Pociągi Solarisa?
Pociągi Solarisa?
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/71 ... ynowe.htmlFirma przymierza się do produkcji pociągów. Solaris najprawdopodobniej zacznie produkcję pojazdów w jak największym stopniu przypominających tramwaje pod kątem konstrukcji, czyli od lekkich autobusów szynowych.
W ciągu 15 lat Solaris stał się potentatem na rynku producentów środków transportu miejskiego. Firma zaczynała od produkcji autobusów, wkrótce dołączyły do nich trolejbusy, a ostatnio także tramwaje.
Pod względem popularności marek autobusów, Solaris jest dziś na pierwszym miejscu w Polsce a w Niemczech na trzecim. W krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii 40 proc. trolejbusów została wyprodukowana przez firmę z Wielkopolski.
Z tych słów Krzysztofa Olszewskiego, przewodniczącego rady nadzorczej spółki jeszcze przed kilku laty się śmiano. Dziś już nikt tego nie robi. Najnowszą konstrukcją firmy jest autobus elektryczny, który dzięki zerowej emisji spalin ma szansę stać się hitem w europejskich miastach. Prototyp przeszedł już wszelkie testy. Jedyną bolączką jest mały zasięg pojazdu, po pełnym naładowaniu baterii jest on w stanie przejechać ok. 100 km w trybie miejskim. –Technicznie, problem ten jest do rozwiązania, musimy tylko przemyśleć aspekty ekonomiczne - mówi Krzysztof Olszewski. – Obecnie zastanawiamy się nad trzema rozwiązaniami: wymianą baterii na krańcach linii, ładowaniem ich co np. 5 przystanków, lub, co jest najgorszym wyjściem, zwiększeniem ilości akumulatorów – mówi.
Solaris kilka lat temu stał się także producentem tramwajów. Po Poznaniu jeździ ich już 38, a wkrótce zaczną kursować również w niemieckiej Jenie. Być może niedługo firma wejdzie także na rynek kolejowy. - Nie mamy innego wyjścia, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu mówi dyrektor sprzedaży i marketingu Małgorzata Olszewska. – Możliwość sprzedaży tramwajów jest dość ograniczona ilością sieci i tym, że te pojazdy nie zużywają się zbyt szybko, a w przypadku pociągów pole do popisu jest ogromne. Najprawdopodobniej będziemy chcieli zacząć od pojazdów w jak największym stopniu przypominających tramwaje pod kątem konstrukcji, czyli od lekkich autobusów szynowych – dodaje.
Solaris zaistniał już na większości zachodnich rynków, na części jest już bardzo dobrze zadomowiony, teraz czas na rynki wschodnie. Jeden autobus trafił już do Rosji, tramwaje muszą poczekać na swoją chwilę. Krzysztof Olszewski ocenia te rynki jako bardzo trudne, ale mimo to i tak chciałby by pojazdy Solarisa znalazły tam swoje miejsce dla siebie. Być może w przypadku tramwajów nadzieja nie jest aż tak wielka. Firma chce pod koniec roku wybudować tor testowy dla autobusów, trolejbusów i właśnie tramwajów. Zostaną tam położone torowiska o różnych szerokościach, od 900 mm do 1435 mm. Dla pojazdów o szerokim rozstawie kół 1520 mm, torów na razie tam nie będzie.
Zaciekawiło mnie to. Firma widać prężnie się rozwija. Autobusy, trolejbusy, tramwaje, teraz szynobusy? Ciekawe czego jeszcze to nie wymyślą. Może kiedyś ujrzymy samochód Solarisa?
Ciekawe, planują budowę motorówek i/lub tramwajów na 900 mm? Coś chyba poważnie muszą mieć w tym względzie na oku, rozstaw 900 mm wcale nie jest jakoś super rozpowszechniony...OPi pisze:Firma chce pod koniec roku wybudować tor testowy dla autobusów, trolejbusów i właśnie tramwajów. Zostaną tam położone torowiska o różnych szerokościach, od 900 mm do 1435 mm.
Ja kiedyś (kilka lat temu) szczerze wątpiłem w zbudowanie prototypu tramwaju Solarisa i rozpoczęcie jego produkcji... A teraz widzimy, jak jest. Nie wykluczałbym pójścia Solarisa kiedyś, w przyszłości w stronę samochodów; wszystko zależy od tego, czy będzie im się to opłacać (wybadanie potrzeb rynkowych, zatrudnienie kadry inżynierów i mechaników, stworzenie sieci sprzedaży i obsługi itp.).Prędzej ciężarówkę BDF i własny silnik Euro7.
