Rosyjskie autobusy miejskie

Inne marki autobusów, dotychczas nieskategoryzowane.

Który z nowoczesnych autobusów spodobał Ci się najbardziej?

Wszystkie! Chchciałbym je zobaczyć w Polsce.
5
12%
PAZ 3237
0
Brak głosów
KAvZ 4239
3
7%
LiAZ 5293
0
Brak głosów
LiAZ 5292/6213
3
7%
GołAZ 6228
3
7%
Wołżanin CityRitm 12/15
4
10%
NefAZ 52994
1
2%
NefAZ 5299-30
0
Brak głosów
NefAZ 42997
1
2%
RoAZ 5236
0
Brak głosów
Trolza 5250
2
5%
Żaden - jeden wielki shit
19
46%
 
Liczba głosów: 41

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Rosyjskie autobusy miejskie

Post autor: Amalio »

Nie wiem czy kogoś to zainteresuje, ale spróbować warto ;) Otóż jednym z najbardziej interesujących mnie rynków Europejskich jest Rosja. Tak więc chciałbym tu na forum przybliżyć Wam ich rodzimą produkcje skupiając się na tak tych nowoczesnych konstrukcjach.
Tak generalnie, to rosyjscy producenci nie mają wcale łatwo. Z jednej strony mamy tanie używki z zachodu. Z drugiej zaś mamy sporo nowych zagranicznych marek. Jest szwedzka Scania ( dwunastometrowe OmniLinki ), serbski Ikarbus, białoruski MAZ ( ten poczyna sobie nieźle i zgarnia zamówienia z wielu rosyjskich miast ) oraz chińszczyzna wybierana przez włodarzy niektórych miast. Jednak jak na super mocarstwo przystało Rosja jest prawie całkowicie samowystarczalna w kwestii autobusów:

Gaz Group
Koncern ten skupia wokół siebie wiele rosyjskich fabryk ( oczywiście pojazdy dostawcze i ciężarowe GAZ czy samochody Wołga i wiele więcej ). Jeżeli jednak chodzi o autobusy miejskie, to w ofercie mają:
PAZ 3237
To obecnie najmniejszy niskopodłogowiec w ofercie. Odpowiednik naszego Sancity. Miejskie LE o długości 7,9m napędzane jest silnikiem Cummins (150 KM, E-3) zblokowanym ze skrzynią Allison. Pojazd zabiera za pokład 55 osób w tym 17 siedzących.
http://fotobus.msk.ru/photo/156677/
http://fotobus.msk.ru/photo/156673/
http://fotobus.msk.ru/photo/156746/
http://fotobus.msk.ru/photo/181197/
http://fotobus.msk.ru/photo/156675/
http://fotobus.msk.ru/photo/156674/
http://fotobus.msk.ru/photo/184770/
http://fotobus.msk.ru/photo/185104/

KAvZ 4239
To chyba najnowszy niskacz w ofercie (pojawił się chyba dwa lata temu). Kolejne LE, ale już trochę większe, bo o długości 10,6m. Pojazd zabiera na pokład 89 osób (23 siedzące). Pojazd wprawia w ruch silnik marki Deutz posiadający 220 koni (E-3)mechanicznych.
http://fotobus.msk.ru/photo/13672/
http://fotobus.msk.ru/photo/205666/
http://fotobus.msk.ru/photo/127388/
http://fotobus.msk.ru/photo/127391/
http://fotobus.msk.ru/photo/238617/
http://fotobus.msk.ru/photo/16893/
http://fotobus.msk.ru/photo/205667/
http://fotobus.msk.ru/photo/127389/
http://fotobus.msk.ru/photo/239582/

LiAZ 5293
To taki odpowiednik naszego Gniota czy też Sancity 12LE. Pojazd ma 11,5 metra długości i zabiera na pokład 100 osób ( 25 siedzących ). Do wyboru silnik Caterpillar o mocy 234 koni lub gazowy Cummins o mocy 250KM. Oba silniki spełniają normę Euro 3.
http://fotobus.msk.ru/photo/208888/
http://fotobus.msk.ru/photo/221987/
http://fotobus.msk.ru/photo/235289/
http://fotobus.msk.ru/photo/6247/
http://fotobus.msk.ru/photo/26947/
http://fotobus.msk.ru/photo/211750/
http://fotobus.msk.ru/photo/171837/
http://fotobus.msk.ru/photo/27925/

