[Metro Warszawskie] Linia M1

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[Metro Warszawskie] Linia M1

Post autor: J-31 »

Teraz zapraszam Was do dyskusji na inny temat, związany z Metrem Warszawskim
Ten temat to pasażerowie:
- kierunki potoków pasażerski,
- podział na wiek,
- zachowania...

Kwestia na którą chciałbym Wam na początku zwrócić uwagę, to:

Potoki pasażerskie
Od samego początku funkcjonowania metra obserwowałem w jakim kierunku i o jakich porach jeździ najwięcej ludzi.
Wydawać by się mogło, że to nic nudniejszego. Przecież wiadomo, rano do Centrum a po południu na Ursynów. Otóż to nie tak... :D

Linia Kabaty- Politechnika
Przez pierwszych kilka lat kiedy pociągi dojeżdżały tylko do Politechniki wiele osób traktowały metro jako "kolejny tramwaj" :?: , który im pasował bądź nie :shocked: . Na początku wielu warszawiaków starało się dokładnie obejrzeć i zapoznać z metrem. W tym i ja. Stąd w metrze było wiele "zwiedzających", którzy przejeżdżali całą linię w obu kierunkach. Babcie pokazywały metro wnukom, etc.... Potem, kiedy ludzie się już oswoili, zaczęło się "wykorzystywanie" nowej komunikacji do szybkiego przejazdu. Na początku było tak jak można było się spodziewać:
- rano pełne (ale nie zapełnione do końca) pociągi jechały do Politechniki, a z powrotem niemalże puste,
- po południe odrotnie. Chociaż od samego początku w godzinach po południowego szczytu wiele osób jechało w stronę Śródmieścia - jednak różnice i tutaj były widoczne...
Wiele osób dojeżdżało do stacji Wilanowskiej, gdzie przesiadali się do autobusów (a na początku również do trolejbusów) do Piaseczna i nie tylko...

Linia Kabaty- Centrum
Otwarcie stacji Centrum spowodowało niemałą rewolucję. Wreszcie wiele osób "odkryło" metro nie jako "dodatkową linię tramwajową", lecz jako rzeczywiście szybki transport z Centrum na Ursynów. Pociągi zapełniły się. Wyraźnie przybyło pasażerów.
Postanowiłem uważniej obserwować zachowania pasażerów. W tamtym czasie na Ursynów dojeżdżało jeszcze wiele autobusów linii przyspieszonych (m.in. 412,514,515,516), które ZTM w końcu usunął lub zlikwidował. Nim to się stało, ja postanowiłem przejechać się autobusem linii 515 z ¯oliborza na Ursynów Płd. Zrobiłem to kilkakrotnie. Moje obserwacje, w godzinach po południowego szczytu. Przypomnę kierunek Ursynów:
- autobus pełen ludzi przyjechał z ¯oliborza, a na przystanku Metro Centrum większość wysiadła i przeszła na stację metra,
- autobus prawie pusty przejechał ul. Marszałkowską, Puławską do Wałbrzyskiej...
- na Wałbrzyskiej zapełnił się ponownie, ludźmi którzy przyjechali pociągiem metra z Centrum...

Dlaczego? Ponieważ wspomniany odcinek te autobus przejeżdżał w ok. 30 minut - a pociąg metra w ok. 15 minut.
Wniosek: po prostu autobusy do Centrum stały się już zbyteczne. Oczywiście likwidacji linii ogólnomiejskich musiało towarzyszyć powstanie linii stricte lokalnych, które by "odbierały" pasażerów z metra i dowoziły do domów. I tak powstały:
- 179 Metro Kabaty - Metro Natolin - Metro Imielin - Metro Stokłosy - Metro Ursynów,
- 193 Metro Wilanowska - Metro Służewiec - Ursynów Płd...

Kierunki potoków pasażerskich. W zasadzie bez zmian. Pociągi rano jechały pełne do Centrum, by po południe pełne wrócić na Ursynów. Przy czym jednak w godzinach po południowego szczytu pociągi wyraźnie zapełniły się jadąc również do Centrum.