Ostatnio zmieniony 2012-03-08, 20:02 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.
W zasadzie nic nowego. Już od dawna się mówiło, że SB&C nie chce poprzestać na produkcji wagonów tramwajowych i już od dawna zamierzali produkować szynobusy. Skoro teraz oficjalnie mówi o tym p. Olszewski to może oznaczać, że prawdopodobnie już pracują nad projektem takiego pojazdu. I zapewne niedługo zobaczymy jego wizualkę
Ostatnio zmieniony 2012-03-08, 20:02 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.
A ja sądzę, że wraz z rozszerzeniem oferty o nowy rodzaj pojazdów Solaris położy nacisk na zlikwidowanie ewentualnych niedociągnięć w zakresie produkcji/montażu. Poza tym pociąg to nie autobus, inna konstrukcja, inna eksploatacja, inna żywotność.Butelka pisze:No cóż, Solaris znany jest z niekoniecznie dobrej jakości produkowanych pojazdów
Dobry żart! Ja bym się naprawdę moooocno zdziwił jakby wytrzymałość, trzymanie się kupy i sprawność techniczna ich szynobusu były po paru dobrych latach eksploatacji na dobrym poziomie.PAFAWAG pisze:Solaris położy nacisk na zlikwidowanie ewentualnych niedociągnięć w zakresie produkcji/montażu.
I co z tego? To wciąż ta sama firma, ta sama polityka i ten sam PR.PAFAWAG pisze:Poza tym pociąg to nie autobus, inna konstrukcja, inna eksploatacja, inna żywotność.
Dodano: Czwartek 08.03.2012 19:14
Oczywiście że ceną. Tradycyjnie wygra w przetargach w których jedynym lub głównym kryterium różnicującym oferty jest cena...TLG pisze:Ciekawe tylko czym miałby wygrywać ich wynalazek na i tak zapchanym rynku.
Zaryzykowałbym stwierdzenie, że mimo, że to ta sama firma, to jednak rynek sprzedaży autobusów i rynek sprzedaży pojazdów kolejowych trochę się różnią. Poczynając od różnic konstrukcyjnych i eksploatacyjnych przedmiotu przetargów, na kwotach i warunkach eksploatacji oraz montażu kończąc.Butelka pisze:I co z tego? To wciąż ta sama firma, ta sama polityka i ten sam PR.
Lubię uszczęśliwiać ludzi, nawet bezwiednie, zaś abstrahując od dyrdymałów:Butelka pisze:Dobry żart!
Pociągi to nie autobusy. Inna kadra konstruktorska, inny montaż, inni podwykonawcy, inna linia produkcyjna, inna eksploatacja. Jeśli są zastrzeżenia co do montażu poprzednich pojazdów Solarisa, to zapewne zostaną one wzięte pod uwagę. Inaczej firma (z, nie oszukujmy się, wypracowaną już jakąś renomą na skalę europejską) sama sobie strzeli samobója.Butelka pisze:Ja bym się naprawdę moooocno zdziwił jakby wytrzymałość, trzymanie się kupy i sprawność techniczna ich szynobusu były po paru dobrych latach eksploatacji na dobrym poziomie.
Już to przerabialiśmy. Dla porównania, sofa to też nie krzesło, a jednak tego samego producenta mebli.PAFAWAG pisze:Pociągi to nie autobusy.
Polityka finansowa firmy > Oszczędności w każdym miejscu > tani podwykonawca/dostawca sprzętu/pracownik > niska jakość wykonania.PAFAWAG pisze:Inna kadra konstruktorska, inny montaż, inni podwykonawcy, inna linia produkcyjna
Przedsiębiorcy i zarządcy spółek miejskich zazwyczaj takich zastrzeżeń nie zgłaszają, bo nie obchodzi ich w jakim stanie technicznym są ich wozy. Ważne że nowe lub 2-letnie, to jest cacy. A nawet te zastrzeżenia, które są zgłaszane, najpewniej często kolidują z polityką finansową firmy, w efekcie czego są ignorowane...PAFAWAG pisze:Jeśli są zastrzeżenia (...) to zapewne zostaną one wzięte pod uwagę.