LiAZ 5292
W pełni niskopodłogowy, dwunastometrowy autobus zabierający na podkład 112(20) osób. Wyposażony w zabudowany wieżowo silnik MANa (E3) o mocy 245KM.
http://fotobus.msk.ru/photo/231567/
http://fotobus.msk.ru/photo/40205/
http://fotobus.msk.ru/photo/227743/
http://fotobus.msk.ru/photo/79886/
http://fotobus.msk.ru/photo/27924/
http://fotobus.msk.ru/photo/95327/
http://fotobus.msk.ru/photo/94126/
http://fotobus.msk.ru/photo/199670/
Istnieje również wersja CNG. W tym przypadku źródłem napędu jest silnik Cummins o mocy 253KM(E3):
http://fotobus.msk.ru/photo/152867/
http://fotobus.msk.ru/photo/152868/
http://fotobus.msk.ru/photo/156471/
http://fotobus.msk.ru/photo/153321/
http://fotobus.msk.ru/photo/152869/

GołAZ 6228
Dość interesująca konstrukcja. Otóż ten piętnastometrowy, niskowejściowy autobus został zbudowany na podwoziu... Scanii L94UB6x2, a napędza go silnik tego samego producenta o mocy 310KM. GołAZ zabiera na swój pokład 142 osoby w tym 37 na siedząco.
http://fotobus.msk.ru/photo/225968/
http://fotobus.msk.ru/photo/118549/
http://fotobus.msk.ru/photo/23237/
http://fotobus.msk.ru/photo/66252/
http://fotobus.msk.ru/photo/113427/
http://fotobus.msk.ru/photo/30890/
http://fotobus.msk.ru/photo/36689/
http://fotobus.msk.ru/photo/202893/
http://fotobus.msk.ru/photo/26413/
http://fotobus.msk.ru/photo/14150/
Oferowana jest również wersja podmiejska:
http://fotobus.msk.ru/photo/92571/
http://fotobus.msk.ru/photo/141130/
http://fotobus.msk.ru/photo/165436/

LiAZ 6213
Czyli przegubowa wersja 5292. Podobnie jak solówka i ta wersja jest napędzana silnikiem MANa, ale o mocy 280KM. Zabiera na pokład 159 pasażerów
http://fotobus.msk.ru/photo/79067/
http://fotobus.msk.ru/photo/210165/
http://fotobus.msk.ru/photo/239818/
http://fotobus.msk.ru/photo/224282/
http://fotobus.msk.ru/photo/117705/
http://fotobus.msk.ru/photo/176242/
http://fotobus.msk.ru/photo/120584/
http://fotobus.msk.ru/photo/200222/
I w tym wypadku można zamówić wersję gazową napędzaną silnikiem Cumminsa:
http://fotobus.msk.ru/photo/82287/
http://fotobus.msk.ru/photo/82288/
http://fotobus.msk.ru/photo/82289/
http://fotobus.msk.ru/photo/82292/

Volgabus
Kolejną rosyjską marką już po za koncernem GAZ jest Wołżanin. Jest to dość ambitny producent. Próbował już swoich sił na zachodzie Europy przygotowując nawet adekwatne do potrzeb pojazdy z układem drzwi 2-2-0 i lepszym wnętrzem, ale na razie bez efektów. Marka ta oferuje dwa niskopodłogowe modele:
CityRitm 12
To niskopodłogowy jak również niskowejściowy autobus o długości 12 metrów. Zabiera na pokład 103 osoby. Może być wyposażony w silnik marki Deutz Euro 3 lub 4
http://fotobus.msk.ru/photo/152560/
http://fotobus.msk.ru/photo/119470/
http://fotobus.msk.ru/photo/136421/
http://fotobus.msk.ru/photo/89541/
http://fotobus.msk.ru/photo/42739/
http://fotobus.msk.ru/photo/136422/
http://fotobus.msk.ru/photo/29590/
http://fotobus.msk.ru/photo/45803/
http://fotobus.msk.ru/photo/136423/
http://fotobus.msk.ru/photo/29593/

CityRitm 15
A więc deskorolka. Tu mamy tylko Deutz E3, a maksymalna pojemność, to 146 osób.
http://fotobus.msk.ru/photo/221168/
http://fotobus.msk.ru/photo/99479/
http://fotobus.msk.ru/photo/29693/
http://fotobus.msk.ru/photo/76206/

NefAZ
Jest to producent z Neftekamska w Republice Baszkirii. Produkuje on autobusy dla swojej dość bogatej republiki. Ich miejską ofertę można podzielić na dwie części - ich własne konstrukcje oraz pojazdy produkowane na licencji. Zacznijmy od tych pierwszych:

5299
To bardzo szeroka gama autobusów których przeznaczeniem jest komunikacja miejska, podmiejska i międzymiastowa. W jej skład wchodzą autobusy miejskie niskopodłogowe, niskowejściowe oraz wysokopodłogowe, a także wersje międzymiastowe z bagażnikami pod pokładem.