Linia Kabaty- Ratusz
Przedłużenie linii metra to kolejni pasażerowie więcej. Pociągi jeszcze bardziej się zapełniły. Przy czym w godzinach porannych w kierunku do Śródmieściach pamiętam przypadki, że już od Wilanowskiej nie można było wciśnąć się do wagonów...
Zwiększyło się wyraźnie wykorzystanie stacji Wierzbno (ul. Woronicza). Tam jest spora wymiana pasażerska.
Zmieniły się też potoki pasażerskie. Rano pociągi pełne jeżdżą nie tylko do Centrum, ale co ciekawe z Centrum do m.in. Wilanowskiej. Potem pustoszeją.
Również po południu, pociągi nie tylko są pełne na Ursynów, ale również do Centrum.

Linia Kabaty- Dw. Gdański
Jak bardzo zmienił się rejon Dw. Gdańskiego o tym napiszę w osobnym temacie - już niedługo, z powodu pewnej okazji ... To niespodzianka.... ;)

Natomiast za sprawą działań ZTM - przede wszystkim skrócenie autobsowej linii E4, która ekspresowo dowozi mnóstwo ludzi na nową stację, zmieniły się ponownie kierunki potoków pasażerskich. Tak zresztą miało być...
Rano pełne pociągi dojeżdżają do stacji Centrum już z dwóch kierunków. Co ciekawe nadal z Centrum w kierunku Kabat jadą pełne aż do Wilanowskiej....

Obecnie najważniejsze stacje przesiadkowe metra, to:
- Służewiec (Mokotów),
- Wilanowska (Mokotów),
- Wierzbno (Mokotów),
- Pole Mokotowskie (Mokotów-Śródmieście),
- Centrum,
- Ratusz (Śródmieście),
- Dw. Gdański (Śródmieście).

Jeśli macie jakieś pytania w dokładnie, tej, opisanej kwestii, to bardzo proszę - zapraszam.... :)

MW

Post autor: MW »

no przy czym warto dodać, że stacja Wierzbno obecnie cieszy się najmniejszym wykorzystaniem obok Ursynowa. Do najbardziej obleganych nadal należy Centrum i Ratusz. Ostatnio nie mało pasażerów zaczęło korzystać z Dworca Gdańskiego z tendecją wzrostową.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ostatnio nie mało pasażerów zaczęło korzystać z Dworca Gdańskiego z tendecją wzrostową.
No dobrze, miałem o tym napisać w nowym temacie, ale skoro już Wspomniałeś o tym - to i ja dodam, że...

Już niedługo minie rok od otwarcia stacji metra Dw. Gdański (20.12). Przez ten czas, to miejsce - jeszcze do niedawna całkowicie odludne pomimo bliskości dworca kolejowego - całkowicie się zmieniło.
Na początku pociągami metra przyjeżdżałotam bardzo mało ludzi. Po wyjściu na przystanki tramwajowe można było się przestraszyć - tylko kilka osób czekało na tramwaj bądź autobus.
Teraz, szczególnie w godzinach szczytu, są tam niemalże tłumy. A niemały udział w tym "zapełnieniu", mają konkretne działania ZTM-u

Jeszcze przed otwarciem nowej stacji, ul. Słomińskiego, na konkretnie tym odcinku, przejeżdżały sporadycznie tramwaje tylko jednej linii - 1 (Nowe Bemowo-¯erań Wsch.). Nieco lepiej było z autobusami (103, 500) - oczywiście wymieniam tylko te linie, które dojeżdżają z tego miejsca na Pragę...

Po otwarciu stacji metra ZTM "przepuścił" przez wspomniany odcinek ul Słomińskiego, więcej tramwajów na Pragę, a więc oprócz 1-ki: 2,6 (objazd), 16. Szczególnie 1 i 2 stanowią wspólnie dosyć szybkie połączenie, przede wszystkim na część Targówka oraz na Bródno.

Z autobusów, skierowano nad stację metra, linię E4 na Tarchomin oraz 406 na Targówek. Te wszystkie działania ZTM-u spowodowały, że ludzie "przyjęli" nową stację metra, a więc coraz częściej i coraz chętniej z niej korzystają. Jednak poważnym problemem jest nieprzejezdność przez rondo tuż za mostem Gdańskim (po stronie praskiej). Generuje on bardzo długie korki uliczne aż na ul. Słomińskiego, co zniechęca do korzystania z tamtejszych autobusów (pomijając E4)- w godzinach popołudniowego szczytu.


