Numery kursów pociągów
Numery kursów pociągów
Zapewne każdy wie że w numerach 5 cyfrowych
1 cyfra: (1-8) oznacza obszar kolejowy z którego pociąg wyrusza
2 cyfra: (1-8) oznacza obszar docelowy jeśli pojawi się tam 0 lub 9 oznacza że pociąg kończy na tym samym obszarze kolejowym z którego ruszał (podobnie będzie jeżeli 1 i 2 cyfra jest taka sama) nawet jeżeli część trasy przebiegała przez inny obszar kolejowy.
3 cyfra: zasięg i okres kursowania
4 cyfra: typ pociągu (w użyciu zwykle 0-1 pośpieszne , 2-4 - osobówki)
5 cyfra: kierunek kursowania pociągu (0,2,4,6,8 - malejąca odległość km tor nr 1) (1,3,5,7,9 - rosnąca odległość km tor nr 2)
A teraz mam pytanie co oznacza jeżeli numer pociągu zaczyna się cyfrą 9 ? np.: 90114
1 cyfra: (1-8) oznacza obszar kolejowy z którego pociąg wyrusza
2 cyfra: (1-8) oznacza obszar docelowy jeśli pojawi się tam 0 lub 9 oznacza że pociąg kończy na tym samym obszarze kolejowym z którego ruszał (podobnie będzie jeżeli 1 i 2 cyfra jest taka sama) nawet jeżeli część trasy przebiegała przez inny obszar kolejowy.
3 cyfra: zasięg i okres kursowania
4 cyfra: typ pociągu (w użyciu zwykle 0-1 pośpieszne , 2-4 - osobówki)
5 cyfra: kierunek kursowania pociągu (0,2,4,6,8 - malejąca odległość km tor nr 1) (1,3,5,7,9 - rosnąca odległość km tor nr 2)
A teraz mam pytanie co oznacza jeżeli numer pociągu zaczyna się cyfrą 9 ? np.: 90114
irisbus pisze:A posiada ktoś rozpiskę (mapkę) tych okręgów?
być może chodziło ci o to: http://www.pkp.pl/files/polska.html.txt
najpierw wybierasz obszar kolejowy (w polsce jest ich 8) a następnie region z tego obszaru (zwykle każdy obszar kolejowy ma ich po 4)
OPi pisze:9 używa się w przypadkach gdy po prostu zabraknie numerów, lub gdy stacja końcowa i początkowa jest w tym samym okręgu. Tak samo jest z zerem.
Np.
19501 TLK Warszawa - Łódź, mimo że Łódź jest w okręgu 1.
89420 REGIO Szczecin - Kalisz Pom. mimo że kalisz jest w okręgu 8.
W podanych przez ciebie przykładach 9 jest na drugim miejscu (x9xxx) a mi chodziło o to że 9 jest na pierwszym (9xxxx) a nie 2 miejscu co do znaczenia 0 i 9 na drugim miejscu to napisałem już wcześniej
więc nadal co oznacza 9 na pierwszym miejscu nie wiadomo.
wlocek369, Kalisz - Szczecin mają 9842x. Tak samo Łódź - Warszawa mają 91xxx. To jest jedna cholera, tylko w odwrotnym kierunku.
Irisbus,
Tu masz wszystko wyjaśnione łącznie z mapką
http://www.gwardak.com/kolej_5.htm
Irisbus,
Tu masz wszystko wyjaśnione łącznie z mapką
http://www.gwardak.com/kolej_5.htm
a czy ktoś wie czemu u mnie pociągi, które kursują wyłącznie po województwie Kujawsko-pomorskim (zarówno stacja początkowa, końcowa jak i cała trasa) mają oznaczenia zaczynające się na 40 a nie jak wynika z mapy okręgów powinny zaczynać się na 50 ?
czyżby mapa okręgów kolejowych dla PR wygląda inaczej, niż dla pozostałych przewożników ? jeżeli tak, to czy jest gdzieś taka mapka przedstawiająca Bydgosz, Toruń, Włocławek i inne miasta Kujawsko-pomorskiego w okręgu 4 a nie 5.
czyżby mapa okręgów kolejowych dla PR wygląda inaczej, niż dla pozostałych przewożników ? jeżeli tak, to czy jest gdzieś taka mapka przedstawiająca Bydgosz, Toruń, Włocławek i inne miasta Kujawsko-pomorskiego w okręgu 4 a nie 5.
Nie, jednakowe okręgi obowiązują dla wszystkich przewoźników. Ale w przypadkach największych okręgów (3 i 5) dozwolone w przypadku wyczerpania wolnych numerów jest skorzystanie z numeracji innych okręgów (dlatego jest 0). Wykorzystywane jest to m in na liniach Kutno - Bydgoszcz, gdzie jest numeracja najmniejszego okręgu 4 (takze w przypadku TLK Gdynia/Bydgoszcz - Lublin, który ma na odcinku Byd - Tor nr 40110), a na linii Kraków - Rzeszów numery trzycyfrowe.
OPi pisze:Nie, jednakowe okręgi obowiązują dla wszystkich przewoźników. Ale w przypadkach największych okręgów (3 i 5) dozwolone w przypadku wyczerpania wolnych numerów jest skorzystanie z numeracji innych okręgów (dlatego jest 0). Wykorzystywane jest to m in na liniach Kutno - Bydgoszcz, gdzie jest numeracja najmniejszego okręgu 4 (takze w przypadku TLK Gdynia/Bydgoszcz - Lublin, który ma na odcinku Byd - Tor nr 40110), a na linii Kraków - Rzeszów numery trzycyfrowe.
ok. rozumię że dopuszcza się aby okręg 5 mogł korzystać z numerów na 40 a z czego korzysta okręg nr 3 ?