52994
Niskopodłogowy autobus z wieżowo zabudowanym silnikiem Cummins. Mierzy 11,8m co przekłada się na minimalnie mniejsza pojemność niż w przypadku autobusów 12m. Zabiera na pokład 96 osób w tym 24 siedzące
http://fotobus.msk.ru/photo/121034/
http://fotobus.msk.ru/photo/121033/
http://fotobus.msk.ru/photo/121032/
http://fotobus.msk.ru/photo/233405/
http://fotobus.msk.ru/photo/122950/
http://fotobus.msk.ru/photo/122360/
http://fotobus.msk.ru/photo/121245/
http://fotobus.msk.ru/photo/121037/
http://fotobus.msk.ru/photo/121036/
http://fotobus.msk.ru/photo/121035/

5299-30
Wersja LE. Może być napędzana silnikiem Kamaz lub Cummins. Zabiera na pokład maksymalnie 101 osób.
http://fotobus.msk.ru/photo/46890/
http://fotobus.msk.ru/photo/206718/
http://fotobus.msk.ru/photo/206719/

Podtyp 31 czyli wersja napędzana gazowym silnikiem Kamaza:
http://fotobus.msk.ru/photo/234925/
http://fotobus.msk.ru/photo/234926/
http://fotobus.msk.ru/photo/234927/
http://fotobus.msk.ru/photo/234928/


42997
Całkowita nowość. IMO najciekawszy z Rosyjskich autobusów. Jest ładny i wygląda na dopracowanego. Na razie brak szczegółów na temat tego pojazdu.
http://fotobus.msk.ru/photo/170421/
http://fotobus.msk.ru/photo/170422/
http://fotobus.msk.ru/photo/170781/
http://fotobus.msk.ru/photo/191310/
http://fotobus.msk.ru/photo/170423/
http://fotobus.msk.ru/photo/170777/
http://fotobus.msk.ru/photo/170778/
http://fotobus.msk.ru/photo/170426/
http://fotobus.msk.ru/photo/191464/

Druga część oferty, to pojazdy produkowane na licencji VDL. Chodzi konkretnie o autobusy Jonkcheere Transit 2000 w trzech wariantach - 12, 14,7 i (nowość) 18 metrów. Wszystkie trzy wersje są napędzane silnikami DAF.

52997 Transit
http://fotobus.msk.ru/photo/235849/
http://fotobus.msk.ru/photo/235850/
http://fotobus.msk.ru/photo/206720/

52998 Transit
http://fotobus.msk.ru/photo/152870/
http://fotobus.msk.ru/photo/152839/
http://fotobus.msk.ru/photo/113151/
http://fotobus.msk.ru/photo/113153/
http://fotobus.msk.ru/photo/113154/
http://fotobus.msk.ru/photo/113156/
http://fotobus.msk.ru/photo/113477/
http://fotobus.msk.ru/photo/113481/
http://fotobus.msk.ru/photo/113479/
http://fotobus.msk.ru/photo/113478/

52995 Transit
http://fotobus.msk.ru/photo/218738/
http://fotobus.msk.ru/photo/220225/
http://fotobus.msk.ru/photo/218739/
http://fotobus.msk.ru/photo/218737/
http://fotobus.msk.ru/photo/219997/

Opuszczamy Neftekamsk i kierujemy się do Rostowa gdzie urzęduje RoAZ. Firma zajmuje się sprzedażą chińskich autobusów Zonda, ale produkuje również własny autobus:
5236
To dość nietypowa konstrukcja. Autobus posiada układ drzwi 1-2-2-1. Tym niemniej pojazd jest w pełni niskopodłogowy. Zabiera na pokład 106 osób, a jest wyposażony w silnik Deutz.
http://fotobus.msk.ru/photo/204847/
http://fotobus.msk.ru/photo/196861/
http://fotobus.msk.ru/photo/155811/
http://fotobus.msk.ru/photo/57008/
http://fotobus.msk.ru/photo/41407/
http://fotobus.msk.ru/photo/41488/
http://fotobus.msk.ru/photo/70018/

