, wszak prawie wszyscy muszą potem - na terenie Warszawy - przesiadać się do pojazdów komunikacji miejskiej. :roll:

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Powiem tak. Jest to jak nabardziej możliwe. Oczywiście wtedy spółki musiały by się tylko dogadać ze sobą w sprawie finansowania.

Lopez

Post autor: Lopez »

Strategia Ministerstwa Gospodarki dla kolei jest właśnie taka: tworzyć spółki z udziałem samorządów i PKP. W ten sposób samorządy będą chętniej dawać kasę (tak poza wszystkim to nie jest to gospodarczo OK). No i jest w tej dziedzinie wzorzec Kolei Mazowieckich.

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Lopez pisze: No i jest w tej dziedzinie wzorzec Kolei Mazowieckich.
Tylko, że wzorzec jest zły. Przecież Mazowieckie bije na głowę inne województwa dochodami co najmniej 3 krotnie. Poza tym od kąd powstały KM to dotacje wzrosły dwukrotnie do 160 mln zł. i póki co poza 10 Stadlerami, które się jeszcze nawet nie zaczęły produkować to nie widać extra dużej poprawy. Województwo powinno tworzyć własny park technologiczny i ogłaszać przetargi na dane linie wynajmując swój tabor.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Wilchelm pisze:Województwo powinno tworzyć własny park technologiczny
Proste pytanie - po co?
Wilchelm pisze:póki co poza 10 Stadlerami, które się jeszcze nawet nie zaczęły produkować to nie widać extra dużej poprawy.
Co rozumiesz przez poprawę? Nagle stare "kible" zmienią się w najnowocześniejsze jednostki aglomeracyjne? Bez przesady - stopniowa modernizacja taboru w tej chwili to jedyne rozwiązanie, które można wprowadzać. Może masz lepszy pomysł? Ponadto dodam, że te 10 FLIRTÓW to początek inwestycji. Nieoficjalnie wiadomo o przygotowaniach do dalszych inwestycji.

Lopez

Post autor: Lopez »

Wilchelm pisze:
Lopez pisze: No i jest w tej dziedzinie wzorzec Kolei Mazowieckich.
Tylko, że wzorzec jest zły. Przecież Mazowieckie bije na głowę inne województwa dochodami co najmniej 3 krotnie. Poza tym od kąd powstały KM to dotacje wzrosły dwukrotnie do 160 mln zł. i póki co poza 10 Stadlerami, które się jeszcze nawet nie zaczęły produkować to nie widać extra dużej poprawy. Województwo powinno tworzyć własny park technologiczny i ogłaszać przetargi na dane linie wynajmując swój tabor.
Wcale nie powiedziałem, że uważam to za dobrą strategię. Szczerze mówiąc myślę, że mielibyśmy dużo lepsze koleje gdyby była w tej dziedzinie chociaż namiastka konkurencji. Wiadomo, że dopłaty do transportu są potrzebne bo nigdy nie będzie to rentowne, ale zawsze powinno się walczyć o jak najlepsze wykorzystanie każdej złotówki z publicznych pieniędzy.
Dotyczy to zarówno KM, SKM jak i WKD.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No to może nieco wróćmy do tematu WKD. Prawdopodobnie od kwietnia pasażerowie WKD będą mogli podróżować z Warszawską Kartą Miejską znacznie dalej - tzn. do Opaczy. ;)

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

TLG pisze:
Wilchelm pisze:Województwo powinno tworzyć własny park technologiczny
Proste pytanie - po co?
Aby ogłaszać przetargi na obsługę psozczególnych linii. Wtedy województwo mogło by oddawać w dzierżawę do tych połączeń swój tabor, a przewoźnik zapewniał by swoją obsługę. W naszym kraju jest wiele firm, które mają pozwolenie na przewóz pasażerów nie posiadając swojego taboru. Jeszcze troche czasu upłynie nim do Polski przyjdą prywatni przewoźnicy z własnym taborem.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Wilchelm pisze:Wtedy województwo mogło by oddawać w dzierżawę do tych połączeń swój tabor, a przewoźnik zapewniał by swoją obsługę.
Ale IMHO to nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Samo uruchomienie takiej spółki to ogromne koszty. Nawet Mazowsza nie stać na taką inwestycję.
Wilchelm pisze:W naszym kraju jest wiele firm, które mają pozwolenie na przewóz pasażerów nie posiadając swojego taboru.
Na liście UTK znalazłem raptem kilka takich firm (CTL Reggio na przykład). W tej chwili przyjęte rozwiązanie jest najlepsze, lepszego po prostu nie ma.
J-31 pisze:No to może nieco wróćmy do tematu WKD. Prawdopodobnie od kwietnia pasażerowie WKD będą mogli podróżować z Warszawską Kartą Miejską znacznie dalej - tzn. do Opaczy.
Ciekawostką jest tutaj przepływ gotówki, zwłaszcza kiedy Warszawa nie przystąpiła do Konsorcjum Samorządowego. Moim zdaniem to był błąd, ułatwiło by ten proces i byłby to krok do ujednolicenia taryfy w aglomeracji warszawskiej. To samo się tyczy wyżej wspomnianych Kolei Mazowieckich.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Najwyraźniej teraz wszyscy chcą wozić pasażerów, swoimi pociągami do nowego Terminala na Lotnisku Okęcie w Warszawie :retard:

Kilka dni temu w TVP Info, przez przypadek trafiłem na końcówkę wywiadu z jakimś przedstawicielem Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Niestety nie usłyszałem nic o modernizacji taboru, ale tenże pan - to udało mi się usłyszeć - uważa, że WKD byłaby znakomitym środkiem transportu... na Lotnisko Okęcie.

Pan powiedział, że przy odpowiednim ułożeniu torów pociągi WKD mogłyby dojeżdżać z Centrum na Lotnisko nawet w 17 minut. Co więcej - tenże pan, dodał, że jeden ich skład typu EN94 jest w stanie zabrać wszystkich pasażetów Jumbo Jet-a (czyli pewnie chodziło mu o samolot typu Boeing 747) - i ci ludzie będą jechać "komfortowo" :mruga:

Nie wiem tylko co miał na myśli mówiąć o "odpowiednim ułożeniu torów", ponieważ Warszawa jest bardzo zabudowanym miastem, a poza tym - ciekawy jestem w jaki sposób pociągi WKD-ki miałyby dojeżdżać do Terminala 2 ? :]

Komentarze zostawiam Wam :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”