Jelcze starego typu
Jelcze starego typu
Co sądzicie o Jelczach M11, PR110, L11 i o rodzinie pregniotów. M11 i pregnioty mam zaliczone. Dziadek duuuuu...żo lepszy od synka. Natomiast L11 i PR110 nie jechałem. Co sądzicie o tych busach
Ja też myśle że te starocie są lepsze.
Ja osobiście nie lubie autobusów z rodziny Mxxx
Perą nie jechałem więc nie ocenię ale M11 i L11 to są super busy.
Szkoda że są wysoko podłogowe.Ale osoba która nie jechała L11 niech nie rozpacza ponieważ to to samo co M11 tylko że niema 2 dzrwi, ma mniej siedzeń w porównaniu z M11.Nawet starsze L11 mają 3 dzrwi.
Ja osobiście nie lubie autobusów z rodziny Mxxx
Perą nie jechałem więc nie ocenię ale M11 i L11 to są super busy.
Szkoda że są wysoko podłogowe.Ale osoba która nie jechała L11 niech nie rozpacza ponieważ to to samo co M11 tylko że niema 2 dzrwi, ma mniej siedzeń w porównaniu z M11.Nawet starsze L11 mają 3 dzrwi.
Przepraszam, które "stare" Jelcze Masz na myśli ? Może te 70 szt. M120 MZA z lat 1992-1994. To nie wą wcale takie "stare" Jelcze. Owszem one mają wiele wspólnego z PR-kami, ale to są już inne autobusy niż PR110. Inny silnik, zmieniona ściana przednia i tylna, inne wnętrze. Czyli modyfikacja PR110...U nas w warszawie jeżdżą stare jelcze i przejmenie sie nimi jedzie
PR110 pamiętam z końca lat 70-tych. Chociaż wtedy miałem kilka lat, a i nie jeździłem autobusami tak często jak obecnie. Ale jeden z warszawskich przewoźników szybko "odświeżył" mi pamięć.
Hej warszawiacy, Wiecie jakiego przewoźnika mam na myśli ? Tak - PKS Grodzisk Mazowiecki. Jeszcze do 2000 roku eksploatował sporo Jelczy PR110 i M11.
Wspomniane PR-eki, to były bardzo fajne autobusy. Co ciekawe, podłoga na tylnym zwisie nie była tak wysoka jak w obecnych M120 lub jak kto woli 120MM i inne...
Rzeczywiście cichy silnik. Mnie szczególnie zainteresowała jazda na sprzęglę - to zupełnie inne zachowanie silnika niż np. w Ikarusach (lewarach)...
Co do M11 - to ciekawy autobus, ale to co mnie w nim bardzo martwi, to zbyt wysoka podłoga. Nawet w Ikarusach ta podłoga nie jest tak wysoka. W efekcie zbyt wysokie stopnie naprawdę utrudniają wejście do pojazdu osobom niepełnosprawym ruchowo (nie piszę tu o tych co poruszają się na wózkach inwaldzkich ), bądź osobom starszym...
A tak poza tym Inspektor ma rację. Ja jechałem nowym, warszawskim L11 (było ich 5 szt.) i był faktycznie cichy - oczywiście jak był nowy
Co do reszty - to zależy jak przewoźnik dba o tabor. Pamiętam M11 należące do PPKS Piaseczno w latach 90-tych. Obsługiwały linię 108. Koszmar...
Są pewne różnice kosmetyczne - np. na ścianie przednie M120 - górna część (tam gdzie jest tablica), jest przechylona w drugą stronę - przeciwną niż w PR110Wiśnia pisze:Silnik w 120MM/1 jest niestety głośniejszy (przynajmniej w moim odczuciu ), zmian w ścianie przedniej nie widzę, z tyłu oprócz mniejszej tylnej szyby też nie , a wnętrze bardzo podobne.J-31 pisze:...Inny silnik, zmieniona ściana przednia i tylna, inne wnętrze. Czyli modyfikacja PR110...
Na tylnej ścianie M120 (1994) pojawiła się klamka - duża czarna. Mniejsze okno - to już napisałeś...