No i na koniec Trolza, ale o niej rozpisywać się nie będę, bo ma swój wątek:
topics41/5250-hybrydowy-autobus-od-trolzy-vt6070.htm

Projekty które nie doczekały się realizacji
Są dwa takie projekty które do produkcji nie weszły
PAZ 3010 City
Ten bardzo sympatyczny i nowoczesny autobusik nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji, a tylko przez jakiś czas wisiał w ofercie. Bazą do jego budowy był VW Transporter. Zabiera na swój pokład 25(12) osób.
http://fotobus.msk.ru/vehicle/59712/
http://fotobus.msk.ru/vehicle/59713/

VZTS 4247 Volna
No i jest jeszcze Volna. Z tymże ten pojazd kryje w swoim wnętrzu małą niespodziankę i nie jest to bynajmniej żart primaaprilisowy :D
http://fotobus.msk.ru/photo/42420/
http://fotobus.msk.ru/photo/43782/
http://fotobus.msk.ru/photo/42425/
http://fotobus.msk.ru/photo/42432/

To by było na tyle. Mam nadzieję, że kogoś zainteresowało to zestawienie nowoczesnych autobusów z Rosji :) Zachęcam do dyskusji.

PS w ankiecie pominąłem Transity z racji iż to są licencyjne pojazdy.
Ostatnio zmieniony 2010-04-02, 07:27 przez Amalio, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

W Polsce to jedynie Volgabus by się sprzedał bo mają w miarę europejski desing autobusów. Także myślę że w Polsce parę sztuk by sprzedali jak MAZ, LAZ i Bogdan.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

Świetne zestawienie. Do tej pory znałem jakieś pojedyncze egzemplarze. Przejrzałem więc powyższy post i... zagłosowałem czym prędzej na ostatni wariant.
Niektóre rozwiązania dotyczące designu, foteli, mocowań poręczy, czy zabudowy kabiny kierowcy są bardzo kontrowersyjne i charakterystyczne :mruga: Nigdy jakoś nie lubiłem pojazdów produkcji rosyjskiej, chociaż niektóre są nawet interesujące. ;)

kilof

Post autor: kilof »

W pełni niskopodłogowy, dwunastometrowy autobus zabierający na podkład 112(20) osób. Wyposażony w zabudowany wierzowo silnik MANa (E3) o mocy 245KM.
:D

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Gadzie pisze: Niektóre rozwiązania dotyczące designu, foteli, mocowań poręczy, czy zabudowy kabiny kierowcy są bardzo kontrowersyjne i charakterystyczne :mruga:
U nas kiedyś było podobnie ;) My poszliśmy do przodu, a oni nie ;) Koszta grają u nich sporą rolę.

kilof pisze:
W pełni niskopodłogowy, dwunastometrowy autobus zabierający na podkład 112(20) osób. Wyposażony w zabudowany wierzowo silnik MANa (E3) o mocy 245KM.
:D
Och podnieciłeś się kilofku z powodu tego błędu :?:

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Po pierwsze- wielki plus dla Ciebie, że zebrałeś to wszystko to jednej kupy :)

Po drugie- muszę przyznać, że te konstrukcje są bardzo pokraczne jak na 21 wiek, a wnętrza wyglądają jakby pochodziły z poprzednich epok (zabudowania kabin też niczego sobie :P), ogólnie bardzo kwadratowo stylistycznie te autobusy.

Po trzecie z tych wszystkich konstrukcji najbardziej przypadł mi do gustu s KAvZ 4239 w stylistyce MAZowo-Irisbusowej, który prezentuje się naprawdę ciekawie.