No i teraz pytanie - co będzie po otwarciu stacji pl. Wilsona. Pl. Wilsona od bardzo dawna jest węzłem przesiadkowym, jego znaczenie po otwarciu stacji metra i ul. Słowackiego znacznie się zwiększy. M.in. wspomniana linia E4 zostanie tam skierowana.
Atutem pl. Wilsona jest dużo miejsca na pętle dla bardzo wielu autobusów, w różnych kierunkach (Łomianki, Tarchomin, Dąbrówka Wiślana - 511, ¯oliborz),
Atutem Dw. Gdańskiego jest szybkie połączenie tramwajowe na Bródno i część Targówka. Tam jest też wiele osiedli mieszkaniowych... ;)


Czy Dw. Gdański opustoszeje ? :) Jak Sądzicie ? Proszę o prognozy :)

Inspektor

Post autor: Inspektor »

Z moich przemyśleń na ten temat powstał jedne wniosek:moze nie opustoszeje,ale spadnie liczba pasażerów korzystajacych z tego przystanku.Temu któremu pasuje połaczenie z Dw.Gdańskiego na pewno nie opuści łatwo "swojego miejsca".Zaś Pl.Wilsona bedzie niemałą konkurencją dla wspomnianego wyżej Dw.Gdańskiego wiec prawdy się przekonamy już po tej modyfikacji.

MW

Post autor: MW »

obecnie stacjia Dworzec Gdański jest stacją końcową, więc korzystają z niej podróżni jadący Andersa, mimo, że nie jest to wygodna przesiadka. Po otwarciu następnej stacji, będą się przesiadać na Placu Wilsona. Popularność A-17 spadnie, nie opustoszeje jednak, bo korzystać z niej będą pasażerowie jadący w kierunku Pragi, trzeba pamiętać, że w okolicy jest też CH Arkadia, a za 2-3 lata będzie SKM.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MW pisze:(...) Popularność A-17 spadnie, nie opustoszeje jednak, bo korzystać z niej będą pasażerowie jadący w kierunku Pragi, trzeba pamiętać, że w okolicy jest też CH Arkadia, a za 2-3 lata będzie SKM.
BINGO ! WIELKIE BRAWA DLA MW :) :) :) Serdeczne dzięki :)

Tak zapomniałem o SKM. Ależ jak najbardziej planowana jest tam linia SKM-u - i co więcej - o ile dobrze pamiętam, to pociągi SKM będą z Dw. Gdańskiego odjeżdżały do Legionowa. Oczywiście to spowoduje totalną rewolucję komunikacyjną, ponieważ bardzo, bardzo dużo mieszkańców Legionowa dojeżdża do Warszawy - do zakładów pracy oraz na różne uczelnie.

Tak więc, wg moich prognoz, na początku, po otwarciu stacji Pl. Wilsona, wymiana pasażerska nieznacznie się zmniejszy, ale tylko chwilowo .... :)


Aby tak się stało, SKM jako przewoźnik kolejowy musi spełniać jednak pewne warunku, które byłyby do zaakceptowania dla większości podróżnych.

Dzisiaj odjeżdżają z Dw. Gdańskiego w kierunku Legionowa pociągi EN57 - Inter Regio. Co ciekawe jak je obserwuję, to są nawet pełne - brakuje jednak pewnego spoiwa, które zwiększyłoby frekwencję w pociągach - wspólny bilet PKP - ZTM...

[ Dodano: 2004-12-09, 10:25 ]
Inspektor pisze:Z moich przemyśleń na ten temat powstał jedne wniosek:moze nie opustoszeje,ale spadnie liczba pasażerów korzystajacych z tego przystanku.Temu któremu pasuje połaczenie z Dw.Gdańskiego na pewno nie opuści łatwo "swojego miejsca".Zaś Pl.Wilsona bedzie niemałą konkurencją dla wspomnianego wyżej Dw.Gdańskiego wiec prawdy się przekonamy już po tej modyfikacji.
Bardzo słuszne przemyślenia. :)
Jeśli na razie zapomnimy o SKM-ie i istniejących połączeniach kolejowych, a uwzględnimy tylko warszawską KM - to jak najbardziej Masz rację. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Stacje metra

Post autor: J-31 »

Drodzy koledzy chciałbym ten temat podzielić na dwie części.
Ponieważ nim stacja metra zostanie otwarta dla pasażerów, musi przejść oczywiście odbiory techniczne, sanitarne oraz p.poż. Mam nadzieję, że koledzy z Warszawy zgodzą z moimi obserwacjami. A więc...