Wnętrze M120 również lekko zmodyfikowane. Ten sam typ foteli, ale na tylnym zwisie jest platforma dla osób stojących a tym samym w środkowej części M120 postawiono jedną ławę i pojawiło się podwyższenie... Czyli zgodnie z tym co napisałem wcześniej modyfikacja PR 110...
Co do silnika. To nie wiem co jest u Ciebie. Warszawskie M120 (z lat 1992-1994) są wyposażone w silniki MAN-a i mają automatyczne skrzynie biegów. Są to stosunkowo ciche pojazdy, co ciekawe cichsze niż Jelcz M121M
[ Dodano: 2004-11-23, 11:02 ]
Tak ale jeśli Piszesz o PR 110 lub M11, to pamiętaj - te autobusy mają już ponad 10 lat, a niektóre są jeszcze starsze... Nie da się tego porównać z fabrycznie nowymi autobusami. Poza tym to cała epoka jeśli chodzi o budowę autobusów jak i jeśli chodzi o samą konstrukcję pojazdu oraz jego wyposażenie...voy pisze:Z zewnątrz jest bardzo głośny, we wnętrzu raczej głośny.
Ze starych Jelczy to najbardziej czuję sentyment do PR110M. Na tamte czasy to był dobry, wręcz kapitalny autobus. - ze względu na jakość wykonania itp
Niestety, na dzień dzisiejszy większość Peerek eksploatowanych przez przedsiębiorstwa KM jest w dość kiepskim stanie.
Jelczem M11 nie miałem okazji jechać.
Niestety, na dzień dzisiejszy większość Peerek eksploatowanych przez przedsiębiorstwa KM jest w dość kiepskim stanie.
Jelczem M11 nie miałem okazji jechać.
Ostatnio zmieniony 2007-06-17, 14:23 przez Hannibal, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak. Wielkie brawa za te słowa.Ze starych Jelczy to najbardziej czuję sentyment do PR110M. Na tamte czasy to był dobry, wręcz kapitalny autobus. - ze względu na jakość wykonania itp
Jak na lata 70-te (końcówka), lata 80-te, to rzeczywiście w tamtym okresie to był super autobus. W końcówce lata 70-tych, kiedy się pojawił (dłuższa wersja Berlieta PR 100), to była niemalże rewolucja w produkcji taboru KM....
Nic dziwnego, że mimo ostrej konkurencji ze strony węgierskiego Ikarusa, był i nadal jest bardzo popularny - już jako M120, 120MM inne wersje...
Co ciekawe, trafność w konstrukcji tego pojazdu, oraz jego niska cena powodują, że jest on, obok Ikarusa, pojazdem ponadczasowym
M11 - to polska wersja Ikarusa 260. Po prostu Ikarus podpisał umowę z ZSRR na dostawę bardzo dużej ilości autobusów. Więc nie wyrabiali na inne rynki, również na polski. A jednocześnie polscy przewoźnicy potrzebowali "na gwałt" nowe autobusy. Stąd potrzeba poszukiwania zamiennika za Ikarusa 260. I tak powstała wersja Jelcza M11.
Jest to prosta matematyka:
Polskie nadwozie + podwozie Raby + napęd Raby = M11 i jego wersja międzymiastowa L11...
To też były fajne autobusy. Niestety przewoźnicy nie zawsze byli wstanie zadbać o ten tabor...
Pamiętam z przed 2000 roku Jelcze PR110 - PKS Grodzisk Mazowiecki - autobusy z lat 1979-1982 - a więc staruszki, ale ogólnie w miarę w dobrym stanie...
Pisze tutaj o 120MM/1J-31 pisze:Tak ale jeśli Piszesz o PR 110 lub M11, to pamiętaj - te autobusy mają już ponad 10 lat, a niektóre są jeszcze starsze... Nie da się tego porównać z fabrycznie nowymi autobusami. Poza tym to cała epoka jeśli chodzi o budowę autobusów jak i jeśli chodzi o samą konstrukcję pojazdu oraz jego wyposażenie...