Po czwarte jestem miło zaskoczony, że większość z tamtejszych producentów stosuję silniki znanych producentów takich jak Cummins, MAN, DAF, bądź Mercedes. Natomiast dziwi mnie to dlaczego na tamtejszym rynku oferowane są dalej silniki z EURO 3 bądź 4 ? Czyżby tam normy unijne nie obowiązywały ?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Shadow238 pisze:
Po czwarte jestem miło zaskoczony, że większość z tamtejszych producentów stosuję silniki znanych producentów takich jak Cummins, MAN, DAF, bądź Mercedes.
No cóż - można podejrzewać, że bariera technologiczna nie pozwala rodzimym fabrykom im zaprojektować silnika w odpowiedniej technice czy to jeśli chodzi o emisję spalin czy o odpowiednią budowę. Tym niemniej cały czas się to zmienia. Do niedawna LiAZ silników MANa nie stosował. Z początku w użyciu były jednostki Caterpillar.
Shadow238 pisze:Natomiast dziwi mnie to dlaczego na tamtejszym rynku oferowane są dalej silniki z EURO 3 bądź 4 ? Czyżby tam normy unijne nie obowiązywały ?
Federacja Rosyjska nie jest przecież w Unii, a co za tym idzie obowiązują tam ich wewnętrzne regulacje ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Świetny spis Amalio. Brawo. Dopiero dzisiaj mogłem mu się przyjrzeć. ;)

A przy okazji zastanawia mnie te szara płyta na wysokości wieży w autobusach firmy Volgabus CityRitm 12 oraz CityRitm 15. Czemu zastosowano szarą płytę, a nie dopasowano tej pokrywy do ogólnego schematu malowania ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze: A przy okazji zastanawia mnie te szara płyta na wysokości wieży w autobusach firmy Volgabus CityRitm 12 oraz CityRitm 15. Czemu zastosowano szarą płytę, a nie dopasowano tej pokrywy do ogólnego schematu malowania ;)
Nutka ekstrawagancji ;)


PS cieszę się, że się Wam podoba :)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

U nas kiedyś było podobnie My poszliśmy do przodu, a oni nie Koszta grają u nich sporą rolę.
Jakoś tego nie widzę z czym myśmy poszli do przodu. Oni robią autobusy na ich drogi i warunki atmosferyczne.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

siekierowy pisze:Oni robią autobusy na ich drogi i warunki atmosferyczne.
Czyżby :?: :chytry: Chyba pomyliłeś adresy...

ppln

Post autor: ppln »

No a ja myślałem, że to R&G produkuje fatalne tablice ;)

carrus

Post autor: carrus »

Może te autobusy nie są zbyt ładne, ale pewnie lepsze od chińskich :)

Michał

Post autor: Michał »

Co za paskudztwa! Nie wiem kto im projektuje te pojazdy :D Wnętrza jeszcze gorsze.
A ciekawe jak jest z jakością? Wytrzymałe są czy raczej buble?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

carrus pisze: ale pewnie lepsze od chińskich :)
Raczej tak. Nie pamiętam jakie to było miasto, ale gdzieś władza chciała poprawić KM kupując chińskie autobusy i część po dwóch latach eksploatacji jest w stanie agonalnym.
Michał pisze: A ciekawe jak jest z jakością? Wytrzymałe są czy raczej buble?
Co do niskopodłogowców, to trudno wyrokować, bo są to wszystko jeszcze młode pojazdy. Rosja niedawno przestawiła się na tego typu autobusy. Jednakże i tak ciężko powiedzieć cokolwiek. Z jednej strony Rosjanie o autobusy dbać nie potrafią ( nawet w Moskwie są zajezdnie bez zaplecza technicznego) co skutkuje tym, że kilkuletnie autobusy są odstawiane, a do tego dochodzi problem z funduszami jak i zdobyciem części. To wszystko powoduje, że autobusy wykańczane są szybko, ale z drugiej strony wbrew temu co siekierowy twierdzi (rosyjski autobus na rosyjskie warunki :chytry:), to patrząc na starsze wysokopodłogowe modele wcale nie jest kolorowo. Nie wytrzymują tamtejszych mrozów (zdarzają się tego typu kwiatki jak odpadający od mrozu lakier) jak również ogólnie po kilku latach autobusy trafiają na NG (ewentualnie złom). Wszystko zależy od marki. Generalnie Wołżaniny wyglądają na trwalsze( wytrzymują ponad 10 lat), ale LiAZy w Moskwie mniej więcej po siedmiu latach idą na poważne NG. Ewenementem są MARZy ( szerzej o nich za chwilę ) - 5-6 wiosen i autobusy są w totalnej rozsypce. Nadają się wyłącznie na złom.

