Przesunięcie pieniędzy z kolei na drogi
Przesunięcie pieniędzy z kolei na drogi
Jak się należało spodziewać, sprawa "nie przechodzi":
rynek.kolejowy.pl pisze:Data dodania: 2011-04-14 07:43:43
Europarlametarzyści z komisji trasnportu przeciwni przesunięciom w POIiŚ
Komisja musi przeciwstawić się polskim planom przesunięcia 1,2 mld euro funduszy UE z projektów kolejowych na drogowe - stwierdzili europalmentarzyści zasiadający w komisji trasnportu w Parlmencie Europejskim.
Fot. Xavier Häpe, commons.wikimedia.org, CCA-SA 3.0
Polski rząd planuje realizację swojej zapowiedzi przetransferowania środków z funduszu spójności w ramach Programu „Infrastruktura i Środowisko” z projektów kolejowych na drogowe. Jako pretekst powołuje się na opóźnienia w realizacji współfinansowanych projektów drogowych. Komitet Monitorujący zatwierdził tę decyzję, mimo zdecydowanego sprzeciwu Komisji Europejskiej. Michael Cramer, rzecznik ds. transportu Zielonych (EFA) w Parlamencie Europejskim powiedział:
"Polska ma zamiar stworzyć niebezpieczny precedens. Transfer środków UE z przyjaznej środowisku kolei na szkodliwe dla środowiska projekty drogowe jest sprzeczny z wszystkimi wysiłkami na rzecz tworzenia gospodarki efektywnie wykorzystującej swoje zasoby oraz skutecznej ochrony klimatu. Komisja musi się zatem sprzeciwić planom Polski i nalegać, aby środki UE były wykorzystane zgodnie z polityką ochrony środowiska i redukcji CO2.
Jest to tym bardziej istotne, że do tej pory 60 proc. środków UE przeznaczonych na transport jest alokowanych na budowę dróg a 20 proc. na projekty kolejowe.
Matthias Ruete, dyrektor generalny ds. transportu i mobilności w Komisji Europejksiej, podkreślił, że Komisja chciałaby zapewnić maksymalny zastrzyk środków UE w celu poprawy infrastruktury kolejowej i, że „przesunięcie środków z kolei na drogi może mieć negatywny wpływ na zrównoważony rozwój transportu w Polsce”.
Parlament Europejski jest zaniepokojony. Wszystkie grupy w komisji transportu wyraziły poparcie dla zastrzeżeń Komisji oraz zwrócili się do przewodniczącego komisji o napisanie listu do komisarza ds. transportu Siima Kallasa.
Decydującym czynnikiem w rozwoju bardziej zrównoważonego sektora transportu jest to, aby ograniczone środki, które zostały przeznaczone na projekty kolejowe były w pełni wykorzystywane. Zapowiadając przesunięcie Polska, która przejmuje przewodnictwo w drugiej Polowie roku – wysyła zły sygnał. W Polsce nie brakuje projektów kolejowe z pilnymi potrzebami finansowanymi: ten kraj jest dla przykładu opóźniony w realizacji projektu Rail Baltica. Polska blokuje modernizacje na odcinku między Białymstokiem a Kownem, które powoduje, że państwa bałtyckie nie mogą być przyłączone do sieci kolejowej UE. To jest tylko jeden z wielu przykładów tego, jak środku UE mogą być efektywnie wykorzystywane w Polsce."