Nim stacja metra zostanie otwarta
Oczywiście pisząc te słowa ma na myśli sytuację, kiedy robotnicy wybudują i zakończą pracę wykończeniowe na nowej stacji.
Tak więc chciałbym opisać sytuację, kiedy nowa stacja jest już gotowa, ale jeszcze nie dopuszczona do ruchu.

Moment dołączenia nowych stacji do istniejącej linii, nigdy nie działo się natychmiast. Najpierw jesteśmy świadkami zjawisk małych: wymiana schematów linii na stacjach, potem w pociągach. To jest coś, co tylko spostrzegawczy pasażerowie zauważą.
Potem na stacji końcowej w kierunku Młocina, zmienia się organizacja ruchu. Pociągi dojeżdżają do nowej stacji końcowej. To jest rzecz której nie da się nie zauważyć. Są to jednak symptomy, że otwarcie nowej stacji jest już rzeczywiście blisko. Tak było, przed Otwarciem stacji Centrum, Świętokrzyskiej i Ratusza oraz Dw. Gdańskiego.
Tak więc, moment faktycznego wpuszczenia pasażerów na nową stację, jest tylko drobnym - choć bardzo ważnym dla warszawiaków - zdarzeniem, które po prostu wieńczy całość... :cool:

I w takiej sytuacji jesteśmy obecnie - przed otwarciem stacji Pl. Wilsona...
Już wymieniono schematy linii i plany linii na stacjach, szczególnie śródmiejskich. W ostatni weekend zamknięto ruch na stacjach Ratusz i Dw. Gdański - w związku z przełączeniem systemów sterowniczych i nadzoru ruchu....

I w tym miejscu chwilowo przerywam... ;)
Jeśli macie jakieś pytania dotyczące momentu otwarcia nowych stacji - to bardzo proszę o ich zadawanie. Zapraszam... :)

Orange

Post autor: Orange »

To ja zadam pytanie . Czy jak nowa stacja bedzie juz skonczona to musi byc testowa jazda metra?

MW

Post autor: MW »

musi. Najpierw są to przejazdy pojedyńczych pociągów, później już wszystkie pociągi w ruchu służbowym tam dojeżdżają przez około miesiąc. Maszyniści przecież muszą wiedzieć, jak wygląda nowy odcinek, organizacja ruchu - jeżeli wszystko jest ok po wszystkich przeglądach stacja może zostać dipuszczona do ruchu pasażerskiego.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja jeszcze dodam, że zazwyczaj jest tak, że kiedy już nowa stacja przejdzie testy pomyślnie i zostanie oddana do użytku - to pociągi z pasażerami, na nowych odcinkach pomiędzy stacjami jeżdżą przez jakiś okres czasu wolniej.

Tak było po otwarciu stacji Centrum. Co więcej kiedy otwarto stację Centrum, to pociągi mimo to dłużej stały na Politechnice, która była wcześniej stacją końcową w kierunku centrum, a potem stała się kolejną stacją "przelotową".
Potem wszystko się wyrównało. Pociągi w nowym tunelu przyspieszyły do 60 km/h, a postój na stacji Politechnika skrócono...

Nieco inaczej było po otwarciu kolejnych stacji. To znaczy ta różnica polegała tylko na tym, że nie było dłuższego postoju.
Oczywiście, obecnie organizacja ruchu na stacji Dw. Gdański doprowadza do utworzenia się sytuacji "kolejkowania" pociągów. To znaczy, ze względu na zajętość jedynego działającego toru na ostatniej stacji, pociągi muszą dłużej stać na stacjach Ratusz, Świętokrzyska i czasami Centrum.
O ile z Dw. Gdańskiego do Centrum pociąg pokonuje w ok. 5 minut, o tyle odwrotnie już nawet do 10 min... :)
Ta sytuacja jest jednak tymczasowa i powinna się "unormować" po uruchomieniu stacji Pl. Wilsona... ;)