Pozostając jeszcze na chwilę przy niskaczach trzeba wspomnieć o jak na razie jedynym tego typu autobusie którego produkcja się już zakończyła. Chodzi mi mianowicie o 6270 od Wołżanina. Był produkowany w latach 2001-2008. Duchowy poprzednik CityRitma. Podobnie jak GołAZ ten autobus był produkowany na podwoziu Scanii.
http://fotobus.msk.ru/photo/129124/
http://fotobus.msk.ru/photo/73496/
http://fotobus.msk.ru/photo/213005/
http://fotobus.msk.ru/photo/100161/
http://fotobus.msk.ru/photo/119436/
http://fotobus.msk.ru/photo/20851/
http://fotobus.msk.ru/photo/20852/
http://fotobus.msk.ru/photo/21225/

Oraz jeszcze jeden projekt który zakończył się na jednym egzemplarzu:
NefAZ 32997 Procity
I ten pojazd jest efektem współpracy z VDLem - to nic innego jak Kusters Procity.
http://fotobus.msk.ru/photo/80599/
http://fotobus.msk.ru/photo/13261/
http://fotobus.msk.ru/photo/202438/
http://fotobus.msk.ru/photo/202439/
http://fotobus.msk.ru/photo/101789/
http://fotobus.msk.ru/photo/13262/

Tym niemniej widząc, że niektórych temat zainteresował chyba warto trochę poszerzyć wątek o te właśnie starsze konstrukcje:
LiAZ 6212
To największy rosyjski HF. W zamyśle ten pojazd miał być konkurencją dla Ikarusów serii 400 ( solowa odmiana weszła do produkcji w 1988 roku ), ale premiera odkładana była w nieskończoność, LiAZ zdążył z międzyczasie upaść i ostatecznie pojazd ten wszedł do produkcji dopiero w 2002 roku. Autobus pomieści 159 osób, a napędza go silnik Caterpillar.
http://fotobus.msk.ru/photo/46462/
http://fotobus.msk.ru/photo/46502/
http://fotobus.msk.ru/photo/46580/
http://fotobus.msk.ru/photo/189403/
http://fotobus.msk.ru/photo/46579/
http://fotobus.msk.ru/photo/117146/
http://fotobus.msk.ru/photo/46463/
http://fotobus.msk.ru/photo/51611/

LiAZ 5256
Ten autobus kojarzy mi się z naszym 120M. Jak już wspomniałem jest produkowany od 1988 roku i przechodzi kolejne modernizacje. Skąd my to znamy :P Tu do wyboru są trzy silniki: Caterpillar i JaMZ oraz gazowy Kamaz. Pojemność 118 osób.
Egzemplarz z początku produkcji:
http://fotobus.msk.ru/photo/197300/
A tu wersja współczesna:
http://fotobus.msk.ru/photo/231921/
http://fotobus.msk.ru/photo/231923/
http://fotobus.msk.ru/photo/231922/
http://fotobus.msk.ru/photo/231925/
http://fotobus.msk.ru/photo/231926/
http://fotobus.msk.ru/photo/231927/

Wołżanin 5270
Trochę wyżej wspomniałem już, że Wołżaniny dość dobrze znoszą trudy związane ze służbą w Rosji, ale owe (ponad) 10 lat nie jest bynajmniej kresem tych pojazdów. Rzecz w tym, że mieszczący się w Wołgogradzie zakład produkuje swoje autobusy o 1995 roku. Tym niemniej autobusy z początku produkcji dalej istnieją co dobrze rokuje na przyszłość i pokazuje, że nawet tam da się stworzyć coś co przeżyje więcej niż kilka lat bez reanimacji. 5270 jest drugim modelem jaki znalazł się w ofercie, a na poniższych zdjęciach widoczna jest druga generacja tego autobusu:
http://fotobus.msk.ru/photo/154371/
http://fotobus.msk.ru/photo/158306/
http://fotobus.msk.ru/photo/159593/
http://fotobus.msk.ru/photo/157976/
http://fotobus.msk.ru/photo/230407/
http://fotobus.msk.ru/photo/147409/
http://fotobus.msk.ru/photo/94842/

Autobus pomieści równe 100 osób. Podstawowym silnikiem jest JaMZ, ale w opcji dostępny jest Deutz oraz Scania.