- TranslatorPS
- Posty: 282
- Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
- Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G
Masz prawo nie lubić Solarisa, ale Pafawag ma akurat rację. Szynobusy nie będą produkowane w Bolechowie. A już na pewno nie przez tą samą kadrę, która aktualnie zajmuje się montażem autobusówButelka pisze:Już to przerabialiśmy. Dla porównania, sofa to też nie krzesło, a jednak tego samego producenta mebli.
Poza tym trudno mówić o jakości szynobusów od Solarisa... skoro jeszcze nie ma nawet prototypu.
Prędzej ciężarówkę, jak już zostało tu napisane, tylko że mogliby się nie przebić na rynku, a produkowanie tańszych sprzętów nie chwyciłoby. Producenci samochodów teraz raczej upadają.OPi pisze:Może kiedyś ujrzymy samochód Solarisa?
Jeśli chce wygrywać przetargi gdzie 100% kryterium jest cena to niestety, ale na czymś musi zaoszczędzić, a i narzekanie na trwałość Solarisów to głównie powtarzanie za Ziutkiem z zajezdni, który nie może sprawnie naprawiać Solarisów po wiśniówce młotkiem i przecinakiem tak jak starych autobusów, a na lepszy serwis przewoźnika nie stać. No ale na Jelcza narzekać już się nie da, nie?Butelka pisze:No cóż, Solaris znany jest z niekoniecznie dobrej jakości produkowanych pojazdów Dlatego nie należy się spodziewać że jakością pobije Pesobusy
Przecież motorówka pływa po wodzie, nie potrzebuje szynPAFAWAG pisze:Ciekawe, planują budowę motorówek
Może chcą zaistnieć na rynku taboru kolejek wąskotorowychPAFAWAG pisze:Coś chyba poważnie muszą mieć w tym względzie na oku, rozstaw 900 mm wcale nie jest jakoś super rozpowszechniony...
No właśnie, producentów taboru mamy sporo a zamówień niezbyt. Może kupią jakąś Pesę albo Newag?TLG pisze:Ciekawe tylko czym miałby wygrywać ich wynalazek na i tak zapchanym rynku.
Przytoczę jeszcze raz moje słowaJ-31 pisze:A już na pewno nie przez tą samą kadrę, która aktualnie zajmuje się montażem autobusów
Butelka pisze:Polityka finansowa firmy > Oszczędności w każdym miejscu > tani podwykonawca/dostawca sprzętu/pracownik > niska jakość wykonania.
Tak więc czekamyJ-31 pisze:Poza tym trudno mówić o jakości szynobusów od Solarisa... skoro jeszcze nie ma nawet prototypu.
EDIT
Uważasz że Solarisy to świetna konstrukcja, tylko wymaga trzeźwości? Ekchem. Coś nie tak, skoro ten sam Ziutek bez problemu radzi sobie z naprawą Mercedesa czy MANa.pmaster pisze:który nie może sprawnie naprawiać Solarisów po wiśniówce młotkiem i przecinakiem tak jak starych autobusów
A powiem ci że z moich doświadczeń, to się nie da. W ostatnich latach nie trafiłem w moim mieście na żadnego rozlatującego się, nader wibrującego czy zardzewiałego Jelcza (a jeździłem sporo zarówno starszymi 120MM/1, jak i nieco nowszymi M121M oraz M181M).pmaster pisze:No ale na Jelcza narzekać już się nie da, nie?
Troszkę myślenia i dedukujemy że chodzi o wagony motorowe...pmaster pisze:Przecież motorówka pływa po wodzie, nie potrzebuje szyn
ZNTKów kilka się znajdzie. Ale zwróćcie uwagę, kto złożył najtańszą ofertę na remont taboru dla SKM Gdańsk. TS Opole wraz ze Skodą. Wnioskować można, że Skoda znalazła sposób, żeby wejść na rynek kolejowy w Polsce. Może Solaris spróbuje podobnego rozwiązania. Ale z tą egzaltacją to też nie przesadzajcie.pmaster pisze:Może kupią jakąś Pesę albo Newag?
Jest coś takiego? Nie przypominam sobie. Przypomina mi się tylko SKM w TrojmieścieTLG pisze:SKM Gdańsk
Na rynek tramwajowy weszła już dawno - z bardzo marnym skutkiem - we Wrocławiu. Nie sądzę by było lepiej przy EZT.TLG pisze:Skoda znalazła sposób, żeby wejść na rynek kolejowy w Polsce.
Masz na myśli konkretne rozwiązanie, czy po prostu "to coś co zastosowała Szkoda"?TLG pisze:Może Solaris spróbuje podobnego rozwiązania.