MW

Post autor: MW »

nie z A-13, a z A-11 co najwyżej 10...
A z tego wolniejszego przejazdu nie czyniłbym jakiejś reguły - maszyniści potrzebują czasu na zapoznanie się z nowymi odcinkami - tak samo, jak przed A-17 niemal kiedyś każdy pociąg się zatrzymywał, tak teraz już się w ogóle prawie nie zatrzymują.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mała sugestia do kolegi MW - oczywiste jest, że Metro Warszawskie używa, od samego początku, oznaczeń kodowych tak w przypadku stacji (A) jak i tuneli szlakowych (B).
Jednak wielu kolegów z pozostałych miast po prostu ich nie zna....

Tak więc dla ułatwienia czytania postów wszystkim pozostałym użytkownikom - Proszę :) - posługujmy się ogólnie znanymi nazwami stacji. A w przypadku opisu tuneli, podawajmy rejon miasta lub nazwy ulic pod którymi one przebiegają...
Może to być czasami kłopotliwe, ale te nazwy na pewno w jakiś sposób pomogą zrozumieć, pozostałym kolegom, tematykę i treści postów. A co za tym idzie - na co mam nadzieję - nie zniechęcą do ich czytania. :)

MW

Post autor: MW »

w czwartek 30 XII na stację A-18 Plac Wilsona wjechał pierwszy służbowy pociąg metra - ok. 23 stycznia wszystkie pociągi będą tam zawracać, a otwarcie nastąpi w lutym.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak przy okazji....
Chciałem o tym napisać osobny temat, gdzieś w Hyde Parku, ale - Sorry- zrobię to tutaj... :diabeł:

Jak dziennikarze robią w "bambuko"... :chytry:
30 grudnia jadąc samochodem do domu słuchałem Radia Pogoda. I ok. 15.45 dziennikarz powiedział coś takiego: "Uwaga! Uwaga mieszkańcy Pl. Wilsona lub rejonu pl. Wilsona. Mam dla Was dobrą informację. Od dzisiaj pociągi metra dojeżdżają już na nową stację. Przewidywany termin otwarcia dla mieszkańców, to luty". Myślałem, że z radości wyskoczę z tej mojej samochodziny i już 45 minut później pojawiłem się pełen radości na Dw. Gdańskim...
A tam... :o: :shocked: :wow: :shock: :!: :| :( :mruga: :strzałka: wszystko bez zmian. Co więcej tunel wschodni w stronę pl. Wilsona jest zamknięty dla ruchu, stoi tam po środku tablica. :(


Tak, więc jakie głupoty czasami gadają dziennikarze... :cry:

MW

Post autor: MW »

No ale przecież powiedział, że w lutym?? Wszystko się przecież zgadza...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak racje miał ale częsciowo. Bo nie prawdą jest że składy już od 30.12 zawracają na pl. Wilsona... :|

MW

Post autor: MW »

Myślę, że mówiąc "dojeżdżają" miał na myśli, że istnieje teraz techniczna możliwość rozpoczęcia jazd próbnych :) Regularnie pociągi będą dojeżdżać dopiero najwcześniej pod koniec stycznia.
A no i tak jazda w pociągu na Pl. Wilsona nie powiodłaby się... :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak to prawda, że strażnicy szybko by znaleźli takiego pasażera, który chciałby się "przejechać", zresztą jak doskonale Wiesz, takie sytacji to w MW są normalnością. Tak przecież było kilka lat temu na Politechnice, gdzie przez jakiś okres czasu pociągi, puste, dojeżdżały już do Centrum... :)

Ja tylko czekam, na to co się będzie działo dalej. A tak poza tym wybieram się na pl. Wilsona, popatrzeć przez płot. Byłem tam miesiąc temu, czas powtórzyć "seans" ;)

voy

Post autor: voy »

Czyli za każdą stacją jest zawrotka??

51

Post autor: 51 »

voy pisze:Czyli za każdą stacją jest zawrotka??
nie, tylko za niektórymi, choc po ostatnim oddawaniu stacji po jednej, rzeczywiście się taka sytaucja robi- tory przed Dw. Gdańskim i za Pl. Wilsona
(no i to nie zawrotka) :diabeł:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”