NefAZ 5299-20
Wersja HF i chyba najlepiej sprzedający się model tej marki.Znajduje nabywców w całej Rosji. Autobus napędzany silnikiem Kamaz.
http://fotobus.msk.ru/photo/238171/
http://fotobus.msk.ru/photo/238124/
http://fotobus.msk.ru/photo/238173/
http://fotobus.msk.ru/photo/238172/
http://fotobus.msk.ru/photo/220492/
http://fotobus.msk.ru/photo/238839/
http://fotobus.msk.ru/photo/238122/
http://fotobus.msk.ru/photo/238126/
http://fotobus.msk.ru/photo/238120/
http://fotobus.msk.ru/photo/238119/
http://fotobus.msk.ru/photo/238118/

Kuzbass 6233
Całkowita nowość. W Rosji nawet w 2010 roku jest sens pokazywania wozów ze schodkami w wejściach - to całkiem spory rynek, bo w dalszym ciągu mało kogo stać na coś innego.
Patrząc na stylistykę i niektóre rozwiązania można wysnuć teorię, że powstało to to na chińskiej licencji. Autobus jest wyposażony w silnik Cummins.
http://fotobus.msk.ru/photo/238413/
http://fotobus.msk.ru/photo/238414/
http://fotobus.msk.ru/photo/238415/
http://fotobus.msk.ru/photo/238416/
http://fotobus.msk.ru/photo/240307/

MARZ
Może najpierw kilka słów o tym skąd się oni w ogóle wzięli. Był to zakład remontowy (ciężarówki, autobusy) który na początku lat 90tych montował również LAZy. Ówczesny właściciel stwierdził jednak "po co remontować/montować autobusy skoro można budować własne?". Od słów do czynów i w taki oto sposób grupa majstrów która do tej pory remontowała autobusy zaczęła je produkować. Jednakże to co opuszcza bramy zakładu w Miczurińsku odstaje nawet od Rosyjskich standardów. Niekomfortowe, przestarzałe z domieszką kilku kretyńskich rozwiązań, a przede wszystkim nietrwałe o czym wspominałem już wcześniej. Obok miejskich produkowane są również międzymiastowe autobusy. Miejskie:
5277
To ten większy model. Mierzy 12 metrów, a jego wnętrze pomieści 100(23) osób. Napędzany jest Rosyjskim silnikiem JaMZ.
http://fotobus.msk.ru/photo/127463/
http://fotobus.msk.ru/photo/32657/
http://fotobus.msk.ru/photo/12423/
http://fotobus.msk.ru/photo/45600/
http://fotobus.msk.ru/photo/122719/
http://fotobus.msk.ru/photo/137110/
http://fotobus.msk.ru/photo/137109/
http://fotobus.msk.ru/photo/137108/

42191
Wersja o długości 10,5 metra zabierająca 80 osób. Silnik ten sam.
http://fotobus.msk.ru/photo/140080/
http://fotobus.msk.ru/photo/163877/
http://fotobus.msk.ru/photo/140081/
http://fotobus.msk.ru/photo/150969/

KaVZ 4235
Historia tego modelu jest dość ciekawa. Aurora ( bo taką nazwę nosi ten model ) prócz międzymiastowej wersji 10m (KaVZ) była produkowana przez PAZa jako, że ten zakład specjalizuje się w produkcji małych autobusów. Jednak z jakiegoś powodu przeniesiono całą produkcję z Pawłowa do Kurgańska. Osobiście jak patrzę na ten autobus, to wygląda on tak jakby był odpowiednikiem naszego H9-35. Mierzy 8,4 metra, a napędza go jednostka Cummins.
http://fotobus.msk.ru/photo/198128/
http://fotobus.msk.ru/photo/146142/
http://fotobus.msk.ru/photo/146139/
http://fotobus.msk.ru/photo/146140/

PAZ 3204
Tu już mamy odpowiednika naszego H6/7 czy Bogdana A092. Napędzany przednim silnikiem Cummins.
http://fotobus.msk.ru/photo/229600/
http://fotobus.msk.ru/photo/131335/
http://fotobus.msk.ru/photo/229592/
http://fotobus.msk.ru/photo/229593/

MARZ 4251
Powróćmy na chwilę do tej przeklętej firmy. Oto ich najmłodszy i najmniejszy autobus. Również jest napędzany jednostką Cumminsa.
http://fotobus.msk.ru/photo/93183/
http://fotobus.msk.ru/photo/64194/
http://fotobus.msk.ru/photo/64192/
http://fotobus.msk.ru/photo/236611/
http://fotobus.msk.ru/photo/236613/

No i najmniejszy z najmniejszych:
Wołżanin 3290. Jednostka napędowa egzotyczna - Tata.
http://fotobus.msk.ru/photo/200137/
http://fotobus.msk.ru/photo/228203/
http://fotobus.msk.ru/photo/144899/
http://fotobus.msk.ru/photo/144900/
http://fotobus.msk.ru/photo/228202/

Jak zwykle zachęcam do dyskusji ;)
Ostatnio zmieniony 2010-06-28, 23:01 przez Amalio, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Amalio pisze:KaVZ 4235
Osobiście jak patrzę na ten autobus, to wygląda on tak jakby był odpowiednikiem naszego H9-35.
Ale z pewnością nasz Autosan H9-35 nie ma takich paskudnych małych oczek z przodu :P
Amalio pisze:Kuzbass 6233
Może i chińskie, ale za to stylistycznie już mniej toporny.
Amalio pisze:MARZ 4251
Tył podobny jak w Solinie.