Re: Numery kursów pociągów
Myślę, że przyda się to na forum, zwłaszcza dla nowych użytkowników.
https://magazyn.koleo.pl/zasady-numeracji-pociagow-pkp/
https://magazyn.koleo.pl/zasady-numeracji-pociagow-pkp/
Podróżując koleją z pewnością zauważyliście, że każdy z pociągów w rozkładzie jazdy, oprócz nazwy (na przykład TLK Pobrzeże, IC Mieszko, R Kamieńczyk) posiada swój numer. Z pozoru są to zupełnie losowe liczby, jednak wprawne oko dostrzeże pewne zależności. W tym artykule przybliżymy Wam zasady (oraz wyjątki), według których pociągom przydzielane są numery.
Jakie są zasady numeracji?
Kwestie związane z uruchamianiem pociągów przez przewoźników pasażerskich i towarowych reguluje specjalny dokument, nazywany Instrukcją o rozkładzie jazdy pociągów (Ir-11). Na mocy przepisów spisanych w tej instrukcji, każdy uruchomiony pociąg otrzymuje jednolity, niepowtarzalny i obowiązujący na całej trasie numer, który przypisuje się do rodzaju pociągu. Pociągi pasażerskie są zazwyczaj oznaczane numerami cztero- lub pięciocyfrowymi – pociągi EIP, EIC oraz większość IC posiadają numery czterocyfrowe, zaś pociągi TLK, niektóre IC oraz osobowe (Regio, SKM itd.) pięciocyfrowe. Nieco inaczej wygląda kwestia numeracji pociągów międzynarodowych, ponieważ niektóre z nich otrzymują numer dwu- lub trzycyfrowy.
Pierwsza cyfra numeru oznacza zawsze numer obszaru konstrukcyjnego dla stacji, na której pociąg rozpoczyna bieg. Druga cyfra jest z kolei numerem obszaru konstrukcyjnego, na terenie którego pociąg kończy kurs.
Oznaczenie numeryczne obszarów konstrukcyjnych:
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, od każdej reguły istnieje wiele wyjątków. Jak widać, do cyfry 9 nie został przypisany żaden obszar konstrukcyjny – cyfra 9 została uznana jako tzw. rezerwa. Być może zastanawialiście się też kiedyś, dlaczego pociąg SKM lub Regio, mimo tego, że przejeżdża zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów, posiada na pierwszym miejscu numeru różne cyfry. Dzieje się tak, ponieważ dla pociągów rozpoczynających i kończących jazdę w granicach jednego obszaru konstrukcyjnego, na dwóch pierwszych pozycjach przypisuje się następujące cyfry:
- Warszawa
- Lublin
- Kraków
- Sosnowiec
- Gdańsk
- Wrocław
- Poznań
- Szczecin
11, 10, 19, 91 – Warszawa
22, 20, 29 – Lublin
33, 30, 39, 93 – Kraków
40, 44, 90, 94, 99 – Sosnowiec
55, 50, 59, 95, 96, 97 – Gdańsk
66, 60, 69 – Wrocław
77, 70, 79 – Poznań
88, 80, 89 – Szczecin
Warto także wspomnieć o fakcie, że przy budowaniu rozkładów jazdy nie używa się takich samych oznaczeń kategorii pociągów, jak na rozkładzie, który możecie ujrzeć w tablicy na stacji kolejowej. Nazwy TLK, Express Intercity, Regio itd. są markami handlowymi pociągów, które mają za zadanie ułatwienie pasażerom identyfikację ich pociągu, natomiast w Systemie Konstrukcji Rozkładu Jazdy (SKRJ) używa się trzyliterowych oznaczeń, zależnych od rodzaju uruchamianego pociągu oraz trakcji, jaką jest prowadzony.
W przypadku składów pasażerskich dwie pierwsze litery to na przykład EN (Ekspresowy Nocny), EI (Ekspresowy Intercity), MP (Międzywojewódzki Pospieszny), RO (Regionalny Osobowy). Trzecia litera zmienia się w zależności od tego, jakim typem taboru jest prowadzony pociąg – E to lokomotywa elektryczna, S oznacza lokomotywę spalinową, J elektryczny zespół trakcyjny, a M spalinowy wagon motorowy.
Pociągi Express Intercity Premium, których kursy realizowane są za pomocą nowoczesnych pociągów Pendolino, otrzymają więc oznaczenie EIJ, a pociąg EIC Jantar, ponieważ na stacji Gdynia główna zmienia lokomotywę z elektrycznej na spalinową, zmieni oznaczenie z EIE na EIS.
Pociągi Regio, obsługiwane przez elektryczne zespoły trakcyjne EN57 otrzymają z kolei oznaczenie ROJ.
Ostatnia cyfra numeru pociągu to jego „kolejność”: nieparzysta oznacza jazdę w kierunku po torze o wzrastającym kilometrażu na danym odcinku trasy, natomiast parzysta po torze o malejącym kilometrażu. Zdarza się więc często, że pociąg zmienia numer na swojej trasie (na przykład TLK 83198/83199 Wolin), ponieważ jego trasa przebiega przez kilka linii kolejowych, których kilometraż zmienia się w przeciwnych kierunkach.