Ciągle zastanawia mnie to dlaczego większośc tych autobusów są stylistycznie takie kwadratowe- czyżby tam nie liczyła się stylistyka tylko jakość i wykonanie pojazdu ?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Ciekawe pojazdy. Chociaż żadnego nie chciałbym zobaczyć na polskim rynku. Ważne, że Rosjanie się modernizują i rozwijają swoją myśl techniczną. ¯yczę im powodzenia w pracach nad pojazdami miejskimi.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Dalej twierdzę że te autobusy są lepiej dostosowane do ich warunków niż np. nowoczesne zachodnie konstrukcje. Nawet to że te autobusy wytrzymują tylko kilka lat dobrze o nich świadczy. Mrozy nawet do -60 st. katastrofalny stan dróg na prowincji, solenie dróg, niska kultura techniczna zaplecza, przeciążenie w godzinach szczytu. Ciekawy jestem jak sprawowały by się nowoczesne zachodnie konstrukcje w takich warunkach na niezależnym zawieszeniu, szyną CAN itp.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Shadow238 pisze:
Ciągle zastanawia mnie to dlaczego większośc tych autobusów są stylistycznie takie kwadratowe- czyżby tam nie liczyła się stylistyka tylko jakość i wykonanie pojazdu ?
http://phototrans.eu/14,339983,0,Autosa ... _2132.html
http://phototrans.eu/14,382979,0,Autosa ... 00011.html
http://phototrans.eu/14,283841,0,Autosa ... 03012.html
http://phototrans.eu/14,303774,0,Autosa ... 90551.html
http://www.phototrans.eu/14,102603,0,Je ... 2_450.html
http://www.phototrans.eu/14,263648,0,Je ... M_015.html
http://www.phototrans.eu/14,225396,0,Je ... M_364.html
http://www.phototrans.eu/14,56486,0,Jel ... 00001.html

Czy produkowane przez nas zaledwie +-10 lat temu autobusy tak bardzo różnią się od tych rosyjskich :?: Oni są dalej w tych samych miejscach, a nam projektują autobusy jakieś NC Arty itp. Ich konstrukcje są podporządkowane kosztom - samo zaprzęgnięcie do pracy kogoś kto ma wyobraźnię i odpowiednie wyposażenie jak również realizacja wymyślnego projektu. Skonstruowanie autobusu przy pomocy łatwo dostępnych elementów oferowanych przez producentów konkretnych części jest tańsze aniżeli zlecanie komuś produkcji dedykowanego elementu.
Z tego wyłamuje się Kuzbass, ale jak już wspomniałem prawie na pewno ma on chińskie korzenie. Chińczycy budują jak to określiłeś "mniej toporne" autobusy, bo mają inną filozofię. Podstawą jest to by pojazd naśladował najlepsze europejskie wzornictwo, a nic nie stoi na przeszkodzie by tak się stało, bo produkcja jest u nich bardzo, bardzo tania.
Reasumując: Rosyjskie autobusy nie są projektowane przez jakichś tam wielkich designerów, a ludzi "na miejscu".
siekierowy pisze:Dalej twierdzę że te autobusy są lepiej dostosowane do ich warunków niż np. nowoczesne zachodnie konstrukcje... Ciekawy jestem jak sprawowały by się nowoczesne zachodnie konstrukcje w takich warunkach na niezależnym zawieszeniu, szyną CAN itp.
No to mam dla Ciebie złą wiadomość. Najstarsze Omnilinki mają już 8 (słownie OSIEM) lat.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Amalio pisze:LiAZ 6212
Szkoda, że tak późno zaczęli go budować, bo chociaż jest to HF, to w zasadzie konstrukcyjnie zbliżony jest on do Ikarusa 435 i sprawia wrażenie naprawdę przyjemnego pojazdu. ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne marki”